Brugsen
Fra : [9000] thorkild niel~

Dato : 24-01-03 10:58

Hej!

Hvis du er kunde i brugsen så send en mail til fdb@fdb.dk og brok dig
over følgende notits på deres hjemmeside:

Tekniske krav
COOP Danmark har af forretningsmæssige årsager besluttet udelukkende at
understøtte browseren Microsoft Internet Explorer 5.01 eller nyere til
PC.

--
------
Venlig hilsen

Teksten "bort" og "fjernes"
skal slettes fra min afsender-e-mailadresse.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 24-01-03 11:38

[9000] thorkild nielsen <bortthorkild.j.nfjernes@stofanet.dk> wrote:
> [...]
> COOP Danmark har af forretningsmæssige årsager besluttet udelukkende at
> understøtte browseren Microsoft Internet Explorer 5.01 eller nyere til
Hermed gjort

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-01-03 11:59

Jens Rasmussen wrote:
.
> Hermed gjort

me-to

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kosta

Dato : 24-01-03 19:25

Niels Ebbesen wrote:

> Jens Rasmussen wrote:
> .

> me-to

And mee !!!

Fra : Karen Seiersen

Dato : 24-01-03 22:42

Kosta <""kosta\"@(none)> wrote:

> And mee !!!

Det manglede da bare, selvfølgelig en masiv klage...

er afsendt herfra

Machilsen Karen

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 24-01-03 11:50

bortthorkild.j.nfjernes@stofanet.dk writes:
>Hej!

Er sket!
Uforskammet er det
Jeg lægger din opfordring ind på vores hjemmeside www.macbruger.dk i
diskussionsforrummet
og så skriver jeg til de andre foreninger jeg er medlem af.

Hanne
Kasserer i MacBruger

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 24-01-03 12:18

> [...]

> COOP Danmark har af forretningsmæssige årsager besluttet udelukkende at
> understøtte browseren Microsoft Internet Explorer 5.01 eller nyere til

Stem med fødderne, og køb et andet sted end i brugsen.

Personligt er jeg til Netto, aldi, og til tider Fakta og Quickly Xtra.

--
Peter - http://titancity.com/about.html
http://haxor.dk/islamnyt/

Fra : Pernille Jensen

Dato : 24-01-03 13:38

Peter Bjørn Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> Personligt er jeg til Netto, aldi, og til tider Fakta og Quickly Xtra.

Både Fakta og Kvickly hører under COOP Danmark sammen med Brugsen.

Jeg handler i Føtex, og en sjælden gang i Netto. Det er nu ikke fordi de
er bedre til at lave websites. www.fotex.dk virker hverken i Chimera,
OmniWeb, Safari eller Netscape 7 på både Mac og Windows.

- Pernille

Fra : Morten Lind

Dato : 24-01-03 13:47

Pernille Jensen <pj@ac.ixserve.org> wrote:

> [...]
> er bedre til at lave websites. www.fotex.dk virker hverken i Chimera,
> OmniWeb, Safari eller Netscape 7 på både Mac og Windows.

Nu er det mig, der er skør igen, ikke sandt - for brugsen.dk, fdb.dk &
coop.dk virker alle fint i Chimera.
Hmmmm........?
M.
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Per Rønne

Dato : 24-01-03 14:15

> [...]

> er bedre til at lave websites. www.fotex.dk virker hverken i Chimera,
> OmniWeb, Safari eller Netscape 7 på både Mac og Windows.

Ingen problemer med min Safari ?
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-01-03 16:18

Per Rønne wrote:

> Ingen problemer med min Safari ?

Det meste af www.fdb.dk, kan godt ses med andre browsere,
og på en Mac, men der er en del funktioner som er knyttet til
noget Aktive-X, og disse vil kun virke hos Windows brugere
med IE som browser.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-01-03 02:43

Hej Pernille

Pernille Jensen wrote:

> Både Fakta og Kvickly hører under COOP Danmark sammen med Brugsen.

- Du kan også nævne Merlin, som jo nok en del af os bruger indimellem...

> Jeg handler i Føtex, og en sjælden gang i Netto.

Samme her... Desuden bruger jeg også Aldi en del.

> Det er nu ikke fordi de er bedre til at lave websites.
> www.fotex.dk virker hverken i Chimera, OmniWeb,
> Safari eller Netscape 7 på både Mac og Windows.

Muligt, men den virker perfekt i Netscape Communicator 4.8/128. - Det
eneste "problem", jeg indtil nu har fundet, er, at det ikke er i alle
menuer, at de har æ, ø og å med...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-01-03 17:56

no_spam@invalid_email.com (Peter Bjørn Perlsø) writes:

> Stem med fødderne, og køb et andet sted end i brugsen.

Lidt svært - herude på bøhlandet, er den eneste indkøbsmulighed der
kan nås til fods[1], DagligBrugsen.

Christian er heldigere. Han har en bager :( Vist endda i Nørregade.

[1] Næsten. Et par kilometer væk[2], har vi da en halvdagstank.
[2] Lidt flere kilometer væk har vi en Bilka, hvor der går bus til
døren. Det er dog mindre morsomt med et fuldt tre-vogns indkøb.

Det er nu nemmere for byboere.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 24-01-03 18:36

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Lidt flere kilometer væk har vi en Bilka, hvor der går bus til
> døren. Det er dog mindre morsomt med et fuldt tre-vogns indkøb.

Men så får man jo også fryseren fyldt op til et par år .

