RAM i rev.D iMac
Fra : Morten Lind

Dato : 23-01-03 15:35

Hej....(nørder)

Det er ingen sag at sætte en RAM-klods i en iMac, sålænge man benytter
det frie slot.

MEN......

Jeg vil gerne have den 32-klods, den er født med, ud - så jeg kan få en
128-klods mere i.

Er det svært?

Er det farligt?

Tør jeg det?

P.S. I 1973 byggede jeg selv en basforstærker, der virkede, så jeg tør
godt lidt..............

Hej fra
Morten

--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Michael Holm

Dato : 23-01-03 16:35

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
>
> Er det farligt?
>
> Tør jeg det?
>
> P.S. I 1973 byggede jeg selv en basforstærker, der virkede, så jeg tør

nu er 1973 jo lidt lang tid siden
men det er ikke svært eller farligt, man skal blot sørger for at havde
styr på alle delene når man skiller den ad
søg på google vedr. at skille en imac ad, der er nogle gode vejledninger
! måske kan nogen i gruppen her nogle links ?!

(jeg har 10 tommelfingere, men skilte en rev. b ad og overlevede, med
support fra min søn

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 23-01-03 17:02

fMichael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> [...]
> ! måske kan nogen i gruppen her nogle links ?!
>
> (jeg har 10 tommelfingere, men skilte en rev. b ad og overlevede, med

OK, Michael.....jeg prøver.....(Wish me luck, as you wawe me
goodbye...Vera)

Hej fra
Morten

Fra : Lestat

Dato : 24-01-03 11:28

Det med en max. angivelse af RAM i Appleprodukter skyldes som oftest de
teknologiske begrænsinger på det tidspunkt maskinen blev produceret. Det er
sandsynligvis et spørgsmål om at ram-klodserne ganske enkelt ikke var så
store dengang...

/Morten

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 23-01-03 16:34

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Jeg vil gerne have den 32-klods, den er født med, ud - så jeg kan få en
> [...]

Se evt. på:
<http://www.theimac.com/upgrade.shtml>

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Morten Lind

Dato : 23-01-03 17:03

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Se evt. på:
> <http://www.theimac.com/upgrade.shtml>
>
> mvh.
> Kaj.

Fint Kaj, tak.

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 23-01-03 19:42

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Se evt. på:
> <http://www.theimac.com/upgrade.shtml>
>
> mvh.
> Kaj.

Hmmmm.......Jeg skulle nok have set på den side, inden jeg købte den
RAM-klods.

Ifg. siden kan man maksimalt lægge 192MB i iMac´en, da der ikke er plads
til mere end 64 i det "skjulte" slot.

Nå, men så har jeg en 128 for meget - for der er 160MB i begge
iMacs.(32+128), jeg håbede at komme op på 256 i børnenes Tangerine.

Jeg kunne selvfølgelig prøve at se, om ikke den kunne være der
alligevel, sådan med nedstryger og loddekolbe

Hmmmm?

Hej fra
Morten

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 23-01-03 22:08

> [...]

> Jeg kunne selvfølgelig prøve at se, om ikke den kunne være der
> alligevel, sådan med nedstryger og loddekolbe

Hvad er det for en iMac ? mhz ? Alle de iMac's jeg kender kan da æde 512
MB RAM

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Lind

Dato : 23-01-03 22:30

> Hvad er det for en iMac ? mhz ? Alle de iMac's jeg kender kan da æde 512
> MB RAM

Hej Jesper..det står i overskriften: revisionD iMac og når det er en D,
så er det en 333MHz/6MB VRAM/Oprindeligt 32MB RAM/6GB Harddisk og så er
den iøvrigt orange/tangerine(Sommer(eller forår)1999)
M.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 23-01-03 22:56

> Hej Jesper..det står i overskriften: revisionD iMac og når det er en D,
> så er det en 333MHz/6MB VRAM/Oprindeligt 32MB RAM/6GB Harddisk og så er
> den iøvrigt orange/tangerine(Sommer(eller forår)1999)

Den kan tage 512 MB

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Lind

Dato : 24-01-03 09:12

> Den kan tage 512 MB

Nå, men det er jeg da glad for at høre, Jesper......så prøver jeg s´gu´
at skille den ad
M.

Fra : Morten Lind

Dato : 27-01-03 16:35

> Den kan tage 512 MB

Hej Jesper........Nå, kan den det? Jeg har lige haft den skilt ad, og
for det første kunne jeg ikke finde den originale 32-klods og for det
andet er den 128-klods, der sidder i, ikke mere end tre/fire centimeter
lang, så der kan den nye 128 s´gu´ da ikke sidde. Og hvis 32´eren sidder
nedenunder (gemt) er den ligeså lille, så det nytter ikke noget.

