1. gangs MC køber
Fra : Ukendt

Dato : 22-01-03 22:56

Hej allesammen

Jeg skal til at indvestere i en MC og søger derfor råd hos jer der jo nok
er lidt mere inde tingene end jeg er
Jeg er lidt lun på en Suzuki gsx 600 f eller en 750. Ved ikke om det er et
helt tosset køb for en 1. gangs køber!? eller om der er bedre forslag? og
er en 600ccm nok eller skal det være en 750ccm.

Og er det dumt at købe en helt ny eller kan det svare sig at købe en der er
et par år gammel, det er jo ikke meget de ser ud til at falde i værdi og så
vil det måske være bedre at have fabriksgarantien for det en ny koster
ekstra?

Mvh.
S. Sjøgren

Fra : Niklas

Dato : 22-01-03 22:57

"GreatDane" <-> skrev i en meddelelse news:3e2f135a$0$169$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> vil det måske være bedre at have fabriksgarantien for det en ny koster

Køb brugt.
Hvor stor en motor skal være afhænger meget af behov og om det er en sindig eller hidsig model du går efter.

Fra : Niklas

Dato : 22-01-03 23:44

> [...]
> vil det måske være bedre at have fabriksgarantien for det en ny koster

Sorry
Kom til at sende den første alt alt for hurtigt.

Jeg vil anbefale at købe brugt medmindre du har pengetræer i haven.

Motorstørrelsen afhænger meget af om du er single eller skal have kæresten/konen med.
Det afhænger også i høj grad af om den model du kigger på er sindig eller hidsig.
Køb en 4-takt maskine. Jo færre cylindre jo mere håndterbart og jo færre reperationer.
Færre cylindre giver lavere hastighed men mere råstyrke som regel.

Men det er vigtigt at du får en maskine som kan være med til at opkvalificere dine
egne køreegenskaber som menneske og chauffør.
Den skal bremse og styre godt.

Jeg vil mene at dine forslag er nogle alt for hidsige maskiner at starte på.
Desuden var GSX 600 F også kritiseret for at være dyr, uspændende, ueksotisk, ustabil og ukomfortabel.

Flere af Suzuki's andre modeller havde lang bedre roser at høste end den nævnte model.

Du må nok hellere granske markedet nøjere og vær varsom med at købe for hurtigt og hidsigt første gang.

Du må erkende hvor løst eller fast dit højre håndled sidder før du afgrænser dine muligheder.

Glem ikke at overvej at der i særlige kredse er et helt specielt sammenhold om bestemte mærker.
Det sociale element der ligger i det husker jeg som helt genialt, rart, sjovt, spændende
da jeg var på din alder og efterhånden blev ældre.

De italienske fabrikker laver geniale maskiner og der er et kanon sammenhold hvor næsten alle kender hinanden.

Sådan er det sikkert også med Harley'er men jeg billiger bare ikke den identitet der følger med det sammenhold.

Jeg har kørt mange mærkelige maskiner. Moderne og veteran; racermaskiner og off-roadere; touring og choppere.
Min erkendelse er at off-road og racermaskinerne er de eneste jeg kunne finde på at købe idag
fordi køreegenskaberne kan følge med til mine krav.
Japanske fabrikker har det lidt med at putte en alt for hidsig maskine ind i et stel som ikke kan følge med
og derefter smide bremser og dæk på som ikke kan stoppe de mange kræfter når det er nødvendigt.

Jeg ville købe KTM i dag.
Måske er det anderledes imorgen.

Venligst

Niklas

Fra : Brian Wendelbo

Dato : 23-01-03 09:19

> [...]

i et stel som ikke kan følge med
> og derefter smide bremser og dæk på som ikke kan stoppe de mange kræfter

Pjat!!!! Japenere er da mindst lige så gode, hvis ikke bedre, end
italienere! man hører da gang på gang at anmeldere roser honda, yamaha,
kawa osv for deres ekstreme gode bremser.
Hans forslag til at starte på en gsxf600, eller 750 er da fine.. og de er da
slet ikke for dyre i forhold til de konkurerende???? Det kommer jo an på
hvor meget han drejer på rullen, som du siger.
Der er mange der starter på en mindre fordi de er bange for at starte på en
for stor, for så at finde ud af efter et 1 år, at den nok var for lille
alligevel???
I hvilke mckredse er det ikke anerkendt at komme på en touring/racer, udover
Rockermiljø??? Jeg kender iøvrigt flere der køre Harley uden at være
rocker????

