PPPoE hjælp søges!
Fra : Anders Krøyer

Dato : 21-01-03 09:59

Hej!

jeg har et problem med at få en Os 9.1 maskine på adsl hos TDC. Ifølge
TDC skal man installere MacPoET som er en PPPoE klient, dette er gjort,
konfigurationerne er tjekket og dobbelttjekket, der er hul igennem fra
en PC, men hver gang jeg prøver at koble Mac'n til kommer der blot en
dialogbox der siger:

"MacPoET could not establish or maintain a PPP over Ethernet session.
The module is not loaded. (Error ID = 2)"

På min egen bærbare med OsX 10.2.3, kører det også fint.

Nogen ideer til hvad jeg kan have overset på den nævnte os9 maskine
(opgradering til osX er udelukket)

jeg takker for alle indputs

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 21-01-03 22:16

Anders Krøyer <bassballs@mac.com> wrote:

> jeg har et problem med at få en Os 9.1 maskine på adsl hos TDC. Ifølge
> TDC skal man installere MacPoET som er en PPPoE klient

Er du sikker på at du skal køre PPPoE og ikke bare almindeligt ethernet?
SVJH bruger vi bare Ethernet hjemme hos mine forældre, der har TDC
Bredbånd ADSL ... er det et andet TDC produkt du har (de har jo flere
forskellige i folden) ...

/hc

Fra : Anders Krøyer

Dato : 23-01-03 09:51

In article <1fp5oz9.1277r6zfzrt7qN%hanschr@sletmigmac.com>,
hanschr@sletmigmac.com (Hans Christian Hansen) wrote:

> [...]
> SVJH bruger vi bare Ethernet hjemme hos mine forældre, der har TDC
> Bredbånd ADSL ... er det et andet TDC produkt du har (de har jo flere

Det er en såkaldt bredbånd basispakke, hvor man selv skal installere en
PPPoE klient på sin maskine I dette tilfælde altså MACPoET som er til
mac os9.x.x, så det er der ikke tvivl om, Jeg kan bare ikke få det til
at spille, har testet med min egen OsX 10.2.3 maskine der har PPPoE
indbygget, der kører det fint.

Det er ikke mit eget abonnement og vedkommende er ikke interesseret i at
skifte til osX endnu pga. sit software.

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 23-01-03 21:43

Anders Krøyer <bassballs@mac.com> wrote:

> Det er en såkaldt bredbånd basispakke, hvor man selv skal installere en
> PPPoE klient på sin maskine

Der er flere forskellige selskaber under TDC, der udbyder ADSL. Hvilken
et af dem taler vi om her? TDC eller TDC Internet? "TDC Bredbånd" kræver
ikke PPPoE, så meget er jeg sikker på. Det kan være at "TDC Internet
Bredbånd" gør .. det har jeg ikke forstand på, jeg har ikke erfaring med
TDC Internets produkter. Men jeg har selv TDC, og det kører fint med OS
9 uden PPPoE.

/hc

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 23-01-03 22:17

> [...]

> indbygget, der kører det fint.
>
> Det er ikke mit eget abonnement og vedkommende er ikke interesseret i at

Jeg har netop været ude og prøve at sætte noget tilsvarende op, men det
er helt håbløst. Bestil en router fra TDC (LinkSys) den har indbygget
switch og det hele spiller.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 23-01-03 23:52

> Jeg har netop været ude og prøve at sætte noget tilsvarende op, men det
> er helt håbløst. Bestil en router fra TDC (LinkSys) den har indbygget
> switch og det hele spiller.

.... eller køb en anden PPPoE-router billigt andetsteds ... f.eks. D-link
604 til ca. 500 kroner (som svjh har PPPoE ... tjek det)

/hc

Fra : Morten Lind

Dato : 24-01-03 09:08

Hans Christian Hansen <hanschr@sletmigmac.com> wrote:

> ... eller køb en anden PPPoE-router billigt andetsteds ... f.eks. D-link
> 604 til ca. 500 kroner (som svjh har PPPoE ... tjek det)
>
> /hc

Nu siger jeg nok noget dumt, for jeg véd ikke noget om det, men
alligevel tror jeg, at PPPoE IKKE skal bruges i forbindelse med
internetopkoblinger.

