Tenkte jeg det ikke
Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 24-01-03 01:22

Sakset fra det kristne Magazinet:

Anmeldelse mot Flåten henlagt

Pastor Enevald Flåtens uttalelser mot homofili i Magazinet bryter ikke
med rasismeparagrafen. Saken er henlagt av politiet.

Landsforeningen for lesbisk og homofil frigjøring anmeldte Levende
Ord-pastoren for brudd på rasismeparagrafen etter et intervju med Magazinet
20. september i fjor.I intervjuet sa Flåten blant annet at "homofili er synd
mot Gud og skaperverket. Det er en pervers livsstil og en besmittelse av
landet vårt".

Nå har faktisk Flåten presisert sin mening ytterligere til at;
"Homofile er griser...hvem vil ha det i huset ??" Var det noen som snakket
om at homofili er teologisk begrunnet?

Som leder for flere (Levende Ord) kristne grunnskoler, samt en
videregående skole, er Enevald Flåten ansvarlig for holdningsskapende arbeid
overfor elevene. Derfor er det liten tvil om at pastorens trakassering,
nedverdigende og grisete holdninger til homofile vil gi elevene et
'autorisert' grunnlag for videre mobbing og trakassering av homofile. Er det
noen som tror at Bondevik vil få stoppet mobbingen ved landets skoler, alle
sammen?

Kjellemann

Fra : Terje Johan Abrahams~

Dato : 24-01-03 01:42

On Fri, 24 Jan 2003 01:21:34 +0100, "Kjell I. Johnsen"
<kjell.i.johnsen@broadpark.no> wrote:

> [...]
>noen som tror at Bondevik vil få stoppet mobbingen ved landets skoler, alle

Ytringsfriheten bør ikke være noe vi tar frem ved fine anledninger. Vi
bør ha yttringsfrihet på godt og ondt. At denne anmeldelsen ble
henlangt er en selvfølge. Ytringsfriheten i Norge har fått for mange
skraper allerede.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 24-01-03 02:13

"Terje Johan Abrahamsen" <terjej@mailandnews.com> wrote in message

> [...]
> bør ha yttringsfrihet på godt og ondt. At denne anmeldelsen ble
> henlangt er en selvfølge. Ytringsfriheten i Norge har fått for mange

Det var i forhold til rasismeparagrafen at saken ble henlagt. I forhold til
regjeringen Bondeviks anti-mobbingkampanje bør den ikke henlegges. I
regjeringens kampanje omfatter ytringsfriheten ikke mobbing og trakassering.

"Pervers livsstil og en besmittelse av landet vårt" og "Homofile er
griser...hvem vil ha det i huset", er rene uttrykk for mobbing. Har
regjeringen en målsetting om å slå ned på elever som mobber, så skal den i
enda sterkere slå ned på skoleledelse når den mobber, slik tilfellet er her.

Kjellemann

Fra : Terje Johan Abrahams~

Dato : 24-01-03 02:55

On Fri, 24 Jan 2003 02:13:18 +0100, "Kjell I. Johnsen"
> [...]

>regjeringen Bondeviks anti-mobbingkampanje bør den ikke henlegges. I
>regjeringens kampanje omfatter ytringsfriheten ikke mobbing og trakassering.

Rasismeparagrafen er bare en dårlig unnskylding for å innskrenke
yttringsfriheten.

> [...]
>enda sterkere slå ned på skoleledelse når den mobber, slik tilfellet er her.

At mannen er idiot er det liten tvil om. At han heller ikke har noe i
en skoleledelse er også ganske klart. Men, selv idioter skal i følge
mitt syn ha total ytringsfrihet.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 24-01-03 03:11

> At mannen er idiot er det liten tvil om. At han heller ikke har noe i
> en skoleledelse er også ganske klart. Men, selv idioter skal i følge
> mitt syn ha total ytringsfrihet.

