Rødehavet
Fra : Søren Reinke

Dato : 22-01-03 23:06

Hejsa

Jeg skal på dykkerferie til Rødehavet den 28/2, og jeg glæder mig.

Mit spørgsmål går på, hvor dyrt er det at spise ude dernede ?
Og hvad er prislejer ellers på ?

Jeg spørger for at få en ide om hvor mange lommepenge man skal havde med.

Min første uge bliver på hotel, med 2 dyk per dag.
Uge 2 nok liveabord, og der bruger man jo ikke så mange penge :)

Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Tur til Sharm El Sheikh d. 28.02 - 07.03

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 22-01-03 23:55

Hvad by skal du helt konkret til?
Tager man Sharm El Sheikh eller Hurghada som eksempel, så skulle 1000DKK
være mere end rigeligt til en uge alt inklusiv, afhængig af hvad du har lyst
til. Du kan godt finde dyre steder hvis du har lyst, men ellers er et
almindelig restaurantbesøg til 50-60 kroner almindeligt. I en by som Dahab
er det endnu billigere.
Vogt dig for at blive lokket til at købe for megen turistragelse.
Bodsælgerne dernede er en del af bybilledet og at prutte om prisen en
kulturarv, men jeg har aldrig brudt mig om den salgsteknik der
tilsyneladende er populær dernede (så Amin Jensen karrikere den rimeligt
godt i et show nytårsaften på TV, hvis du vil have en ide om hvordan det
er).

Fra : Gryndahl

Dato : 23-01-03 07:48

"Søren Reinke" skrev d. 22-01-03 23:06 dette indlæg :
> [...]
> Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
> http://www.dykkercenterlangeland.dk
> Tur til Sharm El Sheikh d. 28.02 - 07.03
Hej Søren
Jeg skal derned (Sharm El) samme tidspunkt ! - Sidste gang jeg var der
var priserne sådan..bop bop - skal vi sige billigere end danmark men
dyrere end Thailand... Afhængig af forbrug slår, efter min vudering,
1000 ikke til - men det er grundet vi ingen pension har og skal dyke
Nitrox.. Vi skyder på ca 2000,- pr mand men så er vi også dækket godt
ind. En fordel er at have US Dollars med og især de nye sedler - dem er
de vilde med. Dollaren er jo lav i disse dage !

God tur - den kan være vi ses

- Gryn -
www.scubasserne.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Campione

Dato : 23-01-03 11:21

Hej Søren.

Det skal ikke forstås så dramatisk som overskriften kunne antyde, men jeg
ville alt andet lige ABSOLUT vælge at starte med liveaboard. Efter 6 dages
skidsdykning med 4 dyk om dagen (det når man sagtens, hvis lysten er der) er
en dykkerfri dag på sin plads. Da du er hæmmet af ikke at kunne dykke
umiddelbart inden turen hjem - de lokale siger 24 timer, jeg tager mindst 36
når jeg har været dernede med så mange, lange og dybe dyk !!! - bliver den
sidste dag også til en fridag, det er altså lidt spild at bruge en dag fra
liveaboard'et til dette.

Jeg prøvede det sidst jeg var dernede og så sjove er deres både heller ikke
efter en uge, når man ikke dykker en hel dag.

Mht. økonomien hælder jeg også mere til de 2K, der er absolut ikke billigt i
Sharm, men selvfølgelig er det da billigere end danmark.

OG HUSK SÅ LIGE AT: du kan købe sprut og øl i deres officielle liquerstore
indenfor de første 24 timer du er i Egypten. Det kan betale sig i forhold
til pris og udvalg.....

Med ønsket om en god tur
--
Sinc Steen Morthorst
Campione 2002

Fra : Jens Didriksen

Dato : 23-01-03 12:22

> Efter 6 dages skidsdykning med 4 dyk om dagen (det når man sagtens,
> hvis lysten er der) er en dykkerfri dag på sin plads.

Det var ellers en ordentlig omgang dykning - 24 dyk på 6 dage...!

Seriøst spørgsmål: er dette noget der praktiseres jævnligt eller kun noget
dykkerforretningerne gør undtagelsesvis?

