/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Nummerering af mel?
Fra : Niklas


Dato : 23-01-03 13:33

Nogle opskrifter nævner en nummerering af en melsort.

Eks.: http://www.isabellasmith.com/be-cm/be-cm-view?structure%5fid=3141

Min kone og jeg har set det i flere sammenhænge og undret os.

Hvad står denne nummerering for og hvor kan man se denne nummerering?
Er det på pakken eller en standardisering i form af en liste?

Venligst

Niklas


 
 
Fru Hof (23-01-2003)
Kommentar
Fra : Fru Hof


Dato : 23-01-03 13:48


> Hvad står denne nummerering for og hvor kan man se denne nummerering?
> Er det på pakken eller en standardisering i form af en liste?
>
Hej Niklas!

melet i denne opskrift er italiensk tipo 00, hvilket vil sige, at det er
meget fint italiensk durummel beregnet til f.eks. brød. Jeg ved, at der
også findes tipo 0, men om der ligefrem findes en liste, ved jeg ikke.

mvh
Tove




Fru Hof (23-01-2003)
Kommentar
Fra : Fru Hof


Dato : 23-01-03 14:01


"Fru Hof" <p.hoffmann@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3e2fe422$0$1779$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
> > Hvad står denne nummerering for og hvor kan man se denne nummerering?

PS: På nogle poser af italiensk oprindelse står nummereringen på pakken



Mrs Krabappel (24-01-2003)
Kommentar
Fra : Mrs Krabappel


Dato : 24-01-03 18:02

"Fru Hof" <p.hoffmann@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3e2fe422$0$1779$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> melet i denne opskrift er italiensk tipo 00, hvilket vil sige, at det er
> meget fint italiensk durummel beregnet til f.eks. brød. Jeg ved, at der
> også findes tipo 0, men om der ligefrem findes en liste, ved jeg ikke.
>
Farina 00 er IKKE af durum hvede men af "blød" hvede - grano tenero. Hvis
det er grano duro (durum) hedder den semola di grano duro - jfr. for eks.
pakken i Irma fra Molino Grassi.
Jeg er ikke bekendt med et nummerering system... Såvidt jeg husker er "0"
billigere og mindre fin end 00 (læses zero-zero eller doppio zero) - har
bl.a. mindre gluten osv., og det er ikke til at hverves længere... ligesom
man ikke kan få en helt almindelig Olio d'Oliva (undtagen, endelig,
Supermarco!), hvorfor pokker er der kun Extra Vergine...

Sandra Krabappel's return...



Ole Stigaard (25-01-2003)
Kommentar
Fra : Ole Stigaard


Dato : 25-01-03 00:39


"Mrs Krabappel" <sandra@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:b0rrlf$s606i$1@ID-149139.news.dfncis.de...
> Sandra Krabappel's return...

[Klappen og hujen, mens tilbederne kaster sig i støvet]

Velkommen 'hjem'! -du har været savnet

--
Ole S



Fru Hof (25-01-2003)
Kommentar
Fra : Fru Hof


Dato : 25-01-03 11:13


> Farina 00 er IKKE af durum hvede men af "blød" hvede - grano tenero. Hvis
> det er grano duro (durum) hedder den semola di grano duro - jfr. for eks.
> pakken i Irma fra Molino Grassi.
> Jeg er ikke bekendt med et nummerering system... Såvidt jeg husker er "0"
> billigere og mindre fin end 00 (læses zero-zero eller doppio zero) - har
> bl.a. mindre gluten osv., og det er ikke til at hverves længere... ligesom
> man ikke kan få en helt almindelig Olio d'Oliva (undtagen, endelig,
> Supermarco!), hvorfor pokker er der kun Extra Vergine...
>
> Sandra Krabappel's return...

Hej Sandra!

Godt er du er kommet tilbage og kan korrekse min finke.

mvh
Tove
>
>



Jan Bøgh (26-01-2003)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 26-01-03 13:52

"Mrs Krabappel" <sandra@nospam.dk> wrote in message
news:b0rrlf$s606i$1@ID-149139.news.dfncis.de...

> man ikke kan få en helt almindelig Olio d'Oliva (undtagen, endelig,
> Supermarco!), hvorfor pokker er der kun Extra Vergine...

