Jesus og ondskab
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 22-01-03 14:38

Beretter Bibelen om at Jesus overhovedet, nogenside ikke har gjort noget
der kan siges at være godt?

Blot nysgerrig.

--
Peter - http://titancity.com/about.html
http://haxor.dk/islamnyt/

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 22-01-03 14:44

"Peter Bjørn Perlsø" <no_spam@invalid_email.com> skrev i en meddelelse
> Beretter Bibelen om at Jesus overhovedet, nogenside ikke har gjort noget
> der kan siges at være godt?

Kan besvares kort. Med et nej da.

--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.
Se min Hjemmeside

eller http://www.kbc.dk KBC.
http://teenhopeline.1444.net teen hope line.
http://www27.brinkster.com/bibelv/index.htm Bibelværkstedet .

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 22-01-03 15:10

Børge Højlund Jensen <b-h-j@oncable.dk> wrote:

> Kan besvares kort. Med et nej da.

Det var også hvad jeg forventede.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-03 15:18

Peter Bjørn Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> Beretter Bibelen om at Jesus overhovedet, nogenside ikke har gjort noget
> der kan siges at være godt?

Tja, hvad med den utro kvinde der skulle stenes?

Hvad med Lazarus, der blev genopvækket fra de døde?
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 22-01-03 15:33

"Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> Peter Bjørn Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

Svarede Jesus ikke lad den der er ren kaste den første sten?

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 22-01-03 15:56

"Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> wrote in message

> "Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> skrev i en meddelelse
>
> Svarede Jesus ikke lad den der er ren kaste den første sten?
>
> --
> Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.

Jo, men først efter at Jesus tvinger kvinnen til å ydmyke seg ved å omtale
henne som en 'hund' ;
"Herre, du Davids sønn, miskunn deg over meg! Min datter blir hardt plaget
av en ond ånd." Men han svarte henne ikke et ord. Disiplene vendte seg da
til ham og bad: "Ta deg av henne, hun roper etter oss." Men han svarte: "Jeg
er ikke sendt til andre enn de bortkomne sauene i Israels folk." Da kom hun
og kastet seg ned for ham og sa: "Herre, hjelp meg!" Han svarte: "Det er
ikke rett å ta brødet fra barna og gi det til hundene." "Det er sant,
Herre," sa kvinnen, "men hundene får jo spise smulene

Først når hun sier seg enig i at hun er bare for en hund å regne, får hun
hjelp. (Jødene pleide å kalle hedningene for "hunder".)

Kjellemann

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-03 17:12

Kjell I. Johnsen <kjell.i.johnsen@broadpark.no> wrote:

> [...]
>
> Først når hun sier seg enig i at hun er bare for en hund å regne, får hun
> hjelp. (Jødene pleide å kalle hedningene for "hunder".)

Hvor har du dog den fra? Vi taler om Johannesevangeliet kapitel 8:
Kvinden grebet i ægteskabsbrud

v1 Men Jesus gik ud til Oliebjerget. v2 Ved daggry var han atter på
tempelpladsen; hele folket kom hen til ham, og han satte sig ned og
underviste dem. v3 Men så kommer de skriftkloge og farisæerne med en
kvinde, der var grebet i ægteskabsbrud; de stiller hende foran ham v4 og
siger til ham: »Mester, denne kvinde er grebet på fersk gerning i
ægteskabsbrud, v5 og i loven har Moses påbudt os at stene den slags
kvinder; hvad siger du?« v6 Det sagde de for at sætte ham på prøve, så
de kunne anklage ham. Men Jesus bøjede sig ned og gav sig til at skrive
på jorden med fingeren. v7 Da de blev ved med at spørge ham, rettede
han sig op og sagde til dem: »Den af jer, der er uden synd, skal kaste
den første sten på hende.« v8 Og han bøjede sig igen ned og skrev på
jorden. v9 Da de hørte det, gik de væk, én efter én, de ældste først,
og Jesus blev alene tilbage med kvinden, som stod foran ham.

v10 Jesus rettede sig op og sagde til hende: »Kvinde, hvor blev de af?
Var der ingen, der fordømte dig?« v11 Hun svarede: »Nej, Herre,
ingen.« Så sagde Jesus: »Heller ikke jeg fordømmer dig. Gå, og synd fra
nu af ikke mere.«
=========
Måske skulle du lige give en henvisning. Når jeg slår op i den
autoriserede, danske bibel [se på:
http://www.bibelselskabet.dk/danbib/web/bibelen.htm] så kan jeg ganske
»hunde« optræder sammen ...

