Filstørrelse
Fra : Jens Vestergaard

Dato : 23-01-03 20:01

Mest for sjov:

Hvorfor er der forskel på størrelsen af den samme fil, alt efter hvor man
spørger?
Eksempel, en exe-fil:
Windows stifinder siger 3.656 i listen, men 3.57 i statuslinien, når filen
er valgt!

Når filen ligger i en webmappe, siger Stifinder 3.57 i listen, hvor den
altså sagde 3.656, da den samme fil lå på harddisken.

VB6's FileLen-funktion og [FileSystemObject]File.Size siger 3.656

Når filen ligger i en mail, siger Outlook 3.659, men runder ned til 3 MB,
når man blot kigger i under mailens 'clip'.

Vi har altså:
3.57 (2 steder)
3.656 (2 steder) og
3.659 (1 sted)
3 (1 sted)

Jens Vestergaard (mailadr i dette indlæg er ikke gyldig!)
www.railsoft.dk
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 23-01-03 22:17

Jens Vestergaard skrev:
> Hvorfor er der forskel på størrelsen af den samme fil, alt efter
hvor man
> spørger?

Et problem, som alle lever med, er diskussionen om Kbytes er 1000
eller 1024.
Heraf følger at nogle steder er Mbytes 1000*1000, nogle steder er det
1024*1024 og nogle steder er det 1000*1024.

Windows er ikke konstistent mht. hvad der er hvad, og helt generelt
angives hastigheder for datatransmission og størrelsen på
lagringsmedier altid som multiplum af 1000. Næsten alle andre steder
bruges multiplum af 1024 eller blandingen 1000*1024...

Herudover kommer at der er mange måder at afrunde på.
Man kan runde op til næste hele tal hvis første decimal er 5 er
derover.
Man kan bruge "bankmandens afrundingsmetode", som VB selv bruger.
Man kan altid runde ned til nærmeste hele tal.
Man kan altid runde op til nærmeste hele tal.

Alt i alt er der rige muligheder for at komme til forskellige
resultater, som kan være svære at sammenligne.

En sidste ting kan være om man angiver størrelsen af filens reelle
indhold eller hvor meget plads filen optager på disken. Det sidste tal
vil oftest være lidt højere, idet der for det meste allokeres et helt
antal sektorer til en fil (og en sektor er større end 1 byte).

-------
Tomas

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 24-01-03 09:17

"Tomas Christiansen" <toc-nospam-01@blikroer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Heraf følger at nogle steder er Mbytes 1000*1000, nogle steder er det
> 1024*1024 og nogle steder er det 1000*1024.

Ja, OK - hvis nogen finder på at regne med 1000 og 1024 i *samme* beregning,
så kan jeg godt se balladen.

Jeg var ikke klogere end at diskussionen gik på 1000*1000 hhv 1024*1024. Det
forklarer så fortsat ikke forskellen mellem 3,656 MB og 3,659 MB, men .....
sår'n er det altså bare.

Jeg har heller aldrig havt noget egentligt problem med det. Det mest pudsige
er bare, at Windows Stifinder i *samme* vindue oplyser to forskellige tal,
hvoraf det ene er 1024/1024, mens det andet altså er 1024/1000.

Ak, ja

Fra : Tim Sørensen

Dato : 23-01-03 23:08

"Jens Vestergaard" <j@railsoft.dk> wrote
> Vi har altså:
> 3.57 (2 steder)
> 3.656 (2 steder) og
> 3.659 (1 sted)
> 3 (1 sted)

Det pisser også mig en smule af, at der ikke kan være en standard.
Bestemte jeg så var det 1024.

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/