Sikken en torsdag !
Fra : dots

Dato : 23-01-03 23:56

Det startede ellers i fin stil onsdag aften over go' mad, hygge og et par
øl.
Der blev spontant planlagt en tur til nordjylland på min lille Honda. Et
smut til Frøstrup og besøge gamle venner, om fredagen til Støvring og
hilse på alle motortosserne inden de drager afsted på udforskning.
Men sådan skulle det _absolut_ ikke gå ...
Forhjulet manglede lidt luft, forbi tanken og hælde lidt i ....... HVAD ? Vi
er sg punkteret, tilbage 4km, dækket af og ud med slangen som der ikke er
hul i ?? Glo på hinanden - Vi så da begge 2 at den blev flad på to sek. ??
Nå på igen, tilbage til tanken og mere luft i . Og nu blev det der !?
Ved Odden færgehavn kl. 12. kun 2 timer forsinket..
I Mørke kan jeg konstatere at Honda kører det halve på literen end den
plejer ..Hmm, på reservetank og spejde efter en benzintank. Men der findes
kun en Metax i Mørke, der tager imod 50 kr sedler eller for en hund. For en
hund er lige i overkanten, når tanken kun kan rumme ca. 9,5 liter. Vi måtte
på kryds og tværs i hele byen for at få vekslet vores 100 krone...
Endelig videre.
Jah, snart ved Randers, råbte jeg bagud til Sonny.
OG BANG........ En højst ubehagelig lyd ! Motoren døde og vi triller
undrende en smule endnu... Hva pokker skete der ??
Af og kigge og Åh Nej - Kæden er _knækket_ , alt plastik skrællet af !... 15
km fra Randers på øde landevej og jeg har ikke Falck abb eller nogenting. Vi
ringer hjem til sjælland, men ingen gider komme og hente os med bil/trailer
og vi har efterhånden opgivet at komme til nordjylland for denne gang

Heldigvis er der en klump huse tæt ved og vi spørger om det er muligt at
låne lidt værktøj. Det viser sig at være et lille missions-samfund af en art
og de er alle utrolig søde og hjælpsomme. Sonny har en idé om at kunne lave
et nyt samleled til kæden, det gamle led er flået over. Han er vel ikke
pladesmed for ingenting. Måske kunne vi trille til Ebeltoft lisså
forsigtigt, mener han og bukker løs i noget jern ..
Heldigvis er der et par af de søde mennesker der skal på indkøb i Randers og
jeg kan da komme med og købe et nyt samleled dér, .og jeg ånder lettet op ..
I Frankies mc har de bare ikke et samleled til en RK kæde og kan ikke hjælpe
med andet end en helt ny kæde. Til 849 dask, og jeg må låne af de søde
mennesker, for jeg har ikke fået penge nok med i byen...
Og sådan en ny kæde har ikke et almindeligt samleled, men en dims der skal
nittes på. Så med alt muligt ubehjælpsomt værktøj af alskens art, fik vi
bakset den nye kæde på og det tog sin tid.!
Oki, så vidt så godt og hva gør vi nu .. HJEM !
Der er lige en time til den sidste færge sejler fra Ebeltoft og vi nåede den
sgu.
Jeg må indrømme at jeg var noget beklemt, ved tanken om det nye kædeled , om
det nu var nittet godt nok på eller om jeg kunne forvente noget
ubehageligt....
Hjemme igen - 12 timer og 180 km senere, skylder Sonny en halv bondegård,
men Honda fik da ny kæde, og blev lettet for en masse plastik

- dots-
Honda CRM125R

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 24-01-03 09:21

"dots" <dots@tdcadsl.dk> writes:

> Det startede ellers i fin stil onsdag aften over go' mad, hygge og et
> par øl.

Sådan starter alle gode historier efterhånden

Sikke da en tur, godt den sprængte kæde ikke fik fat i dig...

--
Mikkel
motortosse.dk - Save the Whales -- Harpoon a Honda.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 24-01-03 14:22

> Sikke da en tur, godt den sprængte kæde ikke fik fat i dig...

ja godt der ikke skete noget (andet end dag med masser af oplevelser
....) Men overvej evt om det kan svare sig med et redningshjælp abb hvis
du fortsat skal riget rundt på den.

