De fede kure
Fra : w e b w o m a n

Dato : 24-01-03 12:24

Hvilke kure findes der, som - ifald man følger dem - medfører at kostens
energifordeling har en fedtenergiprocent over 30 ?

Mvh. Lisbeth

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 24-01-03 14:35

"w e b w o m a n" <anaeitis_nospam @pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilke kure findes der, som - ifald man følger dem - medfører at kostens
> energifordeling har en fedtenergiprocent over 30 ?
>
> Mvh. Lisbeth

McDonald kuren!!

Fra : Lau Saugman Hansen

Dato : 25-01-03 16:38

en ketogen diæt som f.eks. atkins

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 26-01-03 01:53

"Lau Saugman Hansen" <laush@mail.dk> skrev i en meddelelse
> en ketogen diæt som f.eks. atkins

Det lyder som narko, hvad er det for en kur??

Glenn

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-01-03 09:38

> Det lyder som narko, hvad er det for en kur??

Svarer ret præcist til de gamle Jacobsens slankekure, så find en bog på
biblioteket. Atkins har også en på dansk, men ejg ved ikke om den er til at
få fat i via biblioteket.
Princippet er, at man kun får grøntsager nok til at dække vitamin og
mineralbehovet, mens man spiser store mængder protein. Dermed kan
fedtprocenten sagtens blive relativ høj.
Der er mange, der har tabt sig på kuren, men den skulle være hård at komme i
gang med. Du får et voldsomt vægttab de første dage, fordi man tømmer
kulhydratdepoterne, og disse 3-4 kg vil du altså tage på igen, når du
stopper - det har altså íkke noget med tabt fedtvæv at gøre.

Fedtprocenten i sådan en livsstil kan være høj, men hvis kalorieindtaget er
lavt, betyder det jo ikke noget som helst.

Mvh Maria

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-01-03 10:08

[Maria Frederiksen | Sun, 26 Jan 2003 09:37:31 +0100]

>Svarer ret præcist til de gamle Jacobsens slankekure, så find en bog på
>biblioteket. Atkins har også en på dansk, men ejg ved ikke om den er til at
>få fat i via biblioteket.

Nej, der er forskel på Jacobsens slankekur og Atkins - Jacobsens var
langt mere restriktiv, og gav ikke altid mening.

Atkin's bøger findes ikke på dansk, desværre, men der er dog en dansk
gastronom der har ladet sig kraftigt inspirerer af bl.a. Atkins og
skrevet bogen om "Omegakuren".

>Princippet er, at man kun får grøntsager nok til at dække vitamin og
>mineralbehovet, mens man spiser store mængder protein. Dermed kan
>fedtprocenten sagtens blive relativ høj.

Dette er delvist forkert, man spiser massere af grøntsager på Atkins og
man BØR spise massere af grøntsager, dog skal man ikke spise
stivelsesholdige grøntsager (primært kartofler) da disse naturligvis
påvirker kulhydratmængden voldsomt.

> [...]
>kulhydratdepoterne, og disse 3-4 kg vil du altså tage på igen, når du
>stopper - det har altså íkke noget med tabt fedtvæv at gøre.

Hov hov; hvis man hopper på en "hurtig" kur i 3-4 uger og taber sig, er
det oftest en masse vand man smider, og spiser man helt normalt efter en
kur, tager man det hurtigt på igen - det er altså noget der gælder for
de fleste kostomlægningskure.

Jeg tabte f.eks. 31 kg. på 1½ på Atkins, og DET får du mig ikke til at
tro på er "kulhydratdepoter" :)

>Fedtprocenten i sådan en livsstil kan være høj, men hvis kalorieindtaget er
>lavt, betyder det jo ikke noget som helst.

Korrekt, MEN jeg taber mig hurtigere og meget mere ved et højere
kalorieindtag på Atkins, end på en fedtreduceret kur med et lavere
kelorieindtag, så det ER altså lidt mere kompleks end blot at kigge på
kalorier.

Og nu vil jeg have mogenmad: stegt bacon, kogte æg, lidt grøntsager,
hjemmelavet yoghurt m/ drys, (lavkulhydrat) brød m/ smør og ost, samt
et stykke orangemarcipan m/ chokolade - en god slankemorgenmad :)

Best regards,
Rene' (Denmark)
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : w e b w o m a n

Dato : 26-01-03 10:31

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> man BØR spise massere af grøntsager, dog skal man ikke spise
> stivelsesholdige grøntsager (primært kartofler) da disse naturligvis

Hvor mange gram kulhydrater må du spise om dagen, hvis du overholder kuren?

> [...]
> kalorieindtag på Atkins, end på en fedtreduceret kur med et lavere
> kelorieindtag, så det ER altså lidt mere kompleks end blot at kigge på

Det kan blandt andet handle om mæthedsfornemmelse.

Det er ikke uden betydning for ens mæthedsfølelse, hvad man spiser. Hvis jeg
eksempelvis spiser risengrød, så vil jeg - uanset hvor meget jeg propper i
mig - 1-2 timer senere være glubende sulten igen.

