Farve på flaske
Fra : Familien Bock

Dato : 21-01-03 18:43

Hvad er den korrekte farve som en flaske til atmosfærisk luft skal have ?

Hvad er fordele / ulemper ved en pulverlakering af ens dykker flaske ?

mvh Lars

Fra : Uffe Møller

Dato : 21-01-03 21:16

Korrekte farve? I gamle dage var alle dykkerflasker hvide med sorte
trekanter i toppen. Jeg tror egentligt ikke at der er specielle farvekrav
andet end at toppen burde have sorte & hvide trekanter, da disse er
kendetegnet for en flaske indeholdende atmosfærisk luft!

Pulverlakering af ens flasker (epoxy eler lign) giver en meget robust
overflade, som er meget beskyttende overfor behandlingen af flaskerne vedr.
transport, dyk mv.

Ulemper, tjaa prisen på lakeringen måske?? Kan ellers ikke lige finde nogen.
Ved sgu ikke om det har nogen betydning rent miljømæssigt, men tror det nu
ikke...

Uffe

Fra : René Kofoed

Dato : 22-01-03 15:08

> [...]
> andet end at toppen burde have sorte & hvide trekanter, da disse er
> kendetegnet for en flaske indeholdende atmosfærisk luft!

Denne markering er ikke gældende mere. Den nye EN 1089-3 norm siger at sådan
en flaske skal have lysegrøn skulder og flaske kroppen er valgfri.

René Kofoed

Fra : Jens Didriksen

Dato : 22-01-03 16:03

> Denne markering er ikke gældende mere. Den nye EN 1089-3 norm siger
> at sådan en flaske skal have lysegrøn skulder og flaske kroppen er
> valgfri.
>
> René Kofoed

Fint nok med standarder, men det gør jo unægteligt også blandgasdykning mere
besværlig og dyrt.

Jeg kender ikke standarden, men skal man i praksis have en bestemt type
farvekodning til hver gasart eller hvordan er de "nye" regler?

Didrik

Fra : René Kofoed

Dato : 22-01-03 22:28

> Jeg kender ikke standarden, men skal man i praksis have en bestemt type
> farvekodning til hver gasart eller hvordan er de "nye" regler?

De nye regler siger blandgasser op til 21% ilt lysegrøn, og mere end 21% ilt
lyseblå. Ren ilt hvid. Flaskekroppen er valgfri farve.
Om man så vil følge dem er jo op til en selv.

René Kofoed

Fra : Andersen

Dato : 22-01-03 20:46

Davs.........

> Hvad er fordele / ulemper ved en pulverlakering af ens dykker flaske ?

Pulverlak.....det er ikke godt til ting der skal i saltvand, en kluderest
eller andet der stikker op af lakken, trækker vand ind bag lakken, og da der
ikke grundmales ved pulverlakring, har du rent jern bag lakken.
Og når dette sker, så er du noget på den, da du ikke kan lappe på pulverlak,
og så er du nød til at få den blæst igen, og malet....

Jeg vil klart anbefalde dig, at male flasken på samme måde som man maler
biler, altså en grundmaling og derefter, lakmaling.
På den måde, har du en overflade er stærk, og skulle få hul på den, har du
stadig grundmaling inde bag, og så er det blot at tørre overfladen, og så
lappe hullet.

Pulverlak er godt til stuelamper og andre ting der ikke bliver udsat for
stød, slag m.m.

Og ja...jeg kender lidt til det.

Leif Andersen

Fra : Allan Hansen

Dato : 22-01-03 22:06

"Andersen" <llundgaard@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Og ja...jeg kender lidt til det.

Davs Leif

Hvad kan du så anbefale som grunder. Der findes jo alverdens typer:
koldforzinkning, hammerlakgrunder, mønje og tilsvarende typer og sikkert
mange andre.

Allan Hansen

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 23-01-03 00:33

få den "metaliseret" først og derefter lakeret....
det er ikke galvanisering jeg mener, men derimod noget metal-"halløj" de
sprøjter på .... det virker rigtig godt..... (flasken ruster ikke hvis du
banker lakken af ..... så er den bare metal-farvet nedenunder....

nøj

Fra : Andersen

Dato : 23-01-03 15:40

Davs....

> [...]
> sprøjter på .... det virker rigtig godt..... (flasken ruster ikke hvis du
> banker lakken af ..... så er den bare metal-farvet nedenunder....

Hvis du mener rigtigt metaliseret, så er det en stor "opvaskemaskine" der
ordner det, der sker det at flasken blive vaske i forskellinge væsker, som
først "åbner" metallet, og derefter "lukker" det igen.
En fin måde at gøre det på, men du skal alligevel give den grunder bagefter,
ellers bider lakken ikke, og den vil hurtigt falde af.

Jeg vil anbefalde dig, autogrunder og autolak, fordi det er billigt, nemt og
lige så godt.

Leif Andersen

Fra : Andersen

Dato : 23-01-03 15:34

Davs Allan...

> Hvad kan du så anbefale som grunder. Der findes jo alverdens typer:
> koldforzinkning, hammerlakgrunder, mønje og tilsvarende typer og sikkert
> mange andre.

Jeg ville vælge den grunder jeg selv bruger, en ganske alm. autogrunder, har
ikke lige nummert på den her, men kan fortælle det i morgen.
Koldforzinkning og alt andet, mener jeg er spil af penge, tid og kræfter,
det er nemt og billigt bare at male den med autolak.

Jeg vil gerne vende tilbage i morgen, med svar på grunderne og evt. maling.

Leif Andersen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-01-03 11:29

Andersen wrote:
> På den måde, har du en overflade er stærk, og skulle få hul på den,
> har du stadig grundmaling inde bag, og så er det blot at tørre
> overfladen, og så lappe hullet.

Hvad ville du lappe med, og hvis der er dannet rust så er det vel bare og
give "hullet" med lidt ståluld?

Fra : Andersen

Dato : 23-01-03 15:48

Davs......

> Hvad ville du lappe med, og hvis der er dannet rust så er det vel bare og
> give "hullet" med lidt ståluld?

Jeg ville slibe rusten væk, give grunder og derefter lak, og om det er
autolak eller klar-lak du bruger er ligemeget, det skal nok holde tæt.
Det kan du gøre med en pensel, eller et stykke stof.....en svamp kan også
bruges, dog skal det være en fin svamp.

Men hvis du undlader grunderne, er du lige vidt, så vil det snart begynder
at ruste igen.

Jeg ville ikke bruge ståluld, da der kan sidde rust på, og på den måde
overføre det til flaksen.
Sandpapir, er hvad jeg ville bruge.

Håber ikke det er gået formeget "det er Leth" i det her...:))

Leif Andersen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-01-03 17:25

Andersen wrote:
> Men hvis du undlader grunderne, er du lige vidt, så vil det snart
> begynder at ruste igen.

Kanon.. kan du ikke poste hvad det er for noget grunder og lak du bruger
altså numrene..

> Håber ikke det er gået formeget "det er Leth" i det her...:))

hehe

Fra : Familien Bock

Dato : 23-01-03 17:52

Jeg har talt med en prof. maler som siger at flaskerne fra nye leveres som
pulverlakeret.

Eventuelle huller i lakken kan rep. med grunder samt maling, på samme måde
som de skrammer en traditionelt malet flaske vil få.

Pulverlakken skulle værre meget resistent overfor slag m.m.

Vedrørende farver har jeg fundet en vejlednig på AGA 's hjemmeside som kan
downloades i PDF format.

mvh Lars

Fra : Andersen

Dato : 23-01-03 18:05

Davs.....

> Eventuelle huller i lakken kan rep. med grunder samt maling, på samme måde
> som de skrammer en traditionelt malet flaske vil få.

Det kan lappes, men man skal huske at slibe et stykke forbi skaden, så man
er sikker på man får det hele med, ellers sker der bare det at det ruster
igen.
Og derfor mener jeg at autolak er bedre, fordi det er nemmere at
vedligeholde og kan lappes nemt.

> Pulverlakken skulle værre meget resistent overfor slag m.m.

Det har du ret i, MEN hvis den får hul, vil rusten brede sig meget, og tit
vil man først opdage det lang tid efter det er sket, og så er det ikke bare
et lille stykke du skal lappe, men et stort område.

Leif Andersen

Fra : Andersen

Dato : 24-01-03 14:57

Davs Jonas......

> Kanon.. kan du ikke poste hvad det er for noget grunder og lak du bruger
> altså numrene..

Her er hvad jeg bruger af lak og grunder.....

Produktet hedder AUTOCOLER.

Grunderen hedder:

p580-2100
Farve breige.

(Hærder p210-833)

(Dette er et epoxy produkt, så husk hansker, maske og noget tøj du ikke har
tænkt dig at bruge bagefter...og lad være med at vaske det i din egen
vaskemaskine.)

Lakken/farven hedder:

Turbo plus.

(Hærder p210-822, det er en rimlig langsom hærder.)

Farverne som jeg oftes maler flaskerne er sort, hvid og gul.

Sort- Ral 9005

Hvid- Ral 9001 eller Ral 9003

Gul- Ral 1016

Husk at komme hærder i, ellers er lakken ikke særlig stærk, og vil "koge op"
hvis man maler over på det.

Overhold hvad der står af blandnings forhold, ellers kan det ende med en
omgang eksem, eller også en lak der ikke holder til noget.

Leif Andersen