ang. radeon 9500 og 9700 opløsning ???
Fra : Palle Ib

Dato : 21-01-03 23:23

Kan radeons kort stadigvæk ikke køre 1280*960 opløsning ??
Er der nogen der kan be eller afkræfte dette ??

mvh Palle

Fra : flemsus

Dato : 22-01-03 00:17

"Palle Ib" <guldberg10@stofanet.dk> wrote in message
> Kan radeons kort stadigvæk ikke køre 1280*960 opløsning ??
> Er der nogen der kan be eller afkræfte dette ??
>
> mvh Palle

Det kan jeg afkræfte. Altså det kan det godt. Jeg har et 9500 nu 9700
kort.
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 22-01-03 00:15

"flemsus" <flemsusNOSPAM@hotmail.com> wrote in message

> Det kan jeg afkræfte. Altså det kan det godt. Jeg har et 9500 nu 9700
> kort.

Hvordan har du moddet det, og kører det helt uden fejl (artifacts og
checkerboard)?

Mads Holmer-Jensen

Fra : flemsus

Dato : 22-01-03 15:46

"Mads Holmer-Jensen" <m.holmer-jensen@fjernstofanet.dk> wrote in message
> "flemsus" <flemsusNOSPAM@hotmail.com> wrote in message

> Hvordan har du moddet det, og kører det helt uden fejl (artifacts og
> [...]
Min bror har flyttet modstanden. Hvis jeg ikke OC for meget er der ingen
fejl. Men rammene kan næsten ikke OC, måske fordi jeg kører 141 i fsb og der
er ingen divider. Men det gav da lidt over 1000 mere i 3Dmark.
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Sven

Dato : 22-01-03 03:22

> Kan radeons kort stadigvæk ikke køre 1280*960 opløsning ??
> Er der nogen der kan be eller afkræfte dette ??
>
> mvh Palle

Mit 9700Pro kan godt køre 1280x960.

Sven

Fra : Palle Ib

Dato : 22-01-03 06:35

Mange tak for svaret gutter. Grunden til jeg spurgte er at de ældre ati kort
ikke kunne køre 1280*960 det tætteste de kom var 1280*1024 hvilket jo er en
skæv opløsning.

mvh Palle

Fra : Kim

Dato : 22-01-03 12:08

> [...]
kort
> ikke kunne køre 1280*960 det tætteste de kom var 1280*1024 hvilket jo er

Nu blev jeg lige nysgerig, hvad mener du med "skæv opløsning"?
har du røget for meget tosse tobak i nærheden af den og nu
er den så kommet på et evigheds trip så den er altid "skæv"

nå spøg til side, seriøst hvad er fordele og ulemper ved at køre i
skæve og ikke skæve opløsninger?

Fra : Sven

Dato : 22-01-03 14:04

> Nu blev jeg lige nysgerig, hvad mener du med "skæv opløsning"?
> har du røget for meget tosse tobak i nærheden af den og nu
> er den så kommet på et evigheds trip så den er altid "skæv"

En skæv opløsning er f.eks 1280*1024 og det er 1280x960 ikke, og det er ret
nemt at udregne. Divider højden med bredden (960/1280) dette tal skal så
give 0.75 som resultat, hvilket 300x225, 640x480, 800x600 osv osv gør.

1280x1024 er en opløsning der desværre er indført og specielt TFT-folket
"lider" under den. Når man kører i en skæv opløsning, så bliver ens billede
enten sammenpresset eller udstrukket. Det er (lidt overdrevet) som at se en
gammeldags 4:3 TV-udsendelse på et widescreen TV hvor billedet er fyldt helt
ud, gvs folk ser små og tykke ud. Jeg har ikke rigtig noget bud på, hvorfor
TFT-fabrikanterne har valgt 1280x1024 istedet for 1280x960. Hvis du laver et
kvadrat i 1024x768, skifter til 1280x960 er det stadig et kvadrat, men
skifter du til 1280x1024 ligner det et "fladtrykt" kvadrat, akifter du så
til 1600x1200, så er det fint kvadratisk igen.
Nogle få spil kan "autokorrigere" billedet til skæve opløsninger, f.eks hvis
man har en widescreen monitor.

Derudover findes der monitor-drivere, grafikkortdrivere (eller 3.parts
programmer) der lader dig selv lave nye opløsninger f. eks 1100*825 (rigtigt
forhold), eller 1125*800 (ikke rigtigt forhold). En sådan underlig opløsning
blev opfundet af Matrox i de dage hvor 8MB ram på grafikkortet var toppen,
nemlig 1152x864 (stadig det rigtige forhold). Så kunne man nemlig lige
akkurart køre med pageflipping (2 versioner af skærmbilledet i videokortets
hukommelse samtidig) i 8-bit farver ((1152*864*8)/1024)/1024 ca = med 7.5Mb

Nogle skæve opløsninger er dog af det gode. Tænk på widescreen, eller på de
TFT-skærme der kan vende billedet 90°, så det får ca samme format som et A4.

Sven