Stålskorsten fra brændeovn - gode råd søge~
Fra : Michael Jørgensen

Dato : 23-01-03 13:08

Da vi påtænker at installere brændeovn, vil jeg lige høre om der er nogle
erfaringer at øse af omkring stålskorstene - gode som dårlige. Interessante
emner:

- fabrikat?
- rustfri eller ej?
- priser (på ca. 3 meter skorsten incl. gennemføringer osv.)?
- montering - hvem kan og hvor meget koster det?

Skorstenen skal op gennem listeloft, til eternittag med hældning på 20
grader. Skorstenen vil komme op ca. 1/2 meter fra tagryggen, og jeg
forventer at lade den rage ca. 20-30 cm over tagryggen.

En muret skorsten er ikke et alternativ, da det ikke vil passe der hvor
brændeovnen skal stå.

Mvh
Michael (Skanderborg)

Fra : Soren Pedersen

Dato : 23-01-03 15:05

Du kan kontakte din lokale skorstensfejer. Han vil kunne svare på mange af
dine sp.. Vi havde ihvertfald rigtig god gavn af vores da vi skulle igang.

Mvh
/Søren

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 24-01-03 21:27

> [...]
> erfaringer at øse af omkring stålskorstene - gode som dårlige. Interessante

Rustfrit og så tykt som muligt, tykkere = længere levetid

> - priser (på ca. 3 meter skorsten incl. gennemføringer osv.)?
> - montering - hvem kan og hvor meget koster det?

En tømrer vil jeg tro er den bedste til at lave den gennemføring. Det
kræver ingen speciel uddannelse, kun regler der skal overholdes. Og
taget er tømrens legeplads. En sådan fyr koster ca. 400kr. inkl. moms
i timen, og det tager maks. 1 dag.

> [...]
> forventer at lade den rage ca. 20-30 cm over tagryggen.
>
> En muret skorsten er ikke et alternativ, da det ikke vil passe der hvor

Har også nævnt det i en anden tråd, men lån Bygningsreglement for
småhuse fra 1998 på biblioteket, så bliver du meget mere oplyst
ihvertfald hvad regler angår.

--
Med træ hilsen
Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,
Unøjagtighederne kommer af sig selv."

Fra : zigge

Dato : 25-01-03 23:49

"Michael Jørgensen" <mijo@FJERN.pc.dk> wrote in message

> En muret skorsten er ikke et alternativ, da det ikke vil passe der hvor
> brændeovnen skal stå.

Njaa, Du kan faktisk få alle fordelene ved en "muret" skorsten hvis du
triller hen til en produkthandler og får et passende jernrør og sætter runde
Isokern elementer ind i det. Jeg lavede selv en 8 meter høj fritstående
sådan for nogle år siden til et halmfyr. Den blev sandblæst og malet pænt
før vi rejste den op - ganske nydelig og solid (damprør). Når din nu ikke
skal være mere end 3-4 meter (gætter jeg) kan man jo gøre den maleklar med
en pudsemaskine med groft papir...

//zigge

Fra : SB

Dato : 26-01-03 07:46

"Michael Jørgensen" <mijo@FJERN.pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> grader. Skorstenen vil komme op ca. 1/2 meter fra tagryggen, og jeg
> forventer at lade den rage ca. 20-30 cm over tagryggen.

Hej Michael.
Hvis du har 20 grader hældning på dit tag er det ikke nødvendig at
skorstenen rager op over tagryggen, hvis du tænker på at vinden kan give
"tilbageslag" i den.
Det er først aktuelt ved huse med høj rejsning.
Mht. skorsten og montering - Vi fik en samlet "pakke" ovn, skorsten og
montering, der hvor vi købte vores.
De plejer gerne at have nogen fast knyttet til deres butik.
Jeg har en rustfri skorsten, af en lidt bedre kvalitet, ca. 9000 kr for den
4½ m. den ser efter 6 år stortset ud som ny stadigvæk. men det er op til en
selv, de helt billige ruster dog lidt, kan jeg se ved min genbo

Søren