> Og nu vil jeg have mogenmad: stegt bacon, kogte æg, lidt grøntsager,
> hjemmelavet yoghurt m/ drys, (lavkulhydrat) brød m/ smør og ost, samt
> et stykke orangemarcipan m/ chokolade - en god slankemorgenmad :)

Man kan spise lige hvad man vil og alligevel tabe sig - bare man ikke spiser
for meget af det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-01-03 13:38

[w e b w o m a n | Sun, 26 Jan 2003 10:31:23 +0100]

>Hvor mange gram kulhydrater må du spise om dagen, hvis du overholder kuren?

Af de tungtomsættelige/uomsættelige kulhydrater, altså kostfibre, må jeg
spise ubegrænset - de regnes ikke med i regnskabet. (heldigvis).

Af de letomsættelige, altså sukker/stivelse, er det forskelligt fra
person til person hvor meget de kan "tåle" og stadigt tabe sig. Af dem
kan jeg kun "tåle" ca. 25 g. om dagen.

>Det er ikke uden betydning for ens mæthedsfølelse, hvad man spiser. Hvis jeg
>eksempelvis spiser risengrød, så vil jeg - uanset hvor meget jeg propper i
>mig - 1-2 timer senere være glubende sulten igen.

Præcist, det er ren stivelse og påvirker i den grad dit blodsukker og
din insulinproduktion, så som du selv skriver - uanset hvor meget du
spiser, vil du føle dig sulten igen eftyer et par timer.

>Man kan spise lige hvad man vil og alligevel tabe sig - bare man ikke spiser
>for meget af det.

Well, jeg spiser massere af det og taber mig alligevel; meeeen dette er
vist et punkt vi ikke nemt bliver enige :)

Nå, vil se at få nået lidt arbejde i og derefter bagt en stor US-style
cheesecake, m/ jordbærsmag - er dog ikke sikker på om sådan en fætter
smager bedst lun eller kold?

Fra : w e b w o m a n

Dato : 26-01-03 14:31

> Af de tungtomsættelige/uomsættelige kulhydrater, altså kostfibre, må jeg
> spise ubegrænset - de regnes ikke med i regnskabet. (heldigvis).

Hvad er tungtomsættelige/uomsættelige kulhydrater? Hvor ser du, hvad der er
af slagsen i forskellige grønsager?

> Af de letomsættelige, altså sukker/stivelse, er det forskelligt fra
> person til person hvor meget de kan "tåle" og stadigt tabe sig. Af dem
> kan jeg kun "tåle" ca. 25 g. om dagen.

Hvordan skelner du. Hvordan regner du med dig med andre ord frem til de 25
gram?

> Well, jeg spiser massere af det og taber mig alligevel; meeeen dette er
> vist et punkt vi ikke nemt bliver enige :)

Jeg kan ikke sige, om vi kan blive enige om, hvad "masser" er. Det kræver
mere konkrete mål at forholde sig til.

Hvad er "masser" på din middagstallerken?

Og du ved jo, at jeg dybest set ikke synes det er så forbandet interessant -
ikke hvis vi snakker effekten af en slankekur - kun at snakke om, hvor mange
gram eller procent der er af dit og dat. Det er i alle tilfælde bundlinjen,
der tæller: hvor mange kalorier indtager du alt i alt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-01-03 20:57

[w e b w o m a n | Sun, 26 Jan 2003 14:31:03 +0100]

>Hvad er tungtomsættelige/uomsættelige kulhydrater?

Som ovenstående, kostfribre (samt tildels sukker- og stivelsesalkoholer,
men det er en anden ting).

>Hvor ser du, hvad der er af slagsen i forskellige grønsager?

Hvor du oftest læser den ernæringsmæssige analyse af fødevarer,
grøntsager, ser du ofte at mængden af kulhydrater også er opdelt i
fibre, og "ikke". men man venner sig hurtigt til at vide at alle
"grønne" grøntsager er noget man kan spise løs af, og at man kan spise
en del af resten, med stivelsesholdige grøntsager som en undtagelse (kan
pt. kun komme i tanke om kartofler).

>Hvordan skelner du. Hvordan regner du med dig med andre ord frem til de 25
>gram?

Det gør jeg heller ikke, jeg har en god føling med hvor meget jeg kan
tillade mig; dage bliver det måske kun 15 eller 20, andre dage bliver
det måske 25 og 30, der gør ikke den store forskel på længere sigt.

>Jeg kan ikke sige, om vi kan blive enige om, hvad "masser" er. Det kræver
>mere konkrete mål at forholde sig til.

Jeps, du har ganske ret...

>Hvad er "masser" på din middagstallerken?

Mere end der skal til for at jeg bliver mæt - det er en størrelse jeg
interesserede mig for i starten, nu spiser jeg bare indtil jeg er mæt og
ikke kan stoppe en bid mere ned :)

> [...]
>gram eller procent der er af dit og dat. Det er i alle tilfælde bundlinjen,
>der tæller: hvor mange kalorier indtager du alt i alt.

Ja, og jeg beklager at jeg ikke kan give dig den oplysning - I starten
interesserede jeg mig for regnestykket, fordi jeg havde svært ved at
acceptere at jeg kunne spise nogle flere kalorier end jeg kunne hos
lægen.