Fra : ct

Dato : 24-01-03 23:51

Ehhhh, nu blander jeg mig som 50/50 bruger af PC/Mac;

Hvorfor klager I over funktionaliteten på en hjemmeside som I alligevel ikke
ville have besøgt hvis det ikke lige var for at komme ind og klage? Til dem
af jer der vitterligt i forvejen har benyttet hjemmesiden, og haft problemer
med den, fint, klag FDB langt ind i helvede.

I andre, lad det dog ligge, slap af...

Et venligt herfra

Claus
- der hverken beder til sin PC eller Mac hver aften

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-01-03 03:08

Hej Claus

ct wrote:

> [...]
> af jer der vitterligt i forvejen har benyttet hjemmesiden, og haft problemer
> med den, fint, klag FDB langt ind i helvede.

Tja, jeg har jævnligt tidligere brugt den, men er på det seneste holdt op,
fordi den er blevet så dårlig.

> I andre, lad det dog ligge, slap af...

Du har vist ikke observeret, at det her i bund og grund ikke handler om hverken
PC eller Mac, men om, at man skal tvinges til at bruge et middelmådigt produkt
som MSIE, hvis man i det hele taget vil have fuld udbytte af siderne. Og vi er
jo efterhånden temmelig mange, der ikke vil bruge de produkter, der kommer fra
MS & Co!

> Et venligt herfra

OK, så vil jeg - hvis det var muligt - gerne gøre den en smule syrlig og
forsyne den med et par gevaldige hugtænder, der kunne hakke dybt i en vis ting
hos de der hersens FDB/COOP folk!

> Claus
> - der hverken beder til sin PC eller Mac hver aften

Det gør jeg heller ikke. - Jeg ber istedet for til Vorherre.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-03 05:45

ct <claus-fjern-@kjerkegaard.dk> wrote:

> [...]
> af jer der vitterligt i forvejen har benyttet hjemmesiden, og haft problemer
> med den, fint, klag FDB langt ind i helvede.

Det er for mig nu nærmest et principielt spørgsmål.

Websider skal kunne bruges fra alle gængse operativsystemer, og i øvrigt
fra alle browsere som overholder nogle standarder fastsat af et organ,
der ikke er afhængig af kun én udbyder [læs: Microsoft].

Jeg anser i øvrigt /ikke mere/ cp/m, hverken i cp/m-80, i cp/m-86 elller
i mp/m udgaverne for gænse. De få som stadig bruger en Amstrad cp/m 80
computer [den med en kassettebåndoptager i tastaturet!] kan man ikke
mere tage hensyn til .

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-01-03 10:02

Per Rønne wrote:

> Det er for mig nu nærmest et principielt spørgsmål.

Enig - det handler om at inddæmme "Bill den Gale", så hans plan
om at omdanne www til world wide windows ikke lykkes...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian Bech

Dato : 25-01-03 15:55

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> skrev:

>Lidt svært - herude på bøhlandet, er den eneste indkøbsmulighed der
>kan nås til fods[1], DagligBrugsen.
>
>Christian er heldigere. Han har en bager :( Vist endda i Nørregade.

Jeg er skam meget priviligeret. I Gl. Brabrand har vi stadig en bager,
to små købmænd og en kiosk. Til de større indkøb kører jeg dog gerne
langt for at komme til en COOP-butik. Den lokale Føtex i City Vest har
nemlig en ide om at frugt og grønt skal være lagret lige så længe som
osten inden den kommer til salg. Til gengæld er deres osteudvalg under
al kritik.

Jeg handler i COOP-butikker af samme grund som jeg køber
Apple-computere. Jeg vil gerne være med til at støtte at der findes
alternativer. Fx kan jeg godt lide, at det er mig, der bestemmer, om
jeg drikker mælk fra Arla eller ej.

Set i det perspektiv skal der altså en del til, før en tåbelig
webmaster får mig til at skifte indkøbssted.
--
Christian

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-03 19:45

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Jeg er skam meget priviligeret. I Gl. Brabrand har vi stadig en bager,
> to små købmænd og en kiosk. Til de større indkøb kører jeg dog gerne
> langt for at komme til en COOP-butik. Den lokale Føtex i City Vest

Tja, inden for vel 100 meter har jeg til den ene side en Føtex, til den
anden side en Irma og en Netto. Kød i større mængder køber jeg så i
Bilka i Ishøj.

De tre lokale butikker sælger dog alle desværre så meget, at de ikke må
holde søndagsåbent. Så der skal man køre langt ;-(.

Fra : Christian Bech

Dato : 28-01-03 09:32

per@ronne.invalid (Per Rønne) skrev:

>Tja, inden for vel 100 meter har jeg til den ene side en Føtex, til den
>anden side en Irma og en Netto. Kød i større mængder køber jeg så i
>Bilka i Ishøj.

For nogle år siden kom der en rapport der konkluderede, at vi i fht.
andre europæiske lande havde dagligvarebutikskapacitet til 50
millioner mennesker. Personligt kunne jeg godt ønske mig lidt færre,
men til gengæld med et vareudbud som i Italien.
--
Christian

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 24-01-03 12:48

usenet@haxor.dk writes:

>Stem med fødderne, og køb et andet sted end i brugsen.
>
>Personligt er jeg til Netto, aldi, og til tider Fakta og Quickly Xtra.
>
>--
Det er ikke nok, De skal have det direkte i hovedet. Skriv Peter

Hilsen Hanne

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 24-01-03 13:22

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Det er ikke nok, De skal have det direkte i hovedet. Skriv Peter
>
> Hilsen Hanne

Jeg laver et script som bombarderer dem med klager... =)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-01-03 13:28

Hanne Hertzog wrote:

> Det er ikke nok, De skal have det direkte i hovedet....

