Bomben under de danske bil/mc afgifter
Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 23-01-03 18:51

Så lige nyhederne på DR, og blev da en smule glad :

http://www.dr.dk/nyheder/eu/article.jhtml?articleID=82201

Men så opstår der jo en række problemer. For når en sådan bil engang skal
sælges på det danske marked, så bliver den sq noget billigere end de øvrige,
eller også scorer man kassen på den?

Og mon ikke der er andre der bliver småsure hvis man flytter fra Tyskland
til Danmark og har en BMW 740 holdende i garagen , som ikke koster mere end
naboens Mazda 626 fra ´99 :) Overdrivelse fremmer forståelsen !

Mon ikke det er et endeligt skridt på vej mod afskaffelsen af de forbandede
afgifter?

/THomas

Fra : Armand

Dato : 23-01-03 20:45

Thomas Buus Andersen <t-buus@REMOVEget2net.dk> skrev i en
> [...]
skal
> sælges på det danske marked, så bliver den sq noget billigere end de

Jup!
Og er det mere retfærdigt at vedkommede tilrejsende scorer måske mere
end 150.000,- kr. på senere handel? :-/

--
Armand.

Fra : Buck

Dato : 24-01-03 08:35

> Og er det mere retfærdigt at vedkommede tilrejsende scorer måske mere
> end 150.000,- kr. på senere handel? :-/

Jeg ku da godt fristes til at udnytte situationen når man nu bor ved
grænsen...

Jeg kunne bo skiftevis i Danmark og Tyskland et halvt år ad gangen, og hver
gang have en dyr bil/mc med hjem som jeg tjener fedt på...

Jeg tror hurtigt at udgiften til en ekstra lejlighed i tyskland ville være
tjent hjem...

Men jeg tror vi drømmer her... det er nok ikke lige på den måde vi skal
sænke afgifterne....
--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : Boie

Dato : 23-01-03 21:09

Hej

Det bliver nok med en enkelt ændring, såsom, at den ikke kan sælges til
andre personer uden af det skal betales afgift men vedkommende der indførte
den, er den eneste der har fordelen, som det var da jeg flyttede tilbage fra
Tyskland og tog 2 biler med ( som flyttegods og nedat registreringafgift) så
måtte du ikke sælge dem det første år el. var det 2 år, men de regler er
måske også ændret, det var i 73-74.

Dengang skulle du have boet i landet mindst1 år og have haft bilen mindst et
halvt år.

M.v.h Boie www.boie.dk

Fra : Armand

Dato : 24-01-03 16:46

Boie <boie-hd@anarki.dk> skrev i en
> [...]
> registreringafgift) så> måtte du ikke sælge dem det første
> år el. var det 2 år, men de regler er måske også ændret,

Derved at jeg ikke tror at det var afgiften, men derimod momsen at du
sparede penge på ved indreg. så hár det ændret sig derved at alle(!)
sparer
momsen i det nu grænseløse Europa!

--
Armand.

Fra : Nels Wolf

Dato : 23-01-03 21:18

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@REMOVEget2net.dk> skrev i en meddelelse news:AbWX9.1503$qr3.660@news.get2net.dk...
> Så lige nyhederne på DR, og blev da en smule glad :
>
> http://www.dr.dk/nyheder/eu/article.jhtml?articleID=82201

SNIP SNIP>
> Mon ikke det er et endeligt skridt på vej mod afskaffelsen af de forbandede
> afgifter?
>
> /THomas

Ceep On Dreaming ..

Hvis det (endeligt) skulle ske at den danske stat blev tvunget til at nedsætte afgifterne på bil & mc til EU-gennemsnit, så vil det ske over en lang årrække fra vedtagelsen af en sådan nedsættelse- mindst 8-10år - idet en hurtig nedsættelse af afgiften på nye køretøjer ville resultere i at værdien af de nuværende køretjer ville falde brat.
Hvis afgiften faldt hurtigt ville der ske det at:
Folk der havde købt en dyr mc til f.eks 250.000 kr ville pludseligt stå med et apparat til en salgsværdi af måske 120.000, og hvis det' ikke var nok så kommer banken/forhandleren og vil have indbetalt restgælden omgående idet værdien af pantet (køretøjet) ikke mere modsvarer salgsværdien af denne..
Forhandlernes lagre af brugte køretøjer ville bliver usælgeligt (pga af forhandleren jo ikke får nogen afgiftpenge retur fra staten for varelager hvis afgifterne ændres på nyindregistreringerne), altså medmindre han sætter priserne ned så de kan konkurrere med de nye lavere- og da dette jo i praksis vil være helt umuligt så går han konkurs.

