"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message
news:3e3140a8$0$190$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "JOJ" <Nyhedsgrupper@TdcAdslNEJ-TAK.dk> wrote in message
> news:3e304ec4$0$83834$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Er banker berettiget til at opkræve dokumentgebyrer knyttet til
skriftlige
> > tilbud såfremt tilbuddet ikke accepteres?
> Det kommer an på så meget...
> Men grundlæggende kommer det an på hvilken aftale du har lavet med din
bank
> om at få udarbejdet et tilbud, og bankens generelle betingelser for
kunder.
> Så du må nok blive lidt mere konkret hvis der skal kunne svares præcist.
> /per
---
Tak for dit svar
Det drejer sig om en konto hvortil der er knyttet en kassekredit
Den tidligere kreditaftale udløber snart og banken har derfor fremsendt et
tilbud gående på en forlængelse af den eksisterende aftale.
I grunden en ganske simpel sag, som de fleste kender
Da vi ikke længere ønsker at være kunde i den pågældende bank som følge af
bl.a. gebyrer ... samt ikke konkurrencedygtige ud/indlåns rentesatser, er vi
i gang med at overføre alle kundeforhold til en anden konkurrencedygtig
bank.
Det har banken taget meget ilde op, og mener at det er rimeligt at vi
betaler dem for det arbejde de har udført ved udarbejdelsen af
standarddokumentet.
Banken har oplyst om et _lånesagsgebyr_ pr. telefon, men jeg har forstået
det derhen at dette gebyr kun forfalder såfremt tilbudet accepteres.
(det er sikkert her humlen ligge begravet)
Efter et par heftig udveksling på ord med banken har de nu indvilget i at
frafalde kravet med argumentet at de ikke gider alt det "bøvl" en sådan sag
ville koste dem, hvilket vi selvfølgelig er tilfredse med, selvom
argumentationen er mærkelig. Til at begynde med var de aldeles afvisende og
nærmest arrogante i deres fremtoning.
Alligevel er det interessant om banker er berettiget til at lade kunden
finansiere deres udgifter i forbindelse med udarbejdelsen af kreditaftaler
etc.
Personligt finder jeg det grotesk, at de som branche kan tørre udgifter til
salg af på kunderne - direkte, såfremt produktet ikke købes.
Netop bankydelser skal jo dokumenteres skriftligt pga. kompleksiteten og det
er derfor svært at acceptere et produkt inden du har læst "det med småt"
som er indeholdt i aftalen.?
Måske bevæger jeg mig væk fra det juridiske, med dette sidste afsnit? -
hvilket jeg i så fald beklager.
Kommentarer er meget velkomne.
/jens
Min mail adresse er gyldig
fjern NEJ-TAK, så virker den