Optælling af ens forekomster i tabel
Fra : Mortensen

Dato : 24-01-03 14:19

Hej

Jeg har en paradox tabel, med mange poster, hvordan optæller jeg antallet af
poster der er i tabelen fra delphi

Bruger delphi 6 pro.

Fra : Harald

Dato : 24-01-03 15:15

"Mortensen" <CBM@indbakke.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har en paradox tabel, med mange poster, hvordan optæller jeg antallet
af
> poster der er i tabelen fra delphi

Hvis du tabel hedder Table1 så:
AntalPoster:=Table1.RecordCount-1;

Mvh
HK

Fra : Harald

Dato : 24-01-03 17:07

> [...]
> Hej
>
> Jeg har en paradox tabel, med mange poster, hvordan optæller jeg antallet

Du kan f.eks. bruge en løkke: (utestet)

var
i,antal : integer;
begin
antal:=0;
Table1.First;
while not Table1.eof do
begin
if Table1.FieldByName('Dit field navn').AsVariant='noget' then
inc(antal);
Table1.Next;
end;
end;

hvis du har mange poster er en SQL nok hurtigere (utestet)

SELECT * FROM Table1navn.db
WHERE ditfieldnavn="noget"

Query.Open;
Antal:=Query.RecordCount;

Mvh
HK

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-03 19:53

Smid følgende i din query: select count(*) AntalPoster from [tabelnavnet]

Field AntalPoster (eller hva' du nu vælger at kalde det) indeholder nu
antallet.

Anyway, vær varsom med at bruge .RecordCount, især hvis du arbejder med
BLOB-data.