Og har man nogen erfaring med uheld i den forbindelse eller udgør disse
mange dykninger ikke noget problem i varmen og på de (forhåbetlig) lave
dybder...?

Kan man overhovedet styre så mange dykninger uden en computer??

Didrik

Fra : Allan Hansen

Dato : 23-01-03 12:41

Jens Didriksen <jens@didriksen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e2fd092$0$1743$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Det var ellers en ordentlig omgang dykning - 24 dyk på 6 dage...!

Ja der skal jo dykkes igennem. Op til 3 dyk/dag er nok det reelle. Du ved
ligesom at trække 1/3 fra hvor stor fisken var eller hvor dybt man har
dykket

> Og har man nogen erfaring med uheld i den forbindelse eller udgør disse
> mange dykninger ikke noget problem i varmen og på de (forhåbetlig) lave
> dybder...?

Der er fin erfaring. I opgørelser hvorfor dykkere ryger i tryktanken er
parametren " symptomer efter flyvning" altid pænt repræsenteret. Selv
dykning med tyndskid er vist meget almindeligt.

Allan Hansen

Fra : Campione

Dato : 23-01-03 13:11

- det er oplysningen om alkoholerhvervelsen !!!

Ja, så fik jeg præsenteret mit datagrundlag lidt forkert. Scenariet er som
følger:

Sidst jeg var dernede var vi på et 6 dages liveaboard, hvor vi havde godt 20
dyk, lidt afhængig af energien. Selv havde jeg 20 dyk.

Dette foregik grundet flyveturen hjem i løbet af de første fem dage, altså 4
dyk dagligt. Inden morgenmaden, inden frokost, inden aftensmad og efter
aftensmad, som et natdyk.

Jeg dykker altid med DC på multileveldyk, og det gør min makker(e) også. 50%
af dykkene var vi dybere end 30 meter, men en generel profil vil nok vise
omkring 20 i snit.

Det betyder også at jeg sjældent har dyk længere end 60 min i Rødehavet.

Skidsdykningen var en latent sp.error, men de fleste der har været dernede
har jo hørt om Faraos forbandelse og det kan afhjælpes med rigeligt indtag
af vand. På det område er jeg lidt hysterisk, vi drikker hele tiden hvilket
selvf. er nødvendigt.

--
Sinc Steen Morthorst
Campione 2002

Fra : Jens Didriksen

Dato : 23-01-03 16:56

> [...]
> profil vil nok vise omkring 20 i snit.
>
> Det betyder også at jeg sjældent har dyk længere end 60 min i

Hold da kæft...

Jeg fristes til at gentage mig selv: "Det er uforståeligt at der sker
ulykker når alle sikkerhedsforeskrifter er overholdt"...

Didrik

Fra : Tigergutt1

Dato : 23-01-03 17:30

"Jens Didriksen"

> Hold da kæft...
>
> Jeg fristes til at gentage mig selv: "Det er uforståeligt at der sker
> ulykker når alle sikkerhedsforeskrifter er overholdt"...
>
> Didrik

Hva mener du?
Min oppfatning er at det er slik (3-4dykk/dag) det dykkes på liveaboarde i
Thailand også. Er dettet uforsvarlig? Da synes jeg synd på divemasterene
som holder på månder i strekk.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-01-03 17:29

Tigergutt1 wrote:
> Min oppfatning er at det er slik (3-4dykk/dag) det dykkes på
> liveaboarde i Thailand også. Er dettet uforsvarlig? Da synes jeg
> synd på divemasterene som holder på månder i strekk.

Jamen det ER også synd for de Divemastere, jeg hørte om en i Rødehavet der
tømte en flaske på 3m når han kom hjem efter et par ugers dykning hvis han
syntes der var lidt knas med ledene. Han har jo ikke råd til at komme i
trykkammer og få den rigtige behandling.

Fra : N/A

Dato : 24-01-03 10:55

Fra : Felix

Dato : 24-01-03 10:55

> [...]
>syntes der var lidt knas med ledene. Han har jo ikke råd til at komme
>trykkammer og få den rigtige behandling.