PPP er en postprotokol og oE betyder Over Ethernet, så det ville betyde,
at I har intern postserver, og det er da ikke tilfældet , vel?

Bare en tanke fra
Morten
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-01-03 10:09

mortenlind@mac.com (Morten Lind) writes:

> PPP er en postprotokol og oE betyder Over Ethernet, så det ville betyde,
> at I har intern postserver, og det er da ikke tilfældet , vel?

PPP er en protokol der er beregnet til at "bære" TCP/IP, og udviklet
til at fungere over serielle linier - fx modem. Du forveksler den
måske med SMTP.

oE delen, vil jeg også gerne selv høre noget om. Jeg vil nemlig gerne
_ind_ på et netværk udefra :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Lind

Dato : 24-01-03 10:37

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> [...]
> måske med SMTP.
>
> oE delen, vil jeg også gerne selv høre noget om. Jeg vil nemlig gerne

Hej Thorbjørn.....Nå ja, det var POP, jeg tænkte på, men jeg tror stadig
ikke på, man bruger PPPoE når man sætter bredbånd op.

Er der NOGEN, der gør det? Og så er det jo ligemeget, hvad TDC
siger...de véd s´gu´ mindre end jeg gør, så jeg ku´ da tjene en formue
som supporter derinde , hæhæ

Men Mac-hjælp skriver lidt om det, men det vedrører kun AirPort, og der
skal modemet være tilsluttet WAN-porten på Air-Port og
PPPoE-oplysningerne skal skrives i viduet: Adgang via PPPoE, som kommer
frem, når man åbner AirPort-indstillingsassistenten.

Man kan hente en PDF-vejledning på http://apple.com/dk/airport

Morten

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-01-03 12:48

On Fri, 24 Jan 2003 10:36:37 +0100, mortenlind@mac.com (Morten Lind)
wrote:

>Hej Thorbjørn.....Nå ja, det var POP, jeg tænkte på, men jeg tror stadig
>ikke på, man bruger PPPoE når man sætter bredbånd op.

Det gør man i høj grad.

>Er der NOGEN, der gør det?

Masser. Det er bare ikke hos alle udbydere man opdager det, da det er
noget routeren klarer i de tilfælde.

> Og så er det jo ligemeget, hvad TDC
>siger...de véd s´gu´ mindre end jeg gør, så jeg ku´ da tjene en formue
>som supporter derinde , hæhæ

Man tjener bestemt ikke en formue som "supporter"* hos TDC (eller
andre ISP'er).

* Det er ikke en supporter du får i telefonen, men kvindeservice.

Fra : Morten Lind

Dato : 24-01-03 13:21

Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Det gør man i høj grad.

Okay, så blev jeg dét klogere, men hvorfor er så det næste spørgsmål?

Er det fordi, PPPoE er bedre end TCP/IP? Eller kan man bedre kontrollere
netværket?

> Masser. Det er bare ikke hos alle udbydere man opdager det, da det er
> noget routeren klarer i de tilfælde.

Aha, routeren hos ISP´en eller routeren hos slutbrugeren?

> Man tjener bestemt ikke en formue som "supporter"* hos TDC (eller
> andre ISP'er).

Næh....det var også bare en joke, jeg ER opmærksom på, at "supporterne"
er wannabees.

> * Det er ikke en supporter du får i telefonen, men kvindeservice.

Jamen, det lyder da godt Som regel også meget hyggeligere.

M.

Fra : Karl Antz

Dato : 24-01-03 13:28

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Er det fordi, PPPoE er bedre end TCP/IP? Eller kan man bedre kontrollere
> netværket?

PPP - i en hvilken som helst form, altså også PPPoE - er en protokol der
så at sige sidder ovenpå TCP/IP.

TCP/IP kan i sig selv ikke transmitteres via serielle forbindelser såsom
telefonledning/modem. Derfor "pakkes" TCP/IP-pakkerne endnu engang ind
af PPP, så de kan accepteres af serielle forbindelser.

