Andet multimedie
bentjuul 3670
PhotoShop, fjerne udenomsgrafik ?
Fra : Morten

Dato : 24-01-03 00:49

Hej

Jeg er lige gået i gang med PS7-US og har tit brug for at fjerne alt udenom
f.eks et foto af en person, så man kun ser personens overkrop og ansigt,
alt andet skal bare være hvidt. Jeg får ikke altid et perfekt resultat ved
at markere med tryllestaven, da den ofte har svært ved at skelne de grænser
som jeg vil have. Nogen forslag til hvordan man kan gøre ?

MVH

Fra : Madsen

Dato : 24-01-03 01:00

Morten skrev:

> [...]
> altid et perfekt resultat ved at markere med tryllestaven, da den
> ofte har svært ved at skelne de grænser som jeg vil have. Nogen

En mulighed var at lære Extract at kende (Alt + Ctrl + X), men der er
flere måder at få trukket et objekt ud af en baggrund på i Photoshop.
Hvad der er smartest og/eller nemmest kommer an på motivet.

Madsen.

Fra : 1967Bischoff/Torben

Dato : 24-01-03 11:32

"Madsen" skrev:

> En mulighed var at lære Extract at kende (Alt + Ctrl + X), men der er
> flere måder at få trukket et objekt ud af en baggrund på i Photoshop.
> Hvad der er smartest og/eller nemmest kommer an på motivet.

Spændende. Har du et link til mere information om extract/udtræk. Den er da
ikke sådan bare at have med at gøre.

vh/Torben

Fra : Villy Erichsen

Dato : 24-01-03 13:50

1967Bischoff/Torben wrote:

> Spændende. Har du et link til mere information om extract/udtræk. Den er da
> ikke sådan bare at have med at gøre.

Vælg udtræk - vælg penselstørrelse - tegn rundt om det der skal fritlægges.
Du kan tegn af flere gange - men stregen skal nå sammen eller nå til kanten af
billedet.
Klik på malerspanden og klik inde i det område du har tegnet op.
Klik på eksempel.
Vælg evt. sort som skærmfarve.
I menuen til venstre er der 2 pensler - den ene er til indvendig redigering
(viskelæder) - den anden til udvendig.
Metoden bruger jeg til fritlægning af en masse strithår - det er bare genialt.

Skulle der være lidt grums til sidst må man lige bruge lassoen - men jo mere
man har øvet sig des mindre bliver der til lassoen.
God fornøjelse

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Madsen

Dato : 24-01-03 13:12

1967Bischoff/Torben skrev:

> Spændende. Har du et link til mere information om extract/udtræk.
> Den er da ikke sådan bare at have med at gøre.

Hmm, ikke umiddelbart, men der må være noget brugbart i denne
søgning: <http://makeashorterlink.com/?L53626533>

Madsen.

Fra : Jens Juul Andersen

Dato : 25-01-03 01:21

En god mulighed er at anvende Extensis Mask Pro™
Den kan bevare et mulehår på en kat.
Jeg bruger den selv med stor succes.
se den her:
http://www.extensis.com/maskpro/23g.html

Venlig hilsen
Jens Juul Andersen
Http://www.JJA.dk
__________________

Fra : Madsen

Dato : 25-01-03 02:06

Jens Juul Andersen skrev:

> En god mulighed er at anvende Extensis Mask Proâ„¢
> Den kan bevare et mulehår på en kat.

Det kan Extract også hvis bare man lærer at bruge den.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/extract>

> Attachment decoded: untitled-2.txt
> --------------C3598CF28DC39A8B032FB431
> begin:vcard

[Snip]

Kunne man ikke lokke dig til at lade være med at sende vedhæftede
filer med dine beskeder Jens? Du kan læse hvorfor på følgende side:
<http://usenet.dk/netikette/attach.html>

Madsen.

Fra : kjaer

Dato : 25-01-03 03:23

"Morten" <morten.andersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:b0pv28$1vt$1@sunsite.dk...
> [...]
> at markere med tryllestaven, da den ofte har svært ved at skelne de grænser
> som jeg vil have. Nogen forslag til hvordan man kan gøre ?

En mulighed er "mask" , langsom men præsis
Vælg "mask-new-show all" derefter "viewmask" og "edit" hvis du bruger "eraser" kan du blotlægge med venstre museknap og fortryde med
højre, så bliver baggrunden transparent.
Med tålmodighed bliver det helt perfekt!