Jeg har faktisk skrevet en gang tidligere, og problemet er, at
ens henvendelse bliver leveret vidre til den medarbejder, som
er ansvarlig for web-sitet, og han vil naturligvis blot for-
svare hans egen dumme beslutning, og ledelsen hører aldrig om
vores klager.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 24-01-03 14:08

info@niels-ebbesen.net writes:

> [...]
>er ansvarlig for web-sitet, og han vil naturligvis blot for-
>svare hans egen dumme beslutning, og ledelsen hører aldrig om
Ja, jeg har lige fået et sådant svar fra dem
Det må vi gøre noget ve,. jeg udtænker en plan Jeg kender en af vores
medlemmer, som er FDBdelegeret, hedder det. Han må kunne finde ud af, hvor
vi skal henvende os.

Hilsen Hanne

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 24-01-03 17:25

> [...]
> Det må vi gøre noget ve,. jeg udtænker en plan Jeg kender en af vores
> medlemmer, som er FDBdelegeret, hedder det. Han må kunne finde ud af, hvor

Ja, ellers er der jo kun den mulighed at sende dem nogle 'almindelige'
protestbreve - stilet til direktionen.
Det er selvfølgelig både surt og besværligt (samt dyrt!) - når man nu
'er' til email mv. - men måske nødvendigt!
Faktisk kunne det vel endog tænkes, at direktionen slet ikke anede, at
deres (dovne og ukyndige?) webmaster havde fornærmet et betydeligt
udsnit af deres købedygtige kunder på denne nedrige vis!?

Det ville sikkert især batte, hvis en elle flere macbruger-foreninger
skrev et sådant brev "på utallige harmdirrende medlemmers vegne".

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-01-03 02:32

Hej Niels

Tja, du har jo desværre nok ret, men nu har jeg afsendt en klage direkte
til Ebbe Lundgård, FDB og H.C.Madsen, COOP, så nu får vi se, hvad der
sker....

mvh. Erik Richard

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 25-01-03 10:17

per.ronne@post.cybercity.dk writes:

> [...]
>fra alle browsere som overholder nogle standarder fastsat af et organ,
>der ikke er afhængig af kun én udbyder [læs: Microsoft].

Nemlig. Det er det at nogen bliver udelukket. Vi kan jo bare tage bankerne.
Hilsen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 25-01-03 16:22

Er gjort
venlig hilsen

Martin

--
And don't forget to boogie

www.ammentorp.org

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 26-01-03 00:26

[9000] thorkild nielsen wrote:
> Hej!
>
> Hvis du er kunde i brugsen så send en mail til fdb@fdb.dk og brok dig
> over følgende notits på deres hjemmeside:

LOL, helt seriøst er der så ikke vigtigere ting i verden man kan klage over.

De har med garanti kigget på deres statistikker og konstateret det
ekstra arbejde, der er i at supportere andet end IE er alt for dyrt i
forhold til antal brugere som ikke har IE. Sådan er det private
erhvervsliv, brug hellere energien på at skrive postkort for Amnesty det
giver meget mere mening.

mvh

Bruno

Fra : ct

Dato : 26-01-03 02:21

> [...]
> forhold til antal brugere som ikke har IE. Sådan er det private
> erhvervsliv, brug hellere energien på at skrive postkort for Amnesty det

HØRT !!!

claus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-01-03 02:51

Hej Claus

Når både du og Bruno er så fuldstændig MS-fikserede, hvad så med at slå jeres
folder i en MS gruppe istedet for.

Du, som kalder dig for 'webdesigner' burde så også vide, at i det øjeblik, du
følger standarderne, så er der ingen problemer med at bruge de forskellige
browsere. - Men det aner en Frontpage bruger jo ikke en dyt om.

Og vi er stadig flere og flere, der ikke falder på halen for Gale Gates og
hans makværk!

mvh. Erik Richard

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 26-01-03 14:51

Erik Richard Sørensen wrote:
> Når både du og Bruno er så fuldstændig MS-fikserede, hvad så med at slå jeres
> folder i en MS gruppe istedet for.

Hold dog op. Hvis jeg var MS fikseret så var jeg her ikke, situationen
er blot den at jeg måske har et mere nuanceret syn på sagen end visse
andre fordi jeg er i berøring med flere platforme.

Faktisk er der gode muligheder for at jeg både opgradere min PC i år og
anskaffer mig en PowerBook, blot er jeg i tvivl om hvilken og valgte er
nok mest mellem den nye 12" model og den ditto 17". Det er så MS
fikseret jeg er!

(Det irriterer mig forøvrigt lidt at man på den store ikke har udnyttet
den ekstra bredde til et fuldt numerisk tastatur, og så ville jeg gerne
vide noget om responstid for skærmene på de forskellige modeller. Men
den slags hører jo hjemme i en anden tråd og bliver nok afklaret når man
kan komme til at se og røre ved dem.)

> Og vi er stadig flere og flere, der ikke falder på halen for Gale Gates og
> hans makværk!

Så er det vist tid du skifter til Sun, for det er vist MS penge der har
en stor del af æren for at Apple stadig findes. Personligt tror jeg de
gør det fordi så kan de sige de ikke har monopol og så fordi de tjerner
penge på deres Office pakke til Mac

Mvh

Bruno

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-01-03 04:43

Hej Bruno

"iddqd@worldonline.dk" wrote:

> Hold dog op. Hvis jeg var MS fikseret så var jeg her ikke, situationen
> er blot den at jeg måske har et mere nuanceret syn på sagen end visse
> andre fordi jeg er i berøring med flere platforme.

Det er jeg også! - og nok endda på langt flere områder, end du kan forestille dig.
Og jeg synes minsandten ikke, det er 'nuanceret' at fremhæve IE på andre browseres
bekostning og pledere for, at man skal bruge IE-only. - Den eneste nuance, jeg kan
se i det er nuancen 'M$'!

> [...]
> anskaffer mig en PowerBook, blot er jeg i tvivl om hvilken og valgte er
> nok mest mellem den nye 12" model og den ditto 17". Det er så MS

Aha! - men du er altså ikke Mac bruger på nuværende tidspunkt. - Hvis du vidste,
hvormange jeg gennem årene har sagt nøjagtig det samme, - at de 'forventer' at
købe en Mac...bla.bla..... - og så hvormange, der reelt _gør_ det, - så er det
måske én ud af hver 500! - Og hvis du vidste, hvormange, der inden for det
offentlige har sagt, at nu vil de til at bruge Mac som hjælpemidler for de
handicappede, - for "...vi kan jo godt se, at Macintosh er bedre på langt de
fleste områder...", - og så, hvormange, der reelt gør det... - Tja, så er det ikke
ret mange. Vi har dog her i amtet fået et godt samarbejde, hvor det ikke er et
mærke, der afgør, om en handicappet skal have en computer eller ikke, men derimod
det specifikke behov, - og så er det ligegyldigt, om der står Apple, IBM eller
NoName. - Det er det, jeg vil kalde for nuanceret!

> [...]
> en stor del af æren for at Apple stadig findes. Personligt tror jeg de
> gør det fordi så kan de sige de ikke har monopol og så fordi de tjerner

M$ HAR ALDRIG REDDET APPLE! - Der blev indgået en 'joint-agreement' om nogle
aktiekøb hos hinanden. Ikke _én_ eneste af de aktier, som M$ fik hos Apple har
eller har haft nogen former for stemmeret. Aftalen blev udelukkende indgået for at
få M$ til at fortsætte med udviklingen af Office til Mac. - Og tror du egentlig,
at $100 mill. USd har reddet Apple? - Så har de $100 mill. USd aktier, som Apple
også fik i M$ haft samme effekt.

Men du ligger igen under for M$'s propagandamaskine. Hvad tror du, der vil ske,
hvis fx. hele EU forbød brugen af M$ produkterne i det offentlige? - Med den
licenspolitik og de priser, som M$ holder sig, så vil det koste milliarder - af
dollars...!

Apple overholdt deres del af aftalen ved at stoppe udviklingen af et integreret
'business solution' i form af Claris Works Office og udskillelsen af Filemaker i
et selvstændigt selskab, men til gengæld har M$ ikke overholdt deres del, som var,
at alle M$ produkterne skulle være tilgængelig på Mac platformen inden år 2000....
Det eneste produkt, der er forblevet til Mac er jo Office pakken! - Alt andet er
skåret væk eller ødelagt til ukendelighed.

Jeg forstår godt, at Apple nu er blevet godt trætte af at vente, og har sat skub i
udviklingen af både browser og mail programmer igen, og at de har sat en 'turbo'
(næsten da) på udviklingen af et ordentligt integreeret TB løsning i form af
AppleWorks.

Hvad blev der egentlig af alle Gale Gates' løfter om div. programmer til Mac? -
EnCarta? - kom aldrig... - Publisher? - droppet... - MSWorks? - droppet... -
Access? - kom aldrig... - FoxPro? - droppet... Nævn mig bare _ET_ produkt ud over
Office, der tidligere var Win-only, men som nu også kan fås til Mac...

mvh. Erik Richard

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 29-01-03 00:41

> [...]
> bekostning og pledere for, at man skal bruge IE-only. - Den eneste nuance, jeg kan

? I det Brugsen skriver eller i det jeg skriver?

> Aha! - men du er altså ikke Mac bruger på nuværende tidspunkt.

Jo, en gamel Quadra 800. Men den er ikke til noget så den tæller ikke
rigtig.

> [...]
> licenspolitik og de priser, som M$ holder sig, så vil det koste milliarder - af

Og. De har masser af dem. Jeg gider ikke diskutere om det ene eller
andet syn på M$, ligegyldig hvordan jeg argumentere eller beder dig
forklare hvorfor du skubber mig i skoene at være en M$ fan så vil du
blot slå det hen med at jeg tror på deres propaganga. Du har endnu ikke
forklaret hvordan du kom frem til at jeg var M$ fan.

> [...]
> Det eneste produkt, der er forblevet til Mac er jo Office pakken! - Alt andet er
> skåret væk eller ødelagt til ukendelighed.

Office pakker er også nok, både i signal værdi, og så fordi den gør
livet i et multiplatform milijø meget lettere.

> [...]
> Office, der tidligere var Win-only, men som nu også kan fås til Mac...

LOL, den er for nem. IE

Og så er der vist noget database server halløj, men det interresere mig
ikke. Jeg vil ikke havde en Mac for at køre MS crap, det har jeg nok af
på min PC.

EOD

Bruno

Fra : ct

Dato : 27-01-03 22:41

>Når både du og Bruno er så fuldstændig MS-fikserede, hvad så med at slå
jeres
>folder i en MS gruppe istedet for.

Hvorfor? Jeg både bruger Mac i dagligdagen, og er interesseret i debatten og
emnerne herinde. Og vil gerne deltage i diskussionerne med mine meninger
også. Set fra mit sysnpunkt har jeg blot et noget mere nuanceret billede på
situationen end dig, der jo tenderer til Mac-fanatiker uden hold i
virkeligheden. "Elsker du ikke Mac ukritisk så skrid fra gruppen???"

> [...]
>følger standarderne, så er der ingen problemer med at bruge de forskellige
>browsere. - Men det aner en Frontpage bruger jo ikke en dyt om.