Husk på at Divemasterne ikke har de samme rettigheder som i DK
hvis de siger fra for ofte har de ikke jobbet ret længe...
Jeg har mødt en DM i Rødehavet der efter stort set hver dyk tog fat i
O2 flasken, og hver gang vi spurgte til hans velbefindende sagde han :
Better safe than sorry.

> Jonas, hvorfor nævner du altid DM'ere når du vil rakke ned på noget ?
> Vi ved godt du har et indbygget had overfor padi, og synes de er nogle
> amatører.
> Men helt ærligt er du ikke kommet over den religionskrig endnu ?
>
> /Søren

Jeg vil lige tage Jonas i forsvar, hvorfor tror du at Jonas rakker ned
på PADI
så vidt jeg ved er han selv DM se under staff hos no limit diving.

Jeg selv har omtrent samme baggrund som Jonas og kan da se "huller"
både i CMAS og PADI, uden at det skal betragtes som at rakke ned på
hverken den ene eller anden organisation.

Felix

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 26-01-03 14:54

"Felix" <f_chinmart@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hmm.. det indlæg er enten blevet slettet eller ikke kommet frem på min news
server?

Jeg synes da ikke jeg er specielt kritisk overfor lige præcis DM'ere.. jeg
har flere gange fortalt om hvad jeg synes der er godt ved PADI, f.eks. deres
fremragende materialer og deres Rescue diver kursus. Der er flere ting jeg
bedre kan lide ved PADI end ved CMAS og omvendt.

Det er ikke en religionskrig, og som Felix også skriver så er jeg PADI
Divemaster og CMAS * Instruktør. Så jeg har sat mig ind i begge systemer og
har grundlag for at kunne sammenligne.

Fra : Jens Didriksen

Dato : 24-01-03 10:45

Tigergutt1 wrote:
> "Jens Didriksen"

> Hva mener du?

Det var dansk ironi...

Jeg mener at jer personligt godt kan forstå at der af og til sker uheld af
den ene og den anden slags når man dykker så meget igennem. Man skal
ihvertfald være 100% hydreret konstant (hvad jeg tvivler på at man er når
mange også går i byen om aften og måske endda lider lidt af diarre).

> Min oppfatning er at det er slik (3-4dykk/dag) det dykkes på
> liveaboarde i Thailand også. Er dettet uforsvarlig?

Hvis man dykker 3-4 dyk om dagen 6 dage i træk på dybder op til 30 meter i
meget varmt vejr (dehydrering) og man stoler blindt på sin dykkercomputer
samtidig, så er min personlig mening: ja. Jeg mener personligt at det er
totalt overkill. Jeg kan gå med til 2 dykninger pr. dag med en fornuftig
overfladetid og så alt det snorklen men orker. Alt det andet er kun "antal
max.-dyk lir" og gibver ikke nødvendigvis en bedre oplevelse af turen.

Men jeg forstår også godt den menneskelige natur: "Når jeg nu har rejst så
langt og endelig har muligheden for nogle gode dyk, så vil jeg også have
noget for pengene". Det er lige som sex: når lysten er der forsvinder
forstanden...

> Da synes jeg synd på divemasterene som holder på månder i strekk.

De har selv valgt det - _jeg_ ville ikke risikerer liv og heldbred (eller
endnu værre: at miste en mand) p.g.a. jeg gerne vil arbejde som DM under
disse forhold.

Jeg syntes også det er synd at nogle skal arbejde under sådanne forhold, og
jeg er 100% sikker på at det ikke har det fjerneste med økonomi at gøre...
(dansk ironi igen)

Didrik

Fra : Kalle

Dato : 24-01-03 11:42

Hejsa

> [...]
> ihvertfald være 100% hydreret konstant (hvad jeg tvivler på at man er når
> mange også går i byen om aften og måske endda lider lidt af diarre).

Nu var samtalen på Liveabord og jeg har ikke hørt om ret mange fester om
bord på bådene.
Desværre er nitrox dyrt for turen og fravælges sikkert af denne grund af
mange, men det er jo
så deres problem.