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://dfm.divvy.dk/?id=155

Fra : Armand

Dato : 25-01-03 00:22

Brian Wendelbo <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> [...]
på en
> for stor, for så at finde ud af efter et 1 år, at den nok var for

Man kan sagtens skyde sig selv i foden ved at starte på noget der er
så¨stort/kraftfuldt/tungt at man aldrig kommer til at lege med dyret, og
derved langtfra bliver dus med maskinen :-|

Situationen giver mig lige lejlighed til at genfremstille historien om
en af min ungdomskammerater:

P.g.a. fast arbejde på havnen fra den dag han kom ud af skolen, var han
i stand til at købe sig en Laverda 1000 straks da han fik kørekort.
Fedt når han var ved stranden med sine gamle kammerater hvis læreløn
ikke rakte til mere end små off-road'ere og en enkelt CB 400F!
Men det skulle vise sig at kammeraterne hurtigt blev så fortrolige med
deres
"skravl" at de formedelst kunne køre i cirkler omkring Lars, som gerne
kaldte sig for "Laverda-Lars", men bag ryggen hurtigt kom til at hedde
"Lars-Lodret" ud fra hans kurvestil!
Tiden gik og vennerne fik større mc'er mens Lars holdt stilen og købte
en italiener der var endnu dyrere; men billedet blev aldrig anderledes:
Lars havde svært ved at holde stilen i forhold til vennernes kåde
udnyttelse af deres motorcykler.

Efter mange år befinder alle vi venner sig nu spredt for alle vinde
indenfor mc-genren: Èn er mc-betjent, en motorjournalist, én har begået
sig indenfor Roadracing DM'et, og endnu én arbejder hos en af
mc-importørerne.
Hvad angår Lars, så slog han pludselig et krumspring og købte sig en
sprit ny Harley, og alle er i det stille enige om at den passer nok
bedst til hans præstationer på hjul - "Lars-Lodret" er efterhånden
blevet et navn der er kendt i hele byen for sit beherskede brug af
HD'en til ren show-off; men ikke desto mindre er han stadig en dedikeret
motorcyklist der sammenligner sig med alle på to hjul når diskussionen
om motorcykler vender over frokostbordet nede i havnehuset.

Men: Hvordan havde motorcyklisten Lars set ud i dag hvis han havde været
lidt mere moderat i sit valg af første motorcykel? :-/

--
Armand.

Fra : Niels Drewes

Dato : 23-01-03 11:15

"Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3e2f1edb$0$83845> > Køb en 4-takt maskine. Jo færre cylindre jo mere
håndterbart og jo færre reperationer.
> Færre cylindre giver lavere hastighed men mere råstyrke som regel.

Aha, og hvad bygger du så det på?

vh

nd
fazer

Fra : Niklas

Dato : 23-01-03 13:47

"Niels Drewes" <+nospam+ndr.tf@taarnby.dk> skrev i en meddelelse news:3e2fc0a5$0$220$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> "Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e2f1edb$0$83845> > Køb en 4-takt maskine. Jo færre cylindre jo mere
> [...]

Erfaring!
Ganske simpelthen erfaring.

Jeg har kørt 1'ere ; 2'ere ; 3'ere ; 4'ere ; 6'ere og wankel.
Og jeg har dælme kørt mange forskellige.

Den der bedst klarede alle strabadserne gennem hele Europa og mere til
over mange (rigtig mange) km med en hel zigeunerlejr pakket på maskinen
og min søn forrest mellem tanken og mig og kæresten bagpå, var en 1 cylindret veteran Moto Guzzi.
Den kørte ikke stærkt men har bjørnestyrken. Jeg har engang trukket en Ford Transit op af grøften med den.

Forresten......hvorfor tror du man primært bruger 1 cylindrede maskiner i Paris-Dakar
og hvorfor er det enten 2 eller 1 cylindrede maskiner der vinder hver gang?
Det er aldrig 3, 4 eller 6 cylindrede motorcykler der vinder.

Hvorfor tror du at de Afrikaske stater i mange år (og måske stadig)
brugte 1 cylindrede Moto Guzzi maskiner til patruljering i grænseområdet
mellem civilisation og ørken?
så vidt vides brugte de dem også i civilisationen.

Venligst

Niklas

Fra : Martin

Dato : 23-01-03 14:14

> [...]
> mellem civilisation og ørken?
> så vidt vides brugte de dem også i civilisationen.

jeg tror at de vinder fordi at det er det eneste der er med. 1/2 cyl.

jeg tror at de bliver brugt fordi :
1 cyl motoren er:
1. lettere
2. nemmere at køle
3. lettere at servicere,
4. konstruktionen er meget simplere , og derfor ikke så teknisk svær at
udføre.

Men jeg fatter ikke at de vælger guzzi'er ?

MArtin.

Fra : Niels Drewes

Dato : 23-01-03 15:06

> [...]
> mellem civilisation og ørken?
> så vidt vides brugte de dem også i civilisationen.

Yamaha TRX motor vandt ret mange år end til den blev forbudt under en
relementændring og Yamaha trak sig ud af løbet. Men TRX-motoren er ikke
specielt stærk forhohold til foreksempel.en række fire.
I min omgangskred synes jeg generelt at foreksempel. fireblade ejerne har
færre problemer med deres motorer end 916-998 ejerne har.

Rent fysisk arbejder stemplet i én cylindret maskine mere end stemplerne i
firecylindret. Findes der encylindrede motorcykler ude på de danske veje der
har kørt 150-200.000 km uden motorrenovering?

vh

nd

Fra : Armand

Dato : 24-01-03 16:44

> [...]
> Ganske simpelthen erfaring.
> Jeg har kørt 1'ere ; 2'ere ; 3'ere ; 4'ere ; 6'ere og wankel.
> Og jeg har dælme kørt mange forskellige.

Endda også wankel
Hvor mange cylindre havde den??

Og denne brede erfaring medfører altså den konklusion at en
sekscylindret Benelli kan køre fra en Aprilia V2, samt at en Suzuki
SV'er trækker bedre end en Honda Fireblade???

--
Armand.

Fra : Niklas

Dato : 24-01-03 18:14

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse news:b0rn8n$2n4a$3@news.cybercity.dk...

> [...]
> sekscylindret Benelli kan køre fra en Aprilia V2, samt at en Suzuki
> SV'er trækker bedre end en Honda Fireblade???

Wankelmaskiner har ikke cylindre.
De har kamre.
Den jeg har kørt er en Hercules.
Tysk maskine fra 70'erne.
Jeg synes selv du skal søge den viden du ønsker om ovenstående maskine.
I øvrigt er Hercules ikke den eneste producent der har gjort det i Wankel.
Suzuki og Van Veen (eller hvad den hedder) har også været på banen.

Mine erfaringer kan du trække på eller lade være.
Det står altid folk frit om de vil fremad eler resignere.

Så længe du undlader at nedgøre mine erfaringer fordi det pisser mig af.

Jeg behandler folk pænt hvis det er gensidigt.

Jeg har ikke som sådan konkluderet. Jeg har generaliseret.
Min generalisering er baseret på mere end 20 år på motordreevne 2-hjulere.
Masser af mennesker har mere erfaring end jeg men alle erfaringer er gyldige og forskellige.

Venligst

Niklas

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-01-03 19:34

Niklas wrote:
> Jeg synes selv du skal søge den viden du ønsker om ovenstående maskine.
> I øvrigt er Hercules ikke den eneste producent der har gjort det i Wankel.
> Suzuki og Van Veen (eller hvad den hedder) har også været på banen.

For slet ikke at nævne Norton's F1 Wankel-racer der vandt Isle of Man.
Den er vist iøvrigt også den eneste Wankel-maskine der er bygget i nyere
tid?

// Hans, der nu alligevel lige vil henvise til

Leveret af http://ph33r.dk

Fra : Niklas

Dato : 24-01-03 21:18

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse news:slrnb331p8.cv8.haj@enterprise-server.dk...

> [...]
> tid?
>
> // Hans, der nu alligevel lige vil henvise til

Den vandt også en gang i Assen under et af den hollandske Ducatiklubs
internationale arrangementer og det tror jeg var før dens sejr på Isle Of Man.

Den var rimelig overlegen.
Havde 2 kamre og deltog så vidt jeg husker i BOTT klassen.

Venligst

Niklas

Fra : Armand

Dato : 24-01-03 19:35

> [...]
> Den jeg har kørt er en Hercules.
> Tysk maskine fra 70'erne.
> Jeg synes selv du skal søge den viden du ønsker om ovenstående

Jeg husker godt Hercules'en, der i modsætning til de øvrige havde
hovedakslen på langs!