Er diskuteret før herinde. Jeg bruger ikke frontpage, har ikke rørt det
program i mange år. Standarderne er ok men dækker ikke altid det 'eye-candy'
som brugerne/jeg gerne vil have. Og som Bruno rigtigt skriver er det et
simpelt kig på statistikken og vurdere, om 97% er 'godt nok'. Jeg vil dog
kraftigt understrege at vi taler 'eye candy' og ikke vigtige ting som
navigation mv. - jeg forsøger altid at lave ting der virker i de fleste
webbrowsere, og højest ser alternative (lidt grimmere ) ud i de mindre
brugte. Jeg dækker mig brugermæssigt således 99.5% eller whatever ind. Jeg
tester selv på IE PC, Netscape PC, IE Mac og Netscape Mac. Og fremover
naturligvis også Safari (fed nyhed btw.)

>Og vi er stadig flere og flere, der ikke falder på halen for Gale Gates og
>hans makværk!

Jeg er personligt ligeglad om det så er Ole Olsen der har lavet programmet.
Jeg får bare kvalme over de 'frelste' som dig for hvem det er mere vigtigt
hvor programmet kommer fra, end om det er et OK program.

Claus

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-01-03 11:28

"iddqd@worldonline.dk" wrote:

> [...]
> forhold til antal brugere som ikke har IE. Sådan er det private
> erhvervsliv, brug hellere energien på at skrive postkort for Amnesty det

Hva' har du gang i bruno...!

- den med statestikken, er jo netop den måde hvormed elendige
og middelmådige web-designere, der ikke kan lave kan ordenlig
web-kode, forklarer deres kunder, at det arbejde de har lavet
er godt nok.

For hva' kommer først, brugerne eller statestikken, det er jo
temmelig klart, at et web-site der kun fungerer med IE på en
Windows PC'er, ikke vil ha' ret mange besøg af brugere med an-
dre browsere og platforme.

Og jeg kan kun sige, at statestikken fra store web-sites med
internatinal appeal, som er kompatibelt med alle browsere og
platforme, og som ikke specifikt henvender sig til windows-
brugere, viser nogle helt andre tal for brugernes sammensætning,
end de tal der typisk oplyses fra M$-only sites.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 26-01-03 14:34

Niels Ebbesen wrote:
> [...]
> brugere, viser nogle helt andre tal for brugernes sammensætning,
> end de tal der typisk oplyses fra M$-only sites.

Jamen det har du da ret i - til en vis grad altså.

Sagen er bare den at jeg bruger en Netscape browser, dels fordi den er
bedre imho og dels fordi jeg ønsker at støtte alternativerne, og jeg er
temmelig sikker på at havde været en del gange på www.fdb.dk gennem
tiden så jeg er ret sikker på deres side har virket med andet end IE
uden dog at være 100% sikker da jeg bruger IE af og til.

Forøvrigt så kunne jeg godt tænke mig at se en statistik for en ikke edb
teknisk side, hvor jeg tror brugen af ikke IE er større end
gennemsnittet, hvor IE udgør mindre end 97%. Ofte vil det jo være sådan
at de sider som er et udstillingsvindue mest fordi den pågældende
virksomheden bør havde en hjemmeside, de ikke må koste for meget og så
starter de som IE only og kommer der så mange bliver der afsat penge til
at lave Netscape/Opera osv. support fordi de 3% lige pludselig bliver
mere end 1 person hver anden måned.

Brugsens hjemmeside er forøvrigt ikke engang så slem, i det mindste er
de bevidst om problemet så er det hundrede at de holder øje med hvor
mange som bliver berørt af det.

Mvh

Bruno

Fra : Morten Lind

Dato : 26-01-03 16:57

iddqd@worldonline.dk <iddqd@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>
> Brugsens hjemmeside er forøvrigt ikke engang så slem, i det mindste er
> de bevidst om problemet så er det hundrede at de holder øje med hvor

Hej Bruno......her er statistikken for min side, siden 17. sep. 2002.
Geografisk er besøgene fordelt på DK, DE, N, S, CAN, USA & en ukendt.

I OS´erne bør du abstrahere fra MacOS, da en stor del nok må henføres
til familie og venner, men træk 50% fra MacOS, så er jeg sikker på, den
er rimelig repræsentativ.

Browsers
1. Mozilla 32.3 %
2. Internet Explorer 5.x 29.0 %
3. Mozilla 1.x 22.6 %
4. Netscape 4.x 6.5 %
5. Internet Explorer 6.x 6.5 %
6. Opera 5.x 3.2 %
Total 100.0 %

Operating systems
1. Mac OS 74.2 %
2. Linux 9.7 %
3. Windows 98 6.5 %
4. Windows 2000 6.5 %
5. Windows NT 3.2 %
Total 100.0 %

Statistikken er fra Nedstatbasic........Dags dato.

Hej fra
Morten

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 26-01-03 18:43

Morten Lind wrote:
> Hej Bruno......her er statistikken for min side, siden 17. sep. 2002.
> Geografisk er besøgene fordelt på DK, DE, N, S, CAN, USA & en ukendt.
>
> I OS´erne bør du abstrahere fra MacOS, da en stor del nok må henføres
> til familie og venner, men træk 50% fra MacOS, så er jeg sikker på, den
> [...]
Hej Morten,

Jeg kan altså ikke rigtig få dine tale til at være rimeligt
repræsentative, selv hvis vi trække halvdelen af Mac OS fra så passer
det dårligt med den markedsandelen som Apple har- På verdensplan er det
såvidt jeg har forstået under 5%. Tilsvarende er markedsandelen for ikke
IE browsere næppe 65% eller bare noget der ligner, jeg gætter på max 10%
og meget mindre hvis man bevæger sig unden for kredsen af hard core
computerbrugere.

