Dokumentgebyrer
Fra : JOJ

Dato : 23-01-03 21:22

Er banker berettiget til at opkræve dokumentgebyrer knyttet til skriftlige
tilbud
såfremt tilbuddet ikke accepteres?

pft.
--
Fjern "NEJ-TAK" i adressen ved e-mail svar
Med hilsen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-01-03 14:35

"JOJ" <Nyhedsgrupper@TdcAdslNEJ-TAK.dk> wrote in message
> Er banker berettiget til at opkræve dokumentgebyrer knyttet til skriftlige
> tilbud
> såfremt tilbuddet ikke accepteres?

Det kommer an på så meget...
Men grundlæggende kommer det an på hvilken aftale du har lavet med din bank
om at få udarbejdet et tilbud, og bankens generelle betingelser for kunder.
Så du må nok blive lidt mere konkret hvis der skal kunne svares præcist.

/per

Fra : JOJ

Dato : 24-01-03 15:16

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message

> [...]

kunder.
> Så du må nok blive lidt mere konkret hvis der skal kunne svares præcist.
---
Tak for dit svar
Det drejer sig om en konto hvortil der er knyttet en kassekredit
Den tidligere kreditaftale udløber snart og banken har derfor fremsendt et
tilbud gående på en forlængelse af den eksisterende aftale.
I grunden en ganske simpel sag, som de fleste kender

Da vi ikke længere ønsker at være kunde i den pågældende bank som følge af
bl.a. gebyrer ... samt ikke konkurrencedygtige ud/indlåns rentesatser, er vi
i gang med at overføre alle kundeforhold til en anden konkurrencedygtig
bank.
Det har banken taget meget ilde op, og mener at det er rimeligt at vi
betaler dem for det arbejde de har udført ved udarbejdelsen af
standarddokumentet.

Banken har oplyst om et _lånesagsgebyr_ pr. telefon, men jeg har forstået
det derhen at dette gebyr kun forfalder såfremt tilbudet accepteres.
(det er sikkert her humlen ligge begravet)
Efter et par heftig udveksling på ord med banken har de nu indvilget i at
frafalde kravet med argumentet at de ikke gider alt det "bøvl" en sådan sag
ville koste dem, hvilket vi selvfølgelig er tilfredse med, selvom
argumentationen er mærkelig. Til at begynde med var de aldeles afvisende og
nærmest arrogante i deres fremtoning.

Alligevel er det interessant om banker er berettiget til at lade kunden
finansiere deres udgifter i forbindelse med udarbejdelsen af kreditaftaler
etc.
Personligt finder jeg det grotesk, at de som branche kan tørre udgifter til
salg af på kunderne - direkte, såfremt produktet ikke købes.
Netop bankydelser skal jo dokumenteres skriftligt pga. kompleksiteten og det
er derfor svært at acceptere et produkt inden du har læst "det med småt"
som er indeholdt i aftalen.?
Måske bevæger jeg mig væk fra det juridiske, med dette sidste afsnit? -
hvilket jeg i så fald beklager.

Kommentarer er meget velkomne.

/jens
Min mail adresse er gyldig
fjern NEJ-TAK, så virker den

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-01-03 15:25

> [...]
til
> salg af på kunderne - direkte, såfremt produktet ikke købes.

Ihvertfald ikke uden en forudgående aftale (evt. gennem generelle
betingelser) om dels, at der kan opkræves gebyrer, og dels at tilbuddet skal
udarbejdes.

/Per

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 24-01-03 18:35

JOJ wrote:

> Kommentarer er meget velkomne.

Er din beskrivelse korrekt, bør du sende den til pengeinstitutanke-
nævnet, og til en journalist ved EkstraBladet.
(eller lign. ellers ser jeg det ikke

Bedst med udførlig dokumentation af tidspunkter og personer.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : JOJ

Dato : 24-01-03 21:44

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> nævnet, og til en journalist ved EkstraBladet.
> (eller lign. ellers ser jeg det ikke
> Bedst med udførlig dokumentation af tidspunkter og personer.

Min historie er ganske sand, men jeg har intet ønske om at hænge den
specifikke bank ud ved navns nævnelse.

Sagen sluttede heldigt for os, da vi fik pengene igen (6-700 DKK) hvilket
ikke er ligegyldigt for mig som studerende - sikkert heller ikke for ret
mange andre der interesserer sig for deres penge

Alligevel vil jeg gerne finde ud af, om banker er i deres gode ret til at
opkræve betaling for at udarbejde den slags salgsmateriale, såfremt
tilbuddet ikke accepteres.
Om de så kalder det for et gebyr - eller hvad de kalder det, er vel
ligemeget?

Det hindrer jo til dels kundens mulighed for at indhente mere end et tilbud
i en given forretning - det bliver i hvert tilfælde hurtigt dyrt om du skal
betale 6-700 DKK hver gang du modtager et skriftligt tilbud (lånedokument)

Der er tale om 6 siders kopi af en standard formular påført 2
underskrifter - sammenlagt er der vel tale om 5 minutters arbejde + et
frimærke

God weekend og tak for jeres svar
--
/Jens