Valg af diskonteringsrente i offentlige IT~
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 20-01-03 19:22

Jeg har brug for lidt input til, hvordan jeg skal udvælge en passende
diskonteringsrente for offentlige IT-projekter.

Finansministeriet anbefaler i sin vejledning fra 1999 at anvende en fast
rente på 6% for projekter med en løbetid op til 20 år, men det mener jeg
umiddelbart er svært at argumentere for i forhold til et IT-projekt.

Dels er investeringshorisonten typisk meget kortere på denne type
projekter - sjældent over 3 år.

Dels er det en ret høj rente, den generelle markedssituation taget i
betragtning. Jeg ville personlige foretrække den effektive rente på den
1-årige statsobligation, der lige nu er ca. 3%.

FM's vejledning kan findes her:
http://www.fm.dk/sideforloebbeholder.asp?artikelID=2628&mode=hele

Fra : -oxxxxxo-

Dato : 29-01-03 22:17

6% er umiddelbart et godt bud.

En risikofri rente på 3 år (3 årig statsobligation) er p.t. 3,20%. Hertil
skal du ligge en eller anden form for risikotillæg.

I aktieanalyser af IT-selskaber har man tidligere brugt diskonteringsrenter
for egenkapitalen på >20% p.a..

Derfor ... det er et meget åbent spørgsmål, og derfor vil det også været et
meget åbent svar.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 29-01-03 22:56

-oxxxxxo- wrote:
> 6% er umiddelbart et godt bud.
>
> En risikofri rente på 3 år (3 årig statsobligation) er p.t. 3,20%.
> Hertil skal du ligge en eller anden form for risikotillæg.

Hvorfor?

Pointen i at vælge renten på den 3-årige statsobligation er jo, at et af
alternativerne til at bruge pengene på det pågældende projekt, er at
tilbagekøbe nogle af sine egne statsobligationer for dem, og dermed
tilbagebetale et lån.

> I aktieanalyser af IT-selskaber har man tidligere brugt
> diskonteringsrenter for egenkapitalen på >20% p.a..

Men typisk fordi alternativet er andre højtforrentede investeringer.