Fra : Tigergutt1

Dato : 24-01-03 19:32

Davs

Jeg forstår dansk ironi selv om jeg er norsk
Meeen, idet jeg går og lurer på om det er værd å ta et DM-kurs her hjemme
for å reise til syden og jobbe så var jeg ut etter synspunkter på den
intensive dykkingen. Det er jo betenkelig at det ikke er gitt ut
retningslinjer fra de store (kortselskapene) dykke organisasjonene om denne
typen yrkesdykking. (Men den diskusjonen kan man jo evt ta i en ny
tråd?????)

Mvh

"Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> skrev i melding news:b0r59g$q53$1@sunsite.dk...

Fra : Henning

Dato : 26-01-03 21:01

On Thu, 23 Jan 2003 12:22:16 +0100, "Jens Didriksen"
<jens@didriksen.dk> wrote:

>Det var ellers en ordentlig omgang dykning - 24 dyk på 6 dage...!
>
>Seriøst spørgsmål: er dette noget der praktiseres jævnligt eller kun noget
>dykkerforretningerne gør undtagelsesvis?

Morgendyk (før maden), spise, sove, frokostdyk, spise, sove,
eftermiddagsdyk, spise lidt kage & snacks, natdyk (solen går ned kl.
18), aftensmad, hygge, sove! Det ganger du med 6 dage, og har en
typisk Live-aboard uge! Der er to-tre timer mellem hvert dyk, natdyk
kommer sjældent dybere end 10 meter.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 23-01-03 23:19

"Campione" <morthorst@hotmail.com> wrote in message
> Hej Søren.
>
> Det skal ikke forstås så dramatisk som overskriften kunne antyde, men jeg
> ville alt andet lige ABSOLUT vælge at starte med liveaboard. Efter 6 dages

Hejsa.

Tak for tippet.

Jeg ved godt liveaboard først ville være det bedste, men af praktiske
årsager er det ikke muligt, da jeg den første uge gerne vil være sammen med
kollegaerne, og så bliver jeg en uge extra.

> Mht. økonomien hælder jeg også mere til de 2K, der er absolut ikke billigt
> Sharm, men selvfølgelig er det da billigere end danmark.

Okay, så var jeg ikke helt ved siden af selv :)

> OG HUSK SÅ LIGE AT: du kan købe sprut og øl i deres officielle liquerstore
> indenfor de første 24 timer du er i Egypten. Det kan betale sig i forhold
> til pris og udvalg.....

Den må du lige forklare, kan man kun i de første 24 timer, og derefter er
det lukekt eller hvad ?

> Med ønsket om en god tur

Mange tak, jeg glæder mig HELT vildt.

Fra : Campione

Dato : 24-01-03 08:44

> [...]
med
> kollegaerne, og så bliver jeg en uge extra.

Jamen så er liveaboard bare det helt rigtige, du kan ikke undgå at lære folk
at kende, det er ret hyggeligt selvom man er alene afsted (tror jeg).

> Okay, så var jeg ikke helt ved siden af selv :)

> Den må du lige forklare, kan man kun i de første 24 timer, og derefter er
> det lukekt eller hvad ?

Ja, sådan har det været hidtil, men det ved din rejsearrangør meget mere om.
Du skal bare ikke regne med at hotellets personale evd noget, de kører dig
sgu bare til basaren i Cairo, hvis du spørger dem. Men eksempelvis Atlantis
plejer at have en danska guide med i bussen og han/hende må vide det.

> Mange tak, jeg glæder mig HELT vildt.

Det kan jeg godt forstå, det er ret fantastisk.

Venlig hilsen Steen.

Fra : Henning

Dato : 26-01-03 21:01

>Uge 2 nok liveabord, og der bruger man jo ikke så mange penge :)
Det skal du ikke sige!! Er turen incl _alt_, eller er det som
skrækhistorier, jeg har hørt, at en halv liter vand koster 10 kroner?
;ed 5 liter vand om dagen løber det hurtigt op

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-01-03 08:06

> Det skal du ikke sige!! Er turen incl _alt_, eller er det som
> skrækhistorier, jeg har hørt, at en halv liter vand koster 10 kroner?
> ;ed 5 liter vand om dagen løber det hurtigt op

Ifølge Atlantis Rejser er det inkl. mad, drikker, dyk, soveplads osv.

Kun alkohol koster penge, okay man skal vist gerne give dem drikkepenge
sidste dag.