Dette protokol har man så også brugt på ethernetforbindelser. Jeg selv
fatter ikke helt hvorfor - det ka' jo næppe være pga det tilfældigt
tildelte IP-nummer, da en DHCP-server osse kan klare dette. Er der nogle
kloge ho'der der ka' sige noget mere om det?

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-01-03 13:40

On Fri, 24 Jan 2003 13:20:54 +0100, mortenlind@mac.com (Morten Lind)
wrote:

>Er det fordi, PPPoE er bedre end TCP/IP? Eller kan man bedre kontrollere
>netværket?

Du kører stadigvæk TCP/IP på PPoE. Årsagen til brugen af PPPoE, er
formodentlig at det er en (forholdsvis) billig måde at få båndbredden
frem til brugeren, samt at det teoretisk set giver flere brugere på
mindre båndbredde. PPPoE er en dial-up teknik i modsætning til always
on løsningerne.

>Aha, routeren hos ISP´en eller routeren hos slutbrugeren?

Routeren hos slutbrugeren.

Fra : Morten Lind

Dato : 24-01-03 13:54

> [...]

> frem til brugeren, samt at det teoretisk set giver flere brugere på
> mindre båndbredde. PPPoE er en dial-up teknik i modsætning til always

Nååeeeh....er det rigtigt forstået, at HVIS jeg benyttede det interne
modem i maskinen, kunne jeg dele signalet med de andre maskiner gennem
en hub ved at konfigurere PPPoE?
M.

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-01-03 13:58

On Fri, 24 Jan 2003 13:53:40 +0100, mortenlind@mac.com (Morten Lind)
wrote:

>Nååeeeh....er det rigtigt forstået, at HVIS jeg benyttede det interne
>modem i maskinen, kunne jeg dele signalet med de andre maskiner gennem
>en hub ved at konfigurere PPPoE?

Det er helt forkert forstået. Ligesom når du bruger et almindeligt
modem, så skal der være et modem i hver ende af forbindelsen, og de
skal være enige om at snakke samme sprog.

For at dele en almindelig modemtelefonforbindelse, kræver det ikke
andet end en router, der har et modem i den ene ende, og et
ethernetinterface i den anden ende.

Fra : Morten Lind

Dato : 24-01-03 14:36

> [...]

> For at dele en almindelig modemtelefonforbindelse, kræver det ikke
> andet end en router, der har et modem i den ene ende, og et

OK, og da var min pointe, at jeg aldrig var stødt på den slags. Jeg har
været kunde hos alle udbydere(de seks almindelige), og er ikke blevet
præsenteret for andet end almindelig PPP, men pyt med det.
Jeg tror jeg må have et praktisk hverdagseksempel, hvis jeg skal fatte
fidusen i det hér

Og det oprindelige spørgsmål var, at Anders ikke kunne forbinde via
PPPoE i OS 9.x

Og det er vel ikke så mærkeligt.....det er der nemlig ikke noget, der
hedder......han skulle godtnok installere noget, jeg ikke véd hvad er,
men jeg synes, det lyder mystisk........Jeg håber, han har fundet ud af
det
M.

Fra : Anders Krøyer

Dato : 24-01-03 19:55

> Og det oprindelige spørgsmål var, at Anders ikke kunne forbinde via
> PPPoE i OS 9.x

Jamen tjuhej så kom der gang i snakken, idag da jeg rodede med mandens
maskine igen igen prøvede jeg at kopiere hans udvidelsessæt og vupti nu
virkede det pludselig, selv om den udvidelse der skulle aktiveres rent
faktisk var slået til i det gamle sæt, ja det var det der skulle til
hmmmm.....

PPPoE er en tunnel der bygges mellem udbyder og bruger, så vidt jeg har
forstået. (hvorfor at TDC bredbånd stadig bruger dette må stå hen i det
uvisse)

Tak skal i have allesammen

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-01-03 17:52

Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> [...]
> frem til brugeren, samt at det teoretisk set giver flere brugere på
> mindre båndbredde. PPPoE er en dial-up teknik i modsætning til always

Tillader PPPoE at man laver en tunnel til et andet netværk?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-01-03 17:51

mortenlind@mac.com (Morten Lind) writes:

> Er det fordi, PPPoE er bedre end TCP/IP? Eller kan man bedre kontrollere
> netværket?

