Transalp
Fra : Mogens Dammand

Dato : 22-01-03 21:56

Hej

Er der nogen der har erfaring med at gi' det foreste tandhjul en eller to
tænder mere, så den ikke har så mange omdrejninger oppe i fart på
landevejen.

Med håbet om flere km/l

Mogens Dammand

Fra : Armand

Dato : 22-01-03 23:35

Mogens Dammand <m.dammand@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> Hej
>
> Er der nogen der har erfaring med at gi' det foreste tandhjul en eller
> tænder mere, så den ikke har så mange omdrejninger oppe i fart på
> landevejen.

Man kan hurtigt komme til at geare så højt at man i praksis kommer til
at køre "op ad bakke", og så ryger økonomien formodentlig :-/

Bemærk at allerede ved to tænder bagpå kan springet svare til hvad der
er
imellem dine to højeste gear. Med andre ord: man kører i 4.gear samme
omdr./fart som hidtil i 5.gear!

Voldsomme gearinger går tillige ud over 1.gearet, som kan blive
utåleligt højt ved grønt lys og langsom kø-kørsel :-/

--
Armand.
(der dog selv brugte en 2-tands gearing i lang tid, og hvis 400 p.t. er

Fra : Pein

Dato : 23-01-03 22:49

"Mogens Dammand" skrev ...

> Er der nogen der har erfaring med at gi' det foreste tandhjul en eller
> tænder mere, så den ikke har så mange omdrejninger oppe i fart på
> landevejen.

Så vidt jeg kan se, er der ikke plads til bare een tand mere p.g.a.
gearskifteren.
Jeg har samme ønske med min TransAlp (som jeg har kørt 146.897,2 km. på)
og modsat Armand jeg er helt overbevist om at det vil være godt på en
TA, men har dog ikke prøvet endnu.

Jeg har 2 forskellige steder (Søborg og Rydbergs) bestilt et bagtandhjul
3 tænder mindre (fra 47 til 44), men det skal speciallaves, da
standardstørrelserne er 49, 47 eller 39.
Det er ikke lykkes mig at få noget leveret endnu. Begge steder har man
brugt halve år på at fortælle mig at "det skulle være her om nogle
uger". Yeah right!

Jeg må ud at lede efter een der kan lave det.

/Niels Pein
TransAlp der ønskes opgearet.
DT125R der er kraftigt nedgearet.