Nu tænker jeg ikke på at jeg er "på kur" - huske blot at der er nogle
"få" ting jeg ikke må spise, nogle ting som jeg skal passe lidt på med,
og al resten kan jeg bare spise løs af til jeg ikke orker mere :)

Så når bearnaisen er hjemmelavet, er det én af de ting jeg vitterligt
kan svine mig til i, når kødet er godt, stegt til perfektion, og der
stadig et lidt plads til salaten (og den store dessert).

Fra : Morten Fast

Dato : 26-01-03 21:50

Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> wrote in

> stivelsesholdige grøntsager som en undtagelse (kan
> pt. kun komme i tanke om kartofler).

Og ærter, majs, gulerødder, beder og brune bønner...

--
Morten

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-01-03 23:08

[Morten Fast | 26 Jan 2003 20:50:07 GMT]

>Og ærter, majs, gulerødder, beder og brune bønner...

Nåhja...
Jeg tillader dog mig selv lidt "ekstra" ærter og gulerødder :)

Fra : w e b w o m a n

Dato : 29-01-03 20:49

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Det gør jeg heller ikke, jeg har en god føling med hvor meget jeg kan
> tillade mig;

Hvordan kan andre finde ud af, hvor meget man må spise af hvad.... Hvordan
man eksempelvis nøjes med 25 gram kulhydrat. Hvilke tabeller kan man slå det
op i. Jeg behøver bare drikke mine to kopper café latte med sukker i, så er
jeg vist oppe på de 25 gam *G*

> Mere end der skal til for at jeg bliver mæt - det er en størrelse jeg
> interesserede mig for i starten, nu spiser jeg bare indtil jeg er mæt og
> ikke kan stoppe en bid mere ned :)

Men det siger jo stadig intet, for du spiser dig jo ikke mæt i grønsager
alene (hvad jeg også sjældent gør). Så hvis du skal udtrykket det i mål vi
andre kan forholde os til, hvad er så "masser" af grønsager på din
tallerken?

Jeg har en kollega, som synes der er masser af grønsager på hans tallerken,
hvis smørrebrøddet er pyntet med agurkeskiver og tomat. *G*

> Nu tænker jeg ikke på at jeg er "på kur" - huske blot at der er nogle
> "få" ting jeg ikke må spise, nogle ting som jeg skal passe lidt på med,
> og al resten kan jeg bare spise løs af til jeg ikke orker mere :)

Sådan er det vist, når man lærer, hvad man kan tåle. Uanset kuren er den ene
eller anden. Og det er derfor det er en fordel at sætte sig lidt ind i det.
Man skal jo ikke tælle evigheder - tælleriet og kontrollen afløses på et
tidspunkt af "fornemmelsen" for, hvad man kan spise.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-01-03 23:01

[w e b w o m a n | Wed, 29 Jan 2003 20:49:16 +0100]

>Hvordan kan andre finde ud af, hvor meget man må spise af hvad.... Hvordan
>man eksempelvis nøjes med 25 gram kulhydrat. Hvilke tabeller kan man slå det
>op i.

Jeps, der findes naturligvis massere af kosttabeller - både som bøger,
på lommecomputeren og på internettet. Jeg bruger dem bare ikke rigtigt,
jeg har efterhånden bar lært hvad det er for nogen få ting jeg helt skal
undgå.

Så når jeg undgår kartofler og ris, majs og bønner, ting med
mel/stivelse og sukker, ved jeg at jeg er på den rette bane - det er
svært at forklarer, men det falder mig utroligt nemt.

>Jeg behøver bare drikke mine to kopper café latte med sukker i, så er
>jeg vist oppe på de 25 gam *G*

Ja mon ikke, og vist også noget mere...

Alene et stort glas skummetmælk indeholder jo 10 gram sukker :) Men
hvis du lavede din latte med en sjat piskefløde og et (godt) kunstigt
sødemiddel, ville der måske kun være 3 gram i alt i dine 2 kopper.

> [...]
>alene (hvad jeg også sjældent gør). Så hvis du skal udtrykket det i mål vi
>andre kan forholde os til, hvad er så "masser" af grønsager på din

Enig; så lad os sige når jeg spiser almindeligt mad:
2 store hakkebøffer, 1 klat smør på hver, en normal portion grøn salat
(2 håndfulde), lidt dressing og måske lidt grøntsager ved siden af;
stegte eller dampede med smør eller olivenolie.

Enten har der først været en forret, f.eks. rejer m/ asparges i
mayonnaise (god størrelse), eller også spiser vi lidt godt ost bagefter;
et stort stykke af en gammel Parmigiano er ikke at foragte.

Så slutter vi oftest af med et stykke (lavkulhydrat) kage, lidt
sukkerfri marcipan eller en flødedessert (normal størrelse).

>Jeg har en kollega, som synes der er masser af grønsager på hans tallerken,
>hvis smørrebrøddet er pyntet med agurkeskiver og tomat. *G*

Hehe, kender typen.

>Man skal jo ikke tælle evigheder - tælleriet og kontrollen afløses på et
>tidspunkt af "fornemmelsen" for, hvad man kan spise.

Præcist!

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 30-01-03 05:10

[SNIP]

....den her går til Rene. (kunne have skrevet privat, men det kan være at der
er andre der vil høre svaret)

Jeg er, som sagt, solgt til denne kur, så lige et par spørgsmål......hvis
jeg må?

