/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tandhjuls ekspert til Tenere
Fra : kristian budde


Dato : 23-01-03 19:51

Min XTZ660 er nu oppe og virker igen men så kommer spørgsmålet hvad var det
egentlig som gik galt!

Det var 5. gear der var slidt (jeg har postet et billede i dk.binaer.motor)
og der kan tydeligt ses striber langs tænderne hvor det metal som tandhjulet
består af har givet sig.
Det er jo nok ikke første gang i ser sådan et tandhjul men den maskine som
det har sidet på har kun kørt 20kkm og det er jo ikke helt normalt for en
xt'er at give sig der. Motoren ser ellers meget pæn ud invendig.
Maskinen er fra '91 og jeg har købt den med defekt gear så jeg kan ikke sige
hvad der egentlig er sket på de killometer den har kørt.

Der har tidligere været problemer med olie smøringen af xt'er men det skulle
jeg mene blev løst for mange år siden så det kan vel ikke være det?

Kunne det være fordi at den er blevet kørt ved at for få omdrejninger
hvilket jeg har læst kan slide voldsomt på gearkassen?

Det ville være fedt hvis der var en som havede en naturlig forklaring på
problemet og jeg skulle jo mene at der er en hel del af jeg som har en
maskine som ligner og har rodet en hel del ved den

Mvh
Kristian Budde




 
 
Brian Wendelbo (23-01-2003)
Kommentar
Fra : Brian Wendelbo


Dato : 23-01-03 14:17

hvilken tid er du på???? Jetlag???

--
Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://dfm.divvy.dk/?id=155
"kristian budde" <kbudde@(remove)control.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:3e2fbadc$0$11009$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Min XTZ660 er nu oppe og virker igen men så kommer spørgsmålet hvad var
det
> egentlig som gik galt!
>
> Det var 5. gear der var slidt (jeg har postet et billede i
dk.binaer.motor)
> og der kan tydeligt ses striber langs tænderne hvor det metal som
tandhjulet
> består af har givet sig.
> Det er jo nok ikke første gang i ser sådan et tandhjul men den maskine som
> det har sidet på har kun kørt 20kkm og det er jo ikke helt normalt for en
> xt'er at give sig der. Motoren ser ellers meget pæn ud invendig.
> Maskinen er fra '91 og jeg har købt den med defekt gear så jeg kan ikke
sige
> hvad der egentlig er sket på de killometer den har kørt.
>
> Der har tidligere været problemer med olie smøringen af xt'er men det
skulle
> jeg mene blev løst for mange år siden så det kan vel ikke være det?
>
> Kunne det være fordi at den er blevet kørt ved at for få omdrejninger
> hvilket jeg har læst kan slide voldsomt på gearkassen?
>
> Det ville være fedt hvis der var en som havede en naturlig forklaring på
> problemet og jeg skulle jo mene at der er en hel del af jeg som har en
> maskine som ligner og har rodet en hel del ved den
>
> Mvh
> Kristian Budde
>
>
>



kristian budde (23-01-2003)
Kommentar
Fra : kristian budde


Dato : 23-01-03 23:37

"Brian Wendelbo" <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:3e2feb4d$0$24678$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> hvilken tid er du på???? Jetlag???
>
> --
> Med Venlig Hilsen
> Brian Laursen
>
> http://dfm.divvy.dk/?id=155
> "kristian budde" <kbudde@(remove)control.auc.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e2fbadc$0$11009$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Min XTZ660 er nu oppe og virker igen men så kommer spørgsmålet hvad var
> det
> > egentlig som gik galt!
> >
> > Det var 5. gear der var slidt (jeg har postet et billede i
> dk.binaer.motor)
> > og der kan tydeligt ses striber langs tænderne hvor det metal som
> tandhjulet
> > består af har givet sig.
> > Det er jo nok ikke første gang i ser sådan et tandhjul men den maskine
som
> > det har sidet på har kun kørt 20kkm og det er jo ikke helt normalt for
en
> > xt'er at give sig der. Motoren ser ellers meget pæn ud invendig.
> > Maskinen er fra '91 og jeg har købt den med defekt gear så jeg kan ikke
> sige
> > hvad der egentlig er sket på de killometer den har kørt.
> >
> > Der har tidligere været problemer med olie smøringen af xt'er men det
> skulle
> > jeg mene blev løst for mange år siden så det kan vel ikke være det?
> >
> > Kunne det være fordi at den er blevet kørt ved at for få omdrejninger
> > hvilket jeg har læst kan slide voldsomt på gearkassen?
> >
> > Det ville være fedt hvis der var en som havede en naturlig forklaring på
> > problemet og jeg skulle jo mene at der er en hel del af jeg som har en
> > maskine som ligner og har rodet en hel del ved den
> >
> > Mvh
> > Kristian Budde

Hej Brian
På min pc står min post til at være sendt den 23-01-2003 klokken 10.50!
Men det er okay for der var der jeg sendte den

Siger din da noget andet?

