Hjælp, intet virker efter installation af ~
Fra : Kenth Jensen

Dato : 22-01-03 21:33

Hej

Jeg har vovet mig ud i at installere et GeForce 4 TI 4200 AGPx8 grafikkort i
mit ECS K7SEM bundkort.

Har fulgt installationsmanualen nøje, men jeg kan ikke vælge mere end 16
farver, og meget lav opløsning.

Fik så øje på i troubleshooting sektionen at hvis man havde SIS chipset
hvilket jeg vist nok har, skal man installere en AGP.VXD driver fra ens
motherboard producent.
Det lykkedes mig også at finde en SiS AGP Driver hos www.ecs.com.tw som jeg
har downloadet.

Mit problem er nu, hvad skal jeg gøre med denne driver, hvis jeg går ind
under grafikkortet og vælger update driver og peger på denne fil, siger
windows at den driver den allerede bruger passer "bedre" til kortet.

Hvad skal jeg gøre.

På forhånd tak

Hilsen
Kenth Jensen

Fra : Taba

Dato : 22-01-03 23:50

[snip]

Det e rikek grafikkort driveren du skal udskifte med den AGP driver. Den
driver er til selve systemet. I "Device Manager" så udvid "System Devices"
og du vil få en længere liste med diverse hardware frem. Vælg den der hedder
noget med "AGP cpntroller" og opdater driveren der. Det kan godt være du
skal "tvinge" windows til at bruge den. MEn kig lige på hjemmesiden en gang
til og se om der ikke findes en installationsfil til den (a la Via4in1), så
er det emget nememre

/Taba

Fra : Kenth Jensen

Dato : 23-01-03 06:55

> [...]
gang
> til og se om der ikke findes en installationsfil til den (a la Via4in1),

Ja, det hjalp lidt på det, denne driver fik jeg da lov til at opdatere, men
jeg kan stadig max vælge 800 x 600 i 256 farver, og hvis jeg vælger denne
fryser PCen når den starter op.

Det kan så være du har fat i noget med at man skal tvinge windows til at
bruge denne driver, da jeg ikke ved om den stadig bruger denne efter en
genstart, men hvordan tvinger man den til dette?

Åh, hvems hjemmeside skal jeg kikke på, producenten af bundkortet eller
grafikkortet?

Hilsen Kenth

Fra : Henrik Petersen

Dato : 23-01-03 14:44

hej du
http://www.viaarena.com/?PageID=2

det kan nok hjælpe....

henrik

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-01-03 14:48

"Henrik Petersen" <hep@image.dk> crashed Echelon writing

> http://www.viaarena.com/?PageID=2
>
> det kan nok hjælpe....

Erhmm som spørgeren selv siger, han har et kort med SIS chipset, hvad skal
drivere til VIA chipset så hjælpe?

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-01-03 14:52

"Kenth Jensen" <kenth.susanne@postman.dk> crashed Echelon writing

> Jeg har vovet mig ud i at installere et GeForce 4 TI 4200 AGPx8
> grafikkort i mit ECS K7SEM bundkort.
>
> Har fulgt installationsmanualen nøje, men jeg kan ikke vælge mere end
> 16 farver, og meget lav opløsning.

Har du husket at deaktivere onboard grafikkortet?

> Fik så øje på i troubleshooting sektionen at hvis man havde SIS
> chipset hvilket jeg vist nok har, skal man installere en AGP.VXD
> [...]

Hvis du downloader VGA driveren til dit grafikkort, og pakker filen ud vil
der både være en VGA driver og en AGP driver.

VGA driveren skrotter du, da det er til dit gamle grafikkort, AGP driveren
skal installeres (se Taba's post)

--
Bjarke Andersen

Fra : Kenth Jensen

Dato : 23-01-03 18:05

> [...]
> der både være en VGA driver og en AGP driver.
>
> VGA driveren skrotter du, da det er til dit gamle grafikkort, AGP driveren

Jeg har brugt den CD-rom der fulgte med kortet og kørt en setup fil, denne
har vel for pokker brugt den rigtige driver.

> Har du husket at deaktivere onboard grafikkortet?

Der er ikke nogle steder i BIOSen hvor man har denne mulighed.

Jeg har tjekket at det originale onboard kort ikke er aktivt mere, da der
ikke er noget signal på denne, jeg har også slettet den under
enhedshåndtering og den kom ikke igen efter en genstart.

Andre gode forslag?

Fra : Kenth Jensen

Dato : 23-01-03 18:19

Manualen til motherboardet hvor de forskellige menuer i BIOSen også er
beskrevet findes på adressen:
ftp://ftp.ecs.com.tw/manual/eng/k7sem30ceng.zip

Hvis der er nogen der vil være så venlig at hjælpe en efterhånden temmelig
desperat mand.

