Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
apropos skærmtest:
Fra : Michaelbs

Dato : 23-01-03 21:18

Findes der en metode til kalibrering skærmen, så den kommer til at være
maksimalt realistisk i forhold til det trykte billede?? Evt en webside man
kan indstille efter?? Gerne skrevet for komplet idioter...
mvh Michael

Fra : Børge Larsen

Dato : 23-01-03 21:43

Fra : Børge Larsen

Dato : 23-01-03 21:52

Hej!

Prøv at kigge her: www.niels-ebbesen.net

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-01-03 22:33

Adressen er: http://niels-ebbesen.net/skaermtest/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-03 22:57

In article <3e304df7$0$11036$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Michaelbs wrote:

> Findes der en metode til kalibrering skærmen, så den kommer til at være
> maksimalt realistisk i forhold til det trykte billede?? Evt en webside man
> kan indstille efter?? Gerne skrevet for komplet idioter...

Du kan starte med at trykke et billede med ren sort/hvid/gråtone+
rød + grøn + blå, og så få det til at matche. Smid også lige
Cyan Magenta og gul på for en sikkerheds skyld.

Man matcher op til et bestemt output medie, og skal rekalibrere
eller loade en anden profil hvis man skal printe på noget andet.

Fra : Madsen

Dato : 23-01-03 23:24

Michaelbs skrev:

> Findes der en metode til kalibrering skærmen, så den kommer til
> at være maksimalt realistisk i forhold til det trykte billede?

Det optimale er ikke en visuel kalibrering vha. en hjemmeside.
Det er selvfølgelig bedre end ingenting, men hvis du alligevel
sidder og gør billeder klar til tryk, så skal der ikke ret mange
fejltryk til før at et colorimeter og medfølgende program til at
kalibrere og profilere skærmen med er tjent ind.

Madsen.

Fra : Michaelbs

Dato : 23-01-03 23:35

> [...]
> fejltryk til før at et colorimeter og medfølgende program til at
> kalibrere og profilere skærmen med er tjent ind.

Hvad kan sådan et program hedde??
mvh Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-01-03 00:00

Michaelbs wrote:

> Hvad kan sådan et program hedde??

Det kan være en kombination af hard- og software, se flg. URL:
http://www.lacie.com/products/range.htm?id=10016&CFID=38688&CFTOKEN=12316296

Og så kan man nå meget langt med ColorSync fra Apple, det har
i mange år været en intigreret del af Mac'ernes styresystem,
og har været en af årsagerne til Mac'ernes føreposetion i den
grafiske branche.

ColorSync kan købes til Windows....

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Madsen

Dato : 24-01-03 00:01

Michaelbs skrev:

> Hvad kan sådan et program hedde??

Jeg er godt tilfreds med Monitor Spyder. Den kommer i to udgaver.
Den billigste har noget software med som hedder PhotoCAL. Den
dyrere har noget som hedder OptiCAL med i pakken.

Dpreview har f.eks. en test af den her:
<http://www.dpreview.com/reviews/colorvisionmonitorspyder/>
(Monitor Spyder er sidenhen blevet overtaget af Pantone og kommer
derfor ikke længere fra Colorvision).

Monitor Spyder og medfølgende software har ændret sig lidt siden
dpreview.com foretog ovenstående test. Den kan nu kalibrere og
profilere TFT-skærme og til den dyreste udgave følger OptiCAL og
et program ved navn PreCAL med.

Madsen.

Fra : Lotte M

Dato : 24-01-03 09:30

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev

> Jeg er godt tilfreds med Monitor Spyder.

Har du en fornemmelse af hvor længe en kalibrering holder?

Jeg har nemlig overvejet om det kunne være en ide at
købe et kalibreringsværktøj sammen med nogle andre
og så lade det cirkulere.

Det optimale er vel en daglig kalibrering, når skærmen er
varm - vil mindre i praksis kunne gøre det?