Det ene med det andet- selv om der indenfor de næste par år faldt en EU afgørelse som den danske stat måtte efterleve, så ville du og jeg ikke mærke noget større prisfald før om måske 10 år eller senere.

øv og lort- men sådan er det nu engang

Nels Wolf

(som højest regner med at afgifterne er sat ned når jeg skal have købt en rollator med hjælpemotor på plejehjemmet Mimrely )

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 23-01-03 22:40

Interessant, men sådan som det danske statsapperat fungerer, så vil de
sandsyneligvis bare hente pengene i vægtafgift eller noget i den stil.
Dvs. vægtafgiften + grøn afgift + benzin pris skulle stige voldsomt, så
statskassen ikke lider nogen nød. De skal nok få deres penge ind, og staten
kan jo i bund og grund ikke lide mc'er, så vi skal nok få lov at betale, som
vi plejer.. :-/

Men et interessant udspil.. - post endeligt hvís der er nogen der bemærker
en videre udvikling.

/Kristoffer

Fra : per

Dato : 24-01-03 09:15

Ja staten er en værre en

Der jo et alternativ , vi kan jo istedet droppe de "gratis" skoler, tilskud
til børnehaver og folkepensionen, så vil vi kunne sætte registeringsafgiften
ned i stedet !

Mvh Per - Nille

Fra : Richard

Dato : 24-01-03 09:26

per wrote:
> Der jo et alternativ , vi kan jo istedet droppe de "gratis" skoler, tilskud
> til børnehaver og folkepensionen, så vil vi kunne sætte registeringsafgiften
> ned i stedet !

OT men: Hvorfor skulle vi nødvendigvis behøve at droppe de nødvendige
serviceydelser; se fx Frankrig der har stort set samme sociale service,
men en betydelig lavere indkomstskat og punktafgifter jvf udsendelsen i
DR sidste år.

Et opgør med hvor stor en del af smfundsøkonomien, staten i det hele
taget skal finansiere, er den øvelse, politikerne viger udenom. Og det
gør de blot for at bevare deres taburetter, fordi de ved, at enhver
radikal omlægning vil skabe uro og koste stemmer på kort sigt og indtil
fordelene vil vise sig IMHO.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Frank J. Andersen

Dato : 25-01-03 12:56

> [...]
>gør de blot for at bevare deres taburetter, fordi de ved, at enhver
>radikal omlægning vil skabe uro og koste stemmer på kort sigt og indtil

og endelige kunne vi jo bare fjerne rentefradraget, fradrag for
faglige udgifter og a-kasser, gratis behandling af barnløse (med
mindre årsagen er sygdom), gratis plastiske operationer osv. osv. osv.

....eller effektivisere sundhedsvæsenet ved at få droppet nogle
uhyrlige overenskomster og faggrænser....

Der er da nok at tage af

Frank J. Andersen, DMCN#485
Suzuki T250R fra 1972 OG GS850G fra 1979
....nu med T350R også

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 24-01-03 09:35

> Dvs. vægtafgiften + grøn afgift + benzin pris skulle stige voldsomt,

Min holdning er at det en brugen der skal beskattes og ikke
anskaffelsen. De grønne i tysklands gamle forslag om athæve benzinprisen
til ~20kr/literen er ikke så dum som den lyder. Det vil helt sikkert
begrænse unødvendigt kørsel til bageren - både for bil og mc. Med de
afgifter vi har nu, er det næsten ligegyldigt hvor meget man kører da
den største udgift ikke er driftsbetinget.

Det var en der for nyligt regnede på udgifterne til en ny sportsmc til
160kkr. I tråden blev regnet med 10000kr til benzin. Selvom den post så
hed 20000kr bliver det jo næsten dækket af de mindre renteudgifter på
mc'en.

(Jeg ved godt at ovenstående er et miljø argument og at et andet
væsenligt argument for den høje beskatning er "begrænse" importen af
dyre biler der jo belaster bnp'en)

/A