Mere end 160 tegn
Fra : Anja Nielsen

Dato : 20-01-03 23:34

Hej

Min kæreste og jeg har lige diskuteret hvad man betaler for sms med mere end
160 tegn på de telefoner som understøtter dette.

Jeg mener at der bliver sendt 2 eller 3 (afhængigt af antal tegn) sms'er,
mens hun mener at der bliver sendt 1 sms uanset længde (dog er det maks 459
tegn på hende nokia-telefon).

Hvem har ret?

MVH
Jacob Jensen
omo@adslhome.dk

Fra : Mark Beaumont

Dato : 21-01-03 04:54

Anja Nielsen wrote:
> Min kæreste og jeg har lige diskuteret hvad man betaler for
> sms med mere end 160 tegn på de telefoner som understøtter
> dette.

En SMS-besked kan indeholde op til 160 tegn. Når du skriver en
besked, der fylder mere end 160 tegn, så bliver den delt over flere
SMSer. Hvis modtagerens telefon understøtter disse lange beskeder,
bliver de ved modtagelsen igen sat sammen til en besked.
Hvis du skriver en besked på f.eks. 200 tegn betaler du for 2 SMSer.

Vh Mark

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 21-01-03 08:50

Anja Nielsen skrev:

> [...]
>mens hun mener at der bliver sendt 1 sms uanset længde (dog er det maks 459

Det har du. Er beskeden på 161 tegn, så sendes der reelt 2 beskeder -
og dem får man selvfølgelig lov til at betale for. Jeg kunne godt
forestille mig, at teleselskaberne er ganske glade for denne "feature"
Nokia har fundet på, for jeg er ret sikker på, at din kæreste ikke er
den eneste der ikke ved hvordan det hænger sammen.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din mobiltelefon

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-01-03 08:55

> forestille mig, at teleselskaberne er ganske glade for denne "feature"
> Nokia har fundet på, for jeg er ret sikker på, at din kæreste ikke er
> den eneste der ikke ved hvordan det hænger sammen.

Jeg synes personligt det er det værste skrammel.. Det værste er dog
Nokia-ejerne, der er ude af stand til at skille Nokia-proprietært sjusk
fra standard-ting og følgelig gladeligt bruger deres dårligt
specificerede features til at sende beskeder til folk der har
kvalitetstelefoner.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 21-01-03 19:17

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Jeg synes personligt det er det værste skrammel.

Ja, det er en besynderlig måde at gøre det på...

Om man er til sammenkædede beskeder eller ej, i Nokia 3510 (og sikkert
andre) har de gjort det en smule bedre. Tælleren tæller ned fra 160
(og ikke 4xx), og tæller forfra igen i besked nr. 2. Så kan man
nemmere se, hvor mange tegn der er tilbage i den enkelte besked.

> [...]
>Nokia-proprietært sjusk fra standard-ting og følgelig gladeligt
>bruger deres dårligt specificerede features til at sende beskeder

Hehe, "dynamiske" SMSer er også noget bavl, det er stort set altid
umuligt for mig at se hvad det er jeg modtager af sådan nogle - men
jeg ville faktisk også helst være fri :)

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din mobiltelefon