Spg. vedr. cal. 223
Fra : JSC

Dato : 24-01-03 13:26

Hej gruppe

Hvordan er det med den "nye" militær kaliber svarer det til cal 223. Hvis
det er tilfældet vil man så med fordel kunne vælge en cal. 223. frem for en
222 for at få noget billig trænings ammunition??

Vil en cal 222 kunne ændres til 223 for et "rimeligt beløb"

Mvh.
Jørgen

Fra : Kent Kronborg

Dato : 24-01-03 16:31

De nye militære kaliber de er 243 og ikke 223

Mvh Kent

Fra : Claus Espeholt

Dato : 24-01-03 16:38

Den nye militære kaliber er .223" (5,56 mm) - og ikke 243". En bøssemager
vil kunne ændre kammeret til den lidt større .223". Politiet skal også have
besked om det.
MvH
Claus

Fra : Bjarne Aakerman

Dato : 24-01-03 18:33

Det er kun en god ide, hvis din riffel har stigning 1-8. Jeg har selv en
tikka 223 Rem, den har stigning 1-12, og den kan ikke "med streg under"
tumle mil. ammo, de kentrer, den mil. ammo har en kugle på 4,2 gram. Jeg har
prøvet det.
Bjarne Aa

Fra : Jakob Hansen

Dato : 25-01-03 01:38

On Fri, 24 Jan 2003 16:38:04 +0100, "Claus Espeholt"
<espeholt@grenaa-kommune.dk> wrote:

>Den nye militære kaliber er .223" (5,56 mm) -

For at være endnu mere præcis, kan siges, at kaliberen er den samme
(5.56mm), men at .222 har et 43.2mm. hylster, og .223 et 44.7mm.
hylster. Som også nævnt, kan .223 lades med tungere kugler, som dog
ikke håndteres lige godt af alle piber.

Kig evt her:
http://www.calweb.com/~haas/ammoguide/

Hilsen
Jakob Hansen

Fra : JSC

Dato : 27-01-03 09:02

"Jakob Hansen" <Dellepude@remove-this.mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (5.56mm), men at .222 har et 43.2mm. hylster, og .223 et 44.7mm.
> hylster. Som også nævnt, kan .223 lades med tungere kugler, som dog

Hej Gruppe

Tak for mange gode svar

/Jørgen

Fra : Andy P.

Dato : 24-01-03 18:47

"Kent Kronborg" <kent.kronborg@mail.dk> skrev i en meddelelse
> De nye militære kaliber de er 243 og ikke 223
>
> Mvh Kent

Det er utroligt hvad folk slynger ud uden at have en kæft begreb om hvad de
taler om.
Hvis folk ville indskrænke sig til at udtale sig om det de har forstand på
ville internettet være et langt mere troværdigt sted at søge information.
"It is better to keep your mouth shut and appear stupid than to open it and
remove all doubt."
Hilsen Andy

P.S. Claus Espeholt´s indlæg er korrekt.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-01-03 09:51

Så er det jo godt du er så klog at du kan belyse os "dumme" danskere.

MS

Fra : Erik Prestmo

Dato : 26-01-03 17:08

Ironien tror jeg du kunne ha spart deg, Andy er overmåte kunnskapsrik, du
gjør deg selv en bjørnetjeneste om du steller deg slik at han ikke gidder
svare deg neste gang.

Du er muligens enda ikke gammel nok til å kjøpe eget gevær?

--
ErikP

Endel nye og brukte våpen til salgs:

http://atodalseftef.tripod.com/atodalseftef/Index.htm