> I øvrigt er Hercules ikke den eneste producent der har gjort det i
> Wankel. Suzuki og Van Veen (eller hvad den hedder) har også været på
banen.

Du glemte Norton!!

> Jeg har ikke som sådan konkluderet. Jeg har generaliseret.
> Min generalisering er baseret på mere end 20 år på motordreevne
> 2-hjulere.............

Synes du ikke selv at det er en meget grov generalisering, når nu jeg
konfronterede den op som jeg gjorde?

> Masser af mennesker har mere erfaring end jeg men alle erfaringer er
> gyldige og forskellige.

Som sådan rigtigt nok, ikke mindst i klasseværelset på seminariet; men
omkring mekaniske fact's som disse, er der ikke meget mere end én
sandhed.

--
Armand
(på mc siden '78, og derunder ejer af snart alle motorkonfigurationer -

Fra : Niklas

Dato : 24-01-03 21:39

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse news:b0s1jl$545$1@news.cybercity.dk...

> Jeg husker godt Hercules'en, der i modsætning til de øvrige havde
> hovedakslen på langs!

Jep, hvis man ser bort fra prototyper som Dnerp.

> Du glemte Norton!!

Ligesom jeg heller ikke nævnte prototyper som Dnerp, Yamaha, NSU etc.

Men jeg husker så sandelig godt Nortons Wankel som jeg hørte om første gang
i starten af '80erne (på en druktur i Svendborg)
hvor jeg mener at det stadig var en fabrikshemmelighed
at de skulle til at lancere den som politimotorcykel.
Jeg fik faktisk dengang fat i et billede af prototypen.
(En eller anden fulderik i Svendborg gav mig det)
Siden stødte jeg på den i Assen i slutningen af '80erne eller begyndelsen af '90erne
hvor den vandt BOTT rimelig overlegent.

> Synes du ikke selv at det er en meget grov generalisering, når nu jeg
> konfronterede den op som jeg gjorde?

Jeg må tilstå at jeg ikke har taget stilling til din konfrontation.

> Som sådan rigtigt nok, ikke mindst i klasseværelset på seminariet; men
> omkring mekaniske fact's som disse, er der ikke meget mere end én
> sandhed.

Eller nævner du "undtagelser der bekræfter reglen"?

Jeg ved at Ducati i mange år har været overlegne i Superbike og guderne skal vide at det glæder mig overordentligt.
Men i de fleste Gran Prix er det vistnok de multicylindrede der hersker i fart.

Venligst

Niklas

Fra : Armand

Dato : 25-01-03 00:01

> Ligesom jeg heller ikke nævnte prototyper som Dnerp, Yamaha, NSU etc.

Hov!
Norton'en var ligesåmeget i serieproduktion, som f.eks de nye MV
Agusta'er -
Det holdt blot ikke længe (á: et års tid?) førend at produktionen måtte
lukke!!

Motoren er forøvrigt det eneste Norton der rigtigt lever endnu: Den
sælges til alskens formål, bl.a. ultralight-fly

--
Armand.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 23-01-03 11:54

Hvis du søger på google efter gamle meddelelser, så vil du finde en masse om
netop GSX modellerne. De har været oppe her i gruppen mange gange.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 23-01-03 12:30

> [...]
> helt tosset køb for en 1. gangs køber!? eller om der er bedre forslag? og
> er en 600ccm nok eller skal det være en 750ccm.

Hej S. ??

De cykler du kigger på er ikke helt i skoven. Jeg ville dog vælge 600cc
modellen. Jeg synes ikke man får nok for de ekstra penge en 750 koster.
Jeg er ABSOLUT ikke enig i, at en flere cylindret maskine går mere i stykker
end en 1cyl., som der er skrevet andet steds i denne streng.

Hvis du køber en der er næsten ny (1-2 år 5-15000km) Så ville jeg klart købe
den privat, da chancen for den er defekt er meget lille. Sørg dog for at
alle service er overholdt og at den liger en ny cykel, det burde den stadig
efter ca. 10.000 km. Tegn på slid nu tyder på km fusk eller misligehold. Du
giver ca. 10.000kr mere hos en forhandler end ved en privat i 70.000 kr
klassen.

Når du kigger efter brugt, så kan de også komme andre maskiner i
betragtning.