Jeg har, i et par dage, fuldt med på "alt.support.diet.low-carb", og der kan
jeg læse at folk køber et eller andet for at måle om de får for mange
kulhydrater, er det noget man kan købe i DK, eller har jeg bare misforstået
et eller andet?

Jeg har også en svaghed for nødder, er de "farlige" i forbindelse med sådan
en kur?

Når du snakker om "ikke stivelses" -grønsager, er det så ligemeget hvor
mange kulhydrater der er i, eller tæller de med....et eller andet sted?

Det var vist det .........so fare.

Mvh. Glenn

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 30-01-03 22:14

[Glenn [Odense] | Thu, 30 Jan 2003 05:10:21 +0100]

>...den her går til Rene. (kunne have skrevet privat, men det kan være at der
>er andre der vil høre svaret)

Ok, så svarer jeg også hér.

>Jeg er, som sagt, solgt til denne kur, så lige et par spørgsmål......hvis
>jeg må?

Anytime :)

> [...]
>jeg læse at folk køber et eller andet for at måle om de får for mange
>kulhydrater, er det noget man kan købe i DK, eller har jeg bare misforstået

Nej den er god nok; det er således at nårman på denne måde styrer sin
forbrænding m.m. vil der udskilles en anelse ketoner i urinen, og dette
kan måles. De mest anvendte er fra Bayer og hedder Ketostix, og kan fås
på næsten ethvert apotek - en bøtte med 50 styk koster ca. 65 kroner.

De mere "hardcore" af os kan svagt smage den lille smule ketoner der
engang imellem kan komme i udåndingsluften, og kan derfor løbende
"kontrollerer" sig selv :)

>Jeg har også en svaghed for nødder, er de "farlige" i forbindelse med sådan
>en kur?

Nødder og nødder; generelt er nøddet godt fordi de primært består af
fedt proteiner og fibre; der anbefales macademia, mandler og
hasselnødder især - men de nødder der findes med mere stivelse, såsom
peanust, cashew og tildels pistache skal begrænses lidt.

>Når du snakker om "ikke stivelses" -grønsager, er det så ligemeget hvor
>mange kulhydrater der er i, eller tæller de med....et eller andet sted?

Et eller andet sted tæller alt med; men i virkeligheden gidder man ikke
tælle disse grøntsager med, da der alligevel er grænser for meget man

Fra : w e b w o m a n

Dato : 31-01-03 17:56

> Et eller andet sted tæller alt med; men i virkeligheden gidder man ikke
> tælle disse grøntsager med, da der alligevel er grænser for meget man
> gidder spise når der er store bøffer og god bearnaise på tallerknen :)

Det var dælme noget af en påstand *LOL*

Jeg elsker bøffer! De bedste af slagsen har jeg fået i Dallas, Texas.
Men jeg elsker også grønsager af alverdens slags.

Det er ikke sådan, at MAN hellere vil have bøffer og bernaise end grønsager.
NOGLE vil hellere have bøffer og bernaise end grønsager.
Jeg kender sågar nogle, der slet ikke vil have bøffer *S*

Jeg er bare en af dem, der hellere vil undvære bøfferne end grønsagerne.
Hvis jeg skal vælge.
Mængdemæssigt foretrækker jeg - af smagsmæssige og vitaminmæssige årsager -
til enhver tid overvægt af grønsager.

Og skal der bøf på min tallerken, vil jeg også gerne se kartofler - i en
eller anden variant - på samme tallerken. Hvor mange kartofler må man få på
lowcarb-kuren?

Jeg vil også gerne have pasta til min bolognaise. Og ris til den thailandske
mad. Hvor meget pasta og ris må jeg få på en lowcarb-kur?

Og min havregrød om morgenen, vil jeg bare ikke leve uden. Slet ikke om
vinteren. Og der skal selvfølgelig drysses kanelsukker på.

Derudover vil jeg gerne have det sådan, at jeg kan tage i byen og spise uden
at være hysterisk med at sortere i det værten/værtinden har valgt at
servere. Hvordan klarer man det på en lowcarb-kur?

Og brød.... der findes ikke noget bedre søndag morgen end friskbagt brød fra
en god bager. Gerne langtidshævet. Et glas juice og en halv liter café latte
*S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 31-01-03 20:36

[w e b w o m a n | Fri, 31 Jan 2003 17:56:25 +0100]

>Det var dælme noget af en påstand *LOL*

Æh, sorry, det jeg mente var hvad JEG tænkte engang imellem når jeg
sammensatte aftenens middag :)

>Det er ikke sådan, at MAN hellere vil have bøffer og bernaise end grønsager.
>NOGLE vil hellere have bøffer og bernaise end grønsager.
>Jeg kender sågar nogle, der slet ikke vil have bøffer *S*

Naturligvis - det var også mere fordi du snakkede om hvad jeg kunne
finde på at spise. I dag var ganske anderledes; en soufle af æg,
piskefløde og danablue til forret, en tomatsuppe med urter og kødboller
til hovedret, og en bagt flødeostekage til dessert.

> [...]
>
>Og min havregrød om morgenen, vil jeg bare ikke leve uden. Slet ikke om
>vinteren. Og der skal selvfølgelig drysses kanelsukker på.

