Problem med Norton Personal Firewall 2003
Fra : Reno Raines

Dato : 23-01-03 12:08

Se subj. Firewallen kommer gentagne gange med "Security Alerts" om at min
egen computer/egen IP har forsøgt at sende til en invalid destination IP
(oftest 0.0.2.188). Jeg har forsøgt at indskrive mit computernavn i "Trusted
Zone" i Firewallens opsætning, men det vil programmet ikke acceptere.

Bruger WinXP Pro og har en ADSL-forb (netkort -> modem).

Fra : Kasper Dupont

Dato : 23-01-03 14:26

Reno Raines wrote:

> Se subj. Firewallen kommer gentagne gange med "Security Alerts" om at min
> egen computer/egen IP har forsøgt at sende til en invalid destination IP
> (oftest 0.0.2.188).

Det er da også en underlig IP addresse. Hvis ikke jeg tager
meget fejl så er nul i den første octet reserveret og burde
kun forekomme i 0.0.0.0, der betyder en vilkårlig addresse.

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Reno Raines

Dato : 23-01-03 15:28

> Det er da også en underlig IP addresse. Hvis ikke jeg tager
> meget fejl så er nul i den første octet reserveret og burde
> kun forekomme i 0.0.0.0, der betyder en vilkårlig addresse.

Tak svaret - enig det er underlig IP-adresse, men er der nogen, der ved hvad
den dækker over? Og hvordan undgår jeg alerts?

mvh

RR

PS Kan se at det ikke er samme IP-adresse, den siger der er invalid. Nu er
det bl.a. også 0.0.1.79 og 0.0.0.24

Fra : Kasper Dupont

Dato : 23-01-03 17:38

Reno Raines wrote:

> PS Kan se at det ikke er samme IP-adresse, den siger der er invalid. Nu er
> det bl.a. også 0.0.1.79 og 0.0.0.24

Der er i mine øjne ikke noget underligt i, at firewallen
beklager sig over dem. Hvad der er mere interesant at
spørge om er, hvor de kommer fra. Det har jeg desværre
ikke noget gæt på. Kan du se noget mønster i addresserne?

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Bo Simonsen

Dato : 24-01-03 02:55

Reno Raines wrote:

> [...]
> (oftest 0.0.2.188). Jeg har forsøgt at indskrive mit computernavn i
> "Trusted Zone" i Firewallens opsætning, men det vil programmet ikke

Programmet vil formentlig ikke acceptere det, pga. det ikke er en gyldig
ip-adresse.
De gyldige ipadresser ligger fra:

1.0.0.1 -> 254.255.255.254

Så vidt jeg husker (ret mig hvis jeg tager fejl).

Du har formentlig et fejl konfigureret program der hygger sig med det.

Mvh.
Bo

Fra : Kasper Dupont

Dato : 24-01-03 06:26

Bo Simonsen wrote:

> [...]
> De gyldige ipadresser ligger fra:
>
> 1.0.0.1 -> 254.255.255.254
>
> Så vidt jeg husker (ret mig hvis jeg tager fejl).

1.0.0.0-126.255.255.255 Klasse A netværk
10.0.0.0-10.255.255.255 RFC1918
127.0.0.0-127.255.255.255 localhost
128.0.0.0-191.255.255.255 Klasse B netværk
172.16.0.0-172.31.255.255 RFC1918
192.0.0.0-223.255.255.255 Klasse C netværk
192.168.0.0-192.168.255.255 RFC1918
224.0.0.0-239.255.255.255 Multicast
240.0.0.0-255.255.255.255 Reserveret

Addresser med udelukkende 0 bits i host delen er netværksadresser.
Addresser med udelukkende 1 bits i host delen er broadcastaddresser.