Benzinmåler?
Fra : Johannesen

Dato : 23-01-03 01:08

Hej NG

Jeg har en ældre Honda CB uden benzinmåler (har den nogensinde haft en?), og
ville spørge om ikke der fandtes en man kunne købe og montere selv?

Jeg har hørt noget om en der måler hvor mange liter benzin der flyder gennem
slangen til karburatorerne, og så viser det på en cykelcomputer, men findes
der ikke andre løsninger?

- John

Fra : Johannesen

Dato : 24-01-03 10:04

> [...]
gennem
> slangen til karburatorerne, og så viser det på en cykelcomputer, men

Det er der slet ingen der kan være behjælpelig med?

- John

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 24-01-03 10:12

> Det er der slet ingen der kan være behjælpelig med?

Den "simple" er at fosøge at tilpasse en standard måler i tanken. Altså
en der måler standen Det bliver formodenligt ikke nemt.

Lidt simplere er det hvis du blot kan nøjes med en advarselampe i god
tid inden du løber tør. Har du en plastik tank skal det nok være muligt
at måle fra ydersiden, men ellers bliver det stadig noget ged at få en
føler i tanken.

Hvorfor ikke lave det med en flowmåler og en cykelcomputer til udlæsning
?
Jeg har endda købt den flowmåler han bruger, men er bare ikke kommet så
langt ...

/A

Fra : Johannesen

Dato : 24-01-03 10:25

> [...]
> tid inden du løber tør. Har du en plastik tank skal det nok være muligt
> at måle fra ydersiden, men ellers bliver det stadig noget ged at få en

Hvordan måle fra ydersiden? Og nu er det jo ikke en plastiktank, men en
metaltank på min gamle CB'er. Er det helt grelt kan jeg nok få fremstillet
en plastiktank der ligner den org, men kan det ungås er det klart at
foretrække.

> Hvorfor ikke lave det med en flowmåler og en cykelcomputer til udlæsning
> ?

1. Ingen lys i en cykelcomputer om natten (hvilket er samme årsag jeg ikke
gider dem som speedometer)
2. De vil have batterier osv.. Og folk har det med at stjæle dem hvis man
bare én gang glemmer at tage dem med indenfor.

> Jeg har endda købt den flowmåler han bruger, men er bare ikke kommet så
> langt ...

Har også en BC 800 liggende fra knallertdagene, den har dog den sjove ide at
gå i baglås fra tid til anden, så den skal resettes før den vil virke, så
den er lettere ubrugelig.

- John

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 24-01-03 11:58

> Hvordan måle fra ydersiden? Og nu er det jo ikke en plastiktank, men
en
> metaltank på min gamle CB'er.

Havde det været en plastank kunne man sikkert få en transducer der vha
ultralyd eller lignende kan fortælle om der er væske bag plasten eller
ej. Men en metaltank tvivler jeg på det er helt så enkelt.

> [...]
man
> bare én gang glemmer at tage dem med indenfor.

Det er vel bare at bygge den ind i et ordenligt speedometerhus med lys,
og montere det med "sikkerhedstorx" eller lign.

/A

Fra : Henning

Dato : 24-01-03 11:05

"Johannesen" <nospam@myplace.com> skrev i en meddelelse news:3e310181$0$13197$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det er der slet ingen der kan være behjælpelig med?

;)

Der findes temmmeligt sikkert ikke noget færdigt. Medmindre du vil til at lave flere huller i tanken.

Jeg har selv leget med ideen at bruge en trykføler i MPX serien, men en benzinfast er ikke helt billig, og mine elektronik-design-evner er ikke store...

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Armand

Dato : 24-01-03 16:44

Johannesen <nospam@myplace.com> skrev i en

> Det er der slet ingen der kan være behjælpelig med?

Rolig nu!
Nogle emner ligger flere lige på tungen end f.eks lige dit, hvorfor man
ikke kan regne med den ½ times respons, som andre indlæg afstedkommer!

Til dine spørgsmål:
- Din "ældre" Honda har givetvis aldrig haft nogen bensinmåler!
- Det må regnes for nærmest umuligt at montere én selv. Og frem for alt
urentabelt!
- Skulle man have held med eftermontering, har bensinmålere på mc'er
været meget upræcise indtil perimeter-stellet(*) fandt udbredelse og
muliggjorde brug af fladbundede tanke. Derved er der lagt op til
skuffelse over brugbarheden af en dyr og omstændig eftermontering på din
Honda, hvis stelkonstruktion (á: centerrør) fordrer at tanken er
udformet som et par saddeltasker over dette!!
- Elektronisk måling fordrer på én eller anden måde en eftermontering af
et display af en art, og er du ikke hook'ed på cykelcomputeren, er dét
nok heller ikke sagen :-/

Hvad er der galt med den gode gamle metode á: Besinhane med
reserve-position kombineret med triptælleren??
Er du urutineret kan jeg trøste dig med at dén metode er ganske præcis
når man efter lidt tid får erfaret hvor mange liter man kan tanke ved
hhv. overgang til Res.tank og/eller Xkm på triptælleren!

(*) = Konstruktion med omsluttende kraftige rør i lige linie imellem
kronrør og svinger-lejring!

--
Armand.
(hvis tankmåler på GPZ 900 R fint fulgte res.tanken: Ved 1/3 tankfuld

Fra : Johannesen

Dato : 24-01-03 17:46

> [...]
> når man efter lidt tid får erfaret hvor mange liter man kan tanke ved
> hhv. overgang til Res.tank og/eller Xkm på triptælleren!

Det er netop sådan jeg kører i øjeblikket, men da antallet af km svinger
lige så meget som lysten til at vride øret, sker det stadigvæk gang på gang
at den skal slåes om på reserve midt i det hele, og det er trælst at skulle
trække ind til siden, pille de tykke handsker af, fumle sig vej til
benzinhanen og vente et minut på at den får fyldt karburatorerne op.
Må vel til at lave mit helt eget cockpit kan jeg høre på det hele.
Så kan jeg lige så godt gå hele vejen og skifte al instrumentering ud med
noget digitalt fra f.eks Koso.

- John

Fra : Armand

Dato : 24-01-03 19:36

> Det er netop sådan jeg kører i øjeblikket, men da antallet af km
> svinger lige så meget som lysten til at vride øret,

Er den virkelig så afvigende i økonomi alt efter gashånd ?

> [...]
> midt i det hele, og det er trælst at skulle trække ind til siden,
> pille de tykke handsker af, fumle sig vej til benzinhanen og vente et

Måske så en "elektrisk reservetank", som brugt på Yamaha FZ :-/

> Må vel til at lave mit helt eget cockpit kan jeg høre på det hele.
> Så kan jeg lige så godt gå hele vejen og skifte al instrumentering ud
> med noget digitalt fra f.eks Koso.

Her på gruppen har der flere gange været omtalt et komplet digitalt
"dashboard" til mc-montering.
Men det er lige dét med hukommelsen: jeg husker hverken navn eller link

--
Armand.

Fra : Johannesen

Dato : 24-01-03 21:35

> Her på gruppen har der flere gange været omtalt et komplet digitalt
> "dashboard" til mc-montering.
> Men det er lige dét med hukommelsen: jeg husker hverken navn eller link

www.koso.com.tw har et meget bredt udvalg af virkelig lækre digital
speedometre, rpm tællere, osv. primært rettet mod MC og scooter verdenen.
Specielt på de lidt ældre MC'er som min CB vil det nok vække lidt
opmærksomhed

- John

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 25-01-03 11:48

Jeg hørte lige igår at de "nyere" saab måled benzinstanden med en radar
i toppen af tanken. Det var da en ide hvis sådan en kunne tilpasses og
erstatte det almindelige låg på tanken. Men så skalder selvfølgelig
alligevel laves noget elektronik til at behandle signalet.

/A