Helt ærligt Lisbeth - dette var ikke tilfældigt valgte emner; det var
ting du bevidst nævnte fordi du VED at de er stivelsesholdige...

Nu har jeg skrevet, jeg ved ikke hvor mange gange, at man ikke må få
kartofler, pasta og ris til masen - og præciseret at sukker/stivelse er
et no-go.

Så... var det ikke LIDT fjollet og useriøst?

Fra : w e b w o m a n

Dato : 31-01-03 23:21

> Helt ærligt Lisbeth - dette var ikke tilfældigt valgte emner; det var
> ting du bevidst nævnte fordi du VED at de er stivelsesholdige...

Du har ret. Det var bestemt ikke tilfældigt valgte emner.

Det er fødevarer, som de fleste ofte spiser. Eller spiser ofte.
Det er fødevarer, som jeg nødig vil undvære. Derfor nævnte jeg dem - ikke
fordi jeg ved, de er stivelsesholdige.

Jeg spekulerer ikke overhovedet over, hvad der er stivelsesholdigt. Som jeg
også tidligere i denne tråd har skrevet, er jeg ikke engang klar over,
bortset fra de nævnte undtagelser, hvad der er stivelsesholdigt. Og jeg ved
ikke engang, hvor jeg kan finde en tabel eller lignende, der viser mig en
liste over stivelsesholdige fødevarer.

Når jeg læser om lowcarb kuren forstår jeg iøvrigt ikke din skelnen mellem
stivelsesholdige og ikke-stivelsesholdige fødevarer. Regnes der ikke slet og
ret i kulhydrater?

> Nu har jeg skrevet, jeg ved ikke hvor mange gange, at man ikke må få
> kartofler, pasta og ris til masen - og præciseret at sukker/stivelse er
> et no-go.

Æhhh.... i hviken forbindelse har du nævnt det? Jeg mindes faktisk ikke, at
du har nævnt - slet ikke flere gange - at man ikke må få kartofler, pasta og
ris på en lowcarb-kur.

Men om du så har, er det så galt, at det nævnes igen i denne tråd?

> Så... var det ikke LIDT fjollet og useriøst?

Forstår ikke, hvorfor du betragter det som useriøst?

Mvh. Lisbeth

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 01-02-03 02:02

> [...]
og
> ris på en lowcarb-kur.
>
> Men om du så har, er det så galt, at det nævnes igen i denne tråd?

Ikke fordi at jeg skal være en but-in-sky, men den med stivelse, den havde
jeg da fanget.....

Glenn

Fra : w e b w o m a n

Dato : 01-02-03 09:43

"Glenn [Odense]" <corbin@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke fordi at jeg skal være en but-in-sky, men den med stivelse, den havde
> jeg da fanget.....

Jamen det har jeg da også. Men jeg er ret sikker på, at kun de færreste ved,
hvilke fødevarer der indeholder stivelse og i hvilket omfang.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-02-03 09:38

[w e b w o m a n | Fri, 31 Jan 2003 23:21:14 +0100]

>Du har ret. Det var bestemt ikke tilfældigt valgte emner.

Det' OK, lidt debat fungerer ikke helt uden "ballade" :)

>Når jeg læser om lowcarb kuren forstår jeg iøvrigt ikke din skelnen mellem
>stivelsesholdige og ikke-stivelsesholdige fødevarer. Regnes der ikke slet og
>ret i kulhydrater?

Nej, slet ikke, for hvis ufordøjelige eller tungtfordøjelige fibrer
taltes med, kunne man jo ikke spise nær så mange grøntsager. Det er
derfor at fribrer kan trækkes fra i regnskabet (hvis man fører et
sådant), så det kun er de """onde""" kulhydrater der regnes med.

>Æhhh.... i hviken forbindelse har du nævnt det? Jeg mindes faktisk ikke, at
>du har nævnt - slet ikke flere gange - at man ikke må få kartofler, pasta og
>ris på en lowcarb-kur.

Well, Ok, det har jeg - man må også godt få dem, bare i ganske små
mængder...

Fra : w e b w o m a n

Dato : 01-02-03 10:04

> [...]
> derfor at fribrer kan trækkes fra i regnskabet (hvis man fører et
> sådant), så det kun er de """onde""" kulhydrater der regnes med.

Hvor finder man en tabel, der viser fødevarers indhold af stivelse og fibre,
så man kan lave udregningen eller bare sætte sig ind i, hvad der indeholder
stivelse og i hvilke mængder?

Jeg ved godt, at der er masser af stivelse i kartofler og kornprodukter -
men der er jo også fibre i.
Og hvis det er stivelse minus fibre, der tæller - og ikke alle kulhydrater -
så er jeg på herrens mark. For hvor meget tæller så eksempelvis en bagt
kartoffel eller en kop ris i dit lowcarb-regnskab? og hvad med en banan
eller et æble?

Jeg har ikke den ringeste anelse om, hvor meget der er af henholdsvis
fibre/stivelse i diverse fødevarer.

> Well, Ok, det har jeg - man må også godt få dem, bare i ganske små
> mængder...

