Hvilken motor kan gå i en CB750 fra 1975?
Fra : Thomas Lund Madsen

Dato : 23-01-03 16:29

Kære Alle,

Jeg har en honda CB750 fra 1975 som står foran en større motorrenovering, og
jeg overvejer om der evt. burde sættes en nyere og/eller større motor i
stellet - mit spørgsmål er derfor: Hvilken motor kan gå i stellet?

Jeg forestiller mig eksempelvis

CB750 16v
CB900 16v

MvH

Thomas

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 23-01-03 20:22

Thomas Lund Madsen wrote:
> [...]
> motorrenovering, og jeg overvejer om der evt. burde sættes en nyere
> og/eller større motor i stellet - mit spørgsmål er derfor: Hvilken

Hej Thomas hvis du gerne vil have en 16v motor er det snart nemmere at købe
en nyere mc, du skal have ændret tandhjuls-placeringen, den sidder 1,5 cm
længere til siden end på 8v modellen (dette ændrede sig endda på 8v
modellerne i 77) Derudover skal du have lavet beslagene i højre side om,
samtidig med at du skal have lavet en holder til koblingskablet der sidder
anderledes på 16v modellerne...
Jeg har set en af de gamle med en 16v motor i (en Rickmann endda) men jeg
har endnu ikke set den køre, så om det kan lade sig gøre ved jeg ikke.

--
Mvh Claus
(cb750 f2 '77)

Fra : Morten Lange

Dato : 23-01-03 20:23

> [...]
> jeg overvejer om der evt. burde sættes en nyere og/eller større motor i
> stellet - mit spørgsmål er derfor: Hvilken motor kan gå i stellet?

Uden at have prøvet tror jeg godt at jeg kan sige at det vil kræve en del
ændringer på stel / forhvilerkonsoller / baghjul / luftfilterkasse. Det vil
f.eks ikke være sjovt at skulle hive motoren ud for at justere ventiler.

Alle CB750F SOHC 8v motorerne burde passe i. Hvis det ikke er godt nok, så
sælg den og køb en nyere. Det andet er ikke umagen værd.

Lange
Forhenværende CB750FK2

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 23-01-03 20:27

Morten Lange wrote:

> Alle CB750F SOHC 8v motorerne burde passe i. Hvis det ikke er godt
> nok, så sælg den og køb en nyere. Det andet er ikke umagen værd.

Du har tildels ret, alle undtagen F2 og K7 modellerne (de sidste af sohc
modellerne) kan bruges
k7 eller f2 motoren har en forskudt fortandhjulsaksel (8 mm) så kæden ville
køre skævt hvis man
satte sådan en i.

--
mvh Claus