/A - Der har en kedelig tendens til at bruge redningshjælpen.

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-01-03 12:33

dots wrote:
> Åh Nej - Kæden er _knækket_ , alt plastik skrællet af

....mindes min nevø, der slog blokken i 2 dele med en knækket kæde på sin
Honda 7½ F2 - surt show... ;-(
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : Armand

Dato : 24-01-03 16:47

dots <dots@tdcadsl.dk> skrev i en

> [...]
> undrende en smule endnu... Hva pokker skete der ??
> Af og kigge og Åh Nej - Kæden er _knækket_ , alt plastik skrællet af
!...

Tillykke med det lykkelige udkomme!

En knækket kæde kan blive en endog meget dyr begivenhed; men allerværst
er at det kan afstedkomme en fatal ulykke =

Derved at kæden næsten med sikkerhed kun kan knække p.g.a. dårlig
vedligeholdelse (hvilket indbefatter smøring; men ikke mindst også
rensning hvorunder man vil erfare om samleleddets clips er tilstede!),
er dette samtidig en revsning: FY! :-|

--
Armand.

Fra : dots

Dato : 24-01-03 17:03

> [...]
> vedligeholdelse (hvilket indbefatter smøring; men ikke mindst også
> rensning hvorunder man vil erfare om samleleddets clips er tilstede!),

Jeg må hellere træde til bekendelse og tilstå at kædesmøringen IKKE har
været tilstrækkelig, men også at _kædespænding_ er en sag man lige må
overveje, når man kører to på lille offroader ...
Det pudsige er, at samleleddets clips var på plads, det var den anden side
af leddet der sprang.
Jeg _ved_ at vi slap heldigt
Lille Honda må stå model til meget, som min første mc !

dots

Fra : Armand

Dato : 24-01-03 19:36

> Jeg må hellere træde til bekendelse og tilstå at kædesmøringen IKKE
> har været tilstrækkelig, men også at _kædespænding_ er en sag man lige

> overveje, når man kører to på lille offroader ...

Lærdom for livet!
Desværre slog du dig jo ikke, så det kan være et spørgsmål om det er en
erfaring der batter fremover :-/

--
Armand.

Fra : dots

Dato : 24-01-03 20:34

> Lærdom for livet!
> Desværre slog du dig jo ikke, så det kan være et spørgsmål om det er en
> erfaring der batter fremover :-/
>
> --
> Armand.

Hehe

Jeg øver mig bare i at komme galt afsted på egen hånd, indtil jeg er så god
til det, at jeg tør køre med Rittig og Co. på tur i terrænet )

dots

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-01-03 17:43

> [...]
> vedligeholdelse (hvilket indbefatter smøring; men ikke mindst også
> rensning hvorunder man vil erfare om samleleddets clips er tilstede!),

Når talen er på off-roadere, så er der nu to ANDRE hyppige årsager til
kædespængning også. For stram kæde (så springer den typisk når affjedringen
går i bund, eller rykker udgangsakslens lejesæder i stykker) og for slap
kæde (kæden kan hoppe så meget op og ned at den hopper af, sætter sig fast
et eller andet sted og bliver rykket over).

Rittig

Fra : Niels

Dato : 26-01-03 06:58

Hej,

Jeg vil gerne lige sige.. kæder er sku trælse *Griner*

Hver gang jeg drog ned til min storbror vest for kolding har turen altid
været af små landeveje.. Lækker ture fra Aalborg.. Men der er sku noget
uhyggeligt med den landsdel :( 4 ud af 5 gange har jeg prøvet at miste min
kæde på turen hjem.. Uhyggeligt, og specielt en gang jeg fyrede tøsen af på
de små bivejen fra egtved til Vejle, lige pludselig kunne jeg mærke noget
der bankede op igennem stellet.... Ind til siden... ned og kigge... fandme
om mit samle led var sprunget... HELDIFT jeg var opmærksom på banken :))

Er færdig med at køre til Kolding området *G*

Niels