Jeg kan altså ikke blandt dine indlæg i denne gruppe finde bare et, hvor du
nævner, at man ikke må få kartofler, pasta og ris på en lowcarb-kur. Eller
at man kun må få det i ganske små mængder.

Hvad er i øvrigt "ganske små mængder", hvis det subjektive mål bliver
oversat til en objektiv og konkret angivet mængde?

Mvh. Lisbeth

Fra : Nicolai Lang

Dato : 01-02-03 12:01

On Sat, 1 Feb 2003 10:04:02 +0100, "w e b w o m a n" <jacobsen@pc.dk>
wrote:

Hej Lisbeth,

René vil nok uddybe dette, men jeg ville lige give mit besyv med.

> [...]
>så er jeg på herrens mark. For hvor meget tæller så eksempelvis en bagt
>kartoffel eller en kop ris i dit lowcarb-regnskab? og hvad med en banan

Jeg lever efter reglen om at en bagt kartoffel, en kop ris, en banan
og et æble uanset hvor lille en portion det er, er for meget. Desværre
- for jeg elsker alle 4 ting.

>Hvad er i øvrigt "ganske små mængder", hvis det subjektive mål bliver
>oversat til en objektiv og konkret angivet mængde?

Så lidt at man ligeså godt kan lade være med at spise det.

Det sværeste er klart frokosten for mig, nu igår spiste jeg:

Én lille dybstegt reje
en MEGET lille skefuld nudler (nok 3-4 strenge)
et lille hjørne af endeskiven på et italiensk filonebrød

Det var hvad jeg tillod mig selv af kulhydrater fra bufetten. Som
regel tager jeg en enkelt skive stegt kartoffel, et lille smule brød
eller hvad der nu ellers er merd.

Derudover spiste jeg masser af blandet salat, hvidkål/gulerod i karry,
stegt kød i krydderi og en betragtelig mængde ost (alt i alt fra
frokost til jeg gik hjem vel ca. 250 g).

At være ude og rejse og på kuren lykkes sjældent for mig. Det er
selvfølgelig lidt afhængig af hvor i verden det er.

Om en uge skal jeg til UK i 4 dage, og frokosten er klart det største
problem. Man kan ikke rigtig få sandwhich i UK uden kulhydrater

Nu må vi se hvordan det går. Jeg har netop i dag nået ned på 10 kg
vægttab siden jeg gik i gang (midten af september), 5.3 kg siden vi
genstartede efter julen.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : w e b w o m a n

Dato : 30-01-03 19:54

> Alene et stort glas skummetmælk indeholder jo 10 gram sukker :) Men
> hvis du lavede din latte med en sjat piskefløde og et (godt) kunstigt
> sødemiddel, ville der måske kun være 3 gram i alt i dine 2 kopper.

Men hvorfor skulle jeg dog? Så smager den jo helt anderledes?
Jeg elsker flødeskum i min kakao - men i kaffen er det ikke godt.

> [...]
> (2 håndfulde), lidt dressing og måske lidt grøntsager ved siden af;
> stegte eller dampede med smør eller olivenolie.

Jeg spiser ekstremt sjældent salat. Bryder mig ikke om det "tynde"
vitamimløse trevleri, som på ingen måde giver mæthed. Jeg vil hellere have
en gang gode rodfrugter eller kartofler.

Jeg er glad for kød. Men jeg er afgjort lige så glad for ris og solide
grønsager, så jeg ville ikke bryde mig om din diæt, der afskærer mig fra
mange af de ting jeg er vild med. Jeg spiser jo alt det du kan lide - plus
en masse andet.

Og jeg kan jo forstå, at "masser af grønsager" i din verden er uendeligt
lidt på min tallerken. *S*
Men sådan må det jo nødvendigvis være, når man kun tillader sig 20-50 gram
kulhydrat om dagen.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 30-01-03 22:20

[w e b w o m a n | Thu, 30 Jan 2003 19:53:37 +0100]

>Men hvorfor skulle jeg dog? Så smager den jo helt anderledes?

Nej, ikke helt anderledes, faktisk ret tæt på... men jeg læste i en
anden tråd at du måske havde problemer med mælkesukkeret, så derfor
denne idé - det samme er jo idéen for os der vil begrænse kulhydraterne.

> [...]
>lidt på min tallerken. *S*
>Men sådan må det jo nødvendigvis være, når man kun tillader sig 20-50 gram

Så slemt er det jo ikke, det varierer fra dag til dag, jeg må nok
indrømme at jeg ikke gidder spise "massere af grøntsager" hver dag, men
med nogle få grøntsager udeladt, kan jeg jo gøre det når jeg får lyst.

Jeg tog f.eks. en fersk kylling forleden; fedtede den godt ind i olie og
barbecuekrydderi og satte den på spid og grillstegte den.

Hertil kunne jeg ikke stå i mod mit barndomshjem typiske tilbehøre
dertil - en god hjemmelavet agurkesalat, samt fintsnyttet hvidkål, revne
gulerødder og en olie/appensin dressing - uhm :)

Fra : w e b w o m a n

Dato : 31-01-03 18:01

> Nej, ikke helt anderledes, faktisk ret tæt på... men jeg læste i en
> anden tråd at du måske havde problemer med mælkesukkeret, så derfor
> denne idé - det samme er jo idéen for os der vil begrænse kulhydraterne.