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 22-01-03 17:25

Per Rønne wrote:

> Hvor har du dog den fra? Vi taler om Johannesevangeliet kapitel 8:
> Kvinden grebet i ægteskabsbrud

Kjell Johnsen citerede Matt 15, 22ff, men det sted har intet med kvinden
grebet i hor at gøre.

> Måske skulle du lige give en henvisning. Når jeg slår op i den
> autoriserede, danske bibel [se på:
> http://www.bibelselskabet.dk/danbib/web/bibelen.htm] så kan jeg ganske
> »hunde« optræder sammen ...

Det gør de heller ikke. Den søgefunktion søger kun på vers. Og i de vers
med "Hund" står der ikke også "Jesus".

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-03 17:56

Kevin Edelvang <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote:

> Kjell Johnsen citerede Matt 15, 22ff, men det sted har intet med kvinden
> grebet i hor at gøre.

Lad mig så citere den danske oversættelse:

Den kana'anæiske kvinde

v21 Jesus gik bort derfra og drog til områderne ved Tyrus og Sidon.
v22 Og se, en kana'anæisk kvinde kom fra den samme egn og råbte:
»Forbarm dig over mig, Herre, Davids søn! Min datter plages slemt af en
dæmon.« v23 Men han svarede hende ikke et ord. Og hans disciple kom
hen og bad ham: »Send hende væk! Hun råber efter os.« v24 Han svarede:
»Jeg er ikke sendt til andre end til de fortabte får af Israels hus.«
v25 Men hun kom og kastede sig ned for ham og bad: »Herre, hjælp mig!«
v26 Han sagde: »Det er ikke rigtigt at tage børnenes brød og give det
til de små hunde.« v27 Men hun svarede: »Jo, Herre, for de små hunde
æder da af de smuler, som falder fra deres herres bord.« v28 Da sagde
Jesus til hende: »Kvinde, din tro er stor. Det skal ske dig, som du
vil.« Og i samme øjeblik blev hendes datter rask.
=========
Ud fra en kristen betragtning virker historien »mærkelig«; den passer i
hvert fald ikke med hedningeapostlen Paulus.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 22-01-03 17:59

"Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> wrote in message

> [...]
> Ud fra en kristen betragtning virker historien »mærkelig«; den passer i
> hvert fald ikke med hedningeapostlen Paulus.
Det er ikke merkeligere enn at Jesus først og fremst var jøde og stod i en
jødisk tradisjon,også trosmessig, mens Paulus på sin side etablerte
kristendommen. Legg i den anledning merke til Jesu ord i samme skriftsted:

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 22-01-03 17:53

"Jeg

> Hvor har du dog den fra? Vi taler om Johannesevangeliet kapitel 8:
> Kvinden grebet i ægteskabsbrud

Beklager. Jeg har nok blandet kortene ettertrykkelig her, men uten at det
endrer på inntrykket af at Jesu gjerning mot kvinnen i skriftstedet Mt.
15:21-28 var af det gode.