I øvrigt har jeg haft antennerne ude efter et brugt
kalibreringsværktøj, men det tyder ikke på den slags
handles brugt ret ofte - holder så'n en dims "evigt"?
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/foto/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-01-03 10:13

Lotte M wrote:

> Jeg har nemlig overvejet om det kunne være en ide at
> købe et kalibreringsværktøj sammen med nogle andre
> og så lade det cirkulere.

Dem der sælger kalibreringsværktøjer oplyser, at man skal
kalibrere hyppigt, men det er slet ikke nødvendigt, det
er uendligt lidt skærmen ændrer sig, så alt efter hvor
mange timer skærmen kører dagligt, så kan en kalibrering
sagtens holde 3 til 6 mdr.

> I øvrigt har jeg haft antennerne ude efter et brugt
> kalibreringsværktøj, men det tyder ikke på den slags
> handles brugt ret ofte - holder så'n en dims "evigt"?

Der er ikke noget som holder evigt, og f.eks. LaCie's
løsning hænger sammen med noget software, og det har det
jo med at blive forældet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Madsen

Dato : 24-01-03 14:01

Lotte M skrev:

> Har du en fornemmelse af hvor længe en kalibrering holder?

Hvis du køber Monitor Spyder med OptiCAL, så vil den som standard
minde dig om at få skærmen kalibreret og profileret en gang om
måneden, men det kan man jo så frit ændre hvis man lyster. Jeg gør
det dog en gang om måneden og er tit blevet overrasket over hvor
meget den har ændret sig siden sidste kalibrering.
Specielt farvekanonernes justering i forhold til hinanden ændrer
sig meget fra gang til gang her.

> Jeg har nemlig overvejet om det kunne være en ide at
> købe et kalibreringsværktøj sammen med nogle andre
> og så lade det cirkulere.

Det er en god idé.

> Det optimale er vel en daglig kalibrering, når skærmen er
> varm - vil mindre i praksis kunne gøre det?

En gang om dagen er ikke nødvendig, men prøv evt. at læse denne
PDF: <http://www.pixl.dk/downloads/Monitor_kalibrering_1.1.pdf>
Her snakkes der om et sted imellem 14 dage og en måned, hvilket
jeg har hørt flere steder fra. Taget i betragtning hvor meget min
skærm ændrer sig på en måned, så er det tidsrum efter min mening
ikke helt ved siden af.

> I øvrigt har jeg haft antennerne ude efter et brugt
> kalibreringsværktøj, men det tyder ikke på den slags
> handles brugt ret ofte - holder så'n en dims "evigt"?

Hvis man passer på den så gør den vel. :)
Jeg har da haft min længe efterhånden, men den kommer også i kassen
lige så snart jeg er færdig med at bruge den. Jeg købte den brugt,
eller rettere så havde den tidligere været fremvist til et seminar
og var derfor pakket ud af kassen da jeg købte den. Som jeg husker
det så sparede jeg omkring 300 kr. fordi at den havde været pakket
ud. Det er jo da værd at tage med.
Det sker at JM Thomsen har brugte på lager, så prøv evt. at kontakte
dem, hvis du er interesseret. <http://www.jmt.dk>

Madsen.

Fra : Lotte M

Dato : 24-01-03 16:34

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev

> Det sker at JM Thomsen har brugte på lager, så prøv evt. at kontakte
> dem, hvis du er interesseret.

Det var ikke så dumt et tip - tak!

Kender du en DTP92 (seriel) - jeg kan se at Pixl omtaler den,
dog uden at gå i detaljer - ifølge JMT skulle det være det ypperste
kalibreringsværktøj - mon min ydmyge Sony G420 overhovedet
vil få fuldt udbytte af så'n en?