Et par eksempler på statistikker rundt omrking fra nettet:

http://www.upsdell.com/BrowserNews/stat.htm#source1
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Mvh

Bruno

Fra : Jens Find

Dato : 26-01-03 23:17

> [...]

> IE browsere næppe 65% eller bare noget der ligner, jeg gætter på max 10%
> og meget mindre hvis man bevæger sig unden for kredsen af hard core

Markedsandele viser, hvem der - måned for måned - har solgt flest
computere. De viser ikke, hvor mange af hver slags, der er på nettet.

Websitestatistikker viser, hvad webserveren har modtaget af
http-requests. Når et websted ikke virker med Safari eller iCab, sætter
man den til at præsentere sig som IE-whatever eller starter IE for at se
skidtet. Så tælles man med som IE-zombie og tages til indtægt for, at
der er forsvindende få, der bruger andet end IE.

En selvopfyldende profeti!

Jens Find
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Morten Lind

Dato : 27-01-03 15:03

> [...]

> computerbrugere.
>
> Et par eksempler på statistikker rundt omrking fra nettet:

Hej Bruno.....

Nå, jamen så må du undskylde, men jeg har ikke bedt de mennesker om at
besøge min side. Jeg tænkte bare, at hér var en rimelig uinteressant
hjemmeside, der har været tilmeldt en statistik siden september.

Og statistikken kender ikke mig og jeg kender ikke den - og
udgangspunktet var at fratrække familie & venner, og så må den
nødvendigvis være "surferrepræsentativ".

At statistikken ikke passer ind i andres holdninger og andre
statistikker, har jeg jo ikke noget at gøre med, vel?

Men dét véd I andre jo meget mere om end jeg

Hyg herfra
M.

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-01-03 17:34

On Mon, 27 Jan 2003 15:02:46 +0100, Morten Lind wrote
(in message <1fpg9gh.100fhm108m0wN%mortenlind@mac.com>):

<znip>

> Og statistikken kender ikke mig og jeg kender ikke den - og
> udgangspunktet var at fratrække familie & venner, og så må den
> nødvendigvis være "surferrepræsentativ".

Du skulle bare vide hvor meget spambots og spiders fra søgemaskiner fylder i
statistikken. Jeg havde min egen ugh! Apache og Sawmill og fandt efterhånden
ud af, at de statistikker ikke er meget værd, hvis man ikke ved hvordan
filtrene er indstillet.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 28-01-03 02:25

Morten Lind wrote:
> At statistikken ikke passer ind i andres holdninger og andre
> statistikker, har jeg jo ikke noget at gøre med, vel?

Hov du opfatter hvis min respons på din statistik hårde end den er ment.
Det er selvfølgelig det forfærdelig ved statistik, den kan altid
manipuleres og kritiseres.

Min eneste pointe var bare at jeg ikke kunne få det til at passe med de
andre tal jeg havde set rundt omkring, ikke at dine forudsætninger var
forkerte eller at dine motiver var partiske. Jeg tror alle vi kan blive
enige om at web statistik er en noget underlig størrelse, samt at
sandheden er svær at få hold om.

> Men dét véd I andre jo meget mere om end jeg

Næppe - vi tror bare vi ved noget

Mvh

Bruno

Fra : Morten Lind

Dato : 28-01-03 15:50

> [...]

> forkerte eller at dine motiver var partiske. Jeg tror alle vi kan blive
> enige om at web statistik er en noget underlig størrelse, samt at

Okay, Bruno......Fint nok
Hej fra Morten

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-03 21:19

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Statistikken er fra Nedstatbasic........Dags dato.

Men visse browsere som Safari kan jo skjule nogle ting, og optræde som
andre end de er - også OS-mæssigt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-01-03 02:37

Hej Per

Læg mærke til 'Mozilla' uden ver. ang.. Det kan dække over alle former
for linuxversioner, Chimera, Safari, OmniWeb osv., - ja selv Opera kan
reg. som værende Mozilla. Det kan endog også dække for Netscape
4.7x/128bits og nyere, da de ofte reg. som Mozilla. Det samme gør i
øvrigt også både Netscape 6.x og 7.x.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-01-03 00:09

"iddqd@worldonline.dk" wrote:

> [...]
> virksomheden bør havde en hjemmeside, de ikke må koste for meget og så
> starter de som IE only og kommer der så mange bliver der afsat penge til

Det billigste og nemmeste må da være, at starte med et web-
site som virker med alle browsere på alle platforme, kort
sagt et web-site der overholder html-standarden.

Og så kan jeg oplyse dig, at www.photo-gallery.dk har ca.
100.000 sidevisninger pr. md. og brugere fra 86 lande, og iflg.
min statestik, så er det kun ca. 80% af mine brugere, der an-
vender windows + IE, de øvrige 20% anvender andre browsere og
eller platformorme.

De fejl jeg henviser til på Brugsens hjemmeside, er noget der
bruger Ative-X, og det vil jo aldrig komme til at virke på
andre platforme.

Det var iøvrigt min lokale brugsuddeler, der opfordrede mig til
at gå ind på Brugsens hjemmeside, og udfylde en tilfredheds-
undersøgelse, men det kunne ikke la' gøre, da den ikke ville
virke uanset hvilken browser jeg forsøgte med.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-01-03 04:06

Hej Bruno

"iddqd@worldonline.dk" wrote:

> [...]
> tiden så jeg er ret sikker på deres side har virket med andet end IE
> uden dog at være 100% sikker da jeg bruger IE af og til.

