Grafikkort til ældre pc?
Fra : Peter Møller

Dato : 22-01-03 21:28

Min søn har fået min gamle pc. En 266 mhz, som han spiller på. Kan det
betale sig at købe nyt grafikkort til den?
Gode forslag, ikke for dyrt.
Er der grænser for hvad computeren kan trække?

Hilsen Peter

Fra : [SANTA]-Cinnober

Dato : 22-01-03 22:18

"Peter Møller" <psmoller@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Min søn har fået min gamle pc. En 266 mhz, som han spiller på. Kan det
> betale sig at købe nyt grafikkort til den?

nej det kan ikke betale sig, da din cpu er for lille.Køb et nyt bundkort+cpu

Fra : Soren Pedersen

Dato : 22-01-03 23:47

> nej det kan ikke betale sig, da din cpu er for lille.Køb et nyt
bundkort+cpu

Det kommer da vel for pokker an på hvad der sidder i nu ?
Hvis det er noget 4Mb onboard S3 halløj eller lignende, kan der da hentes
noget ved at købe et brugt Voodoo, eller et TNT32 kort. De burde kunne
findes for 150 - 200,-.

Mvh
/Søren

Fra : danni plougmann

Dato : 22-01-03 23:20

prøv om du kan evt. kan finde et brugt voodoo 2 eller 3 kort
mon ikke om der nogen der har nogle liggende.

Fra : Mckinley

Dato : 23-01-03 09:24

Jeg tror ikke et wodoo 3 kort kan trækkes af en 266mHz. Jeg mindes en gammel
test hvor det viste sig at man skulle op på 500mHz før et woodoo 2 kort
kunne køre hurtigere end et woodoo1!
I øvrigt vil jeg foreslå at du spørger din søn om han vil spille 4-5år gamle
spil eller om det er vigtigt at han får nogle spillereferencer han kan dele
med kammeraterne. I tilfælde af det sidste kunne det være at han skulle gå
på netcafe´ med vennerne medmindre du vil bruge ca.3000,- på en kraftig
opgradering hvor du beholder skærm, lydkort, floppy -og CDROMdrev.
Det har aldrig været billigt at spille på computer, og det vil altid være
som at smide penge ud af vinduet. Det er bare sjovere.
vh
Jens

Fra : Kristian Dorland

Dato : 23-01-03 12:11

"Mckinley" <mckinley@cool.dk> wrote in message
> Jeg tror ikke et wodoo 3 kort kan trækkes af en 266mHz. Jeg mindes en
gammel
> test hvor det viste sig at man skulle op på 500mHz før et woodoo 2 kort
> kunne køre hurtigere end et woodoo1!

Tja, jeg kan da huske jeg købte mig et voodoo2-kort til min P133 i sin tid,
og jeg havde et eller andet ATi grafikkort til 2D. Jeg erindre ikke at de
hurtigeste PC'ere var meget hurtigere end 300 Mhz dengang.

Men ellers, hvis man allerede har skærm, tastatur, mus og cd-rom, kan en ny
spillecomputere bygges forholdsvist billigt.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 23-01-03 12:49

On Wed, 22 Jan 2003 21:28:07 +0100, Peter Møller <psmoller@oncable.dk>
wrote:

> [...]
> betale sig at købe nyt grafikkort til den?
> Gode forslag, ikke for dyrt.
> Er der grænser for hvad computeren kan trække?

Hej Peter
Det kan godt betale sig at sætte et 3D kort i maskinen hvis der ikke sidder
et i i forvejen.
Måske kan du også opgradere cpuen og rammen. Ved du hvilket mother board
der sidder i maskinen. Hvis det er et med BX440 kan det faktisk opgraderes
ret kraftigt og billigt.
Det har også betydning om det er med agp slot eller om du er begrænset til
pci kort.
Hvis det kun er 3D ydelse du vil have om ikke er interesseret i at
opgradere andet er mit bud et TNT32vanta eller et Voodoo2 kort. De burde
være til at få for under 100.-Problemet md den løsning er bare at du ikke
kan køre nogle spil nyere end Quake2 dvs. 4-5 år gamle spil. Alle nyere 3D
spil vil ikke køre spil bart på den.

--
Thomas Hansen

Fra : o&u

Dato : 23-01-03 13:23

<psmoller@oncable.dk> wrote:

>Min søn har fået min gamle pc. En 266 mhz, som han spiller på. Kan det
>betale sig at købe nyt grafikkort til den?
>Gode forslag, ikke for dyrt.
>Er der grænser for hvad computeren kan trække?

Jeg har et voodoo2 kort, som du må få, hvis du betaler porto'en, eller
henter det.
Sådan et overgås af geforce2 256 eller bedre.
Driver til xp findes, men driver til windows98 er gængs.

Jeg bor i Lyngby nord for Kbh.

mvh

John

Fra : Peter F. Stenkilde

Dato : 23-01-03 15:03

Er kortet agp eller pci. Hvis det er pci og det ikke har interresse for
faren i den oprindelige meddelelse er jeg intersseret.

Peter

Fra : o&u

Dato : 23-01-03 15:17

Et voodoo2 kort er altid pci og med en kort shunt-ledning, så man
bruger det sammen med grafikkortet.

mvh

John

Fra : Peter F. Stenkilde

Dato : 23-01-03 15:35

hmmm. Det ved jeg ikke om jeg kan. Jeg har et OptiPlex GX1 400MTbr
motherboard med indbygget ATI 3D RAGE PRO AGP 2X. Hvordan kan jeg så om jeg
kan tilslutte fx voodoo2, hvordan ser et shunt-stik ud?

Fra : o&u

Dato : 23-01-03 15:59

On Thu, 23 Jan 2003 15:34:31 +0100, "Peter F. Stenkilde"
<pfs@lightship.nospam> wrote:

>hmmm. Det ved jeg ikke om jeg kan. Jeg har et OptiPlex GX1 400MTbr
>motherboard med indbygget ATI 3D RAGE PRO AGP 2X. Hvordan kan jeg så om jeg
>kan tilslutte fx voodoo2, hvordan ser et shunt-stik ud?

Dit bundkort har et vga-stik, hvorpå du sætter skærmen. Så sætter du
voodoo2 kortet i. Det korte kabel forbinder så bundkortets skærmstik
med voodoo kortet. Det kalder jeg et shunt kabel. Så forbindes skærmen
til voodoo kortet. Voodoo kortet har altså 2 skærmstik, et hun og et
han.

Så kan det vist ikke forklares længere.

hilsen

John

Fra : Thomas Hansen

Dato : 23-01-03 22:25

> Dit bundkort har et vga-stik, hvorpå du sætter skærmen. Så sætter du
> voodoo2 kortet i. Det korte kabel forbinder så bundkortets skærmstik
> med voodoo kortet. Det kalder jeg et shunt kabel.

Og alle andre kaldet et loop kabel eller passthrough kabel

/Thomas Hansen-Den første

Fra : Peter Møller

Dato : 23-01-03 16:35

Hej John

Tak for tilbuddet.
Det er et S3 virge 4 mb kort der er i nu.
Det sidder i agp stikket, men der 3 ledige pci slots. Kan man ikke bare
sætte det i et af dem?
Så hvis du ellers kan forklare mig hvordan shunt-ledningen skal forbindes
tror jeg at det er forsøget værd.

Hilsen Peter