Jeg bliver helt bekymret når jeg ser Pixl skriver: "... hvis du ikke
kan stole på at farverne på din monitor er rigtige til farvekritisk
arbejde, hvorfor så se dem i farver..." - det er s* lige til at få
samvittighedskvaler af Anyway, mine øjne duede til farvemørke,
så min visuelle kalibrering med Adobe Gamma er nok ikke helt
i skoven, men alligevel, med Pixl's ord in mente, føles det som om
jeg arbejder i blinde......
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/foto/

Fra : Madsen

Dato : 24-01-03 18:38

Lotte M skrev:

> Kender du en DTP92 (seriel) - jeg kan se at Pixl omtaler den,
> dog uden at gå i detaljer - ifølge JMT skulle det være det ypperste
> kalibreringsværktøj

Jeg har ingen personlig erfaring med dem, men har indtil videre kun
hørt positiv omtale af colorimetrene fra X-Rite.

> - mon min ydmyge Sony G420 overhovedet vil få fuldt udbytte af
> så'n en?

Det tror jeg, men jeg tror nu heller ikke at colorimetret som følger
med til Spyderen er så ringe endda. Det fra X-Rite er dog nok mere
nøjagtig, vil jeg tro.
Ulempen ved colorimetret til Spyderen er at det er svært at få rykket
fra skærmen igen. Det er nogle ret store sugekopper og desuden laver
de mærker på glasset, som dog nemt kan pudses af bagefter med en blød
klud. Det problem skulle man, ifølge Thomas Holm fra Pixl, ikke have
med X-Rite.

Hvis du ikke har mulighed for at stille på hver enkelt farvekanon
separat vha. knapperne på fronten af skærmen, så vil det efter min
mening være dumt at købe hard- og software til at kalibrere og
profilere skærmen med, men det kan man vel også på G-serien?

Prøv f.eks. at se hvor meget min skærm egentlig skal justeres for at
få en jævn fordeling af rød, grøn og blå:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/monitor/rgb_gain.jpg> Den røde er
meget dominerende og har man ikke mulighed for at ændre på det, så
kommer man ikke ret langt.

> [...]
> kan stole på at farverne på din monitor er rigtige til farvekritisk
> arbejde, hvorfor så se dem i farver..." - det er s* lige til at få

Ja, men manden har jo ret. :)

> Anyway, mine øjne duede til farvemørke, så min visuelle
> kalibrering med Adobe Gamma er nok ikke helt i skoven, men
> alligevel, med Pixl's ord in mente, føles det som om jeg arbejder
> i blinde......

Jeg vil næsten vædde på at din skærm skal stilles anderledes når du
først får et colorimeter på den, men det kan selvfølgelig godt være
at du har ramt det nogenlunde fornuftigt med Adobe Gamma. Jeg troede
også at jeg havde et godt farvesyn og at der ikke var behov for den
store justering, men jeg blev klogere. Det viste sig at jeg havde
stillet min skærm alt for mørk med Adobe Gamma. Min erfaring er at
de fleste har tendens til at få stillet skærmen for mørk når de
udelukkende justerer vha. øjnene. Altså f.eks. vha. en hjemmeside,
eller vha. Adobe Gamma.

Det smarte ved OptiCAL er at der sådan set ikke er noget at tage
fejl af. Hvis du stiller den til 'Precision' så fortæller den dig
hvordan lysstyrken og kontrasten skal stå.

Madsen.

Fra : Lotte M

Dato : 24-01-03 19:57

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev
> Lotte M skrev:

[ DTP92 (seriel) ]

> Det tror jeg, men jeg tror nu heller ikke at colorimetret som følger
> med til Spyderen er så ringe endda. Det fra X-Rite er dog nok mere
> nøjagtig, vil jeg tro.

Ok, spøger fordi jeg fik et tilbud, hvor prisforskellen på de to ikke
var overvældende stor.

> [...]
> mening være dumt at købe hard- og software til at kalibrere og
> profilere skærmen med, men det kan man vel også på G-serien?

I expertmode kan jeg stille henholdsvis gain og bias på R, G og
B, så det er vel som det skal være?