> [...]
> nu af ikke mere.«
> =========
> Måske skulle du lige give en henvisning. Når jeg slår op i den

Jesus brøt opp og drog derfra til landet omkring Tyrus og Sidon. 22 En
kanaaneisk kvinne fra disse traktene kom og ropte: «Herre, du Davids sønn,
miskunn deg over meg! Min datter blir hardt plaget av en ond ånd.» 23 Men
han svarte henne ikke et ord. Disiplene vendte seg da til ham og bad: «Gjør
deg ferdig med henne; hun roper etter oss.» 24 Men han svarte: «Jeg er ikke
sendt til andre enn de bortkomne sauene i Israels folk.» 25 Da kom hun og
kastet seg ned for ham og sa: «Herre, hjelp meg!» 26 Han svarte: «Det er
ikke rett å ta brødet fra barna og gi det til hundene.» 27 «Det er sant,
Herre,» sa kvinnen, «men hundene får jo spise smulene som faller fra bordet
hos herrene deres.» 28 Da sa Jesus til henne: «Kvinne, din tro er stor. Det
skal bli som du vil.» Og datteren ble frisk i samme stund. Mt. 15:21-28

Mvh
Kjellemann

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 22-01-03 17:55

"Kjell I. Johnsen" <kjell.i.johnsen@broadpark.no> wrote in message

> Beklager. Jeg har nok blandet kortene ettertrykkelig her, men uten at det
> endrer på inntrykket af at Jesu gjerning mot kvinnen i skriftstedet Mt.
> 15:21-28 var af det gode.

Korreks: "men uten at det endrer på inntrykket af at Jesu gjerning mot
kvinnen i skriftstedet Mt.
> 15:21-28 IKKE var af det gode.

Mvh
Kjellemann

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 22-01-03 15:47

"Peter Bjørn Perlsø" <no_spam@invalid_email.com> wrote in message
> Beretter Bibelen om at Jesus overhovedet, nogenside ikke har gjort noget
> der kan siges at være godt?
>
> Blot nysgerrig.

Om noen kommer til meg og ikke hater far og mor og kone og barn og brødre og
søstre, ja til og med sitt eget liv, da kan han ikke være min disippel.
Luk. 14:26

(En lite nestekjærlig formaning)

For Gud har sagt: (...) Den som bruker onde ord mot far eller mor, skal dø.
Matt. 15:4 (Dette var en lov gitt av Moses, men Jesus finner grunn til å
gjenta den.)

Og slik skal straffen komme over dere for alt det uskyldige blod som er
utøst på jorden, helt fra drapet på den rettferdige Abel og like til drapet
på Sakarja, sønn av Barakia, som dere slo i hjel mellom templet og alteret.
(Mt 23: 34-35)

(Å dømme medmennesker (her fariseerne) for ting som måtte ha skjedd allerede
på Abels tid, er ondsinnet og særdeles urettferdig)

Mvh
Kjellemann

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-03 17:56

> [...]

> Matt. 15:4 (Dette var en lov gitt av Moses, men Jesus finner grunn til å

Spørgsmålet om rent og urent

v1 Da kom der nogle farisæere og skriftkloge fra Jerusalem til Jesus
og spurgte: v2 »Hvorfor overtræder dine disciple de gamles
overlevering? De vasker ikke deres hænder, før de spiser.« v3 Men han
svarede dem: »Hvorfor overtræder I selv Guds bud for jeres overleverings
forbander sin far eller sin mor, skal lide døden.‹ v5 Men I siger:
Hvis nogen siger til sin far eller sin mor: Det, du skulle have haft som
hjælp af mig, skal være tempelgave! v6 så behøver han ikke at ære sin
far. I har sat Guds ord ud af kraft af hensyn til jeres overlevering. v7
Hyklere! Esajas profeterede rigtigt om jer, da han sagde:
v8 Dette folk ærer mig med læberne,
men deres hjerte er langt borte fra mig,
v9 forgæves dyrker de mig,
for det, de lærer, er menneskebud.«

