It's All About Love
Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 23-01-03 12:47

Var inde at se It's All About Love i går. Jeg synes, det var en stor
oplevelse - mens min ven, jeg var inde at se den med, sagde, at han kedede
sig bravt gennem hele første halvdel af filmen. De divergerende meninger
går også igen i anmeldelserne - men se den alligevel! :)

Filmen er meget original og skæmmes kun af et par småfejl:

- De amerikanske skuespilleres inkonsekvente brug af polsk accent (de burde
enten have brugt den polske accent hele vejen igennem eller have talt
ordentlig amerikansk hele tiden).

- Et par af filmens centrale scener foregår i sne, og "sneen" ligner
grangivelig det, det sikkert også er: Skum fra brandslukningskøretøjer :)
Bortset fra det fungerer alle de mange andre tekniske ting 100% (altså de
mange scener, hvor der er klippet en baggrund på osv.).

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 25-01-03 17:56

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.email@eksempel.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> Filmen er meget original og skæmmes kun af et par småfejl:
[klip]

Tja, der er jo delte meninger om den slags. Hvis du går nogle dage
tilbage i denne gruppe vil du se min holdning til filmen.

Personligt mener jeg det er et totalt spild af tid overhovedet at se
filmen.

Der er kun ganske få forsonende elementer i filmen, f.eks. Sean Penn og
noget af det rent visuelle i filmen. Det meste af filmen ved ikke rigtig
hvad den vil, og bliver derfor utroligt inkonsekevent og uvedkommende.
Replikkerne er næsten det værste. Havde de ikke råd til at hyre en der
havde engelsk som indfødt sprog til at læse korrektur?

Hvad vil han egentlig med den film?

--
M.v.h.
Olav

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 25-01-03 20:20

Olav M.J. Christiansen wrote:

> Hvad vil han egentlig med den film?

Er det ikke ret indlysende? Jeg forstår ikke, nogle mener, at filmen er svær
at forstå, for jeg har sjældent set en film, hvori moralen er så direkte
udpenslet (Sean Penns karakter kommer med den).

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Peter Lind

Dato : 27-01-03 21:53

> [...]
> at forstå, for jeg har sjældent set en film, hvori moralen er så direkte
> udpenslet (Sean Penns karakter kommer med den).

Ja, og det synes jeg faktisk er fooor dååårligt -host-
Nej, helt ærligt, hvis man føler at man i sin spillefilm er nødt til at lade
en central figur, ordret fortælle hvad filmens præmis er, så er der egentlig
ingen grund til at vise resten af filmen.
Jeg synes ikke engang at It's All About Love er en film, der skal analyseres
og granskes i alle ender og kanter - det hele er så direkte, så indlysende,
så selvforklarende, at man nærmest føler sig som en tilskuer til en af
Vinterbergs og Rukovs sene natlige debatter om hvad man kunne putte i
filmen.

Et eller andet sted kunne jeg faktisk bedre lide Søren Høys "Filmen om
Filmen" fordi den kun giver en masse ideer og antydninger, som man så selv
kan bygge videre på inde i hovedet - og jeg fik indtrykket af It's All About
Love var en af de film, der kunne rumstere rundt i laaang tid, og sætte alle
mulige tanker igang. Jeg troede at det var en suspense/thriller, der havde
nogle dybere lag, med en mere dystopisk stemning over sig - men nej, istedet
får vi allerede i filmens anden scene at vide at folk falder døde om på
gader og stræder, fordi deres hjerter ikke får nok kærlighed i denne så
kolde og ligegyldige verden... Og det er så det !

Jeg kedede mig ikke igennem første halvdel af filmen, for jeg sad hele tiden
og tænkte, "Så NU kommer thrilleren ind, NU skal han opklare noget, NU
stjæler de Elena fra John, NU kommer der en snedig halvskjult symbolisme -
men det gjorde der bare ikke... Men jeg kedede mig i den sidste del af
filmen - efter skøjteopvisningen (som jeg iøvrigt ikke syntes var specielt
flot) med de 4 piger, skete der sådan set intet af væsentlighed for
historien....
Derimod var der en masse småfejl og irritationsmomenter:
At Michael havde aftalt at mødes med Mr Morrison i skøjtehallen, var sådan
set ligegyldigt - og på trods af at han som det eneste menneske i hele
historien opførte sig som et menneske (han svedte, og fortrød bittert), så
overtog John rollen som den kolde skid, og sendte ham væk, uden at angre -
men alligevel var John helten ? Det synes jeg strider lidt imod hele filmens
præmis.
John og Elena ligger sammen i sneen til sidst - og det er godt ? Selv om
ingen af dem på noget tidspunkt tilsyneladende har næret varme følelser for
hinanden - bevares, de bollede på motellet, men det virkede ikke synderligt
romantisk på mig.
Marciello (Sean Penn) kan ikke lande, fordi verden er ved at gå under, og
der er sne overalt - men i Uganda er der varmt og skyfrit, og mændene har
tøjret sig fast... Kunne man ikke lande der ?
Tilsyneladende sker det hvert år at al ferskvand fryser til is over hele
kloden - radioen/fjernsynet taler om nogle børn i en svimmingpool året før.
Men Elena har tilsyneladende aldrig oplevet det gør - og alle mennesker i
hele verden undres over at det sner omtrent samtidig med at vandet fryser -
helt ærligt... Hvordan kan et meterologisk fænomen være så underligt, mens
et lignende bare accepteres som normalt ? Noget man tager sine
forholdsregler imod ?

Jeg synes der er nogle gode ideer i filmen - men historien er mildest talt
'manglende' - og flotte billeder og gode ideer does not a movie make ! Selv
om Kubrick selvfølgelig har gjort noget lignende med Eyes Wide Shut...

mvh
Peter Lind

Fra : Jens Thomsen

Dato : 31-01-03 23:19

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> så selvforklarende, at man nærmest føler sig som en tilskuer til en af
> Vinterbergs og Rukovs sene natlige debatter om hvad man kunne putte i

Jeg sad med den samme fornemmelse.

It's All About Love er fuld af fascinerende idéer, men på trods af budget,
skuespillere i verdensklasse og en af landets mere interessante fotografer,
så synker det hele ned i en sump af fortænkt symbolik og gumpetung
sceneforvaltning. Jeg mener simpelthen ikke, at Vinterberg kan finde ud af
hvilket ben, hans film skal stå på. Der er for så vidt intet i vejen for at
transcendere genreelementerne og smelte futuristisk thriller sammen med
eksistentielt, romantisk drama, men man må knageme holde en konsekvent
linje. It's All About Love pointerer sine spændingsdele og leverer dem
alligevel utilfredsstillende henkastet, især i afsløringen af forræderiet.
Mit største problem var dog helt klart dialogen, der virkede forceret og
påtaget.

Der ligger en stor film gemt et eller andet sted inden i It's All About
Love, men jeg mener ikke, at det er Rukov, Vinterberg eller Óskarsdóttir
beskåret at finde frem til den. De formidler kun glimt og smagen af, hvad
der kunne have været, men aldrig blev, og den slags må trække meget ned i
min bog:

***/ 6 med pil nedad mod de **

Det er måske uretfærdigt at bedømme noget så hårdt på et enkelt gennemsyn,
og det er da muligt, at den vinder ved nærmere bekendtskab. Men min første
tanke på vej ud af biografen var, at den er den danske, "finkulturelle"
films svar på Armageddon.

MVH
Jens