/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
kæde/tandhjuls skift?
Fra : bo-gsx-R


Dato : 22-01-03 13:30

hvis man gerne vil skifte det bagerste tandhjul,
( til flere tænder ) skal man så også skifte kæde og
det andet tandhjul??
kæden har kun kørt 12.000 km og er ok.

bo-gsxR



 
 
lange (22-01-2003)
Kommentar
Fra : lange


Dato : 22-01-03 13:45

> hvis man gerne vil skifte det bagerste tandhjul,
> ( til flere tænder ) skal man så også skifte kæde og
> det andet tandhjul??
> kæden har kun kørt 12.000 km og er ok.

Kommer an på så meget: Pengepung, kæde og kædehjul.

Hvis kæden og kædehjul ikke er slidt så du kan se det, ville jeg nøjes med
det bagerste med mindre du har for mange penge, eller hvis du vælger et
kædehjul der er så stort at kæden ikke længere kan nå.

Der er dog et par ting du skal være opmærksom på: Bagkædehjul bør ikke være
et helt multiplum af forkædehjul. Kædelængde bør ikke være et helt multiplum
af hverken bag- eller forkædehjul.

Lange



ole (22-01-2003)
Kommentar
Fra : ole


Dato : 22-01-03 14:13

lange wrote:
ngere kan nå.
>
> Der er dog et par ting du skal være opmærksom på: Bagkædehjul bør ikke være
> et helt multiplum af forkædehjul. Kædelængde bør ikke være et helt multiplum
> af hverken bag- eller forkædehjul.
>
> Lange

Hvoff? - noget med frekvenser for svingninger ?

MVH
Ole


Mads Lund (22-01-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 22-01-03 14:20

> Hvoff? - noget med frekvenser for svingninger ?

Mere noget med slidtage, så eks et "skævt kædeled" med lige frekvens berører
alle tænder, hvorved slidtagen vil blive jævnt fordelt.

Den bedste situation er at anvende et ulige tandantal på begge tandhjul,
samt undgå fællesnævnere mellem dem. Eks er 13t fortandhjul nærmest helt
perfekt da det kan kombineres med alle tænkelige bagtandhjul, dog ikke 39 og
52 tænder (som er ret unormale anyway)

Mads Lund
Ninja9RT



Claus Rittig (22-01-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 22-01-03 23:02

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse
news:3UwX9.329$Rp1.269@news.get2net.dk...

> Eks er 13t fortandhjul nærmest helt
> perfekt da det kan kombineres med alle tænkelige bagtandhjul, dog ikke 39
og
> 52 tænder (som er ret unormale anyway)

De er da ikke spor unormale, jeg har da både 13t, 39t og 52t på lager til
terræncyklerne!

Rittig
(Jeg er ikke unormal, nej jeg er ej)



Mads Lund (23-01-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 23-01-03 09:29

> Rittig
> (Jeg er ikke unormal, nej jeg er ej)

hmm.........

Mads Lund
Normal Motortosse



Henrik H. Jensen (22-01-2003)
Kommentar
Fra : Henrik H. Jensen


Dato : 22-01-03 14:32

ole wrote:
> Hvoff? - noget med frekvenser for svingninger ?

check fx:
http://www.vfr.dk/afsnit/artikler/kaedeogtandhjul/kæde_og_tandhjul.asp
--
Regards
Henrik H. Jensen, CDM A/S
Klampenborgvej 50, 2930 Klampenborg, Denmark
Homepage: http://www.cdm.dk
Phone: +45 7027 1927, Fax: +45 7027 1928



ole (22-01-2003)
Kommentar
Fra : ole


Dato : 22-01-03 18:05

Henrik H. Jensen wrote:
> ole wrote:
>
>>Hvoff? - noget med frekvenser for svingninger ?
>
>
> check fx:
> http://www.vfr.dk/afsnit/artikler/kaedeogtandhjul/kæde_og_tandhjul.asp
> --
> Regards
> Henrik H. Jensen, CDM A/S
> Klampenborgvej 50, 2930 Klampenborg, Denmark
> Homepage: http://www.cdm.dk
> Phone: +45 7027 1927, Fax: +45 7027 1928
>
>
Ser ingen begrundelse der - kun en påstand

Mvh
Ole


Henrik H. Jensen (22-01-2003)
Kommentar
Fra : Henrik H. Jensen


Dato : 22-01-03 19:14

ole wrote:
> Ser ingen begrundelse der - kun en påstand

hmm, følgende er sakset fra siden:
"
Hvis man har en skæv tand på bag tandhjulet vil den gå i indgreb med 3
kædeled, og kun de 3 kædeled hvilket slider kæden "3 kantet" det samme vil
ske ved fejl på fortandhjulet.

Tager man i stedet kombinationen 15 for, 47 bag og 86 kædeled, er der ingen
fællesnævnere, hvilket betyder at en given skæv tand på skift vil komme i
indgreb med alle kædeleddene, og derfor slide jævnt på hele kæden.
"

det kalder jeg da en begrundelse, men never mind. Jeg har ikke noget med
artiklen at gøre, og prøvede bare at hjælpe dig.

--
En glad Henrik Jensen på en spindende ThunderCat
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=74



Martin (23-01-2003)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 23-01-03 08:27


"Henrik H. Jensen" <hj@cdm.dk> wrote in message
news:b0mn1m$jju$1@sunsite.dk...
> ole wrote:
> > Ser ingen begrundelse der - kun en påstand
>
> hmm, følgende er sakset fra siden:
> "
> Hvis man har en skæv tand på bag tandhjulet vil den gå i indgreb med 3
> kædeled, og kun de 3 kædeled hvilket slider kæden "3 kantet" det samme vil
> ske ved fejl på fortandhjulet.
>
> Tager man i stedet kombinationen 15 for, 47 bag og 86 kædeled, er der
ingen
> fællesnævnere, hvilket betyder at en given skæv tand på skift vil komme i
> indgreb med alle kædeleddene, og derfor slide jævnt på hele kæden.
> "
>
> det kalder jeg da en begrundelse, men never mind. Jeg har ikke noget med
> artiklen at gøre, og prøvede bare at hjælpe dig.
>
> --
> En glad Henrik Jensen på en spindende ThunderCat
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=74
>

jeg tror at det bedste råd her må være :

Lad vare med at bruge tandhjul med skæve tænder !!

Martin...



Thomas Jensen (22-01-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 22-01-03 18:05

> Der er dog et par ting du skal være opmærksom på: Bagkædehjul bør ikke
være
> et helt multiplum af forkædehjul. Kædelængde bør ikke være et helt
multiplum
> af hverken bag- eller forkædehjul.
>

på min XJ600s er der originalt 16 tænder foran og 48 bagved.

Hvis det er noget skidt, er det da underligt at fabrikken bruger det ?

mvh

Thomas Jensen
XJ600s ´96



GERT BO THORGERSEN (23-01-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 23-01-03 14:48


Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en
news:3e2ecef7$0$161$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Der er dog et par ting du skal være opmærksom på: Bagkædehjul bør ikke
> være
> > et helt multiplum af forkædehjul. Kædelængde bør ikke være et helt
> multiplum
> > af hverken bag- eller forkædehjul.
> >
>
> på min XJ600s er der originalt 16 tænder foran og 48 bagved.
>
> Hvis det er noget skidt, er det da underligt at fabrikken bruger det ?
>
> mvh
>
> Thomas Jensen
> XJ600s ´96
>
Det er jo ikke unormalt at der hist og her på motorcykler kan være noget
skidt fra
fabrikkerne. Det er grundlæggende bedst med ulige antal tænder på
tandhjulene og at
bagtandhjulets tandantal ikke er et heltals mutiplum af fortandhjulets
tandantal, for derved
opnås ensartet slitage. Samtidig er det bedst med mange tænder, altså mindst
18 på
fortandhjulet, men gearkassens udveksling bestemmer jo om dette er lad sig
gørligt uden
at opnå et helvedes stort bagtandhjul. Hvis man regner på den variende
radíus for f.eks.
et 13 tands tandhjul, som nogle cykler jo har, vil man opdage at denne
ændres meget under omdrejningen; kæden
er jo af stykantal/stykled.

Mvh. Gert Thorgersen





Thomas Jensen (23-01-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 23-01-03 15:51

> fabrikkerne. Det er grundlæggende bedst med ulige antal tænder på
> tandhjulene og at
> bagtandhjulets tandantal ikke er et heltals mutiplum af fortandhjulets
> tandantal, for derved
> opnås ensartet slitage.

så du mener, at når jeg nu skal købe nyt kædekit, skal jeg købe et 46 tands
til bagved ?

så må jeg også få en lidt højere tophastighed, da min mc ikke kører den helt
ud i 6. gear, og lidt langsommere optræk, men det er vel ikke det store der
sker med optrækket er det ?

mvh

Thomas Jensen
XJ600s div



Michael K. S. (22-01-2003)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 22-01-03 13:53

On Wed, 22 Jan 2003 13:29:39 +0100, "bo-gsx-R" <gsx-r@ofir.dk> wrote:

>hvis man gerne vil skifte det bagerste tandhjul,
>( til flere tænder ) skal man så også skifte kæde og
>det andet tandhjul??
>kæden har kun kørt 12.000 km og er ok.

Næh,det ville jeg ikke gøre.Ganske vist vil det måske nok slide
relativt mere på kæden med det nye bagerste tandhjul i forhold til det
gamle,da tingene allerede er tilpasset hinanden,men da et bagerste
tandhjul ikke koster alverden og alternativet er et helt nyt
kædekit,så ville jeg bare holde ekstra øje med kæden og når den så når
slidmål så skifte hele molevitten.Noget andet er at sætte en ny kæde
på slidte tandhjul - det er dumt

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:
http://213.237.66.161/

Armand (22-01-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-01-03 23:32


bo-gsx-R <gsx-r@ofir.dk> skrev i en news:b0m2l3$39m$1@sunsite.dk...
> hvis man gerne vil skifte det bagerste tandhjul,
> ( til flere tænder ) skal man så også skifte kæde og
> det andet tandhjul??
> kæden har kun kørt 12.000 km og er ok.

Det burde ikke være nødvendigt medmindre at du monterer et vildt større
tandhjul hvorved kædelængden kommer til kort!

--
Armand.






bo-gsx-R (24-01-2003)
Kommentar
Fra : bo-gsx-R


Dato : 24-01-03 16:32


> Det burde ikke være nødvendigt medmindre at du monterer et vildt større
> tandhjul hvorved kædelængden kommer til kort!

3 tænder mere!
?
bo-gsxR



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste