Safari 280
Fra : ON

Dato : 21-01-03 14:48

Jeg overvejer at købe en brugt model Safari 280.
Er der nogen, der har erfaringer med den, vil jeg gerne, at I besvarer nogle
af følgende spørgsmål:

(Jeg har kig på en vogn fra 1979 med køleskab og Truma gasvarme.)

Kan vognen bruges om vinteren, og hvordan er den i en varm sommer?

Er den let at køre med - er den ustabil ved 80 - 90 km./t?

Er den fugtig?

Er der noget man især skal være opmærksom på ved køb af en model 1979?

Mvh. Olav

Ps. Vognen har ikke fortelt. Hvor får man fat i et billigt fortelt?

Fra : PHK

Dato : 21-01-03 15:30

"ON" <reden@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg overvejer at købe en brugt model Safari 280.
> Er der nogen, der har erfaringer med den, vil jeg gerne, at I besvarer
nogle
> af følgende spørgsmål:

Jeg har ingen erfaringer med den, men jeg vil gerne hjælpe dig lidt på vej
:)

> (Jeg har kig på en vogn fra 1979 med køleskab og Truma gasvarme.)

> Kan vognen bruges om vinteren, og hvordan er den i en varm sommer?

I en varm sommer er den varm akkurat lige som andre campingvogne. Men når
sommeren er varm opholder man sig mest i forteltet.

Om vinteren er den lille. Hvor mange er I der skal afsted?

> Er den let at køre med - er den ustabil ved 80 - 90 km./t?

Det tror jeg bestemt ikke du får nogen problemer med. Det er de lange tunge
vogne der giver problemer der - dog er der også her en del råd der kan
bruges. Men dem får du garanteret ikke brug for :)

> Er den fugtig?

Det kan ikke besvares sådan med et ja eller et nej ... er en bil rusten?

> Er der noget man især skal være opmærksom på ved køb af en model 1979?

Altid om den er fugtangrebet. Det får du en forhandler til at checke, det
har han måleudstyr til.

> Ps. Vognen har ikke fortelt. Hvor får man fat i et billigt fortelt?

Mange campingforhandlere har brugte fortelte liggende. Det kan dog være et
lykketræf hvis han har et telt der passer en 280, de er ret sjældne.

--
_
|_|

Fra : T. Hartung

Dato : 21-01-03 18:16

"PHK" <phk_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vogne der giver problemer der - dog er der også her en del råd der kan
> bruges. Men dem får du garanteret ikke brug for :)

Æhh jeg mener det forholder sig lige omvendt - jo længere triangel jo mere
stabil er vognen - derfor mener jeg at denne vogn kan være mere ustabil en
en stor vogn - dog fås stabilisator + en god pakning med et lavt tyngtepunkt
er også vigtig.

mvh
T. Hartung

Fra : PHK

Dato : 21-01-03 18:38

"T. Hartung" <torben.hartung@noSPAMmail.dk> skrev i en meddelelse

> "PHK" <phk_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> tunge
> >
> Æhh jeg mener det forholder sig lige omvendt - jo længere triangel jo mere
> stabil er vognen

Forkert - fordi der som regel følger mere vægt med.

- derfor mener jeg at denne vogn kan være mere ustabil en
> en stor vogn - dog fås stabilisator + en god pakning med et lavt
tyngtepunkt
> er også vigtig.

Hvad så med trailere - så må de da være rigtig meget ustabile - især når de
ikke er læssede ;)

--
_
|_|

Fra : Carsten Stage

Dato : 21-01-03 18:47

In news:3e2d8574$0$13242$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
PHK typed:

> Forkert - fordi der som regel følger mere vægt med.

Nja, Hartung har ret - forudsat at man taler om kort kontra lang triangel på
en given vogn.

> Hvad så med trailere - så må de da være rigtig meget ustabile - især
> når de ikke er læssede ;)

Så går det da først helt galt, hvis man slet ikke kobler noget på!

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Citer kun det du svarer på eller kommenterer - og gør det under det
citerede. Smid det væk, som du ikke direkte kommenterer. Det står

Fra : John L

Dato : 21-01-03 20:32

Trækstang på Safair 280 sidder den ikke forkert i forhold til luft
modstanden, så ville den også væremere stabil at køre med?
John

Fra : reden

Dato : 22-01-03 20:43

"John L" skrev d. 21-01-03 20:32 dette indlæg :
> Trækstang på Safair 280 sidder den ikke forkert i forhold til luft
> modstanden, så ville den også væremere stabil at køre med?
> John

Tak for svarene!
Det med stabilitet kontra ustabilitet er lidt vanskeligt.
Rust kan vel ikke være det store problem, da vognen er én stor
glasfiberkasse.
Jeg har forgæves søgt efter tests af vognen - er der lavet nogen?
Mvh. ON

http://www.kandu.dk/