Advokatforbehold ved hushandel
Fra : Jensen

Dato : 23-01-03 22:25

Hej,

Min kæreste solgte for ca. 4 måneder siden sit hus, men forinden var der en
anden køber, der havde underskrevet en købsaftale, men som sprang fra efter
at have talt med sin advokat. Denne købsaftale var ligeledes undeskrevet af
sælger. Vi er nu blevet bekendt med, at sælger burde have en godtgørelse på
1% af købssummen, med mindre der i købsaftalen er taget et
"advokatforbehold". Jeg har set et par eksempler på en sådan formulering på
flere advokaters hjemmesider, men har ikke kunnet finde noget tilsvarende i
denne købsaftale.

I købsaftalen er der svaret "ja" til at aftalen er omfattet reglerne om
fortrydelsesret, og at der er udfærdiget et særskilt dokument. I dette
dokument, der er underskrevet af køberen, står der intet om noget
advokatforbehold, men til gengæld at de skal betale de 1% af købesummen i
godtgørelse ved fortrydelse.

Hvor vil et advokatforbehold typisk være skrevet (mægler er Danbolig) og har
man efter så lang tid krav på at få en sådan godtgørelse udbetalt af "ikke
køberen"?

Jeg går ud fra, at et sådant forbehold kun er gældende, hvis min kæreste har
skrevet under på det, og har egendomsmægleren i den forbindelse ikke pligt
til at finde dette dokument frem? Hvor plejer det at gemme sig?

Med venlig hilsen

Klaus Jensen

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 24-01-03 08:47

On Thu, 23 Jan 2003 22:25:03 +0100, "Jensen" <klaus.jensen@image.dk>
wrote:

>Jeg går ud fra, at et sådant forbehold kun er gældende, hvis min kæreste har
>skrevet under på det, og har egendomsmægleren i den forbindelse ikke pligt
>til at finde dette dokument frem? Hvor plejer det at gemme sig?

Som jeg forstod reglerne, da jeg spurgte om det samme for ikke lang
tid siden, så har køber 6 hverdage til at fortryde fra underskrift.
Derefter kan han ikke fortryde.

Advokatforbeholdet står i min købsaftale som vist nok er en standard
en, fra Dansk Ejendomsmæglerforening.

Mvh. Brian

--
http://www.patricia-brinch.dk - Min private babe side.
http://www.zelinski.dk - Indrek Zelinski Fanzone

Fra : David T. Metz

Dato : 24-01-03 12:38

Brian B. Christensen skriblede:

> Som jeg forstod reglerne, da jeg spurgte om det samme for ikke lang
> tid siden, så har køber 6 hverdage til at fortryde fra underskrift.
> Derefter kan han ikke fortryde.

Advokatforbehold og fortrydelsesreglerne er to forskellige ting. Der er
ikke en fast længde på gyldigheden af et forbehold.

> Advokatforbeholdet står i min købsaftale som vist nok er en standard
> en, fra Dansk Ejendomsmæglerforening.

Det kan stå hvor som helst. Forrige gang jeg selv købte skrev jeg det ind i
aftalen i hånden - et sted der var plads.

David

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 24-01-03 12:53

On Fri, 24 Jan 2003 12:37:50 +0100, "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk>
wrote:

>Advokatforbehold og fortrydelsesreglerne er to forskellige ting. Der er
>ikke en fast længde på gyldigheden af et forbehold.

Jo jo, men det er forhåbentlig ikke sådan at man med advokatforbehold,
kan komme 1 dag før overtagelses datoen og fortryde pga.
advokatforbeholdet. Så skal der vel være konkrete forbehold som ikke
er opfyldt endnu. F.eks. at sælger stadig ikke har skiftet de 2
vinduer og den dør som der stod i aftalen.

>Det kan stå hvor som helst. Forrige gang jeg selv købte skrev jeg det ind i
>aftalen i hånden - et sted der var plads.

Min pointe var bare, at er der advokatforbehold, så har sælger også
fået et stykke papir hvorpå det står. Det er jo ikke noget
ejendomsmægleren går og skjuler for sælger.

Mvh. Brian

Fra : David T. Metz

Dato : 24-01-03 17:13

Brian B. Christensen kalligraferede, i

> [...]
> er opfyldt endnu. F.eks. at sælger stadig ikke har skiftet de 2
> vinduer og den dør som der stod i aftalen.

Slet ikke. Advokatforbeholdet fungerer typisk (min erfaring) på den måde at
købers underskrift først binder når advokaten (rådgiveren) har oplyst ikke
at have indvendinger. Derefter er det bindende, dvs. evt. brok over andre
forhold spiller ingen rolle (men kan selvfølgelig tages op selvstændigt).

Jeg kan ikke huske om den almindelige fortrydelsesfrist tæller fra
underskriftdatoen eller fra advokatens godkendelse dog - så vidt jeg husker
er det fra underskriften.

I praksis skal advokaten sige til eller fra inden for rimelig tid.

> Min pointe var bare, at er der advokatforbehold, så har sælger også
> fået et stykke papir hvorpå det står. Det er jo ikke noget
> ejendomsmægleren går og skjuler for sælger.

Næ, hvis det ikke står i aftalen er det der ikke. Så har sælger nemlig en
endelig aftale.

David