Fra : Taba

Dato : 23-01-03 21:29

Har du prøvet at opdatere din BIOS til den nyeste som er på ECS's
hjemmeside?
Desuden er der også en AGP driver på SiS's egen hjememside, som jeg tror er
løsningen i dit tilfælde:
http://download.sis.com/sisdlc/driver_select.jsp
(I menuerne vælger du (ovenfra og ned): "Chipset utilities" -> "AGP" ->
"SIS730S" -> "Dit Styresystem").
Så håber ejg at denen fil er køsningen for dig (men tag også lige og kig på
din BIOS for hvis den er for gammel, så kan det hjælpe med at opdatere den
til den nyeste)

/Taba

Fra : Kenth Jensen

Dato : 23-01-03 22:01

> Desuden er der også en AGP driver på SiS's egen hjememside, som jeg tror
er
> løsningen i dit tilfælde:
> http://download.sis.com/sisdlc/driver_select.jsp

Jeg er straks gået i gang med at downloade driverne,
Jeg håber virkelig du har ret.

Så vidt jeg kan se er min BIOS fra 26/7-2002 og det ser ikke ud til at der
er nyere, men er ikke sikker da der findes flere forskellige versioner af
motherboardet.

Indtil videre mange tak for hjælpen.

Fra : Taba

Dato : 23-01-03 22:22

> Så vidt jeg kan se er min BIOS fra 26/7-2002 og det ser ikke ud til at der
> er nyere, men er ikke sikker da der findes flere forskellige versioner af
> motherboardet.

Okay.. bare sørg for at du får den rigtige BIOS!

> Indtil videre mange tak for hjælpen.

Så lidt... Bre hvis du giver lyd fra dig om de drivere fra SiS virkede eller
ej.

/Taba

Fra : Kenth Jensen

Dato : 23-01-03 22:39

> Så lidt... Bre hvis du giver lyd fra dig om de drivere fra SiS virkede
eller
> ej.

Øh, det er vist mest eller ej )-: har nu opdateret dem, og det er stadig
det samme.

Jeg har lige indset at jeg er kommet til at give urigtige oplysninger, det
der i virkeligheden sker er følgende:

Når man installere den medfølgende driver (fra CD) til skærmkortet beder
PCen om at blive genstartet.
Efter genstart starter den op med 800 * 600 med mange farver, men den fryser
totalt efter alle ikonerne er blevet placeret på skrivebordet.
Når man så resetter PCen starter den op i safe mode, hvis man her prøver at
gå ind og ændre på skærmopsætningen, siger den at den skal genstartes og at
den vil gå tilbage til 480 * 640 * 16 farver hvilket den så gør.

Hvis man derefter prøver igen at sætte antallet af farver op, vil den
genstarte, og ved næste opstart fryser den igen når ikonerne bliver placeret
på skrivebordet.

Så det der sker er at den fryser hver gang der køres med mere end 16 farver.

Nogle nye forslag?

Hilsen Kenth

Fra : Taba

Dato : 23-01-03 22:59

> Jeg har lige indset at jeg er kommet til at give urigtige oplysninger, det
> der i virkeligheden sker er følgende:

Hmmm.. forklarer en del: I safe Mode kan du ikke installere drivere, du kan
vist kun fjerne dem, og det vil jeg anbefale dig du gjorde med den driver
fra cd'en og installerede AGP driveren igen som du downladoed fra SiS's
hjemmeside, og dernæst nVidia's driverene. (Hvis dem fra SiS' hjememside
ikke virker, så installer dem fra ECS's hjemmeside)

Grunden til at du ikke kan få bedre billedkvalitet og/eller opløsning er at
windows ikke indlæser drivere i safe mode (deraf navnet ;p)...

/Taba

Fra : Kenth Jensen

Dato : 27-01-03 17:04

Jubii, problemet er løst, det virker nu.

Problemet lå i BIOS'en som skulle opdateres.

Tak til alle der forsøgte at hjælpe

Hilsen
Kenth Jensen

Fra : Aezay

Dato : 24-01-03 05:49

Kan din PSU levere nok juice? GeForce4 er vist lidt tørstig!

/Anders

Fra : Kenth Jensen

Dato : 24-01-03 06:02

Aezay <spam@safe.com> skrev i en nyhedsmeddelelse:
> Kan din PSU levere nok juice? GeForce4 er vist lidt tørstig!

Det burde vist ikke være problemet, den er på 300 Watt.

Hilsen Kenth