akku igen igen
Fra : Thomas

Dato : 24-01-03 21:19

jeg købte en billig 24V akku boremaskine. den er ikke en skid værd, ikke ret
meget bedre end en billig 12V! Min gamle bosch 9,6v var næste bedre ind den
gik i stykker.
jeg troede faktisk at en 24V var dobbelt så stærk som en 12V ! men det er
vel ikke tilfældet. Er det noget med momentet. hvad skal man så kigge efter
?
Måske er den der AEG 12V ligeså stærk som en 24V billig model ?

/Thomas.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 25-01-03 02:09

Thomas wrote:
> [...]
> vel ikke tilfældet. Er det noget med momentet. hvad skal man så kigge efter

Jeg er ikke ingeniør, men...

Min teori mht. akkuskruemaskiner er at det alt andet lige sælger mere,
jo højere spænding akkuen har som pålydende.
Dertil kommer at akkuen i teorien kan levere den samme mængde energi pr.
sekund, også kaldet effekt (måles i Watt), hvad enten cellerne sidder i
parallel eller i serie.

Min helt uunderbyggede ide er at det "alt andet lige" er nemmere at
fremstille en billig motor, der kan frembringe et vist niveau af moment,
ved en højere spænding, da man kan nøjes med dårligere tolerancer i motoren.
Det er noget med at magnetisme aftager eksponentielt med afstanden
hvorfor fine tolerancer i en elmotor er vigtige for momentet, hvis jeg
husker ret.

Dog er det jo så noget med at at magnetisk feltstyrke er defineret ved
flowet af X antal Ampere i en given leder, hvorfor man egentligt kunne
få den ide at maskinerne med de lave spændinger kan levere mere
moment... hvis det ikke lige var for Ohms lov.

Men hvad ved jeg?

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 25-01-03 09:02

> [...]
> ?
> Måske er den der AEG 12V ligeså stærk som en 24V billig model ?

Ikke fordi vi ikke kan tage diskussionen på ny, der kan jo komme nye
ting. Men det er ikke særlig lang tid siden der var en tilsvarende
tråd. Den hedder "Aku Bore/skrue maskine" og handler netop om Moment
og NM (Neton meter?).

Hvilket er hvad man skal gå efter hvis man vil se på kraften, Men det
fortæller igen ingenting om hvor længe den kan køre med denne kraft,
der skal man nok se på AmpH. Så skal man også se på batteri typen da
de holder "trykket" forskelligt (NiMh/NiCd), Og Volt, for en 12volt
2AmpH holder kortere end 24volt 2AmpH.

--
Med træ hilsen
Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,
Unøjagtighederne kommer af sig selv."

Fra : mthaulow

Dato : 30-01-03 18:04

Hej Alle

En lille strø tanke.

KUNNE PRIS OG KVALITET MULIGVIS HAVE EN SAMMENHÆNG.

Glem alt om Akku maskiner til lavpris, det er noget være lort, om så de
er på 100V, de kan bruges i måske en time, men skal så lade i 24 timer.

Konklution:
Køb en maskine af et kendt mærke.
Køb altid med 2 Batterier.
Køb altid med lynlader.

mvh
Michael

http://www.kandu.dk/

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 06-02-03 19:43

> Køb en maskine af et kendt mærke.
> Køb altid med 2 Batterier.
> Køb altid med lynlader.

Og regn med at den koster tusinde kroner.

Nyeste tænk&test har en oversigt over nogle stykker. Bedst til prisen
var vist en bosh til de ca 1000kr, mens bedste kostede 3500kr

/A - Der er tilfreds med min aeg best 12 der med 2 batterier sælges for
ca 1100kr i jem og fix og vist også i haald nyborg