Ny skorsten og stråtag
Fra : Flying Hotdogs

Dato : 22-01-03 00:09

Hej gruppe

Vi bor i et gammel bondehus fra 1900, med rørtag....
Vi kunne godt tænke os, i forbindelse med indkøb af nyt fyr og kedel, at
nedlægge det nuværende fyrrum og flytte det hele den i den anden ende af
huset.

Det betyder der skal bygges / rejses en ny skorsten....
Der er sikkert en masse regler om skorstene og stråtag/rørtag.
men hvor høj skal sådan en skorsten være?..højden fra taget?
Må man evt sætte en stålskorsten...når vi regner med at købe stoker-fyr?
Er der evt nogen der har en pris ide?
....inden vi kaster os over skorstenfejeren med ca en mio andre spørgsmål.

På forhånd tak

Søren og Anette
--
Anette & Søren Faarborg
The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik

Fra : zigge

Dato : 22-01-03 01:13

Der sikkert specielle regler om skorstenshøjde og brandisolering når det er
strå - så spørg skorstensfejeren, det er gratis og han skal alligevel
godkende den før i må tage den i brug.
Der er ikke den store forskel på prisen på en isokern- og stål-skorsten, det
tager een dag at opsætte begge dele hvis man er et par stykker om det. Så
vælg isokernen, den holder husets tid ud og er pæn at se på. En stålskorsten
holder ikke mere end 10-20 år, selv hvis den er i rusfrit stål.
Jeg ved ikke hvad en stålskorsten koster, men i kan bygge en isokern for
langt mindre end 10.000,- og saktens selv sætte den op. Elementerne er lette
og det er nemt at bruge specialfugemassen til at klistre den sammen med. Det
er tit at man kan finde et tilbud på en hel skorsten i et sæt, så se jer om
før i køber ind.

//zigge

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-01-03 19:35

> [...]
stoker-fyr?
> Er der evt nogen der har en pris ide?
> ...inden vi kaster os over skorstenfejeren med ca en mio andre

Måske det bare er mig der er "kedelig" men jeg vil nok ikke være helt
tryg ved et fastbrændselsfyr inde i huset.

Jeg ved det ikke bør være noget problem, men det er ikke sålænge siden
vi havde en strøm og vandafbrydelse og så skal man stole på at
brandslukningen på stokeren virker. Problemet er at der ilden kan brænde
tilbage til brændselsbeholderen.

Jeg vil ihvertfald overveje om ikke det kan placeres i "sikker" afstand.
Det vil sikkert også gøre det nemmere at fylde brændsel på.

/A

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 24-01-03 20:47

> Det betyder der skal bygges / rejses en ny skorsten....
> Der er sikkert en masse regler om skorstene og stråtag/rørtag.

Lån "Bygningsreglement for småhuse" fra 1998 på biblioteket.

> men hvor høj skal sådan en skorsten være?..højden fra taget?

0,8 meter fra tagryggen.

> Må man evt sætte en stålskorsten...når vi regner med at købe stoker-fyr?
> Er der evt nogen der har en pris ide?

Min opfattelse er at en element skorsten er billigere end en
stålskorsten. Men kræver mere arbejde.

--
Med træ hilsen
Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,
Unøjagtighederne kommer af sig selv."

Fra : Martin Christiansen

Dato : 24-01-03 21:00

"Philip Oest Møller" <philip2022@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Lån "Bygningsreglement for småhuse" fra 1998 på biblioteket.

Eller læs det her:

http://www.efs.dk/pls/www1prod/efsdata.efs1?tekst_id=0&emne=byg_byg&produkt=
ebs&show=1

Mvh - Martin

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 24-01-03 20:54

> Det betyder der skal bygges / rejses en ny skorsten....
> Der er sikkert en masse regler om skorstene og stråtag/rørtag.

Lån "Bygningsreglement for småhuse" fra 1998 på biblioteket, så kan i
selv se, hvad der af regler, det er ikke så slemt .

> men hvor høj skal sådan en skorsten være?..højden fra taget?

0,8 meter fra tagryggen.

> Er der evt nogen der har en pris ide?

Min opfattelse er at en elementskorsten er billiger end stål.., og
holder også længere, men kræver mere arbejde ved opsætning.