v10 Og han kaldte skaren til sig og sagde: »Hør og forstå: v11 Ikke
det, som kommer ind i munden, gør et menneske urent, men det, som kommer
ud af munden, det gør et menneske urent.« v12 Da kom hans disciple hen
til ham og sagde: »Ved du, at farisæerne tog anstød af at høre den
tale?« v13 Men han svarede dem: »Enhver plante, som min himmelske
fader ikke har plantet, skal rykkes op med rode. v14 Lad dem være, de
er blinde vejledere for blinde; og når en blind leder en blind, falder
de begge i grøften.« v15 Peter bad ham: »Forklar denne lignelse for
os!« v16 Han sagde: »Er også I stadig uforstandige? v17 Fatter I
ikke, at alt det, som går ind gennem munden, kommer ned i maven og
forsvinder ud igen? v18 Men det, som kommer ud af munden, udgår fra
hjertet, og det gør et menneske urent. v19 Thi fra hjertet udgår onde
tanker, mord, ægteskabsbrud, utugt, tyveri, falsk vidnesbyrd og
bespottelser. v20 Det er det, som gør et menneske urent. Men at spise
uden at vaske hænder gør ikke et menneske urent.«

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-01-03 18:05

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> skrev:

[ ... ]
> [...]

Hvad har du dog gjort ved dit tegnsæt?

Se også min hjemmeside om Skabelsen og Syndfloden:
http://syndflod.dk ** Nu også med debatforum **

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 22-01-03 18:16

Andreas Falck <dewnull@nullspam.invalid> wrote:

> Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> skrev:
>
> [ ... ]
>
> Hvad har du dog gjort ved dit tegnsæt?

Igen probs med at læse per's inlæg her - problemet må ligeg hos dig.

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-01-03 19:13

Peter Bjørn Perlsø <no_spam@invalid_email.com> skrev:

> Igen probs med at læse per's inlæg her - problemet må ligeg hos dig.

Det skyldes måske at både du og Per bruger et andet tegnsæt end
charset="iso-8859-1, du bruger nemlig iso-8859-15.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-03 19:36

Peter Bjørn Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> Igen probs med at læse per's inlæg her - problemet må ligeg hos dig.

Jep. Andreas skal sørge for at hans nyhedslæser kan læse unicode .

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-01-03 19:49

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> skrev:

[ ... ]
> Jep. Andreas skal sørge for at hans nyhedslæser kan læse unicode
> .

Nej, det skal jeg ikke, og du skifter jo tegnsæt oftere end andre
skifter sokker. I MsgId
news:1fp75wh.12os3el1pap1rfN%per.ronne@invalid.dk sendt kl. 17.11.47
brugte du også iso-8859-1 (vesteuropæsik iso-tegnsæt).

Hvad er den dybere bagved liggende årsag til at du laver sådanne skift
i anvendt tegnsæt?

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-03 20:27

> [...]

> brugte du også iso-8859-1 (vesteuropæsik iso-tegnsæt).

> Hvad er den dybere bagved liggende årsag til at du laver sådanne skift

MacSOUP/2.5b2 skifter automatisk tegnsæt alt efter hvad der er bedst i
den konkrete situation. Altså alt efter hvilke tegn der står i den
artikel jeg sender. Inklusive hvilke tegn der står i citerede sætninger.

Den oversætter alle MacRoman tegn til den mest passende ISO-standard.
Findes de ikke i Latin-1 ryger den til Latin-16 og videre til UTF-8.

Du skal sandsynligvis blot downloade en ny version af Outlook Express.

http://www.microsoft.com/windows/ie/downloads/default.asp

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-01-03 21:02

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> skrev:

> Du skal sandsynligvis blot downloade en ny version af Outlook
> Express.
>
> http://www.microsoft.com/windows/ie/downloads/default.asp

Jeg har den nyeste: Outlook Express 6.00.2800.1123

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 22-01-03 21:26

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> mælte sligt:

>Jeg har den nyeste: Outlook Express 6.00.2800.1123

Sært. Når jeg læser PER's indlæg i min Outlook Express 6.00.2800.1106, er der
ingen problemer med at vise de korrekte tegn. Har du prøvet at køre Windows
Update?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Hvis man vågner op om morgenen, og det ikke gør ondt nogen steder,
så er man død."

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-01-03 21:32

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*dettebørfjernes*privat.dk>
skrev:

[ ... ]
> Sært. Når jeg læser PER's indlæg i min Outlook Express
> 6.00.2800.1106, er der ingen problemer med at vise de korrekte
> tegn.