Ikke i følge statsminister Bondevik som i sin antimobbekampanje har
begrenset ytringsfriheten. Klage til statsministerens kontor er nå sendt,
pr. e-mail.

Kjellemann

Fra : Terje Johan Abrahams~

Dato : 24-01-03 03:35

On Fri, 24 Jan 2003 03:10:31 +0100, "Kjell I. Johnsen"
> [...]

>Ikke i følge statsminister Bondevik som i sin antimobbekampanje har
>begrenset ytringsfriheten. Klage til statsministerens kontor er nå sendt,

Uten at jeg helt sikkert vet hva Sleskeviks antimobbekampanje består
av, så er det vel heller en oppfordring til at alle skal være snille
mot hverandre, og ikke faktiske nye lover som er vedtatt?

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 24-01-03 11:11

> Uten at jeg helt sikkert vet hva Sleskeviks antimobbekampanje består
> av, så er det vel heller en oppfordring til at alle skal være snille
> mot hverandre, og ikke faktiske nye lover som er vedtatt?

Nei, ingen nye lover er vedtatt. Kampanjen er en oppfordring til skolebarn i
håp om at de skal slutte å mobbe og trakassere hverandre, men heller være
snille.

Kjellemann

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-01-03 04:31

Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev:

[ ... ]
> Ikke i følge statsminister Bondevik som i sin antimobbekampanje har
> begrenset ytringsfriheten. Klage til statsministerens kontor er nå
> sendt, pr. e-mail.

Og hvad laver en debat om norsk politik i dk.livssyn.kristendom

FUT

Fra : Geir Hongro

Dato : 24-01-03 02:50

"Terje Johan Abrahamsen" <terjej@mailandnews.com> skrev i melding

> [...]
> bør ha yttringsfrihet på godt og ondt. At denne anmeldelsen ble
> henlangt er en selvfølge. Ytringsfriheten i Norge har fått for mange

Ytringsfriheten skal ikke misbrukes til å trakassere svake grupper som
allerede sliter nok som det er. Homohets er like uakseptabelt som rasisme,
og begge deler bør straffes.

Geir Hongrø

Fra : Terje Johan Abrahams~

Dato : 24-01-03 03:01

On Fri, 24 Jan 2003 02:49:34 +0100, "Geir Hongro"
<geirhong@onlinenospam.no> wrote:

> [...]
>
>Ytringsfriheten skal ikke misbrukes til å trakassere svake grupper som
>allerede sliter nok som det er. Homohets er like uakseptabelt som rasisme,

Joa, det er like uakseptabelt. Men, det er tross alt idiotens mening.
Alle bør få ha sine meninger og ha rettigheten til å si dem høyt. Så
får heller de andre stemple fyren som idiot og ikke høre på
vedkommende. Det er det som kalles ytringsfrihet. Alt annet vil være
en dårlig unnskyldning av en ytringsfrihet. Enten har man
ytringsfrihet eller så har man ikke ytringsfrihet.

Fra : Geir Hongro

Dato : 24-01-03 11:18

> Joa, det er like uakseptabelt. Men, det er tross alt idiotens mening.

Når man mener slikt bør man holde det for seg selv.

Nå er nok Enevald Flåten mindre farlige enn mange andre halvfascister, fordi
han også mener så mye annet rart som ikke deles av folk flest på
høyrefløyen. Men som prinsipp bør det allikevel ikke være fritt fram for
homohets (eller rasisme).

Geir Hongrø

Fra : N/A

Dato : 24-01-03 13:23

Fra : Øyvind Grimstad

Dato : 24-01-03 13:23

On Fri, 24 Jan 2003 11:20:40 +0100, "Andreas Falck"
<dewnull@nullspam.invalid> wrote:

>Stop venligst jeres krydspostning til dk.livssyn.kristendom. Jeres
>politiske debat hører ikke hjemme i den gruppe.

Flåten driver også kristen virksomhet i Danmark.

