udenlandske plader i DK
Fra : johnstar

Dato : 22-01-03 01:23

Hej derude!

Jeg har fået et tilbud på en MC i Norge, men må nok erkende at det
pga. afgifter, moms og told bliver for dyrt. Nu overvejer jeg at lade
min samlever købe den. Hun er norsk statsborger, men bor, og er
tilmeldt folkeregisteret, her i DK. Vil hun kunne købe en MC med
norske plader til DK, og vil jeg (som er dansk) kunne køre på en MC
med norske plader i DK?

Fra : Megas

Dato : 22-01-03 02:52

"johnstar" <jskovsgaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilmeldt folkeregisteret, her i DK. Vil hun kunne købe en MC med
> norske plader til DK, og vil jeg (som er dansk) kunne køre på en MC

Jeg er 99% sikker på at hverken du eller din samlever må køre på en
udenlandsk indregistreret mc når I ikke selv har udenlandsk adresse. Eneste
måde jeg kender for at slippe for den latterlige afgift herhjemm er, at
melde sig ind i en af de europæiske bilklubber hvor man stadig kan købe mc i
klubbens navn.. Desværre er det blevet misbrugt temmelig uhæmmet (Mystiske
tyverier osv..) Så der er ikke mange tilbage, men det er da en mulighed
endnu, hvis du gider bruge lidt tid på at finde dem ;)

Fra : Jens Jessen

Dato : 22-01-03 12:32

Nej!

Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 22-01-03 12:43

> Nej!
>
> --
> Med venlig hilsen
> Journalist Jens Jessen (DJf)

Hvad så, hvis fruen har adr i dk og et andet land, men arb og bor i dk ?

Mvh Jesper
CB750F 83´

Fra : Foobar

Dato : 22-01-03 12:47

> Hvad så, hvis fruen har adr i dk og et andet land, men arb og bor i dk ?

"Bekendtgørelse om udenlandske køretøjers adgang til Danmark" (BEK nr 171 af
02/04/1993 (Gældende)):

Tror altså (desværre!) at de folkevalgte har lukket de fleste af den slags
'huller'...

§ 1. stk. 6. Tager ejeren (brugeren) efter indrejsen bopæl her i landet,
eller overdrages eller overlades køretøjet til en person, der er bosiddende
her i landet, skal køretøjet told- og afgiftsberigtiges. Samtidig finder
bestemmelserne i bekendtgørelse om registrering af motorkøretøjer m.v.
anvendelse.

(Ref. http://www.retsinfo.dk søgning på "udenlandsk" og "køretøj")

/Claus