Det var i en begrænset periode efter en sygdom, at jeg havde problemer med
mælkesukker (eller mælkefedt var det vist snarere).

Vi kan diskutere, om fløde i kaffen smager bedre end varm, pisket mælk.
Men kan du ikke smage, at de to ting smager meget forskelligt, er der da
noget galt med dine smagsløg.

> [...]
> dertil - en god hjemmelavet agurkesalat, samt fintsnyttet hvidkål, revne
> gulerødder og en olie/appensin dressing - uhm :)

Kylling med ovnstegte kartoffelbåde er nu bedre, synes JEG.

Camilla Plum har i Mors Mad en forrygende opskrift på fladmast hane - den er
flækket og bredt ud over en masse små halvrede kartofler blandet med hvidløg
og citronskræl. Det smager himmelsk.

Mvh. Lisbeth

Fra : OLD_QUA

Dato : 24-06-03 02:31

Rene:
Jeg er Bodybuilder, og har i den forbindelse et pargange benyttet mig af
ketogen diæt, dog i en udgave med følgende energifordeling: 60% protein,
8% kulhydrat, 32% fedt og 3500cal
diæten giver mig vægtab på ca 1kg om ugen. på en normal moderat proten,
høj kulhydrat,lav fedt- diæt skal jeg helt ned på 2500cal for at opnå
samme vægtab.
Dertil skal kommer det plus at faktisk stortset ikke taber muskelmasse
på ketogendiæten.

Jeg har overveget lidt om jeg også skulde begynde at bruge ketogendiæte
i min opbygningsfase, blodt med højere samlet cal intag. eller med andre
ord at være på diæten konstant.
Der er kun en ting jeg er lidt usikker på, jeg er en ung mand og kan
derfor godt lide at gå med guterne ud at drikke mig en pind i øret en
gangimeldem.
mit spørgsmål er om ikke Alkoholden vil spolere ketosen?..jeg mener
Alkohold skal vel i den samenhæng ses som et kulhydrat har jeg ret???

http://www.kandu.dk/

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 24-06-03 14:48

[OLD_QUA | Tue, 24 Jun 2003 01:31:26 GMT]

>mit spørgsmål er om ikke Alkoholden vil spolere ketosen?..jeg mener
>Alkohold skal vel i den samenhæng ses som et kulhydrat har jeg ret???

Ja & Nej. Jeg er ikke den store ekspert i det, men selvom du typisk
regner alkohol som et kulhydrat, har jeg fået forklares at det påvirker
anderledes og "mindre syndigt" :)

Men - det er nemmere end som så; hvis du er på en kulhydratreduceret
kost er alkohol lynhurtigt i blodet, så du får en langt hurtigere effekt
på kortere tid. Også derfor kaldes lowcarb dieter ofte for en diet med
et "cheap date syndrome"

Fra : sune vuorela

Dato : 24-06-03 22:57

En der kalder sig Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> skrev:

>Ja & Nej. Jeg er ikke den store ekspert i det, men selvom du typisk
>regner alkohol som et kulhydrat, har jeg fået forklares at det påvirker
>anderledes og "mindre syndigt" :)

Holder jeg mig til at drikke vodka/light-sodavand, så spolerer det
ikke noget for mig.

Tager jeg tilgengæls en aften med drinkskonkurrence og drikker drinks
med masser af sukker i, så sætter jeg mig minimum 4 dage tilbage!

--
Sune

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-01-03 16:25

> Nej, der er forskel på Jacobsens slankekur og Atkins - Jacobsens var
> langt mere restriktiv, og gav ikke altid mening.

Det er muligt. Jeg sammenlignede for et par år siden madplaner efter begge,
og de var så ens, at en opskrift fra den ene sagtens kunne bruges på den
anden.
Atkins siger max 30g kulhydrat o mdagen, mens Jacobsen siger 25g om dagen i
snit om ugen, så den forskel kan ligge et ret lille sted.

Det er i øvrigt min oplevelse, at Jacobsen var mere omhyggelig med at regne
med vitaminer og mineraler i den daglige kost, hvor i mod Atkins "kun"
tæller kulhydrater og ikke går så højt op i kvaliteten af
vitaminer/mineralsiden.

Mvh Maria

Fra : Morten Fast

Dato : 26-01-03 17:50

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in

> Atkins siger max 30g kulhydrat o mdagen

Nej. Atkins siger, man skal starte på 20 gram om dagen i de
første 2 uger. Derefter øger man i den næste uge kulhydraterne
til 25 gram om dagen. Ugen efter til 30 gram om dagen, osv.
Når man ikke længere taber sig, har man fundet sin kritiske
kulhydratgrænse for vægttab, som man skal holde sig under.
Den varierer for person til person. Nogen kan højst tåle 20 gram
om dagen, og andre kan tåle op til 100 gram om dagen, men man
bliver kun fastlåst på en bestemt mængde i de første 2 uger.

> [...] hvor i mod Atkins "kun" tæller kulhydrater og ikke går
> så højt op i kvaliteten af vitaminer/mineralsiden.

Det er helt forkert. Det er bestemt ikke ligegyldigt hvor
kulhydraterne kommer fra, og det understreger han også.
Har du overhovedet læst bogen?