Jeg havde glemt alt om, at de klodser var så små......de er jo halv
størrelse af dem i en Performa, så nu har jeg en 128 for meget;-(

Kan jeg putte den i G4´eren, selvom RAM´en er 100MHz og maskinen bruger
133MHz?

Og til sidst, nu jeg adresserer dig alligevel: Fik du tjek på din
printer/netværk? Og hvis du gjorde, kan du forberede dig på at forklare
mig det på lørdag (Medens du søber).

Hejsan
M.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 27-01-03 16:52

> [...]

> Og til sidst, nu jeg adresserer dig alligevel: Fik du tjek på din
> printer/netværk? Og hvis du gjorde, kan du forberede dig på at forklare

Du skal bruge 2 low profile 256 klodser. Skal jeg skaffe dem til dig ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Lind

Dato : 27-01-03 17:09

> Du skal bruge 2 low profile 256 klodser. Skal jeg skaffe dem til dig ?

Hmm....Ja, hvis de ikke koster en formue, men du skal eder mane mig være
sikker på, de kan sidde der, ellers får du selv lov at sætte dem i.

Skal man skille det bundkort ad for at komme til den originale 32´er?

Dét, jeg kan komme til, umiddelbart, er kun een plads til xtraRAM og een
plads til VRAM, og jeg har lyst, kigget & pudset briller........jeg kan
ikke gennemskue, hvor den originale sidder?
M.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 27-01-03 17:13

> [...]
> plads til VRAM, og jeg har lyst, kigget & pudset briller........jeg kan
> ikke gennemskue, hvor den originale sidder?

Den sidder nedenunder, emn det kræver fingerspitzgefühl at skifte den.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Christian Bech

Dato : 23-01-03 22:44

mortenlind@mac.com (Morten Lind) skrev:

>Hmmmm.......Jeg skulle nok have set på den side, inden jeg købte den
>RAM-klods.
>
>Ifg. siden kan man maksimalt lægge 192MB i iMac´en, da der ikke er plads
>til mere end 64 i det "skjulte" slot.

Det forekommer mig, at der også var en max. begrænsning på min rev. B.
men der gik det fint med at overskrede. Jeg kender dog ikke rev. D.,
så hvorfor blander jeg mig egentlig....
--
Christian

Fra : Morten Lind

Dato : 23-01-03 22:55

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Det forekommer mig, at der også var en max. begrænsning på min rev. B.
> men der gik det fint med at overskrede. Jeg kender dog ikke rev. D.,
> så hvorfor blander jeg mig egentlig....

Det gør ikke noget..hvor meget overskred du?
M.

Fra : Christian Bech

Dato : 24-01-03 10:42

mortenlind@mac.com (Morten Lind) skrev:

>Det gør ikke noget

Ellers ville jeg heller aldrig få skrevet et indlæg i denne gruppe

>..hvor meget overskred du?

Jeg husker det ikke helt tydeligt, men jeg mener den stod til kun at
kunne tage 128 MB klodser og den tog da fint 256. Henrik fik samtidig
sat 2x256 i sin iMac, men han skal jo også altid overgå os andre..
--
Christian

Fra : Morten Lind

Dato : 24-01-03 10:57

> [...]

> kunne tage 128 MB klodser og den tog da fint 256. Henrik fik samtidig
> sat 2x256 i sin iMac, men han skal jo også altid overgå os andre..

Fint, og som jeg skrev andetsteds, prøver jeg bare.....
M.

Fra : Christian Bech

Dato : 25-01-03 15:17

mortenlind@mac.com (Morten Lind) skrev:

>Fint, og som jeg skrev andetsteds, prøver jeg bare.....

Held og lykke med det. Det kan virkelig sætte fut i sådan en lille
sag.
--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-01-03 20:37

> [...]

> kunne tage 128 MB klodser og den tog da fint 256. Henrik fik samtidig
> sat 2x256 i sin iMac, men han skal jo også altid overgå os andre..

Æv-bæv, jeg har lige fået nye højttalere til min PowerBook. Stereo!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 26-01-03 11:42

> Æv-bæv, jeg har lige fået nye højttalere til min PowerBook. Stereo!
hva for nogen ? foriøvrigt har Officeline i denne uge tilbud på en USB
lysdims ! købte en sidst den var på tilbud, har ikke rigtig brugt den
men den er lidt s

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-01-03 07:11

> hva for nogen?