Mvh
Kristian Budde



Henning (23-01-2003)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 23-01-03 15:21

"kristian budde" <kbudde@(remove)control.auc.dk> skrev i en meddelelse news:3e2fefeb$0$11057

> Siger din da noget andet?

Du befinder dig i Amerika...


Mht tandhjul, de kan ødelægges hurtigt ved tøffe-kørsel. Der kan også være gået et eller andet galt med overfladebehandlingen, og med de få kilometer kunne en dårlig hærdning være årsagen.

Hmm, det ser ud som 'sliddet' er asymmetrisk?

--
Who, what, where: http://move.to/henning




kristian budde (24-01-2003)
Kommentar
Fra : kristian budde


Dato : 24-01-03 02:13


"Henning" <henning@see.sig> wrote in message
news:3e2ffa51$0$83839$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "kristian budde" <kbudde@(remove)control.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:3e2fefeb$0$11057

> Mht tandhjul, de kan ødelægges hurtigt ved tøffe-kørsel. Der kan også være
gået et eller andet galt med overfladebehandlingen, og med de få kilometer
kunne en dårlig hærdning være årsagen.
>
> Hmm, det ser ud som 'sliddet' er asymmetrisk?
>
> --
> Who, what, where: http://move.to/henning


Hej Brian/Hekto og Henning

Det lyder for mig meget rigtigt at det må være en dårlig hærdning fra
starten som nu har givet sig udslag. Tandhjulet er ikke slidt lige og det er
kun 5. gear som er slidt. Der er noget i stil med to områder på det ene
tandhjul som viser slid og der er faldet et tand af. På det tandhjul som
modtager kraften er slidet heller ikke jævnt men der er flere områder med
slidt.

Nå jeg må vel bare håbe at det jeg har købt nu er i en god kvalitet

Mvh
Kristian budde



Hekto (23-01-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 23-01-03 17:17

In article <3e301458$0$11041$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "kristian
budde" <kbudde@(remove)control.auc.dk> says...
> Tandhjulet er ikke slidt lige og det er
> kun 5. gear som er slidt. Der er noget i stil med to områder på det ene
> tandhjul som viser slid og der er faldet et tand af. På det tandhjul som
> modtager kraften er slidet heller ikke jævnt men der er flere områder med
> slidt.
>

Når det ene tandhjul ser ud som det gør, vil det også slide på det
andet tandhjul, selv om det var ok fra starten.
To nye tandhjul vil sikkert holde fint.
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Brian Wendelbo (23-01-2003)
Kommentar
Fra : Brian Wendelbo


Dato : 23-01-03 16:02


ja du er ca 8 timer foran på min skærm. sidste post modtaget 23.37 underligt
--
Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://dfm.divvy.dk/?id=155
>
> Hej Brian
> På min pc står min post til at være sendt den 23-01-2003 klokken 10.50!
> Men det er okay for der var der jeg sendte den
>
> Siger din da noget andet?
>
> Mvh
> Kristian Budde
>
>



kristian budde (24-01-2003)
Kommentar
Fra : kristian budde


Dato : 24-01-03 02:07


"Brian Wendelbo" <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:3e3003f9$0$24679$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> ja du er ca 8 timer foran på min skærm. sidste post modtaget 23.37
underligt
> --
> Med Venlig Hilsen
> Brian Laursen


Beklager nu skulle jeg være tilbage i DK igen



Hekto (23-01-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 23-01-03 13:22

In article <3e2fbadc$0$11009$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "kristian
budde" <kbudde@(remove)control.auc.dk> says...
> Kunne det være fordi at den er blevet kørt ved at for få omdrejninger
> hvilket jeg har læst kan slide voldsomt på gearkassen?
>
> Det ville være fedt hvis der var en som havede en naturlig forklaring på
> problemet og jeg skulle jo mene at der er en hel del af jeg som har en
> maskine som ligner og har rodet en hel del ved den
>
Jeg er ikke tandhjulsekspert; men har arbejdet et sted hvor de lavede
tandhjul.

Mit gæt går på at tandhjulet har været defekt fra starten, når ikke
det har gået mere.
Et tandhjul er 'indsat' d.v.s. hærdet på overfladen for at bibeholde
den 'seje' styrke i materialet, så det ikke springer i stumper og
stykker.
Hvis indsætningen ikke er i orden, eller slibningen har svækket
overfladen (slibe-brænding) vil det yderste hårde lag ikke kunne
modstå slidet.
Hvis det havde været brugen af gearkassen og ikke en overflade defekt,
ville jeg tro du kunne se slidet hele vejen rundt.

--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Claus Rittig (23-01-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 23-01-03 18:14

"kristian budde" <kbudde@(remove)control.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:3e2fbadc$0$11009$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Der har tidligere været problemer med olie smøringen af xt'er men det
skulle
> jeg mene blev løst for mange år siden så det kan vel ikke være det?

Jeg tror ikke det er et problem på 90'ernes modeller.

> Kunne det være fordi at den er blevet kørt ved at for få omdrejninger
> hvilket jeg har læst kan slide voldsomt på gearkassen?

Ja, det har du helt ret i! Sejtræk er dejligt på en stor single, men det
slider ad helvede til på gearkassen!

> Det ville være fedt hvis der var en som havede en naturlig forklaring på
> problemet og jeg skulle jo mene at der er en hel del af jeg som har en
> maskine som ligner og har rodet en hel del ved den

På de store off-roadere er det altid 5. gearet der bliver slidt op, og har
den kørt meget i lave omdrejninger og jævn fart, så er 20Kkm på et 5. gear
ikke helt usædvanligt.
Kører man meget off-road på cyklen er det 2. gear der ryger, dem har jeg
slidt 2 op af på 20Kkm, og jeg har haft 2 der holdt 30Kkm (men da så også 5.
gear ret ringe ud).

Rittig



kristian budde (24-01-2003)
Kommentar
Fra : kristian budde


Dato : 24-01-03 05:50


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:3e3021d6$0$13486$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> "kristian budde" <kbudde@(remove)control.auc.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e2fbadc$0$11009$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > Der har tidligere været problemer med olie smøringen af xt'er men det
> skulle
> > jeg mene blev løst for mange år siden så det kan vel ikke være det?
>
> Jeg tror ikke det er et problem på 90'ernes modeller.
>
> > Kunne det være fordi at den er blevet kørt ved at for få omdrejninger
> > hvilket jeg har læst kan slide voldsomt på gearkassen?
>
> Ja, det har du helt ret i! Sejtræk er dejligt på en stor single, men det
> slider ad helvede til på gearkassen!
>
> > Det ville være fedt hvis der var en som havede en naturlig forklaring på
> > problemet og jeg skulle jo mene at der er en hel del af jeg som har en
> > maskine som ligner og har rodet en hel del ved den
>
> På de store off-roadere er det altid 5. gearet der bliver slidt op, og har
> den kørt meget i lave omdrejninger og jævn fart, så er 20Kkm på et 5. gear
> ikke helt usædvanligt.
> Kører man meget off-road på cyklen er det 2. gear der ryger, dem har jeg
> slidt 2 op af på 20Kkm, og jeg har haft 2 der holdt 30Kkm (men da så også
5.
> gear ret ringe ud).
>
> Rittig

Jeg har lige fundet min kilde til problemet igen og det var det tyske xt
hjemmeside:
http://www.xt600.de/xtologie/xt_basiswissen.htm

Nu er jeg ikke lige så godt hjemme i tysk men jeg skulle mene at de skriver
at man skal ligge i området 4-5000 rpm for ikke at belaste gear og krank. Nu
vil jeg egentlig helst ikke opleve det her problem igen de næste mange
killometer så kunne det være løsningen at ligge fra 4 til 5000rpm? hvilket
jo skulle være ganske simpelt da jeg kommer til at bruge cyklen til touring
og hvis jeg nu gør det vil jeg så kunne forvente at maskinen holder
50-70.000km?

Det er naturligvis svært at svare på hvorlangt den ville kunne holde for det
afhænger jo af så meget men man vil vel kunne sige om det vil give en
væsentlig forbedring af holdbarheden.