Når du nu er så inkarneret Netscape bruger, hvorfor pokker plederer du så
for, at Brugsens hjemmesider ikke skal være tilgængelig for alle os, der
ikke ønsker at bruge et M$ produkt? - Det er da noget af det mest ulogiske,
jeg længe har været ude for!

Jeg er selv 95% Netscape bruger. Og det fordi, jeg mener, at fx. en
Netscape Communicator 4.8/128bits version er langt mere sikker at bruge end
alle øvrige browsere på markedet. Jeg flytter ofte data med høj
klassificeringsværdi, så for mig er sikkerhed af altafgørende betydning.

Jeg har nu testet www.brugsen.dk, - som er det officielle navn - med flg.
browsere:

iCab 2.9 - virker som Netscape 4.8 og viser ikke normal side og har ingen
reel forside. ikke alle links vises eller kan bruges.

Netscape Communicator 4.8/128, viser ikke normal forside og ikke alle links
er tilgængelige, - som i iCab.

Opera 5.0 identified as MSIE5, - viser alle sider og links korrekt!

Opera 5.0 identified as Opera, - viser alle sider og links korrekt, -
_hvis_ de er cached med Opera ident. as IE,- ellers samme problem som med
iCab og NC 4.8/128.

Mozilla 1.2.1, samme resultat som med øvrige Netscape og iCab versioner, -
ikke korrekt visning og ikke alle links tilgængelige.

- Og det her er kun på Mac OS 9.2.2...

> Forøvrigt så kunne jeg godt tænke mig at se en statistik for en ikke edb
> teknisk side, hvor jeg tror brugen af ikke IE er større end
> gennemsnittet, hvor IE udgør mindre end 97%.

Du mener altså, at IE udgør 97% af alle browsere? - sikke dog noget
sludder! - Men du har læst godt på din M$ lektie...

> [...]
> starter de som IE only og kommer der så mange bliver der afsat penge til
> at lave Netscape/Opera osv. support fordi de 3% lige pludselig bliver

Det er dog det værste gang sludder, jeg længe har læst, Bruno. En
virksomhed med respekt for sig selv - og sine kunder, - vil da for pokker
sørge for, at flest mulig vil kunne bruge den, - og det gøres dælme ikke
med at lave noget hakkelse i Frontpage, - eller 'Fuckpage', som den hedder
blandt seriøse webfolk.

Når du er så meget Netscape bruger, så fatter jeg simpelthen ikke, at du
går ind og forsvarer den politik, som M$ er ude på med hele deres
monopolistiske holdning til nettet, og hvad man kan og må bruge - iflg. M$
altså... - Du burde da netop være fortaler for, at alle websites skulle
være tilgængelige for alle brugere og dermed også alle browsere. Som 'Ebbe'
skriver, så handler det ganske enkelt om at følge HTML standarderne, - så
enkelt er det!

> Brugsens hjemmeside er forøvrigt ikke engang så slem, i det mindste er
> de bevidst om problemet så er det hundrede at de holder øje med hvor
> mange som bliver berørt af det.

Bevidst om problemet???????? - Ja, så bevidste, at de skriver, at ikke-IE
brugere enten lige så godt kan lade være med at brugte deres sites eller
være henvist til, at kun 2/3 af linkene virker! - Bruno for f......... Tag
dog og vågn op og bevæg dig lidt - bare en lille smule - uden for den
IE'ske sfære og få øjnene op for, at folk er ved at blive trætte af Gale
Gates og hans forsøg på at tilrane sig magten over internettet. - Hvorfor
pokker tror du egentlig, at der kommer ca. 10.000 nye ikke-M$ brugere
daglig - i form af Mac OS /OS X og Linux/Unix brugere? - Hvorfor tror du
egentlig, at Frankrig allerede nu har forbudt offentlig brug af M$ only
produkter? - Hvorfor tror du, at EU har nedsat en kommision til
undersøgelse og udarbejdelse af retningslinier, der skal gøre det muligt
for ikke-M$ brugere også at kunne være her? - Hvorfor tror du, der er
adskillige sager hos Forbrugerstyrelsen omkring M$ og deres produkter og
monopolisme? - Hvorfor tror du egentlig, at der stadig er ca. 300 retssager
kørende i USA mod M$ - på tyrods af det såkaldte forlig, der blev indgået
for nogle uger siden? - og ikke mindst... Hvorfor tror du egentlig, at
Apple har udviklet Safari?

- Du milde himmel, hvor er du naiv!

mvh. Erik Richard

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 28-01-03 02:19

> [...]
> ikke ønsker at bruge et M$ produkt? - Det er da noget af det mest ulogiske,

Jamen, jeg ser da gerne at Brugsens hjemmeside kan anvedes uanset
browser og OS. Jeg har jo heller noget om at jeg ikke mener sådan, sagen
er blot at jeg forstår hvorfor den ikke gør.

Det er ikke anderledes end på mit abejde hvor jeg er tvunget til at
udvikle software til Windows platformen, selvom jeg da synes det er
meget frustrende med alle de små tricks M$ laver hele tiden og hader at
skulle teste samme software på 20+ windows versioner for at sikre den
virker (Forskellige OS i forskellige sprogversioner). Men det ændre da
ikke på at hvis jeg vil havde løn, så skal firmaet tjene penge og når nu
kunderne ikke er der til Mac eller Linux eller en helt fjerde platform
så er der intet valg.

