|
| Færdselstavler Fra : Steen Eiler Jørgense~ |
Dato : 21-01-03 11:02 |
|
En af mine bekendte påstår, at da tavler med hastighedsbegrænsning på 50,
60, 70, 80 og 90 km/t er runde og hvide med rød kant, er de firkantede
tavler, som er blå med hvid kant, og som bærer teksten "max. 30 km/t" ikke
*egentlige* hastighedsbegrænsningsskilte, og at det ikke er ligeså ulovligt
at overskride dem, som at overskride de runde med rød kant.
Kan det passe?
--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.
Those wounds run...pretty deep."
| |
Reino Andersen (21-01-2003)
| Kommentar Fra : Reino Andersen |
Dato : 21-01-03 11:37 |
|
Steen Eiler Jørgensen skrev:
> En af mine bekendte påstår, at da tavler med hastighedsbegrænsning på 50,
> 60, 70, 80 og 90 km/t er runde og hvide med rød kant, er de firkantede
> tavler, som er blå med hvid kant, og som bærer teksten "max. 30 km/t" ikke
> *egentlige* hastighedsbegrænsningsskilte, og at det ikke er ligeså
ulovligt
> at overskride dem, som at overskride de runde med rød kant.
>
> Kan det passe?
Ja - de blå/hvide skilte er oplysningstavler modsat de rød/hvide, som er
forbudstavler.
--
Reino
| |
Søren Melgaard (21-01-2003)
| Kommentar Fra : Søren Melgaard |
Dato : 21-01-03 11:51 |
|
On Tue, 21 Jan 2003 11:02:23 +0100, "Steen Eiler Jørgensen"
<oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> wrote:
>En af mine bekendte påstår, at da tavler med hastighedsbegrænsning på 50,
>60, 70, 80 og 90 km/t er runde og hvide med rød kant, er de firkantede
>tavler, som er blå med hvid kant, og som bærer teksten "max. 30 km/t" ikke
>*egentlige* hastighedsbegrænsningsskilte, og at det ikke er ligeså ulovligt
>at overskride dem, som at overskride de runde med rød kant.
>
>Kan det passe?
Nej!
De runde, hvide med rød kant(C 55) er forbudstavler og angiver en
lokal hastighedsbegrænsning.
Tavlen skal genopstilles efter alle betydenden sideveje.
De firkantede, blå med hvid kant(E 53) angiver et område med
fartdæmpning. Området ophæves med en grå tavle, (E 54) med diagonale
striber på tværs.
Tavlen skal ikke genopstilles før man kører ud af området med
fartdæmpning.
Der er lige så ulovligt at overskride hastighedsgrænser fastsat ved
E53 som hastighedsgrænser fastsat ved C55.
Mvh.
Søren
| |
Søren Melgaard (21-01-2003)
| Kommentar Fra : Søren Melgaard |
Dato : 21-01-03 12:12 |
|
>Der er lige så ulovligt at overskride hastighedsgrænser fastsat ved
>E53 som hastighedsgrænser fastsat ved C55.
E 53 angiver et område, hvor kørebanen er indrettet således, at den
ikke er egnet til kørsel med højere hastighed en den angivne.
Da man altid skal køre efter forholdene jf. Færdselslovens § 41, er
det også ulovligt at overtræde hastigheden angivet på tavlen! Men et
egentligt forbud er det ikke!
| |
Søren Melgaard (21-01-2003)
| Kommentar Fra : Søren Melgaard |
Dato : 21-01-03 12:31 |
|
OK, for lige at rydde evt. misforståelse af vejen, så gælder de
generelle hastighedsbegrænsninger stadig på stedet, selv om de
firkantede tavler er opstillet....
Blot at du kan overtræde loven ved ikke at køre efter forholdene!
Det vil selvfølgelig være en svær vurdering!
| |
Anders Majland \(Rep~ (21-01-2003)
| Kommentar Fra : Anders Majland \(Rep~ |
Dato : 21-01-03 12:38 |
|
> Blot at du kan overtræde loven ved ikke at køre efter forholdene!
Men er der ikke noget med at de almindelige bødetakster for
hastighedsoverskridelser ikke anvendes når det er E53 skiltes med ?