Fordi den 'almindelige' forbruger ikke har opfattet at kvaliteter kan være
/forskellige/ og alligevel alle kan være gode - blot til hvert sit formål.
Så derfor er kortslutningen sket ved at jomfru olie er dyrere end alm.
olie - så derfor også bedre. Og da 'ekstra jomfruolie' er endnu dyrere, ja
så medfører den samme logik, at så er den nok endnu bedre.
Hvorefter markedsdrengene tager over og leder højt og lavt efter en 'ekstra'
der helst skal være næsten gratis. Resultat: 'Ekstra jomfruolie' af en
jammerlig kvalitet til lav pris! (Dette sker ikke kun i DK - jeg kan se
nøjagtig den samme udvikling i Italien - der breder Extra Vergine sig også
mere og mere).
Desværre kunne man have den frygt at alt for mange forbrugere læser bedre
end de smager, hvorfor etiketten betyder mere end indholdet.

God søndag!

Jan



Kevin Edelvang (26-01-2003)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 26-01-03 18:15

Jan Bøgh wrote:

> Resultat: 'Ekstra jomfruolie' af en jammerlig kvalitet til lav pris!

Ja, det er forfærdeligt. Langt de fleste olier på hjemmemarkedet smager
rædsomt. Enten harskt og bittert eller også bare af ingenting.

Rigtig god olie kan spises direkte af flasken med ske (hvis man er
oliegal som jeg) eller endnu bedre: på et stykke dejligt, langtidshævet
italiensk brød med groft salt.... For slet ikke at tale om ægte
focaccia... Nej, nu må jeg hellere standse, jeg bliver helt sulten.

Mvh
Kevin Edelvang


Kristine Gazel (26-01-2003)
Kommentar
Fra : Kristine Gazel


Dato : 26-01-03 19:11

Kevin Edelvang wrote:

> Ja, det er forfærdeligt. Langt de fleste olier på hjemmemarkedet
> smager rædsomt. Enten harskt og bittert eller også bare af ingenting.
>
> Rigtig god olie kan spises direkte af flasken med ske (hvis man er
> oliegal som jeg) eller endnu bedre: på et stykke dejligt,
> langtidshævet italiensk brød med groft salt.... For slet ikke at tale
> om ægte focaccia... Nej, nu må jeg hellere standse, jeg bliver helt
> sulten.

Hejsa -
jeg tænkte på om der er et bestemt mærke, der kan fås herhjemme, som du kan
anbefale - jeg er nemlig altid i tvivl om, hvilken olivenolie jeg skal købe.

Mvh Kristine.
--
Kristine Gazel - http://kristine.gazel.dk/
Bibliotekar DB; Stud. scient. bibl.
"He who lends a book is an idiot. He who returns the book is more
of an idiot". - Anonymous, Arabic Proverb






Niklas (26-01-2003)
Kommentar
Fra : Niklas


Dato : 26-01-03 23:32


"Kristine Gazel" <kristineFJERNDETTE@gazel.dk> skrev i en meddelelse news:b11843$tbv3d$1@ID-152666.news.dfncis.de...
> Kevin Edelvang wrote:
>
> > Ja, det er forfærdeligt. Langt de fleste olier på hjemmemarkedet
> > smager rædsomt. Enten harskt og bittert eller også bare af ingenting.
> >
> > Rigtig god olie kan spises direkte af flasken med ske (hvis man er
> > oliegal som jeg) eller endnu bedre: på et stykke dejligt,
> > langtidshævet italiensk brød med groft salt.... For slet ikke at tale
> > om ægte focaccia... Nej, nu må jeg hellere standse, jeg bliver helt
> > sulten.
>
> Hejsa -
> jeg tænkte på om der er et bestemt mærke, der kan fås herhjemme, som du kan
> anbefale - jeg er nemlig altid i tvivl om, hvilken olivenolie jeg skal købe.
>
> Mvh Kristine.
> --
> Kristine Gazel - http://kristine.gazel.dk/
> Bibliotekar DB; Stud. scient. bibl.
> "He who lends a book is an idiot. He who returns the book is more
> of an idiot". - Anonymous, Arabic Proverb
>
>
>
>
>

Det er dejligt at en tråd kan afføde inspiration til et nyt emne.

Må jeg dog ikke allerydmygst bede Jer om at starte det op i en ny tråd,
da jeg følger denne for at se om nogle evt. svarer på spørgsmålet vedr. melnummereringen.

Venligst

Niklas


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste