Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvor mange er pro og hvor mange er amatøre~
Fra : den glade dreng

Dato : 22-01-03 23:55

Ja se subjekt. Kunne godt tænke mig at vide fordelingen.

For mig er en fotograf pro, når det er nødvendigt at blive
momsregisteret.

hilsen

Per

Fra : Michael Holm

Dato : 23-01-03 00:20

Jeg er en glad amatør..

--M

Fra : Lars

Dato : 23-01-03 00:23

den glade dreng wrote:
> Ja se subjekt. Kunne godt tænke mig at vide fordelingen.
>
> For mig er en fotograf pro, når det er nødvendigt at blive
> [...]

Eet stk amatør her ( men momsreg!)

Lars

Fra : Tom Dissing

Dato : 23-01-03 00:41

Jeg er faktisk Proff.
Men har satset på TV og filmproduktion. Har haft et egentligt atalier I fem
år.. Bare ikke brugt det særligt meget. ( lidt portræt og en del pack shots
Tom

PS
Jeg er - selvfølgeligt - blevet "fagidiot" af alt det faste lys der bliver
brugt på levende billeder så det bruger jeg også tit på fastbilleder. Men
jeg har da et flashanlæg.. Som jeg kombinerer med opspejlinger ( store
flamingoplader ) Virker også rigtigt fint omme I naturen.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-01-03 00:46

den glade dreng wrote:

> For mig er en fotograf pro, når det er nødvendigt at blive
> momsregisteret.

En ansat fotograf er da også proff.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tom Dissing

Dato : 23-01-03 00:50

Du er vel også prof, Niels, med dit billed arkiv og alt det der !?
Tom

Fra : itgrafen

Dato : 23-01-03 07:22

definerer også en prof fotograf på uddannelsen
er selv prof, er dog ikke pt. hverken momsregistreret eller ansat i den
branche

dorthe - itgrafen

Fra : Lotte M

Dato : 23-01-03 12:37

"itgrafen" <dorthe@itgrafen.dk> skrev

> definerer også en prof fotograf på uddannelsen

Hmmm, jeg er uddannet fagfotograf og arbejdede som sådan
i en del år.

Jeg opfatter dog ikke længere mig selv som prof. fotograf,
for jeg er ikke fagligt up to date, selv om jeg de seneste par år
for sjov har forsøgt at sætte mig ind i de digitale værktøjer.

I mine øjne er en professionel "uddannet" (ikke nødvendigvis
ved en formel uddannelse) og har både teoretisk viden og
praktisk erfaring, i et omfang så vedkommende kan løse de
typiske opgaver der er i branchen.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/foto/

Fra : 2rb1

Dato : 23-01-03 13:05

En Prof.fotograf er vel en som lever af at fotografere - og så er det vel
hamrende ligegyldig om hun/hun har "svendebrev" på det.
Mvh. 2rb1

Fra : Søren Blom

Dato : 23-01-03 13:06

"2rb1" <fotografen@stamfoto.dk> skrev
> En Prof.fotograf er vel en som lever af at fotografere - og så er det vel
> hamrende ligegyldig om hun/hun har "svendebrev" på det.

Enig, det er jeg så vidt også med Lotte.

Selv har fotografiet været mit levebrød de sidste 14 år, da jeg er ansat som
Industriel fotograf hos en Tysk bil producent.
Uddannelsesmæssigt har jeg ikke skolemæssig papir på min faglighed.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : U. Pedersen

Dato : 23-01-03 13:09

2rb1 skrev:

Personligt er jeg da stolt af at ha stået 4 år i lære og ha et
svendebrev.
Et svendebrev: som kunst- klejn- og mirakelsmed, med ret til at bære
sabel og egeløv

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : Lotte M

Dato : 23-01-03 13:48

Jo da, som jeg skrev:
"I mine øjne er en professionel "uddannet" (ikke nødvendigvis ved
en formel uddannelse)" - jeg vil på ingen måde underkende selvstudier.
^^^^^^
Jeg mener dog ikke, at alle der lever af at fotografere er at betegne
som professionelle, herunder de skolefotografer*, som kommer ind
"fra gaden" og på baggrund af en kort introduktion sendes ud i
marken - deres arbejdsform minder om når jeg satte praktikanter
til at lave affotograferinger ved reprostanden.

Min pointe er, at professionalisme er forbundet med faglighed,
altså /kendskab til et givent fag/ - en uddannet der laver packshots
har angiveligt den faglige viden til at løse andre opgaver, hvor
den selvlærte, der lever af at lave packshots og aldrig har prøvet
at lave andet, næppe har viden til at løse andre opgaver og derfor,
ifølge min definition, ikke kan kaldes professionel fotograf, højst
professionel packshotter

Jeg kender 2 dygtige fotografer, Jesper Iversen i Roskilde
http://www.iversenfoto.dk/ og Tom Lauritzen i Aalborg, som begge
er uuddannede og har lært faget på den hårde måde - de er i mine
øjne bestemt at betegne som professionelle.

(* der findes også fagligt dygtige skolefotografer)
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/foto/

Fra : 2rb1

Dato : 23-01-03 14:36

> [...]
> øjne bestemt at betegne som professionelle.
>
> (* der findes også fagligt dygtige skolefotografer)

Jeg er helt enig med dig.
Mvh. 2rb1

Fra : Per M

Dato : 23-01-03 09:30

Jeg er amatør gennem mange år, selv om jeg engang imellem får nogle lønnede
opgaver med at fotografere til nogle firmaers kataloger, men ikke så meget
så det har krævet at jeg blev momsregistreret.
Hilsen
Per M

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-01-03 10:30

Per M wrote:

> Jeg er amatør gennem mange år, selv om jeg engang imellem får nogle lønnede
> opgaver med at fotografere til nogle firmaers kataloger, men ikke så meget
> så det har krævet at jeg blev momsregistreret.

Jeg synes du er et glimrende eksempel på at der ikke er nogen
klar grænse mellem fotoamatører og professionelle fotografer.

Der findes uendligt mange gradueringer, lige fra fotoamatører
der lejlighedsvis laver laver lidt billeder mod betaling, over
semiproff. fotoamatører som målrettet påtager sig fotoopgaver,
til proff. fotografer som har foto som erhverv.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bangsbo

Dato : 23-01-03 09:44

Hej Per ...

Er det ikke meget et spørgsmål om at leve af sit arbejde.

Som der også bliver skrevet andet steds - så er ansatte
fotografer vel yderst Prof. og de behøver ikke være
Momsregistreret hvorfor skulle de det ?

Skyder disse Foto ud over deres lønnede Job kan de
sælge disse foto op til 50,000 Kr. om året uden at
skulle være Momsregistreret .. så det er vel en noget
kikset sammenligning / betingelse at forklare hvornår
en Fotograf er Prof og ikke ....

Personlig mener jeg det må ligge i om han/hun lever af
sit Job som Fotograf på samme måde som Prof. i bla.
Fodbold .... skal en Prof. Fodboldspiller opgive Moms.
af sit arbejde .... ?

Med venlig hilsen
Keld
--
Keld Gydum Stenbakkevej 37 2.th.
9900 Frederikshavn Tlf: 29449509

Fra : Per M

Dato : 23-01-03 10:21

Hej Keld
Det er rigtigt hvad du skriver. Jeg lever ikke af at fotografere, så jeg er
amatør.
Hilsen
Per M

Fra : Alex W

Dato : 23-01-03 10:24

> For mig er en fotograf pro, når det er nødvendigt at blive momsregisteret.

En fagfotograf må vel betegnes som prof. Jeg hoppede midt i uddannelsen for
at starte egen virksomhed. Arbejdede i en del år som freelance og har været
momsregistreret i 18 år.. P10 Fotograf ... Jeg har de sidste 10 år solgt EDB
og lavet sats.. Nu er det blevet sjovt at fotografere igen og jeg har fået
min hobby tilbage. (Det var min hobby at fotografere før jeg gik i lære).
Tjener stadig lidt penge på billeder til CD covers mv. De fleste fotografer
jeg kender har to jobs, da det kan være svært at leve af at fotografere. Får
i dag Invalidepention. Prof eller ej... Tja....

/Alex

Fra : Michaelbs

Dato : 23-01-03 10:40

et stk glad amatør her
michael

Fra : U. Pedersen

Dato : 23-01-03 10:57

den glade dreng skrev:

>Ja se subjekt. Kunne godt tænke mig at vide fordelingen.
>
>For mig er en fotograf pro, når det er nødvendigt at blive
> [...]

Kan I ikke se hvor negativt det lydder at være amatør fotograf.
Ligesom din elendige amatør

Så jeg er fritidsfotograf

Fra : Lotte M

Dato : 23-01-03 14:17

"U. Pedersen" <info@digifoto-nord.dk> skrev

> Kan I ikke se hvor negativt det lydder at være amatør fotograf.
> Ligesom din elendige amatør

I følge Politikens Retskrivnings- og betydningsordbog:
"Amatør = person der arbejder med sport, kunst, el. videnskab
uden at have det som erhverv og uden at være uddannet i faget.
Modsat professionel."

I Gyldendals fremmedordbog er definitionen knap så snæver,
idet sondringen mellem amatør og professionel blot er at have
noget som erhverv - altså ikke noget med uddannelse.

Så deeet.... der står ikke noget om elendighed

> Så jeg er fritidsfotograf

Me2 - jeg synes også amatørfotograf har en mislyd og begrebet
fritidsfotograf kan i øvrigt rumme både den der har fotografisk
biindtægt og den der aldrig har solgt et billede.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/foto/

Fra : Peter Schrøder

Dato : 23-01-03 14:36

"Lotte M" skrev
> "Amatør = person der arbejder med sport, kunst, el. videnskab
> uden at have det som erhverv og uden at være uddannet i faget.
> Modsat professionel."

Amatør kommer af latin "Amat" som betyder elske.
En amatør elsker det han/hun laver.
Altså een, der lever for at fotografere, i modsætning
til en prof, der fotograferer for at leve...
Der ska' jo nok være et par hybrider derimellem.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Michaelbs

Dato : 23-01-03 16:16

> Amatør kommer af latin "Amat" som betyder elske.

tsk tsk man skulle aldrig have afskaffet latin i folkeskolen. Gymnasiet
lider stadig af det usle niveau.
Infiitivformen er altså amare...at elske..
mvh Dr. Streng

Fra : Tom Wagner

Dato : 23-01-03 17:01

On Thu, 23 Jan 2003 16:16:20 +0100, "Michaelbs"
<michaelschou@oncable.dk> wrote:

>tsk tsk man skulle aldrig have afskaffet latin i folkeskolen. Gymnasiet
>lider stadig af det usle niveau.
>Infiitivformen er altså amare...at elske..

Tsk, tsk
Ja, men t'et i 3. person singularis, præsens indikativ aktiv af verbet
minder jo nok så meget om substantivet amator (elsker, ven, boler) som
bliver til dansk amatør via fransk amateur.

Tom

Fra : Michaelbs

Dato : 23-01-03 17:47

> [...]
> minder jo nok så meget om substantivet amator (elsker, ven, boler) som
> bliver til dansk amatør via fransk amateur.

Whatever...
Tråden viser jo i øvrigt (sammen med alle de andre fine svar, man kan læse i
dette forum) at der er megen kompetence akkumuleret her.Hvad man desværre
ikke kan sige om fotohandlernes personale....for slet ikke at tale om Fona,
Fredgaard og de andre snydepelse, der kun er interesseret i at lange et
eller andet over disken og så høre kasseapparatet ringe...
mvh Michael

Fra : Niklas

Dato : 23-01-03 14:08

> [...]
> Ja se subjekt. Kunne godt tænke mig at vide fordelingen.
>
> For mig er en fotograf pro, når det er nødvendigt at blive

Hvis du vil have mig til at udføre en opgave for dig er jeg prof.

Ellers fotograferer jeg for glædens skyld i fritiden *og* på jobbet hvis forholdene tillader det.

Er oplært i Layout med foto og fotomontage (inkl. repro) som speciale.

Venligst

Niklas

Fra : Futte & Co.

Dato : 23-01-03 17:01

> Ja se subjekt. Kunne godt tænke mig at vide fordelingen.
>
> For mig er en fotograf pro, når det er nødvendigt at blive
> [...]
Pro.
20 år med film og tv kamera, og en gang imellem faste billeder. Dias serier
for det meste. Også en del p.r. foto i forbindelse med levering af
tv-programmer til DR
Har arbejdet sammen med Dissing på flere opgaver ( jeg hedder Windfeld, hej
Tom )

Amatør.
Er ikke for tiden beskæftiget med foto.

Ja , så er det sådan set bare at vælge

--
Jørgen, Brøndby

Fra : MP Jakobsen

Dato : 23-01-03 17:21

> Ja se subjekt. Kunne godt tænke mig at vide fordelingen.

Intet andet end en komplet amatør!
MP

Fra : \(4690\) Claus Smith~

Dato : 23-01-03 17:59

Har små 20 års erfaring med kamera i hånden, prof. udstyr de 19 af årene og
prof. arbejdende i perioder.

Status pt. som amatør/fritidsfotograf med hang til Nikon :)

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk
www.modellerne.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-01-03 18:55

In article <b0n7lp$s8s$1@sunsite.dk>, den glade dreng wrote:
> Ja se subjekt. Kunne godt tænke mig at vide fordelingen.
>
> For mig er en fotograf pro, når det er nødvendigt at blive
> momsregisteret.

Jeg er amatør, og heller ikke momsreg.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-01-03 20:53

den glade dreng wrote:
> Ja se subjekt. Kunne godt tænke mig at vide fordelingen.

Jeg er amatør, det afspejler sig ikke mindst i hvad jeg kan tillade mig
at give for mit grej

/Jesper Brunholm

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-01-03 21:21

Jesper Brunholm wrote:

> Jeg er amatør, det afspejler sig ikke mindst i hvad jeg kan tillade mig
> at give for mit grej

Jeg synes denne tråd er ret fjollet, den har ihvertfald kun
vist, at der er mange opfattelser af hvor grænsen mellem en
amatør og proff. fotograf går, og det skyldes, at den er så
udflydende, at det er op til den ekelte hvad han/hun vil be-
tegne sig selv som....:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : David Wittrock Rathj~

Dato : 24-01-03 17:09

Professionel fastansat tv-fotograf og glad amatør still billed fotograf.
(med en svaghed for analogt semiprof. Nikon udstyr

Mvh.

David Wittrock Rathje

Fra : Lars

Dato : 24-01-03 17:21

Jeg har lige købt mit første digitalkamera. Så jeg er jo nok amatør.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 24-01-03 18:13

On Wed, 22 Jan 2003 23:54:58 +0100,
den glade dreng <per1665@grafisk.dk> wrote:

> Ja se subjekt. Kunne godt tænke mig at vide fordelingen.

Jeg har ikke engang et kamera, så jeg ved ikke om jeg kan betegnes som
en amatør.

Jeg har dog kig på et G3.

--
En særdeles kedelig .signature

Fra : Henrik Bach Gravesen

Dato : 24-01-03 20:48

> Ja se subjekt. Kunne godt tænke mig at vide fordelingen.

Jeg er amatør - feriefotograf, der skal til at finde ud at bruge mit
nye Canon G3 til lidt sjovere ting og eksperimenter.

Mvh. Henrik Bach Gravesen
Slet .123slet fra min emailadresse