En GSF 600 F Katana er en ok maskine, men vildt fed er den ikke. Der er
sparet på motoren (gammelt design fra 1985) og finishen er mindre godt.
Knastakslerne her fy for ikke at holde motoren ud, som de ellers har for
vane på de nyere modeller.

Hvis det var mig ville jeg kigge efter:
Yamaha FZS 600 Faser. Den er på tilbud i år og er en meget vellykket MC.
Både med køreengenskaber, bremser og motor er den i en kvalitet der en GSX
600 F langt overlegen.
Honda CBR 600 F. God maskine der er lidt højt prissat. Man får dog masser af
kvali for pengene. Jeg anbefaler F2 og F3 modellerne altså fra 91-98. Stand
er vigtigere end præcis hvilken årgang det er.
Yamaha FZR 600 R. Meget i stil med en CBR, men igen lidt dyr.
Yamaha FZR 600 (US) Ældre model, der er udmærket og ikke for dyr. Designet
ser dog aldrene ud, men motoren er mere moderne end en Katana. Det er den
billigste af dem jeg anbefaler.
Yamaha YZF 600 R Thundercat. Meget lig FZS 600, men med fuldkåbe.
Kawasaki ZZR 600 Lidt ældre hurtig sportstourer. Vælg den fra 93 og frem med
ram-air. Den vejer ikke 217kr, men 195Kg. Det er en fejl. de 217kg er
fuldtanket vægt!
Suzuki RF 600 Noget i stil med CBR, men med anderlede ergonomi. Længere
prøvetur er anbefalelsesværdig. Man sidder dybt i cyklen med kort til
forhvilerne.
Suzuki SV 650 S. Noget sportslig, men meget velkørende og populær model

Og så er der lige de "rigtige" begyndercykler du bør overveje. De kan
somregel sælges med minimalt tab hvis man passer på dem. Så den der man at
man skal købe en MC som er så stor at man ikke bliver træt af den med det
samme, er noget pjat, og som kun holder når man køber nyt. En godt prissat
brugt model holder prisen mægtigt godt, og man burde kunne sælge den efter
et år med minimalt tab. De kan alle eftermonteres med fuldkåbe for 7500kr.
Honda CB 500
Kawasaki ER-5
Suzuki GS 500 E

Jeg har lagt klip fra MC revyen i dk.binaer.motor under "forslag til 600cc
modeller"

Spørg løs. Her er masser af erfaring at hente!

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Anders Thorup

Dato : 23-01-03 13:44

> Honda CB 500
> Kawasaki ER-5
> Suzuki GS 500 E

Her vil jeg da også lige tilføje Kawasaki GPZ 500 S
Det var min første cykel, der har køre-egenskaber der kan udfordre dig langt
tid fremover. Derudover også en lidt mere sportslig motor end de nævnte
modeller. Jeg vil personligt gå efter en model 95- og frem.
--
MVH
Anders Thorup

Fra : RacerNiels

Dato : 23-01-03 15:17

"GreatDane" <-> wrote in message news:<3e2f135a$0$169$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> Jeg er lidt lun på en Suzuki gsx 600 f eller en 750. Ved ikke om det er et
> helt tosset køb for en 1. gangs køber!? eller om der er bedre forslag? og
> er en 600ccm nok eller skal det være en 750ccm.

Mer' vil ha' mer'... hvornår det er nok er op til dig og dit behov.
Til danske veje kan en 600 sagtens følge med og den skulle da også
gerne kunne smide sig selv over Kasselbakkerne hvis det endelig skulle
være.

Hvad forventer du af din cykel??

> [...]
> vil det måske være bedre at have fabriksgarantien for det en ny koster

Om en cykel er 20000km gammel eller helt ny er vist ligegyldigt. Den
skal nok holde den tid som du har den.

Er du sikker på at MC er noget for dig? Jeg ville nok foreslå, at du
købte en CB500, GS500 ER-500 eller noget i den stil at starte på. Det
koster ikke så meget, taber stort set ikke noget i værdi, og så er de
nemmere at lære at køre på end den tunge Suzuki som du selv foreslår.
(På denne måde kan du også optjene lidt billig(ere) ancinitet hos
forsikringen og den kan sikkert indtjene tabet på cykel hvis det
skulle være)

Niels
SV650 (iøvrigt en meget værdig konkurrent til GSX-F)