en lille sjov historie
Fra : ::: IGOR :::

Dato : 22-01-03 22:14

Hejsa.

Fik fortalt en lille sjov historie fornyligt - I kender den måske, men her
kommer den alligevel:

Vi ved alle at politiet i DK stortset altid har et telefon nr der ender på
14 48, men jeg vidste ikke at det har sin oprindelse i en bibelkyndig
overbetjent for mange år siden.

Da han skulle bestille telefon nr. bad ham om at få 14 48 fordi der i Markus
kap. 14 v. 48 står:
Så tog Jesus til orde og sagde til dem: »I er rykket ud med sværd og knipler
for at anholde mig, som om jeg var en røver.

Ved ikke om det passer - men den skulle være god nok.

Fra : Niels Peter

Dato : 22-01-03 22:24

"::: IGOR :::" <no@email.com> skrev i en meddelelse
> [...]
knipler
> for at anholde mig, som om jeg var en røver.
>
> Ved ikke om det passer - men den skulle være god nok.

Jeg tror nok, jeg engang læste en avisartikel, der hævdede, det er en
vandrehistorie - altså at det skulle være derfor, de tal er valgt.
At der står sådan i Markus 14:48, er derimod rigtigt nok.

Niels Peter

Fra : Anne Charlotte Åkess~

Dato : 28-01-03 22:35

"Ni kommer... helt visst att vara som Gud, vetande vad som är gott och ont"

Hur framförde ormen till Eva i Edens trädgård tanken på att överträda Guds
lag om trädet för kunskapen om gott och ont?

Första Moseboken 3:1 lyder: "Nu visade sig ormen vara det försiktigaste av
fältets alla vilda djur som Jehova Gud hade gjort. Och den började säga till
kvinnan: 'Skulle Gud verkligen ha sagt att ni inte får äta av varje träd i
trädgården?" Man har kommit med olika förslag på hur ormen kan ha
kommunicerat med Eva. En uppfattning är att den gjorde det genom kroppsspråk
eller gester. Den engelske prästen Joseph Benson sade till exempel: "Det
verkar mest sannolikt att det skedde genom något slags tecken. Några har
faktiskt menat att förnuft och tal då var kända egenskaper hos ormar, ...
men det finns inte något bevis för detta."

Men hur skulle ormen med hjälp av enbart kroppsspråk ha kunnat meddela
tanken på att Eva, om hon åt av den förbjudna frukten, skulle bli lik Gud,
kapabel att själv avgöra vad som var gott och ont? Eva tog ju dessutom del i
sam talet genom att svara på ormens fråga. (1 Moseboken 3:2-5) Uppfattningen
att ormen endast kommunicerade med tecken eller kroppsrörelser skulle leda
till slutsatsen att Eva i sin tur svarade med gester, medan Bibeln däremot
visar att hon talade.

Paulus syftade på den här händelsen när han varnade sina medkristna: "Jag är
rädd att på ett eller annat sätt, såsom ormen förledde Eva genom sin list,
era sinnen kan fördärvas." Denna

sära som Paulus skrev om kom från "falska apostlar, svekfulla arbetare". Det
hot som sådana "till övermått höga apostlar" utgjorde verkade inte bara
genom deras kroppsspråk eller gester. Det omfattade deras tal, deras listiga
ord, som de talade för att vilseleda andra. (2 Korinthierna 11: 3-5,13)

Trots att verkligt tal användes för att vilseleda Eva i Edens trädgård,
finns det inget som tyder på att den bokstavliga ormen hade stämband.

Det behövdes i själva verket inte. Den åsninna som Guds ängel använde för
att tala till Bileam behövde inte heller något komplext struphuvud liknande
människans. (4 Moseboken 22:26-31) När detta "mållösa lastdjur gjorde
uttalanden med en människas röst", var det uppenbart att andevärlden låg
bakom det. (2 Petrus 2:16)

Den andevarelse som talade till Eva genom ormen identifieras i Bibeln som
"den ursprunglige ormen, han som kallas Djävul och Satan".
(Uppenbarelseboken 12:9) De hörbara ord som Eva lyssnade till och svarade på
kom alltså från Satan, som "[ständigt] omskapar sig ... till en ljusets
ängel". (2 Korinthierna 11:14)

Nvh BÅ Sverige

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 28-01-03 22:46

"Anne Charlotte Åkesson" <annecharlotte.ksson@telia.com> wrote in message
> [...]

> Trots att verkligt tal användes för att vilseleda Eva i Edens trädgård,
> finns det inget som tyder på att den bokstavliga ormen hade stämband.

Et annet spørsmål om ormen er på hvilken måte den beveget seg før Gud
befalte at den heretter skulle krype på sin buk for all tid. Hadde Gud fra
først skabt den med ben til at gå med? Og framskyndet Gud slik den naturlige
evolutionen?

Mvh
Kjellemann