(og at kørekortet derved ikke per automatik er i fare ved +70% )
/A
| |
Reino Andersen (21-01-2003)
| Kommentar Fra : Reino Andersen |
Dato : 21-01-03 12:55 |
|
Anders Majland skrev:
> Men er der ikke noget med at de almindelige bødetakster for
> hastighedsoverskridelser ikke anvendes når det er E53 skiltes med ?
Jo - E53 er kun en oplysningstavle. De almindelige bødetakster bruges kun,
når de generelle hastighedsbegrænsninger er overskredet eller når
hastigheden er angivet ved forbudstavler.
> (og at kørekortet derved ikke per automatik er i fare ved +70% )
Jo.
--
Reino
| |
bem (21-01-2003)
| Kommentar Fra : bem |
Dato : 21-01-03 17:33 |
|
Søren Melgaard wrote:
1:
>>>Der er lige så ulovligt at overskride hastighedsgrænser fastsat
>>>ved E53 som hastighedsgrænser fastsat ved C55.
2:
>>Da man altid skal køre efter forholdene jf. Færdselslovens § 41,
>>er det også ulovligt at overtræde hastigheden angivet på tavlen! Men
>>et egentligt forbud er det ikke!
3:
> OK, for lige at rydde evt. misforståelse af vejen, så gælder de
> generelle hastighedsbegrænsninger stadig på stedet, selv om de
> firkantede tavler er opstillet....
Her ses et klassisk eksempel på begrebet rygsvømning
Men det er ok at skifte standpunkt frem for at fastholde et urigtigt.
/Bo
| |
S. Melgaard (21-01-2003)
| Kommentar Fra : S. Melgaard |
Dato : 21-01-03 23:21 |
|
>Her ses et klassisk eksempel på begrebet rygsvømning
>Men det er ok at skifte standpunkt frem for at fastholde et urigtigt.
Plask, plask....kunne godt selv se, at det kunne misforsåes, da jeg
havde skrevet det!
Min pointe var bare at der *kunne* være en overtrædelse i begge
tilfælde, men ikke nødvendigvis!
Men tak for indlægget
Mvh.
Søren
| |
Thomas Neumann [8260~ (23-01-2003)
| Kommentar Fra : Thomas Neumann [8260~ |
Dato : 23-01-03 17:29 |
|
hak
> Blot at du kan overtræde loven ved ikke at køre efter forholdene!
>
> Det vil selvfølgelig være en svær vurdering!
hak
Jeg mener ikke det er en svær vurdering. Som fører af en motorkøretøj bærer
man et objektivt ansvar - ergo: kører du galt er du ansvarlig, uanset om din
hastighed var over eller under det der stod på tavlen.
Andre?
Thomas
| |
Henning Makholm (23-01-2003)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 23-01-03 18:27 |
|
Scripsit "Thomas Neumann [8260]" <NOSPAMnews@neumann.dk>
> > Blot at du kan overtræde loven ved ikke at køre efter forholdene!
> > Det vil selvfølgelig være en svær vurdering!
> Jeg mener ikke det er en svær vurdering. Som fører af en motorkøretøj bærer
> man et objektivt ansvar - ergo: kører du galt er du ansvarlig,
Det objektive ansvar gælder erstatningsret. Der er ikke noget
tilsvarende princip angående straf.
--
Henning Makholm "Kurt er den eneste jeg kender der er
*dum* nok til at gå i *ring* på et jernbanespor."
| |
Thomas Neumann [8260~ (23-01-2003)
| Kommentar Fra : Thomas Neumann [8260~ |
Dato : 23-01-03 21:10 |
|
hak
> Det objektive ansvar gælder erstatningsret. Der er ikke noget
> tilsvarende princip angående straf.
hak
enig.
thomas
| |
Reino Andersen (24-01-2003)
| Kommentar Fra : Reino Andersen |
Dato : 24-01-03 00:04 |
|
Thomas Neumann skrev:
> Jeg mener ikke det er en svær vurdering. Som fører af en motorkøretøj
bærer
> man et objektivt ansvar - ergo: kører du galt er du ansvarlig, uanset om
din
> hastighed var over eller under det der stod på tavlen.
Der er ikke noget problem, hvis man kører galt, men det er jo ikke
problemstillingen her.
