Andet multimedie
bentjuul 3670
Fritlægning af hår..
Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 04-01-01 01:26

Hej NG

Jeg er stødt lidt i lidt af et problem.

Problemet:
http://geekonline.dk/flof/arghh.jpg

Det er en forfærdlig gang strithår på hvid baggrund, der gerne skulle
fritlægges (eller i det mindste have ændret den hvide farve til den
orange baggrundsfarve).

Jeg har prøvet at lave et "overlay"-layer med baggrundsfarven. Men det
gør hendes hår mere orange :o/

Hvad er det lige jeg har overset jeg kan gøre i Photoshop6?

--
Dennis Skærup Højlund Andersen (http://dennisandersen.dk)

"Hør børn, gå ud og leg i trafikken."
(W.C. Fields)

Fra : Madsen

Dato : 04-01-01 02:02

"Dennis Skærup Højlund Andersen" <usenet@euph.dk> skrev:

> [...]
> gør hendes hår mere orange :o/
>
> Hvad er det lige jeg har overset jeg kan gøre i Photoshop6?

Uha! Led opgave med traditionelle værktøjer i Photoshop, men version
6.0 er kommet med nogle forbedringer på Extract værktøjet. Du finder
det i Image menuen. Nu er det lidt svært at bruge det på
http://geekonline.dk/flof/arghh.jpg fordi der ligger den hvide kant, så
du er nok nødt til at starte forfra, hvis du vil have det helt perfekt.

Extract værktøjet leder nemlig efter farveforskelle, så det er ideelt
til hår og andre svære ting. Hvis du for alvor skal have fritlagt det proff.
så findes der plugins der gør det endnu bedre end Extract i PS.
Extensis laver deres Mask Pro f.eks. Det er ikke så ringe endda,
skulle jeg hilse og sige!
Extract i Photoshop 6.0 er forbedret i forhold til den der lå i 5.5.
Extract kom med Photoshop 5.5, men i version 6.0 er værktøjerne
blevet smartere. Prøv at kør den og slå Smart Highlightning til ovre
i højre side. Det føles sgu helt som om at værktøjet tænker selv! ;)
Dette er nyt i PS 6.0.

Det går ud på at tegne rundt om det du skal have fritlagt. Når du
har nået hele vejen rundt, fylder du området ud med "Fill Tool"
Nu kan du klikke på Preview, men i forhold til Extract i PS 5.5
så kan du nu redigere i det med Clenup Tool. Hvis du bruger
det normalt, så fjerner det noget fra kanten. Hvis du bruger
det i kombination med ALT-tasten, så får du kanten tilbage igen.
Dette er også nyt i PS 6.0 og en stærk forbedring ifht. PS 5.5!

Efter et lille forsøg på en 10 min. tid, kom jeg frem til følgende:
Det er ikke helt perfekt endnu, men det er jo også dig der skal lave
det. ;)

Extract er nok det bedste du har til rådighed, i mangel af bedre.

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 04-01-01 02:50

Madsen wrote:
>du er nok nødt til at starte forfra, hvis du vil have det helt perfekt.

Havde jeg også regnet med

>Det er ikke helt perfekt endnu, men det er jo også dig der skal lave
>det. ;)

Selvfølgelig. Det er jo det der er det sjove

>Extract er nok det bedste du har til rådighed, i mangel af bedre.

Jeg kender det godt, og har også brugt det en del. Men må indrømme at
jeg ikke rigtig fik det til at funke her. Men når du kan, så kan jeg
vel også

Jeg skal nok poste det endelige resultat.

Men mange tak for hjælpen!

--
Dennis Skærup Højlund Andersen (http://dennisandersen.dk)

"I don't know whether I like it, but it is what I meant."
(Ralph Vaughan Williams)

Fra : Dr. Ralph

Dato : 04-01-01 06:41

>Men når du kan, så kan jeg
>vel også

Nu må du jo regne med, at Madsen er en dygtig mand - så forvent ikke,
du kan præstere mirakler på 10 minutter med det "hvid/røde garn"

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@remove.mail.com
Please remove "remove." before mailing me.

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 04-01-01 13:10

Dr. Ralph wrote:
>Nu må du jo regne med, at Madsen er en dygtig mand - så forvent ikke,
>du kan præstere mirakler på 10 minutter med det "hvid/røde garn"

Det gør jeg skam heller ikke.... Kom faktisk først i seng kl. 4 i
morges pga. det (og jeg starter igen nu her lige om lidt

Men jeg bliver mere og mere overbevist om at jeg skal ud og ha'
investeret i en eller anden form for digitizer!

Fra : Madsen

Dato : 04-01-01 17:16

"Dr. Ralph" <dr.ralph@remove.mail.com> skrev:

> Nu må du jo regne med, at Madsen er en dygtig mand - så forvent ikke,
> du kan præstere mirakler på 10 minutter med det "hvid/røde garn"

Sludder og vrøvl, men tak for rosen alligevel :)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Thomas

Dato : 04-01-01 09:00

> Hvad er det lige jeg har overset jeg kan gøre i Photoshop6?

Dette er nok langt den nemmeste metode:

Lav et lag under dit billedelag, som indeholder din orange baggrundsfarve.
Dobbeltklik på dit billedelag så du får din dialogboks "Layer style" frem.
Der har du nogle "skydere" under "Blend If". Prøv så at trække den højre
skyder mod venstre i "This Layer" indtil du kan se den orange farve skinner
igennem. Nu kan du holde alt tasten nede og trække skyderen yderligere til
venstre for at finjustere gennemsigtigheden af dit lag.

På denne måde slipper du for at tegne rundt om håret i Extract funktionen.

--
MVH

Thomas
http://home8.inet.tele.dk/bcp/tj/ - følg med på vores webcam...
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash4 tutorial

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 04-01-01 14:00

Thomas wrote:

>Dette er nok langt den nemmeste metode:

Det var lige præcis den jeg ledte efter! Tak skal du have!

Men stadig tak til Madsen også, for jeg har da lært en del nyt om
Extract som jeg ikke vidste før (og som også er blevet brugt i det
færdige resultat).

Hvis I vil se det resultatet:
http://geekonline.dk/flof/pyhhh.jpg

Fra : Madsen

Dato : 04-01-01 17:13

> [...]
>
> Men stadig tak til Madsen også, for jeg har da lært en del nyt om
> Extract som jeg ikke vidste før (og som også er blevet brugt i det

Det ser da ikke så ringe ud :))
Jeg kan godt se at Thomas´s metode er smartere og omend endnu
"lettere" end Extract funktionen. Det glæder mig at du alligevel fik den
brugt og fik noget ud af den.
Jeg har længe været irritereret over Extract og til visse opgaver er den
stadig ikke god nok, men som du nok har opdaget, hvis du kender den
fra version 5.5, så er den blevet en hel del bedre i version 6.0.
Nå, men jeg ævler for meget! Tillykke med resultatet :)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 04-01-01 17:50

Madsen wrote:

>Det ser da ikke så ringe ud :))

Jeg synes faktisk også at det blev ganske acceptabelt *Klapper mig
selv på skulderen*

Men nu må vi se hvad brugerne siger... de skal jo trodsalt plages med
det på deres desktop (hvis de da vælger det

>Jeg har længe været irritereret over Extract og til visse opgaver er den
>stadig ikke god nok, men som du nok har opdaget, hvis du kender den
>fra version 5.5, så er den blevet en hel del bedre i version 6.0.

Det er den!

>Tillykke med resultatet :)

Jo tak

Fra : Dr. Ralph

Dato : 05-01-01 03:23

>Jo tak

Ja det var sgu' flot klaret- man skal næsten vide, at der har været
hvid baggrund for at se det.

Men hør engang - det skrivebord skal da ha' en gang AJAX polering :)

Der er jo dobbelt portion ikoner - både et ved startknappen og
ovenover - men sådan er vi så forskellige - hurra for det.

Fra : Dennis Skærup Højlun~

Dato : 05-01-01 04:40

Dr. Ralph wrote:

>Ja det var sgu' flot klaret

Takker Uden hjælp fra denne gruppe havde jeg nok siddet endnu
(øhh.. hvilket jeg jo gør - men ikke med det

>Der er jo dobbelt portion ikoner - både et ved startknappen og
>ovenover - men sådan er vi så forskellige - hurra for det.

De store er lettere at ramme når maskinen lige er startet, og de små
er lettere at komme til når man har +10 programmer / vinduer åben

--
Dennis Skærup Højlund Andersen (http://dennisandersen.dk)

"Der er intet værre en aktiv dumhed."
(Johann Wolfgang von Goethe)