Andet multimedie
bentjuul 3670
Resize i psp
Fra : Anita

Dato : 22-01-03 16:36

Jeg har spørgsmål til funktionen "resize" i paint shop pro.

Jeg har brugt funktionen masser af gange til at lave mini eksemplarer af
indscannede billeder, og det har været uden problemer. Men på det sidste har
jeg bemærket at kvaliteten af de små billeder er blevet så dårlig, at man
knapt kan se hvad billedet forestiller. Derfor har jeg været nødt til at
lave billederne større end jeg ellers ville have gjort, for at man bare
nogenlunde kan se, hvad billedet forestiller.

Jeg har brugt samme scannerindstillinger og samme fremgangsmåde i psp. De
små billeder skulle også være ca. samme størrelse som før. Så jeg begriber
ikke, hvad der er gået galt.

Eksempel på hvad jeg mener, kan ses på følgende side:
http://home1.stofanet.dk/anita/bpfiler/salgandre.html hvor man kan se at
selv små billeder kan være helt klare og fine at se på (fx. pingu), mens
større billeder er totalt utydelige. (fx. paddington)

Er der nogle, der har forslag eller ideer til, hvad jeg gør forkert.

Og er der i øvrigt nogle, der kender et godt thumbnail-program, må I gerne
fortælle mig om det

Venligst Anita

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 22-01-03 16:36

"Anita" skrev:
> Er der nogle, der har forslag eller ideer til, hvad jeg gør forkert.

Hvilken "resize type" (vælges i resize-vinduet) bruger du ?

Umiddelbart vil jeg tro at "Smart size" er bedst til den type billeder.

Mvh, Lars

Fra : Anita

Dato : 22-01-03 16:53

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> skrev i en meddelelse

> Hvilken "resize type" (vælges i resize-vinduet) bruger du ?
>
> Umiddelbart vil jeg tro at "Smart size" er bedst til den type billeder.

Jeg havde valgt pixel resize. Hvad er forskellen? Det forklarer bare ikke,
hvorfor det før virkede fint og nu ser ud af H... til. Men jeg prøver at
vælge "smart", og ser om det hjælper...

Takker
Anita

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 22-01-03 16:55

"Anita" skrev:
> Jeg havde valgt pixel resize. Hvad er forskellen?

Pixel resize har jeg aldrig fundet anvendelse for. Den tager bare en stak
pixels og smider dem væk hvis du formindsker, og det bliver som regel ikke
særligt kønt. Der mangler antialiasing, bløde overgange mellem de
tilbageværende pixels.

De tre andre Bicubic resample, Bilinear resample og Smart size er
forskellige algoritmer, forskellige teknikker til at beregne et nyt billede.
Bicubic resample er normalt bedst til fotos. Smart size finder jeg bedst til
bitmaps af tegnet grafik, logoer o.lign.

Jeg bruger dem normalt således, at den fast står på smart size når jeg
arbejder med web-grafik. Hvis resultatet så af en eller anden grund ser
dårligt ud, trykker jeg undo og prøver en eller flere af de andre
algoritmer.

Mvh, Lars

Fra : Anita

Dato : 22-01-03 17:09

> [...]
> pixels og smider dem væk hvis du formindsker, og det bliver som regel ikke
> særligt kønt. Der mangler antialiasing, bløde overgange mellem de

Ja, det lyder til at være det, der er sket med mine billeder.

> [...]
til
> bitmaps af tegnet grafik, logoer o.lign.

Jeg har testet og det ser fint ud. Mange tak for hjælpen.
Har funderet over altmuligt som printerens opløsning osv. Men intet virkede.

> [...]
> arbejder med web-grafik. Hvis resultatet så af en eller anden grund ser
> dårligt ud, trykker jeg undo og prøver en eller flere af de andre

Jeps, jeg har bare ikke været opmærksom på den mulighed, så jeg har aldrig
ændret på opsætningen. Men nu blev jeg da så klog

Venligst Anita

Fra : Anker Rasmussen

Dato : 23-01-03 10:56

> Og er der i øvrigt nogle, der kender et godt thumbnail-program, må I gerne
> fortælle mig om det

Irfan View kan bruges
http://www.irfanview.com

--