TCP/IP er en protokol som sørger for at information kan fragtes frem
og tilbage mellem to maskiner på en veldefineret måde. Alle de her
forskellige transportlagsprotokoller som PPP, SLIP, Ethernet og hvad
de nu hedder, har til formål at tilbyde TCP/IP over en eller anden
transportmetode. PPP og SLIP har traditionelt været brugt til at gøre
det via Modem, og Ethernet har været brugt til at transportere det i
lokale netværk.

Resultatet: Alle maskiner der bruger TCP/IP kan potentielt snakke med
hinanden ved at kende IP-nummeret uanset hvordan det underliggende
netværk er konstrueret med modem, Ethernet, ATM, satellitforbindelser
osv. Ved at tilføje DNS, får vi også navne på serverne, og så har vi
faktisk det Internet vi kender i dag :)

Det er lidt mere kompliceret når først der kommer
netværk-bag-firewalls og lignende på banen, men det er ikke mget.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-01-03 10:54

On 24 Jan 2003 10:09:17 +0100, Thorbjoern Ravn Andersen
<nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

>oE delen, vil jeg også gerne selv høre noget om. Jeg vil nemlig gerne
>_ind_ på et netværk udefra :)

Du skal have en lidt halvdyr boks i den anden ende (af forbindelsen).

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-01-03 17:45

> Du skal have en lidt halvdyr boks i den anden ende (af forbindelsen).

Kan du være bare en anelse mere konkret?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-01-03 10:35

On Fri, 24 Jan 2003 09:08:17 +0100, mortenlind@mac.com (Morten Lind)
wrote:

>Nu siger jeg nok noget dumt,

Ja.

>for jeg véd ikke noget om det, men
>alligevel tror jeg, at PPPoE IKKE skal bruges i forbindelse med
>internetopkoblinger.

Der er ikke meget andet at bruge det til.

>PPP er en postprotokol og oE betyder Over Ethernet, så det ville betyde,
>at I har intern postserver, og det er da ikke tilfældet , vel?

Du tænker nok på POP. PPP er Point to Point Protocol. Du kan læse mere
om protokollen her:
http://searchnetworking.techtarget.com/sDefinition/0,,sid7_gci214311,00.html

Fra : Morten Lind

Dato : 24-01-03 10:56

> [...]

> Der er ikke meget andet at bruge det til.

> Du tænker nok på POP. PPP er Point to Point Protocol. Du kan læse mere

Ja, Martin....Thorbjørn har belært mig - Ihh, hvor bliver man dygtig,
haha, og det VAR POP, jeg tænkte på
M.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 24-01-03 12:36

Martin Edlich <Newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Ja.

Skide være med det. Hans skal under alle omstændigheder give kvajebajere
til MacBrugers workshop den 1. feb.

Kommer du og hjælper med at suge, Edlich ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-01-03 12:45

On Fri, 24 Jan 2003 12:36:03 +0100, jesper@gylling.net ([2900] Jesper
Haaber Gylling) wrote:

>Kommer du og hjælper med at suge, Edlich ?

Nope. D. 1/2 er en helligdag i det edlichske hjem.

Fra : Morten Lind

Dato : 24-01-03 12:50

> Skide være med det. Hans skal under alle omstændigheder give kvajebajere
> til MacBrugers workshop den 1. feb.
>
> Kommer du og hjælper med at suge, Edlich ?

Hov, hov.....Jesper - er det dig eller mig, der inviterer?
Du véd vel godt, at det er dén, der betaler musikken, der bestemmer,
hvad der skal spilles

Du er nok i hopla idag, hva´?

Hæhæ - CU(har jeg lige lært af Davids knægt)
M.

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-01-03 01:15

I <kkk7guijj4.fsf@mimer.null.dk> Thorbjoern Ravn Andersen ytrede:
> Kan du være bare en anelse mere konkret?

Så skal du være lidt mere konkret med dit spørgsmål.

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-01-03 01:18

I <kkadhqij7a.fsf@mimer.null.dk> Thorbjoern Ravn Andersen ytrede:
> Tillader PPPoE at man laver en tunnel til et andet netværk?

Jeg er ikke sikker, men jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne
det.