--
Reino
| |
Andersen (28-02-2003)
| Kommentar Fra : Andersen |
Dato : 28-02-03 22:24 |
|
"Søren Melgaard" <s.melgaard@mailSPAM.dk> skrev i en meddelelse
news:hp8q2vc2tut6oidl8p0jo4vof73i03o1hg@4ax.com...
> On Tue, 21 Jan 2003 11:02:23 +0100, "Steen Eiler Jørgensen"
> <oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> wrote:
>
> >En af mine bekendte påstår, at da tavler med hastighedsbegrænsning på 50,
> >60, 70, 80 og 90 km/t er runde og hvide med rød kant, er de firkantede
> >tavler, som er blå med hvid kant, og som bærer teksten "max. 30 km/t"
ikke
> >*egentlige* hastighedsbegrænsningsskilte, og at det ikke er ligeså
ulovligt
> >at overskride dem, som at overskride de runde med rød kant.
> >
> >Kan det passe?
>
> Nej!
>
> De runde, hvide med rød kant(C 55) er forbudstavler og angiver en
> lokal hastighedsbegrænsning.
>
> Tavlen skal genopstilles efter alle betydenden sideveje.
>
> De firkantede, blå med hvid kant(E 53) angiver et område med
> fartdæmpning. Området ophæves med en grå tavle, (E 54) med diagonale
> striber på tværs.
>
> Tavlen skal ikke genopstilles før man kører ud af området med
> fartdæmpning.
>
> Der er lige så ulovligt at overskride hastighedsgrænser fastsat ved
> E53 som hastighedsgrænser fastsat ved C55.
søren der er da noget du har misforstået det er lovligt at køre 50 selvom
der står 30
jeg mener det er noget vås du skriver
men disse E53 er tit placeret hvor det ikke er tilrådeligt at køre mere
men det er ikke ulovligt
Andersen
| |
Henning (01-03-2003)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 01-03-03 10:54 |
|
>søren der er da noget du har misforstået det er lovligt at køre 50 selvom
>der står 30
>jeg mener det er noget vås du skriver
>
Korrekt - dog med "undtagelser". Er du ny bilist til køreprøve, dumper
du, hvis du kører mere end 30. Tager du taxa-kort dumper du hvis du
sætter farten ned til 30! Forskellen er rutinen i trafikken!
Henning
hsb(at)image.dk
| |
Ivar Madsen (01-03-2003)
| Kommentar Fra : Ivar Madsen |
Dato : 01-03-03 16:07 |
|
Henning skrev Lørdag den 1. marts 2003 10:54 i dk.videnskab.jura:
>>søren der er da noget du har misforstået det er lovligt at køre 50 selvom
>>der står 30
>>jeg mener det er noget vås du skriver
> Korrekt - dog med "undtagelser". Er du ny bilist til køreprøve, dumper
> du, hvis du kører mere end 30.
Det ttror jeg på.
> Tager du taxa-kort dumper du hvis du
> sætter farten ned til 30!
Den tror jeg ikke på, fram med nogle beviser.
> Forskellen er rutinen i trafikken!
Betragter jeg som en gang vås,,,
--
Med venlig hilsen
Ivar Madsen
| |
Morten Bjergstrøm (01-03-2003)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 01-03-03 16:18 |
|
Henning <newsmail@mailme.dk> skrev:
> Korrekt - dog med "undtagelser". Er du ny bilist til køreprøve,
> dumper du, hvis du kører mere end 30.
Hvordan kan man dumpe når Færdselsloven overholdes?
--
Morten http://miljokemi.dk
| |
Bruno Christensen (01-03-2003)
| Kommentar Fra : Bruno Christensen |
Dato : 01-03-03 23:13 |
|
On Sat, 01 Mar 2003 10:54:20 +0100, Henning wrote:
> Korrekt - dog med "undtagelser". Er du ny bilist til køreprøve, dumper
> du, hvis du kører mere end 30. Tager du taxa-kort dumper du hvis du
> sætter farten ned til 30! Forskellen er rutinen i trafikken!
Jeg har svært at tro på at man dumper på en enkelt ting.
Jeg bedømmer en gang imellem mennesker der skal lære fra sig omkring noget
helt andet end færdsel. Det skal være en meget grov "enkelt ting" der laves
for at dumpe. Men mange gange "forser" eleven sig på at "det var liige det,
jeg gjorde forkert", hvor der er mange andre små ting der giver det negative
udslag.
--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen
| |
|
|