--
Morten

Fra : Morten Fast

Dato : 26-01-03 17:50

> Princippet er, at man kun får grøntsager nok til at dække vitamin
> og mineralbehovet, mens man spiser store mængder protein. Dermed
> kan fedtprocenten sagtens blive relativ høj.

Jeg spiser flere grøntsager nu på Atkins, end jeg gjorde før.
Og det er bestemt IKKE en høj-protein diæt.
Fordelingen er ca. 75 pct. fedt, 20 pct. protein og 5 pct. kulhydrat.

> Der er mange, der har tabt sig på kuren, men den skulle være hård
> at komme i gang med.

Kulhydrater er vanedannende, og man skal på afvænning. Det tager
et par uger, og derfra er det den nemmeste kostplan, man kan følge.

> Du får et voldsomt vægttab de første dage, fordi man tømmer
> kulhydratdepoterne, og disse 3-4 kg vil du altså tage på igen,
> når du stopper - det har altså íkke noget med tabt fedtvæv at gøre.

Du overser en ting. Man stopper ikke igen. Det er hele ideen med
en diæt. Det er en kostomlægning.
Jeg har selv smidt 25 kg ved at følge Atkins, og hvis du prøver at
fortælle mig, at det kun er vand, så må du officielt gerne kalde
dig for underfrankeret.

> Fedtprocenten i sådan en livsstil kan være høj, men hvis
> kalorieindtaget er lavt, betyder det jo ikke noget som helst.

Det er ekstremt mættende at spise fedt, og derfor er det også
nemmere at holde kalorieindtaget lavt. Så det betyder i høj grad
noget.

--
Morten

Fra : w e b w o m a n

Dato : 26-01-03 18:02

"Morten Fast" <usenet@freestate.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg spiser flere grøntsager nu på Atkins, end jeg gjorde før.

Hvad spiste du før af grønsager og hvad spiser du nu? Altså mængdemæssigt.

> Det tager et par uger, og derfra er det den nemmeste kostplan, man kan
følge.

Er det nemt at holde øje med, om man får 5 gram kulhydrat fra eller til?

Mvh. Lisbeth

Fra : Morten Fast

Dato : 26-01-03 19:07

"w e b w o m a n" <jacobsen@pc.dk> wrote in

> Hvad spiste du før af grønsager og hvad spiser du nu?
> Altså mængdemæssigt.

Før Atkins var en stor del af min kost fast food, og både mængden
og kvaliteten af grøntsager var ikke noget råbe hurra for.
Et typisk dagindtag, kunne være den mængde salat, der måtte være
i en burger, og evt. pomfritter til (jeg ved godt, at pomfritter
normalt ikke tænkes på som grøntsager, men de er vel lavet af
kartofler...).

Nu spiser jeg normalt i løbet af en dag, det der svarer til en hel
tallerkenfuld friske grøntsager. Det er grøntsager med så lavt
indhold af kulhydrat som muligt, f.eks. salat, tomat, peberfrugt,
agurk, blomkål ol.

> Er det nemt at holde øje med, om man får 5 gram kulhydrat fra
> eller til?

Det kræver noget beregning, hvis man skal være helt sikker, men
man behøver ikke at finde sin kritiske grænse.

Jeg gjorde det, at jeg holdt mit kulhydratindtag på max 20 gram
om dagen hele tiden (sådan ca.), og nu hvor jeg har nået mit mål,
justerer jeg mængden ud fra badevægten.

Har jeg taget lidt på (min vægt varierer ca. 1 kg op og ned), så
spiser jeg lidt færre kulhydrater, til vægten er af igen, hvilket
normalt tager et par dage.
Men jeg tror stadig ikke, at jeg kommer over 50 gram kulhydrater
om dagen, selv når jeg spiser flest.

Det jeg godt kan lide ved Atkins, er netop at jeg ikke behøver at
måle og veje min kost. Jeg ved, hvilke ting jeg må spise, og jeg
spiser til jeg er mæt, uden at kigge på mængden.

Når man ved, hvad det er, der gør dig fed, er det legende let at
vedligeholde vægten.

--
Morten

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 26-01-03 22:07

> Det jeg godt kan lide ved Atkins, er netop at jeg ikke behøver at
> måle og veje min kost. Jeg ved, hvilke ting jeg må spise, og jeg
> spiser til jeg er mæt, uden at kigge på mængden.

Ja, jeg er solgt.
Er der en eller anden form for liste over de grønsager man må spise?

Glenn

Fra : Morten Fast

Dato : 26-01-03 22:24

"Glenn [Odense]" <corbin@ofir.dk> wrote in news:3e344e11$0$141
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Ja, jeg er solgt.
> Er der en eller anden form for liste over de grønsager man må
> spise?

Du kan prøve at kigge på <http://atkinscenter.com>
eller i <news:alt.support.diet.low-carb>

Der kan du finde al den information, du kan ønske dig.

Hvis du har tænkt dig at prøve Atkins, kan jeg kraftigt
anbefale at købe bogen "Dr. Atkins' New Diet Revolution".
Der er hele diæten beskrevet meget udførligt, og der er
masser af opskrifter.
Den kan købes hos Amazon for ca. 100 kr inkl. forsendelse.

--
Morten