Heller ingen problemer med denne:

> Har du prøvet at køre Windows Update?

Jeps, - den kører helt automatisk to gange pr. uge!

PS:
Det var vel en rigtig god tur du var på? - Du må da have en masse at
fortælle derfra?

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 22-01-03 21:46

>Heller ingen problemer med denne:

Nej, heller ikke. MacSOUP erklærer jo tegnsættet i indlæggets headere og det
kan min OE sagtens finde ud af at tyde og behandle indlægget tilsvarende.

>Det var vel en rigtig god tur du var på? - Du må da have en masse at
>fortælle derfra?

Afgjort, til begge spørgsmål. Jeg besøgte paven, så et utal af kirker, deltog
i en del messer, besøgte Forum, Colossæum osv., spiste fyrsteligt og tog en
masse billeder. En særdeles vellykket tur.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ha ha ha ha -- oh, 'concubine', 'erogenous zo-o-one',
'loose woman', 'erogenous zone'..."

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-03 06:46

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*detteb¯rfjernes*privat.dk> wrote:

> "Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> mælte sligt:

> Jeg besøgte paven, ...

I audiens hos Paven. Se, se ...

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-03 06:45

> [...]

> Sært. Når jeg læser PER's indlæg i min Outlook Express 6.00.2800.1106, er der
> ingen problemer med at vise de korrekte tegn.

Heller ikke med den:

MacSOUP sender artiklerne afsted i forskelligt tegnsæt, alt efter
indholdet. Helt automatisk - og uden mulighed for brugeren at bestemme
tegnsættet.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 23-01-03 09:01

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) mælte sligt:

>Heller ikke med den:

Nej, heller ikke.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ride the Walrus!"

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 22-01-03 21:18

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> mælte sligt:

>Hvad er den dybere bagved liggende årsag til at du laver sådanne skift
>i anvendt tegnsæt?

Forskellige behov. Det er meget normalt, at newsreadere selv vælger tegnsæt,
alt efter hvad der kræves til det enkelte indlæg.

Skal man sende et indlæg, hvor der kun indgår ascii-tegn, så er der ingen
grund til at bruge iso-8859-1, og skal man sende et indlæg, hvor der indgår
andre tegn end de, der er indeholdt i iso-8859-1, da må man gå uden for dette.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"En tvekønnet person, der drager omkring og avler nørder."

Fra : ram2

Dato : 22-01-03 15:55

"Peter Bjørn Perlsø" skrev d. 22-01-03 14:38 dette indlæg :
> Beretter Bibelen om at Jesus overhovedet, nogenside ikke har gjort
noget
> der kan siges at være godt?
-----------------------------
Jeg opfatter dit spørgsmål som:"Har Jesus overhovedet ikke gjort noget,
der kan siges at være godt"?

Er det det du mener??

Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 22-01-03 16:23

d. 22/01/03 15:55 skrev ram2 på ram2.news@kandu.dk i artiklen
3e2eb0ba$0$131$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Jeg opfatter dit spørgsmål som:"Har Jesus overhovedet ikke gjort noget,
> der kan siges at være godt"?

Det kan vel også opfattes som: "Har Jesus overhovedet gjort noget, som ikke
kan siges at være godt", og et eksempel, jeg umiddelbart kan komme i tanke
om, var, da han som barn opholdt sig længe i synagogen, uden hans jordiske
forældre vidste det. Det var da ikke kærligt at udsætte dem for en
usikkerhed og frygt for, hvad der var tilstødt ham.

Derudover var der tempelrensningen, som var noget voldsom efter min smag.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 23-01-03 20:04

Boerge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> wrote in

> [...]
> udsætte dem for en usikkerhed og frygt for, hvad der var tilstødt ham.
>
> Derudover var der tempelrensningen, som var noget voldsom efter min

Jeg finder forbandelsen af det golde figentræ for noget overflødig, eller
også er det bare mit lille hovede, der ikke forstår meningen.

--
Venligst Lars
Hovedaftalen for gravhunde:

Fra : Filip D. Johnsen

Dato : 25-01-03 22:18

"Lars M. Pedersen" skrev i en meddelelse
> Jeg finder forbandelsen af det golde figentræ for noget overflødig, eller
> også er det bare mit lille hovede, der ikke forstår meningen.

For det første var det *bare* et træ.

For det andet var der en del symbolik i det. Træet har blade, hvilket plejer
at ske samtidig med at det bærer frugt. Man kan altså sige at bladene har
givet træet et vildledende udseende. Og så kommer forbandelsen: "Måtte
aldrig i al evighed nogen spise frugt fra dig mere." Hvad var betydningen af
dette?

Dagen efter knytter Jesus hans handling med figentræet sammen med tro. Han
siger at alle, der tror, vil have denne magt. Han illustrerer altså troens
magt. Men der er stadig en dybere betydning.

Israels nation har, ligesom dette figentræ, et bedragerisk udseende.
Nationen står i et pagtsforhold til Gud og synes måske udadtil at overholde
hans bud, men den har vist sig at være uden tro, blottet for gode frugter.
På grund af sin manglende tro er nationen endog i færd med at forkaste Guds
egen søn! Ved at få det golde figentræ til at visne, anskueliggør Jesus hvad
resultatet i sidste ende vil blive for denne ufrugtbare, troløse nation.

Der var altså ikke blot tale om ren og skær magtmisbrug fra Jesu side, som
når en lille dreng brænder en flue under en lup. Jesus brugte et goldt træ
til at lave to magtfulde og væsentlige illustrationer.

Med venlig hilsen

Filip Johnsen

Fra : Torgeir Wennesland

Dato : 26-01-03 20:17

On Wed, 22 Jan 2003 16:23:24 +0100, Boerge Rahbech Jensen
> [...]

>forældre vidste det. Det var da ikke kærligt at udsætte dem for en
>usikkerhed og frygt for, hvad der var tilstødt ham.

TW: De burde tenkt i de baner at Gud sørget for ham, siden de tross
alt visste at han var messias og at han hadde en oppgave å utføre med
sitt liv her på jorden. Det var høyst menneskelig å være bekymret, men
like høyst unødvendig. Derfor stiller da også Jesus spørsmål ved
hvorfor de lette etter ham. Sikkert ikke fordi han lurte på det, men
fordi dette var et spørsmål de burde stilt seg selv. Skulle hensynet
til foreldrene kommet først, så skulle han da heller ikke latt seg
korsfeste. Han hadde mange hensyn å ta.

>Derudover var der tempelrensningen, som var noget voldsom efter min smag.

TW: Himmel og hav.. hvordan ville du reagert dersom noen hadde trengt
seg inn i dine egne forelderes hus og okkupert det mot deres vilje,
kalt det urettmessig for sin eiendom, og gitt blaffen i dine fordeldre
vilje om hvordan huset skulle brukes - såret dem dag ut og dag inn.
Ville du jaget dem ut derfra eller sukket og slikket puselankene dine
så rene og pene at du kunne speilet din egen uskyld i dem?

Om du var så fintfølende som du gir inntrykk av ovenfor i forhold til
Jesus sitt utslag av *oppriktig* kjærlighet til sin fars hus, så må du
ha usedvanlig store problemer med å komme deg gjenom en hvilken som
helst dag i din egen samtid. Hverdagene må da til sammenligning være
ultrahypersaddambushvoldsomme og nettene tilsvarende søvnløse.

Seriøst. Jeg synes det er drøyt av deg å sette seg til doms over
Jesus. Det er det motsatte av ydmykhet. Til og med mange ikke-kristne
holder seg for gode til det. Jesus visste helt sikkert bedre enn både
du og jeg hva han gjorde og sa, og hvorfor han gjorde og sa det. For å
kritisere Jesus så må du til en hviss grad på enkelte områder mene deg
større eller bedre enn Jesus. Og det er du ikke - i likhet med alle
oss andre.
--
Mvh Torgeir Wennesland