Gruppens regler
Fra : w e b w o m a n

Dato : 23-01-03 23:27

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.helbred.slank

1. Gruppenavn:
dk.helbred.slank

2. Beskrivelse:
Inspiration til fedtfattige madvaner og sund levevis

3. Fundats:
Til bred debat samt udveksling af viden om sund og fedtfattig ernæring og
levevis, sunde/usunde madvarer og -vaner, fedtstoffer, motion, kropsidealer,
fedmeforsking, vægtproblemer, slankekure,
slankekursprodukter etc.

Postede opskrifter bør have en fedtenergiprocent under 30

Spiseforstyrrelser som anoreksi og bulimi falder uden for gruppens emne.

4. Begrundelse:
Der findes p.t. ingen danske grupper, hvor vægtproblemer samt
ernæringsrigtig og fedtfattig mad naturligt hører hjemme. Og det er uden
tvivl et emne, der optager en meget stor del af den danske befolkning - ikke
kun de overvægtige, men også folk, der blot vil spise og leve
sundt/fedtfattigt.

Mennesker med hjerte/kar-sygdomme - eller risiko for samme - har også behov
for at udveksle viden og erfaringer til at erstatte usunde
spisevaner med sunde. Og det er ofte en langsom og svær proces, der kræver
både støtte, viden og inspiration. dk.helbred.slank er for dem, der vil tabe
sig - og dem, der "bare" vil holde sig slanke ved at spise fedtfattig og
ernæringsmæssigt sund mad. Den er for både normalvægtige og overvægtige.
Sunde og syge.

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 24-01-03 11:21

Hvad er lige anledningen til dette indlæg?

Mvh.
Mette Nylander Sørup

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 24-01-03 11:30

"Mette Nylander Sørup" <mette@countryfan.dk> wrote in message

> Hvad er lige anledningen til dette indlæg?

Sikkert den seneste tids diskussion om gruppens regler. Men iøvrigt er det
en udmærket idé at poste fundatsen med jævne mellemrum - noget der
praktiseres i mange grupper.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://www.pcarlp.dk

Fra : KatjaStrofen

Dato : 24-01-03 12:23

Mette Nylander Sørup <mette@countryfan.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e3113de$0$71644$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvad er lige anledningen til dette indlæg?

For at være grov, tror jeg faktisk webwoman med flere. er træt af, at folk
ikke sætter sig ind i gruppens formål! - og derfor, har hun valgt, at smide
den ud på ng'en.. for dovne, uvidende osv folk faktisk kan sætte sig ind i
den :)

Personligt synes jeg det er et godt initiativ, så slipper vi måske for alt
det indholdsløse sniksnak [heldigvis er denne gruppe ikke så voldsomt ramt
som andre jeg benytter] og man slipper for lange diskussioner omkring hvad
gruppen skal bruges til - Da det jo står sort på hvidt!

Katja :)

Fra : pizzaman

Dato : 24-01-03 19:19

Tænk engang, jeg finder ikke ordet "links" nævnt en eneste gang.

Fra : w e b w o m a n

Dato : 24-01-03 19:47

"pizzaman" <nomail@thanks.com> skrev i en meddelelse

> Tænk engang, jeg finder ikke ordet "links" nævnt en eneste gang.

Hvad savner du nævnt i den forbindelse?

Mvh. Lisbeth

Fra : pizzaman

Dato : 25-01-03 08:46

En opblødning af links-politikken. Man kan ikke indsætte et link her uden i
de fleste tilfælde at rage ud i endeløse diskussioner om hvorvidt det er
reklame eller ej.

Må jeg foreslå som en tommelfingerregel, at man accepterer uden vrøvl links
til sider, som videregiver gratis viden. Dette betyder
opskrifter/råd/vejledning/træningsprogrammer osv. GRATIS.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 25-01-03 10:50

"pizzaman" <nomail@thanks.com> wrote in message

> Må jeg foreslå som en tommelfingerregel, at man accepterer uden vrøvl
links
> til sider, som videregiver gratis viden. Dette betyder
> opskrifter/råd/vejledning/træningsprogrammer osv. GRATIS.

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg er enig. Dels siger erfaringerne fra
andre grupper, at det bliver rigtig trælst i længden at se på alle de links,
der lige bliver droppet og dels så er det ofte i praksis vanskeligt at
skelne mellem kommercielle og ikke-kommercielle links.

Der vil være en gråzone - hvad for eksempel med en gratis side med reklamer?
Hvad nu med en gut de, bevidst eller ubevidst, smider et kommercielt link i
den "tro" at det er OK fordi mange andre har smidt links tidligere?

Min holdning er, at alt reklame bør være "forbudt" medmindre det indgår i en
decideret diskussion. "Namedropping" er altså IMO ikke tilladt.

- Mikkel

Fra : w e b w o m a n

Dato : 26-01-03 08:43

> [...]

> de fleste tilfælde at rage ud i endeløse diskussioner om hvorvidt det er

Der er efter min mening ingen grund til særlige regler for netop links. De
er omfattet af de gruppens generelle regler og af de overordnede regler for
de danske nyhedsgrupper, der dikterer:

"Indlæg, der alene eller i overvejende grad har til formål
at reklamere for, tilbyde eller på anden måde promovere et produkt
eller en tjeneste, hvori afsender har økonomiske eller anden særlige
interesse, tillades ikke uden for de kommercielle grupper."

Links (og indlæg med andet indhold), der alene eller i overvejende grad har
til formål at reklamere for et et produkt eller en tjeneste er altså
allerede omfattet af regler.

Og du kan alligevel ikke bruge regler til at sikre dig mod forskellige
opfattelser af, hvad reklame er.

Og nærlæser man ovenstående overordnede regel, er det da ganske tydeligt, at
der tales om kommerciel eller anden særlig interesse.

Jeg må således gerne poste et link til René Hjorths website om
lowcarb-produkter. Du kan kalde det reklame, men afgørende er, at der ikke
er tale om kommerciel reklame, da jeg ikke har hverken økonomiske eller
"anden særlig interesse" i at omtale hans side.

Rene må derimod ikke uden videre poste omtale af sit lowcarb-website - fordi
han har kommerciel (og anden særlig interesse) i websiten.

At reglerne er klare for nogle er dog ikke ensbetydende med, at du slipper
for reaktioner fra folk, der ikke kan skelne mellem kommerciel reklame og
almindelig omtale.

Mvh. Lisbeth