> Prøv f.eks. at se hvor meget min skærm egentlig skal justeres for at
> få en jævn fordeling af rød, grøn og blå:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/monitor/rgb_gain.jpg>

Hold da op - er det ikke lidt (for) voldsomt på en prof. skærm?.

> Jeg vil næsten vædde på at din skærm skal stilles anderledes når du
> først får et colorimeter på den, men det kan selvfølgelig godt være
> at du har ramt det nogenlunde fornuftigt med Adobe Gamma.

Jeg håber da der vil være forskel, ellers er pengene jo spildte :- )

Mere seriøst, så er jeg opmærksom på, at jeg oplever farverne
forskelligt alt efter belysningen, om jeg er træt og faktisk også mit
humør - jeg har en tendens til at ville have varmere farver hvis jeg
ikke er på toppen - til en vis grad kan jeg kompensere for
svingningerne, netop fordi jeg er opmærksom på dem, men det siger
jo en del om hvor subjektiv oplevelsen af farver er - at det er en
god ide med en fast reference.

> Min erfaring er at
> de fleste har tendens til at få stillet skærmen for mørk når de
> udelukkende justerer vha. øjnene. Altså f.eks. vha. en hjemmeside,
> eller vha. Adobe Gamma.

Hmm, så er jeg nok normal - jeg har en justering til tekstarbejde, som
jeg har lavet efter hvad mine øjne synes er rart at kigge på og den er
en del mørkere og har lidt mindre kontrast, end min fotojustering..
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/foto/

Fra : Madsen

Dato : 24-01-03 18:44

Madsen skrev:

> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/monitor/rgb_gain.jpg> Den røde er
> meget dominerende og har man ikke mulighed for at ændre på det, så
> kommer man ikke ret langt.

Vrøvl. Den røde farvekanon er ikke så dominerende hos mig og skal
derfor have mere end de andre to farver. Det var det jeg mente.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 24-01-03 22:58

Lotte M skrev:

> [ DTP92 (seriel) ]

Hvis DTP92 skal forbindes via seriel-porten, så skal den være en
hel del bedre end den der følger med i Monitor Spyder-pakken før
at jeg ville vælge DTP92. Du kan ikke koble noget til seriel-porten
imens computeren er tændt. Det er ikke anbefalelsesværdigt i hvert
tilfælde og når du skal have den ud igen, så skal pc'en også være
slukket. Det colorimeter som følger med i Monitor Spyder-pakken er
USB så du kan koble det til og rykke det ud igen uden at skulle
slukke for computeren først. Det er efter min mening en stor fordel
og specielt hvis man har en USB-hub lige ved hånden.

[Mulighed for at justere på hver enkelt farvekanon?]

> I expertmode kan jeg stille henholdsvis gain og bias på R, G og
> B, så det er vel som det skal være?

Jo, det er fint nok.

> Hold da op - er det ikke lidt (for) voldsomt på en prof. skærm?.

Muligvis, men så længe at jeg kan justere det ind, så gør det mig
knap så meget. Det bliver værre den dag hvor fosforlaget er så slidt
at jeg ikke kan få den indenfor grænsen mere.
Hvis jeg nulstiller skærmen, så er værdierne for øvrigt heller ikke
stillet til det samme. Her er den røde også stillet højere end
resten.

> Jeg håber da der vil være forskel, ellers er pengene jo spildte

Tja, men bare det at man ved at den er stillet korrekt, er en rar
ting. ;)

> - jeg har en justering til tekstarbejde, som jeg har lavet efter
> hvad mine øjne synes er rart at kigge på og den er en del mørkere
> og har lidt mindre kontrast, end min fotojustering..

I stedet har jeg valgt at køre med grålige baggrunde i de programmer
hvor jeg har mulighed for at gøre det, for hvide overflader kan godt
virke som en højfjeldssol på en stor gittermaskeskærm stillet til
6500K. Jeg tror ikke at det er sundt for øjnene i længden. Her er en
neutral grå mere behagelig at se på.

Madsen.