Bare nogle Creative Inspire 2.1 2400 til kr. 399,-. To højttalere med en
subwoofer. De blev anbefalet her i gruppen for nogen tid siden. De lyder
såmænd meget godt uden at være fantastiske. Jeg har lige fået dem i går.
Når jeg har fiflet lidt med opstilling og justering, bliver de måske
endnu bedre. Der er lidt med sammenhængen mellem bas og resten af
lydbilledet, men det synes jeg hyppigt er et problem med sub-woofere.
Det begyndte med, at jeg købte en Tivoli Audio Model One
bordradio til køkkenetog blev meget begejstret. Størrelse og pris taget
i betragtning lyder den fantastisk godt. Den er langt bedre end alle
nymodens transistorradioer med såkaldt bass-boost, der bare buldrer.

<http://www.model-one.dk>
<http://www.tivoliaudio.com>

Den er designet af legendariske Henry Kloss, der døde sidste år.
Henry Kloss var med til at grundlægge Cambridge AudioWorks, der siden
blev købt af Creative. Det er Cambridge AudioWorks, der har konstrueret
de højttalere, jeg nu har købt. Desværre er det ikke Henry Kloss selv.
Hans navn står bag på de dyrere udgaver, har jeg set, men jeg vil ikke
ofre alverden på højttalere til min computer.

> foriøvrigt har Officeline i denne uge tilbud på en USB lysdims ! købte en
> sidst den var på tilbud, har ikke rigtig brugt den men den er lidt s

Det er da bedre, end hvis den var p
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 27-01-03 10:36

> [...]
> Hans navn står bag på de dyrere udgaver, har jeg set, men jeg vil ikke
> ofre alverden på højttalere til min computer.

Der er lidt apple over de runde former og minder mig om en artikel
i går (politkken) om en bil der havde konkave runde former på
styrebrædet (hedder det det ?!), rigitg lækker det var en åben
amerikansk bil hvor 1963 modelen var superflot !
(da jeg overhovedet ikke har styr på biler, kan jeg ikke huske
mærket

> Det er da bedre, end hvis den var p

ja ikk' ! der skulle havdet stået "ej" til sidst efter s'et (= sej

--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Christian Bech

Dato : 27-01-03 09:35

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) skrev:

>Æv-bæv, jeg har lige fået nye højttalere til min PowerBook. Stereo!

Ha! Du er langt bagud. Det er efterhånden et par måneder siden jeg
købte et sæt stereohøjttalere til 69,95 i Aldi. Håber dine højttalere
i kvalitet passer lige så godt til din computer som mine passer til
min, der dog i parantes bemærket har en ordentlig skærm med en
opløsning på 1600x1200. Til gengæld kan den ikke så godt køre noget
lavere og det er ikke så lidt af et problem, når tastaturet er gået i
stykker og man derfor må sidde langt væk med et eksternt.

Apropos kvalitet så fik jeg lige et indblik i, hvordan din Powerbook
ser ud om et års tid. Jeg havde fornøjelsen af at kigge på Lones (som
også huserer her i gruppen og i øvrigt lige er blevet pebermø, så
måske skulle jeg holde mig for god til at bagtale hendes TiBook)
Powerbook. Titaniumen bliver tydeligt slidt af hvor hænderne er
placeret. Plasticen på Dellen er i det mindste uforandret.

--
Christian

Fra : Peter Kiil

Dato : 27-01-03 10:32

in article bka83vo4ou14nrl1pt8euesuhfr7f43t7q@4ax.com, Christian Bech at
bechd@mac.com wrote on 27/01/03 9:34:

> [...]
> Powerbook. Titaniumen bliver tydeligt slidt af hvor hænderne er
> placeret. Plasticen på Dellen er i det mindste uforandret.

Den 'feature' skulle være ændret på de nye modeller. Det har været et af
klagepunkterne ved de gamle TiBooks.

--
/peter

Fra : Johnny Louis

Dato : 27-01-03 17:20

Christian Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Ha! Du er langt bagud. Det er efterhånden et par måneder siden jeg
> købte et sæt stereohøjttalere til 69,95 i Aldi.

Min kone har til sin iceBook, i fakta købt et sæt højtalere DSL 1050 med
superwoofer til kr. 99,- og de er til prisen imponerende, lyden fra dem
går direkte i benene så man får lyst til at danse når hun skruer op.

Johnny Louis

Fra : Christian Bech

Dato : 27-01-03 22:11

bendatafjerndette@postman.dk (Johnny Louis) skrev:

>Min kone har til sin iceBook, i fakta købt et sæt højtalere DSL 1050 med
>superwoofer til kr. 99,- og de er til prisen imponerende, lyden fra dem
>går direkte i benene så man får lyst til at danse når hun skruer op.

I så fald er de 30,- ekstra givet godt ud. Mine Medion er ikke
imponerende. Til gengæld passer de meget godt til mit behov.
--
Christian