I et intervnu sier han:
[...] Århus i Danmark, der Gud har lagt på våre hjerter å starte en
menighetsplantingsskole for alle menigheter som har en visjon for
dette.

http://www.korsets-seier.net/index.cgi?art=1999

At kristendom kan relateres til andre ideologier gjør det ikke
irrelevant i en kristen newsgruppe.

Øyvind

Fra : N/A

Dato : 26-01-03 14:52

Fra : N/A

Dato : 26-01-03 14:52

Fra : N/A

Dato : 26-01-03 14:52

Fra : N/A

Dato : 26-01-03 14:52

Fra : N/A

Dato : 26-01-03 14:52

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 26-01-03 14:52

Fra : N/A

Dato : 26-01-03 15:04

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 26-01-03 15:04

> Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> skrev:
>
> [ ... ]
>
> Vi har ikke nogen dansk gruppe med det navn!

Feil fra min side, men du vet utmærket hvilken gruppe jeg sikter til;
dk.livssyn.kristendom.

Kjellemann

Fra : erik larsen

Dato : 24-01-03 07:23

"Geir Hongro" <geirhong@onlinenospam.no> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ytringsfriheten skal ikke misbrukes til å trakassere svake grupper som
> allerede sliter nok som det er. Homohets er like uakseptabelt som rasisme,

I Noreg eller i Danmark ?????

ErikL

Fra : N/A

Dato : 26-01-03 15:11

Fra : N/A

Dato : 26-01-03 15:11

Fra : N/A

Dato : 26-01-03 15:11

Fra : N/A

Dato : 26-01-03 15:11

Fra : N/A

Dato : 26-01-03 15:11

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 26-01-03 15:11

> Kim G. S. Øyhus <kim@pvv.ntnu.no> skrev:
>
> [ ... ]
>
> Kristne debaterer også også cykelløb, men den debat hører heller ikke
> hjemme i gruppen om kristendom.

Kristne henviser ofte til skriftsteder i Bibelen som grunnlag for deres egne
meninger om homofiili og for ders debatt om samme emne. Emnet homofili hører
derfor hjemme i en debattgruppe om kristendom

Mvh
Kjellemann

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 26-01-03 16:42

d. 26/01/03 15:10 skrev Kjell I. Johnsen på kjell.i.johnsen@broadpark.no i
artiklen 3e33ecc5$1@news.broadpark.no:

> Kristne henviser ofte til skriftsteder i Bibelen som grunnlag for deres egne
> meninger om homofiili og for ders debatt om samme emne. Emnet homofili hører
> derfor hjemme i en debattgruppe om kristendom

I et vist omfang gør det da, mens andre aspekter hører hjemme i dk.politik
eller dk.snak.seksualitet. Det afhænger af, om det er de kristne aspekter,
politiske aspekter eller seksuelle aspekter, der diskuteres.

I Norge vil no.samfunn.seksualitet nok være relevant udover
no.samfunn.politikk.diverse og no.samfunn.religion.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 26-01-03 17:31

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> I Norge vil no.samfunn.seksualitet nok være relevant udover
> no.samfunn.politikk.diverse og no.samfunn.religion.

At en pastor i en kristen menighet karakteriserer homofili som "Pervers
livsstil og en besmittelse av landet vårt" og "Homofile er griser...hvem vil
ha det i huset", er ikke relevant for no/dk.seksualitet, lite relevant for
no/dk.politikk., men er i høy grad relevant for gruppene
no.samfunn.religion/ dk.livssyn.kristendom.

Men jeg skal gi deg rett. Pastoren kan neppe begrunne sine chikanerende,
hånlige og latterliggørende meninger om homofile bibelsk og/eller teologisk
Et OK utgangspunkt for debatt i grupper som no.samfunn.religion/
dk.livssyn.kristendom.

