eksekvere java fil (class?) fra webserver ~
Fra : Simon...

Dato : 23-01-03 13:44

Hej,

kan jeg eksekvere et java program på min webserver ? og hvordan, det er et
proggie der skal generere nogen html sider og lign. - og skal programmet så
kompileres på unix websereren, istedet for i mit sun one på windows
platform ?

tak

mvh.Simon

Fra : Michael Banzon

Dato : 23-01-03 15:46

"Simon..." <devnull@linux.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> proggie der skal generere nogen html sider og lign. - og skal programmet

> kompileres på unix websereren, istedet for i mit sun one på windows

Umiddelbart skulle der ikke være nogle problemer ved eksekveringen...
Og compileringen burde også kunne foretages hvor som helst...

/ Michael

P.S. Hvis der er nogle problemer så prøv at specificere problemet...

Fra : Simon...

Dato : 23-01-03 17:30

> Umiddelbart skulle der ikke være nogle problemer ved eksekveringen...
> Og compileringen burde også kunne foretages hvor som helst...

ok - men hvordan kan jeg kalde programmet fra en webside ? skal den være
shtml eller hvordan og hvorledes ? og hvordan skal kaldet foregå ?

foreksempel hvis sidea.html vil kalde programa.class

hvad skal jeg så skrive i html'en før den rent faktiskt gør dette ?

tak
mvh.Simon

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-01-03 19:08

"Simon..." <devnull@linux.org> writes:

> foreksempel hvis sidea.html vil kalde programa.class
>
> hvad skal jeg så skrive i html'en før den rent faktiskt gør dette ?

Det er forskelligt fra webserver til webserver. Hvad siger
dokumentationen til den webserver du bruger, angående brug af Java
inden i serveren?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Simon...

Dato : 23-01-03 19:39

> Det er forskelligt fra webserver til webserver. Hvad siger
> dokumentationen til den webserver du bruger, angående brug af Java
> inden i serveren?

dunno, troede det var generelt, jeg må prøve at spørge dem. men hvordan
ville et typisk kald af et program på en server se ud (kaldt fra en side) og
ville det være en sikkerheds risiko ? vi snakker om et automatiseret
program, der bare skal samle andre siders informationer og generere nye html
sider og lægge dem på serveren... er det overhovedet muligt, eller vil
programmet blive afviklet på brugerens side når han loader html siden ?

tak
mvh.Simon

Fra : Michael Banzon

Dato : 23-01-03 20:40

> [...]
> sider og lægge dem på serveren... er det overhovedet muligt, eller vil
> programmet blive afviklet på brugerens side når han loader html siden ?

HTML er jo som bekendt client-side, det ville være et KÆMPE sikkerhedshul
at lade noget fra clientsiden ændre noget på serveren... !!!

/ Michael

Fra : Simon...

Dato : 23-01-03 22:18

> HTML er jo som bekendt client-side, det ville være et KÆMPE sikkerhedshul
> at lade noget fra clientsiden ændre noget på serveren... !!!
nå jo, men fx. i shtml kan jo kalde scripts (cgi/perl) og eksekvere dem !
jeg håbede man kunne nogenlunde det samme med java programmer, så jeg ikke
behøvede at sætte mig ind i perl... men det kunne sikkert blive lærerigt at
læse det..

mvh.Simon

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-01-03 20:58

> [...]

> sider og lægge dem på serveren... er det overhovedet muligt, eller vil

Jada. Webserveren skal bare understøtte at afvikle java-programmer.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Morten K. Hansen

Dato : 23-01-03 18:37

Den 23-01-2003 13:44, skrev Simon...:

> [...]
> proggie der skal generere nogen html sider og lign. - og skal programmet så
> kompileres på unix websereren, istedet for i mit sun one på windows

Som jeg læser dit spørgsmål, så er det en servlet du vil lave. Så skal
du f.eks. køre Tomcat http://jakarta.apache.org/tomcat/index.html

Håber at det er det.

--
Mvh / Regards
Morten K. Hansen

Fra : Simon...

Dato : 23-01-03 19:38

> Som jeg læser dit spørgsmål, så er det en servlet du vil lave. Så skal
> du f.eks. køre Tomcat http://jakarta.apache.org/tomcat/index.html

Hej,
det var ikke min mening, at det skulle være det, men et ganske almindeligt
java program, jeg er bare ikke sikker på om det kan afvikles på en server af
en html side (eller lign), og hvordan.

programmet skal når det bliver en ny dag, hente informationer fra andre
sider og generere nye html sider på serveren udfra dette. Men nu kommer jeg
til at tænke lidt på det, hvis nu det er en html side der aktivere
programmet, kan mit java program så godt få lov til at lave ting på serveren
? eller vil det blive afviklet på brugerens maskine ?

tak
mvh.Simon

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-01-03 22:28

"Simon..." wrote:

> [...]
> programmet, kan mit java program så godt få lov til at lave ting på serveren
> ? eller vil det blive afviklet på brugerens maskine ?

Du kan ikke kalde noget fra HTML-siden, hvis det skal udføres på serveren. Der
er umiddelbart to muligheder:
Serveren bliver sat op til at kalde en Java-klasse, når brugeren beder om en
bestemt URL (hvilket normalt er implementeret i en servlet).
Serveren understøtter JSP, hvor du populært sagt kan blande HTML-kode,
Java-kode og specielle JSP-statements.

Det lød som om dit formål var at få opdateret noget med jævne mellemrum. Så
kan du måske få opsat et "cron" job, som dagligt (eller med andre intervaller)
eksekverer dit Java-program.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/