Mvh
Kristian Budde






Claus Rittig (23-01-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 23-01-03 22:51

"kristian budde" <kbudde@(remove)control.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:3e304761$0$10976$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Det er naturligvis svært at svare på hvorlangt den ville kunne holde for
det
> afhænger jo af så meget men man vil vel kunne sige om det vil give en
> væsentlig forbedring af holdbarheden.

Du kender jo godt alle svarene selv!
Jeg vil ikke gætte på kilometertal, for de afhænger af så meget, men
væsentlig mere end 20Kkm burde du kunne få ud af 5. gearet. Det er ikke
sådan at sejtræk er totalt forbudt på sådan en cykel, det er bare ikke godt
at køre længere tid med jævn fart i sejtrækområdet, DET slider slemt - meget
værre end på to-cylindrede cykler. Og du skal heller ikke ligge og hvine på
7.000 rpm over længere stræk, hvis du vil være god ved motoren.

Rittig
(Som blæser på den slags detaljer. Min store single kører mellem 7-9.000
rpm! øh, indtil jeg bliver træt, så banker den rundt nede i sejtrækket
indtil mål).





kristian budde (24-01-2003)
Kommentar
Fra : kristian budde


Dato : 24-01-03 08:59


"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:3e3062bc$0$13483$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> "kristian budde" <kbudde@(remove)control.auc.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e304761$0$10976$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > Det er naturligvis svært at svare på hvorlangt den ville kunne holde for
> det
> > afhænger jo af så meget men man vil vel kunne sige om det vil give en
> > væsentlig forbedring af holdbarheden.
>
> Du kender jo godt alle svarene selv!
> Jeg vil ikke gætte på kilometertal, for de afhænger af så meget, men
> væsentlig mere end 20Kkm burde du kunne få ud af 5. gearet. Det er ikke
> sådan at sejtræk er totalt forbudt på sådan en cykel, det er bare ikke
godt
> at køre længere tid med jævn fart i sejtrækområdet, DET slider slemt -
meget
> værre end på to-cylindrede cykler. Og du skal heller ikke ligge og hvine

> 7.000 rpm over længere stræk, hvis du vil være god ved motoren.
>
> Rittig
> (Som blæser på den slags detaljer. Min store single kører mellem 7-9.000
> rpm! øh, indtil jeg bliver træt, så banker den rundt nede i sejtrækket
> indtil mål).
>

Ja der er nok lidt forskel på hvordan du og jeg bruger cyklen
men tak for informationen jeg vil passe lidt på min maskine indtil jeg igen
får lyst til at skruge lidt selv

Kristian Budde






dinmc (22-06-2003)
Kommentar
Fra : dinmc


Dato : 22-06-03 19:57

"kristian budde" skrev d. 23-01-03 19:51 dette indlæg :
> Min XTZ660 er nu oppe og virker igen men så kommer spørgsmålet hvad
var det
> egentlig som gik galt!
>
> Det var 5. gear der var slidt (jeg har postet et billede i
dk.binaer.motor)
> og der kan tydeligt ses striber langs tænderne hvor det metal som
tandhjulet
> består af har givet sig.
> Det er jo nok ikke første gang i ser sådan et tandhjul men den maskine
som
> det har sidet på har kun kørt 20kkm og det er jo ikke helt normalt for
en
> xt'er at give sig der. Motoren ser ellers meget pæn ud invendig.
> Maskinen er fra '91 og jeg har købt den med defekt gear så jeg kan
ikke sige
> hvad der egentlig er sket på de killometer den har kørt.
>
> Der har tidligere været problemer med olie smøringen af xt'er men det
skulle
> jeg mene blev løst for mange år siden så det kan vel ikke være det?
>
> Kunne det være fordi at den er blevet kørt ved at for få omdrejninger
> hvilket jeg har læst kan slide voldsomt på gearkassen?
>
> Det ville være fedt hvis der var en som havede en naturlig forklaring

> problemet og jeg skulle jo mene at der er en hel del af jeg som har en
> maskine som ligner og har rodet en hel del ved den
>
> Mvh
> Kristian Budde
>
Det er desværre ikke så ualmindeligt at 5.gearet opgiver ævret tidligt
på en XT600, men normalt plejer 660-motoren at være bedre end 20kkm!!

Mvh
Lars Ebdrup
http://www.dinmc.dk

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste