Dyk på Kreta
Fra : john lundsgaard

Dato : 21-01-03 15:03

Hej Gruppe

I maj måned skal jeg tilbringe en uge på Kreta - suk )

Er der nogen af jer der har kendskab til anbefalelsesværdige dykkerfirmaet
der kan give mulighed for et par dyk når jeg nu alligevel er dernede.

Jeg skal bo i Rethymnon.

Hilsen John

Fra : Kalle

Dato : 21-01-03 16:45

Gå ind under www.google.com under grupper og søg på "Kreta dyk"
Der kommer massere fra om dykning på kreta.
God tur
Hilsen Casper

Fra : john lundsgaard

Dato : 22-01-03 10:48

"Hej Kalle

Det har jeg faktisk gjort og )) der var rigtig mange.

nu er mit problem bare - hvem er seriøse.

Er der nogen i gruppen der har erfaringer med den ene eller den anden?

Det er lidt træls på kun 7 dages ferie at fare rundt og så vælge det firma
med hul i gummibåden, ingen luft i flaskerne og møre gummistropper.

Hilsen John

Fra : Thomas Kjeldsen

Dato : 22-01-03 00:08

Jeg var i Agios Nikolaos og i Elounda (Nord-Vest Kreta) for snart en del år
siden (4?).
Nede på promenaden i Agios Nikolaos lå et dykkercenter, der også havde
hjemme i Elounda.
Kan ikke huske navnet og ved af gode grunde ikke om det eksisterer mere, men
det var i hvertfald et fint dykkercenter dengang.

Thomas

Fra : Jens Olsen

Dato : 22-01-03 16:39

"Thomas Kjeldsen" <thomas_SLET-DETTE_@kjelds1.dk> wrote in message news:<3e2dd2c1$0$174$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> [...]
> Kan ikke huske navnet og ved af gode grunde ikke om det eksisterer mere, men
> det var i hvertfald et fint dykkercenter dengang.

Jeg prøvede dem sidste sommer (år 2002), og det er stadigvæk et godt
center.
I Agios Nikolaos holder de til på en lille pier der går ud fra
kystpromenaden en 3-400 meter nord(?) for havnen. De hed så vidt jeg
husker Creta Happy Divers.

Det er ikke noget med ned og så op når først utrænede, fede,
kaosdykker går tom for luft. De var god til at dele folk op i totalt
kegler og så dem der kan dykke, så dykkene var alle af omkring en
times varighed eller over. Vi så nogle store groupere på en knap
halvanden meters penge på et af dykkene.

Dagen før, hvor jeg ikke dykkede, oplevede de et lille jordskælv under
dykket. Jeg snakkede med nogle af dem der var med på dykket, og det
var vist nok en temmelig speciel oplevelse.
Det var nu også en lidt speciel oplevelse på land. Jeg måtte bruge
resten af eftermiddagen på at berolige konen og forsikre at det var
helt normalt og ganske ufarligt med sådan en lille rystetur af
solsengen.

Jens Olsen

Fra : hebheb

Dato : 23-01-03 10:30

"john lundsgaard" skrev d. 21-01-03 15:03 dette indlæg :
> [...]
dykkerfirmaet
> der kan give mulighed for et par dyk når jeg nu alligevel er dernede.

Hej John

Jeg var på Kreta for ca. 3 år siden og dykkede med et dykkercenter der
hed BLUE ADVENTURE DIVING, de var profesionelle og styr på tingene.
Centret lå lige ud til havnen i Chania og de havde en stor båd med plads
til 20 dykker.

Kan stærkt anbefale de grotter der ligger nord for Chania - de er et
besøg værd - og brug gerne 2-4 dyk der.

Det var alt - rigtig god tur.

HB

http://www.kandu.dk/

Fra : john lundsgaard

Dato : 23-01-03 12:44

Tak for de forskellige hints.

Jeg glæder mig til at komme derned. For et par år siden var jeg på ferie i
Tyrkiet og havde et par dyk der, og - selvom der ikke var koraler, så er
bare sigten en oplevelse - når man nu er vant til det "grå grøn grumsede"
vand i Lillebælt

Hilsen John

Fra : Bjarne Elmstrom

Dato : 26-01-03 01:46

Hej

Jeg var en uge på Kreta sidste forår i maj, vi havde virkelig godt vejr med
sol og 20 - 25 grader og vandet var ca 20 grader.
Vi dykkede 3 forskellige steder, I Hersonissos hos et tysk dykkercenter
(vistnok octopus) hvor der virkelig var (for) meget styr på tingene, og
dykkene var lidt kedelige, stenrev/lille væg med små blæksprutter og lidt
fisk.
Derefter dykkede vi i Eluanda, også et tysk dykkercenter (Blue Dolphin),
men har var der en meget hyggelig stemning men også absolut styr på
tingene. De har utrolig mange forskellige dykkerstedet og kan næsten altid
finde et godt sted uanset vejr og strøm. Vi dykkede bla. et sted hvor der
havde været et stort bombardement under ww2 og de deltagende tyske dykkere
stod nærmest på hovedet på bunden hele tiden for at få så mange
patronhylstere med op som muligt, vi andre nød de mange og forskellige
fisk.
Til sidst dukkede vi på sydsiden af øen ved Plakias, hos et center
(Kalypso), som lå midt i en tysk feriekoloni, men blev drevet af nogle
franskmænd, og her var der ikke så meget styr på tingene, men vi havde et
kanon vægdyk hvor man svømmmer ud langs en helt lodret væg startende med 18
meter og så falder bunden hurtigt til ca 60 meter, stadig med fuld sigt fra
top til bund, og defefter falder bunden helt væk (vistnok 200+ meter) og
der kunne man virkelig føle at man kunne "flyve".

De fleste dykkersteder har åbent i maj, der var dog et par steder hvor der
ikke var kommet nogen endnu (bl.a. den på kajen i agios nikolaus).

Bjarne