Okker i drypslanger
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-01-03 19:13

Hej

Jeg står med en masse drypslanger, dvs. et stort rør med masser af
mindre slanger isat.

De er blevet brugt (og skal igen) bruges til vanding et sted hvor der er
meget okker i vandet. Derfor er en del af de små slanger tilstoppet.
Kan jeg på en relativ nem måde få dem rene igen?

Hvis det var kalk, så kunne man jo smide det hele i et bad med f.eks
eddikesyre, som så ville opløse det. Men kan man noget tilsvarende når
det er okker som tilstopper slangerne?

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Jørgen

Dato : 23-01-03 22:20

prøv med salpetersyre, det kan også bruges mens man vander. Put ½ dl. i
beholderen, det virker samtidig som gødning

Jørgen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-01-03 22:31

On Thu, 23 Jan 2003 22:20:15 +0100, "Jørgen" <jso@c.dk> wrote:

>prøv med salpetersyre, det kan også bruges mens man vander. Put ½ dl. i
>beholderen, det virker samtidig som gødning

Jeg har godt hørt at salpetersyre kan bruges 'under drift' - jeg har
faktisk prøvet det. Jeg var bare i tvivl om det også kunne tage okker.

Nå, jeg prøver.
Ved du noget om hvor meget syre der skal til hvor meget vand for at
'badet' bliver effektivt?

(slangerne er ikke pt. tilsluttet noget anlæg, og kan heller ikke blive
det - det er flere hundrede meter der er tale om. )

Fra : Jørgen

Dato : 24-01-03 23:35

Jeg kan ikke huske det, men jeg tror det er en teske eller to ti et par
liter vand, men spørg hvor man køber drypvandingsanlæg mit er købt i Obs

Hilsen Jørgen
"

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 23-01-03 23:50

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
>
> Hvis det var kalk, så kunne man jo smide det hele i et bad med f.eks
> eddikesyre, som så ville opløse det. Men kan man noget tilsvarende når

Okker dannes ofte af bakterier, så en kogning vil hjælpe.
Men også fordi okker indeholder vand, som udvider sig ved kogning,

og fordi slangerne bliver bløde og udvider sig.

Vandet kan renses for okker ved at løbe ned af nogen sten, og ned i en beholder,
hvor det lægger sig på bunden. Bakterierne lever på stenene,
og smitter vandet når det løber ned over stenene.

Okker ressning har været omtalt ingeniøren for mange årsiden,
fordi det er et problem i mange ulande

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-01-03 00:02

On Thu, 23 Jan 2003 23:49:45 +0100, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>Okker dannes ofte af bakterier, så en kogning vil hjælpe.

Nu drejer det sig så om 2-300 meter 20 mm rør monteret med drypslanger.
Det er ikke lige noget man smider i en gryde vand og koger.

> [...]
>og smitter vandet når det løber ned over stenene.

>Okker ressning har været omtalt ingeniøren for mange årsiden,

Jeg har spurgt på et okkorfilter et sted - det kunne man godt få - men
det kostede 50 -60.000 kroner. Det er _ikke_ en mulighed, desværre. Og
jeg skal bruge formentlig i omegnen af 2 kubikmeter vand pr. døgn, så
selv filteret med stenene er ikke muligt.

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 24-01-03 11:13

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> [...]
> jeg skal bruge formentlig i omegnen af 2 kubikmeter vand pr. døgn, så
> selv filteret med stenene er ikke muligt.

Det lyder godt nok af meget, men hvad er inkluderet/nødvendigt.

Prøv at tage en snak med en lokal smed, for en del år siden var det noget
enhver smedemester designede til et lille 'gårdvandværk' og det beøver jo
ikke at være et stort forkromet anlæg med elektroniske overvågning +
styring. Et traditionelt filter blev styret på erfaring og ved hjælp af
manuelle ventiler. Jeg kan ikke forestille mig at det skulle koste en halv
bondegård..

/Tommy

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-01-03 17:09

On Fri, 24 Jan 2003 11:12:36 +0100, "Tommy Bøgeskov"
<tb.nospam@nospam.ddf.dk> wrote:

>Det lyder godt nok af meget, men hvad er inkluderet/nødvendigt.

Til mit brug er et okkerfilter en 'godt-at-have'-ting. Ikke en
'nødvendig-at-have'. Heldigvis da.

> [...]
>manuelle ventiler. Jeg kan ikke forestille mig at det skulle koste en halv

Som jeg forstod sælgeren som gav mig prisen på okkerfilteret, så er det
fordi okker er opløst i vandet på samme måde som kalk f.eks er. Og
derfor er det ikke sådan bare lige at fjerne.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 24-01-03 16:09

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> jeg skal bruge formentlig i omegnen af 2 kubikmeter vand pr. døgn, så
> selv filteret med stenene er ikke muligt.

Selvføligt kan du lave okker rensning billiger end 50.000.
Som er det anlæg som de helst vil sælge.
Jeg nægter at tro, at de ikke kender noget billiger.
(som de ikke kan tjæne så meget på)

Så meget koster marksten heller ikke.
Det kan lade sig gøre for fatigge mennesker i ulande at rense okker,
så kan det også lade sig gøre for dig.

Der kræves jo tre beholdere en til renset vand en til bundfældning,
en gammel med lufthuller i til stenene.

I ulandene bruger man hønenet til stenene.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-01-03 17:11

On Fri, 24 Jan 2003 16:09:26 +0100, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>Selvføligt kan du lave okker rensning billiger end 50.000.
>Som er det anlæg som de helst vil sælge.
>Jeg nægter at tro, at de ikke kender noget billiger.
>(som de ikke kan tjæne så meget på)

Hvis denne sælger havde kendt et billigere, så havde han sagt det - helt
uden tvivl.

> [...]
>en gammel med lufthuller i til stenene.
>
>I ulandene bruger man hønenet til stenene.

Kan du evt. henvise til en tegning over et sådant anlæg?

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 24-01-03 17:55

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> desværre. Og jeg skal bruge formentlig i omegnen af 2 kubikmeter
> vand pr. døgn, så selv filteret med stenene er ikke muligt.

Hej Mads.

Har du set disse link?
http://hjem.get2net.dk/Filtec/jernprivat.htm

http://www.vandrensning.cen.dk/leficon/drikkevand.htm

Jeg kender ikke prisen.
Ebbe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-01-03 18:52

On Fri, 24 Jan 2003 17:55:10 +0100, "Ebbe Rasmussen"
<ebberas@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Har du set disse link?
>http://hjem.get2net.dk/Filtec/jernprivat.htm
>
>http://www.vandrensning.cen.dk/leficon/drikkevand.htm

Herligt - der står jo en masse. Mange tak.

>Jeg kender ikke prisen.

Fra 16.580 kr står der..

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 24-01-03 20:55

Mads Lie Jensen wrote:

> Hvis denne sælger havde kendt et billigere, så havde han sagt det - helt
> uden tvivl.

Så find en anden.
Køb brugt,
Lønå planteskole er jo nedlagt, og de må da også have renset vandet.

> Kan du evt. henvise til en tegning over et sådant anlæg?

Nej, det er mange år siden at så en tegning af er sådan anlæg.

Hvis du har en cykkel så cykke der udaf vejen,
og når du ser et drivhus,
så er der nok nogen, som har tid til at vise dig, deres okkeranlæg.
Du må ikke være bange for hunden, den bider kun lidt.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-01-03 21:23

On Fri, 24 Jan 2003 20:54:42 +0100, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>Hvis du har en cykkel så cykke der udaf vejen,
>og når du ser et drivhus,

godt nok har jeg en særdeles god cykel som rigtig trænger til at komme
på landevejen, men det får den ikke lov til så længe der er regn osv.
Men der er 50+ km til nærmeste gartneri herfra...

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 24-01-03 09:13

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> wrote in message

> [...]
> hvor det lægger sig på bunden. Bakterierne lever på stenene,
> og smitter vandet når det løber ned over stenene.

Må jeg lige korigere lidt

Okker dannes når Jern (og mangan) i vandet iltes. Princippet i et
okker-filter er at vandet iltes f.eks. ved at risle ned over nogle sten og
efter følgende filtereres gennem sand (eller grus). Det har ikke noget me
bakterier at gøre. F.eks. fjernes okker på denne mmåde på mange vandværker,
og det på virker ikke vandtes bakteriologiske tilstand.

/Tommy

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 24-01-03 16:13

"Tommy Bøgeskov" wrote:

> [...]
> bakterier at gøre. F.eks. fjernes okker på denne mmåde på mange vandværker,
> og det på virker ikke vandtes bakteriologiske tilstand.

Nej, for Bakterierne bliver jo hængende i sandfiltert. Derfor uden er bakterierne
uskadelige for mennesker, som ikke er lavet af jern.

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 24-01-03 17:24

> [...]
bakterierne
> uskadelige for mennesker, som ikke er lavet af jern.

Hvor jeg boede før havde jeg et filter fra -Silhorko - ,det er en beholder
fyldt med en form for sand i forskillige kornstørelser. Det leveres af
firmaet og skal hældes i beholderen i bestemt rækkefølge. Samtidig er
tilsluttet en kompressor der giver (luft) ilt til vandet. For hver 2 uger
skulle det skylles retur, og det var både vandet og luften der blev presset
modsat vej (opad) og der var åbnet en ventil hvor alt skylle vandet røj ud.
Gunnar

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 31-01-03 20:18

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
>
> Hvis det var kalk, så kunne man jo smide det hele i et bad med f.eks
> eddikesyre, som så ville opløse det. Men kan man noget tilsvarende når

Kan du ikke købe et brugt okker rensnings anlæg af dem,
som installere nye okker-rensningsanlæg?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-01-03 22:20

On Fri, 31 Jan 2003 20:18:13 +0100, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>Kan du ikke købe et brugt okker rensnings anlæg af dem,
>som installere nye okker-rensningsanlæg?

Måske... men jeg tror at sådanne anlæg har nogle dimensioner som er
noget større end jeg har brug for (og selv om det er brugte, nok også en
pris større end jeg vil gi')

Hvis jeg ellers kan få slangerne renset ved at ligge dem i en form for
syrebad, så klarer jeg nok også det en gang årligt.