Mvh
Kjellemann

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 26-01-03 18:11

d. 26/01/03 17:30 skrev Kjell I. Johnsen på kjell.i.johnsen@broadpark.no i
artiklen 3e340da9@news.broadpark.no:

> [...]
> no/dk.politikk., men er i høy grad relevant for gruppene
> no.samfunn.religion/ dk.livssyn.kristendom.

Helt enig, og det er også i dk.livssyn.kristendom (eller dk.livssyn), vi
plejer at diskutere sådanne holdninger.

Gad vide, om det ikke er i dk.livssyn, der findes flest homoseksuelle?

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 26-01-03 18:54

> [...]
> plejer at diskutere sådanne holdninger.
>
> Gad vide, om det ikke er i dk.livssyn, der findes flest homoseksuelle?

Takk for svaret/bekreftelsen.. 'Hører' du, Andreas, eller skal også dette
forties i henhold til dine regler?

Mvh
Kjellemann

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 26-01-03 21:39

"Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@broadpark.no> mælte sligt:

>Kristne henviser ofte til skriftsteder i Bibelen som grunnlag for deres egne
>meninger om homofiili og for ders debatt om samme emne. Emnet homofili hører
>derfor hjemme i en debattgruppe om kristendom

Nej. Kun såfrem homofilidiskussionen er relateret til kristendom. En
diskussion om homofili som sådan kan høre hjemme i seksualitetsgruppen, en
diskussion om ligestillingspolitik i politikgruppen, en diskussion om
årsagerne til homofili i videnskab- eller psykologigruppen osv.

At et fænomen i teorien *kan* relateres til kristendommen, gør ikke i sig
selv, at fænomenet er kristendomsrelateret.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ja man må sende Lys og Kærlighed til den jord vi bor på.
Nogen mediterer på jordhealing."

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 27-01-03 10:35

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:4mh83v0b7fkbc0j02sttqo5nu8buuthg7n@4ax.com...
> [...]
>
> At et fænomen i teorien *kan* relateres til kristendommen, gør ikke i sig
> selv, at fænomenet er kristendomsrelateret.

Er du bevisst hva du selv skriver? ;; "såfrem homofilidiskussionen er
relateret til kristendom" - "At et fænomen i teorien *kan* relateres til
kristendommen, gør ikke i sig selv, at fænomenet er kristendomsrelateret".

Dessuten. Du bestemmer ikke nyancene.
Dessuten. Det du kaller fenomen i teorien, er ingen teori, men faktiske
forhold relatert til kristendom og kristenliv. Kort sagt, du bestemmer ikke
her. Kanskje jeg skal klage på deg?

Kjellemann

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 27-01-03 11:44

"Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@broadpark.no> mælte sligt:

>Er du bevisst hva du selv skriver?

Ja, det skulle jeg mene.

>"såfrem homofilidiskussionen er relateret til kristendom" - "At et fænomen i
>teorien *kan* relateres til kristendommen, gør ikke i sig selv, at fænomenet
>er kristendomsrelateret".

Ja? Jeg ser ikke, at der skulle være noget problematisk i ovenstående. Måske
du kan uddybe?

>Dessuten. Du bestemmer ikke nyancene.

Nej, det gør jeg ikke. Men jeg ved ét eller andet om, hvordan det danske
usenet-hierarki er skruet sammen og hvordan de forskellige gruppers fundatser
normalt fortolkes.

>Dessuten. Det du kaller fenomen i teorien, er ingen teori, men faktiske
>forhold relatert til kristendom og kristenliv.

Jeg taler ikke om bestemte faktiske forhold - jeg taler generelt.

>Kort sagt, du bestemmer ikke her.

Selvsagt gør jeg ikke det. Jeg forklarer dig bare, hvad der er normal
acceptabel praksis på det danske usenet. Hvis du er ligeglad med dette, så må
du tage den modvilje, det fører med sig.

>Kanskje jeg skal klage på deg?

For at belære dig om det danske usenet? Du er hjertelig velkommen.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"... alle bedes øjeblikkeligt skrive i en gruppe der handler om religion."