Præcis samme problematik som gør at vi er nødt til at udvikle software
til Windows er også der som gør at Brugsen laver deres hjemmeside med
brug af ActiveX, de ønsker at opnå et eller andet med deres design og
vælger så at leve med de ikke kan betjene nogle få procent af de
potientelle kunder. Tilsvarende kunne de også lave deres side på
fremmedsprog, der er jo en del turister som kommer i landet osv.

> Du mener altså, at IE udgør 97% af alle browsere? - sikke dog noget
> sludder! - Men du har læst godt på din M$ lektie...

Indtil du kommer med statistiken fra Brugsen eller Pampers eller Heintz
eller MTV eller... så tror jeg faktisk tallet ikke er helt ved siden af.
Der er stor forskel på hvilke brugere som besøger en dagligvare butik og
så dem som kommer på Lousiana, ikke sådan at dem som ser på kunst ikke
køber mad blot sådan at de holdninger som de har ikke nødvendigvis er
repræsentative. Internettet er ikke forbeholdt tekinkkerne og hver
eneste dag stiger familien danmarks andel ud af de samlede
internetbrugere, og du kan ikke bilde mig ind at et meget stor del af
familien danmark ikke bruger hvad der nu er på deres computer.

> [...]
> med at lave noget hakkelse i Frontpage, - eller 'Fuckpage', som den hedder

Det rigtige værktøj til formålet, der er masser af mennesker som griber
Frontpage fordi det er lige ved hånden for mange og det er jo også
typisk det som diverse ISP'er understøtter med ekstra features. De
gange jeg har kastet noget sammen så har det været med Go Live,
Netscapes indbyggede, Homesite eller sågar en gemen tekst editor.

> [...]
> skriver, så handler det ganske enkelt om at følge HTML standarderne, - så

Gider du lige fortælle hvor jeg forsvarer M$ og deres politik?

> Bevidst om problemet???????? - Ja, så bevidste, at de skriver, at ikke-IE
> brugere enten lige så godt kan lade være med at brugte deres sites eller
> være henvist til, at kun 2/3 af linkene virker!

Det er da langt bedre end de sites hvor skidet bare ikke virker, og man
aldrig ved 100% om man er ramt af en browser fejl eller det er fordi der
kræves IE.

> [...]
> Gates og hans forsøg på at tilrane sig magten over internettet. - Hvorfor

Så hold dog op med at skubbe mig ting i skoene.

> - Du milde himmel, hvor er du naiv!

Det ville være forfærdeligt hvis jeg var så naiv som du siger, cirka
lige så slemt så det ville være hvis jeg løb med en halv vind hver gang
nogen ikke starter deres indlæg med at proklamere de hader Microsoft

Vil du ikke gøre mig den tjeneste lige og læse mine indlæg her i tråden
en ekstra gang, det er simpelthen helt uforstålig for mig hvorfor du
opfatter mig som en M$ fan eller bare som værende neutral i spørgsmålet.

Hvis der er nogen som er naiv her, så er jeg bange for at det er dig for
jeg frygter altså løbet er kørt og at modstanden er forgæves. Inden
længe vil vi formodentlig se M$ opkøbe film og musikselskaber således at
de kan få sat fart på udbredelsen af deres digitale medie formater, og
det skulle heller ikke undre hvis de i det lange løb får held med at få
deres software i alle telefoner og fremtidens TV.

Mvh

Bruno

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 27-01-03 09:19

iddqd@worldonline.dk skrev:

> LOL, helt seriøst er der så ikke vigtigere ting i verden man kan klage
> over.

Det ene udelukker vel ikke det andet?

> De har med garanti kigget på deres statistikker og konstateret det
> ekstra arbejde, der er i at supportere andet end IE er alt for dyrt i
> forhold til antal brugere som ikke har IE.

Den garanti giver jeg ikke meget for. Der kan være alle mulige andre -
og knap så overbevisende - grunde.

Og hvorfor skulle det være dyrere at understøtte andet end IE i Windows?

> Sådan er det private erhvervsliv,

Udueligt og dovent?

Nå, spøg til side: Tro ikke, at firmaer automatisk blot er styret af et
eneste formål, nemlig at maksimere profitten. Der er alle mulige andre
forhold, der spiller ind. Dels er firmaer slet ikke altid så gode til at
maksimere profit, dels har ejere og medarbejdere en række andre
"dagsordener".

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 29-01-03 11:41

> [...]

> Thorkild J. Nielsen
>
> Teksten "bort" og "fjernes"
> skal slettes fra min afsender-e-mailadresse.

Har førhen gjort dem opmærksomme på at noget så banalt som at skifte
side ikke virkede og de svarede at de ikke tog hensyn til folk der ikke
havde PC'ere med windows og Explorer.

Jeg replicerede naturligvis at de burde kunne finde nogle skoledrenge
med lidt bedre programmørevner end dem der nu lavde deres hjemmesider.
Fik ikke noget svar - hmm...

....iøvrigt virker siden sådan forholdsvis upåklageligt, foreløbigt.

Andre har jo gjort en forretning ud af at være Mac-kompatible.

Det får de øvrige vel også øjnene op for før eller siden!

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-01-03 11:53

Stig Leerbeck wrote:

> Andre har jo gjort en forretning ud af at være Mac-kompatible.
>
> Det får de øvrige vel også øjnene op for før eller siden!

Ja - Jyske Bank havde i går en annonce i MetroXpress, hvor
de slår på, at deres netbank også kører på Mac og MacOSX.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 29-01-03 14:24

Har lige prøvet m hhv Opera (5) og Explorer 5 (under 9.2.2):

Opera: Intet sker når jeg klikker på kortet.

Explorer. Kan ikke få vist min bonusopsparing (det går fint i Opera)

såååå....

venlig hilsen

Martin