Hjælp- Please hurtigt svar
Fra : NE

Dato : 20-01-03 19:15

I forbindelse med køb af andet hus, har vi spurgt: Er alle el- og andre
tekniske installationer udført forskriftmæssig korrekt.
Vi synes det er et meget vigtig punkt. , Og jeg kan huske fra tidligre, at
man som sælger skrev under på , at alle tekniske installationer fungerede og
var i orden.

Sælger siger: ved ikke.
Hvad siger loven- skal det være i orden? Tak for hurtigt svar MVH Ejnar
Nielsen

Fra : Mogens

Dato : 20-01-03 21:18

On Mon, 20 Jan 2003 19:15:07 +0100, "NE" <Ejnar-nielsen@mail.dk>
wrote:

> [...]
>var i orden.
>Sælger siger: ved ikke.
> Hvad siger loven- skal det være i orden?

Selvfølgelig skal de være iorden.

Jeg har lige drøftet det med min nabo, som solgte sit hus idag - efter
en byggeteknisk gennemgang i fredags. El-inst. SKAL være iorden -
inkl. diverse forlængerledninger til frysere, og hvad ved.. jeg !

/MK

Fra : M@rk

Dato : 20-01-03 21:41

Mon, 20 Jan 2003 21:18:00 +0100, berigede Mogens
<oo300024vNO@SPAMe-mail.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Selvfølgelig skal de være iorden.

Dog er der den lille hage, at de godt sælger bekendt kan være i orden,
uden reelt at være det .................... sælger svarer derfor ja, i
god tro og hvem hænger så på aben?!

Den umiddelbare bedste ide er nok, som en anden nævner, at få en
installatør til, at rende huset igennem - og jeg tilføjer lige: "og
give et tilbud på, hvad eventuelle fejl og mangler vil koste at
udbedre".

Det er så op til den enkelte køber, om man vil bede om et nedslag på
samme eller bede sælger om, at udbedre fejl og mangler inden handlens
indgåelse.

/Mark

--
M@rk, the unknown @ vosborg.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Mogens

Dato : 20-01-03 22:21

On Mon, 20 Jan 2003 21:41:17 +0100, "M@rk" <unknown@vosborg.invalid>
wrote:

> [...]
>Det er så op til den enkelte køber, om man vil bede om et nedslag på
>samme eller bede sælger om, at udbedre fejl og mangler inden handlens

Er installationerne ikke iorden, hænger sælgeren efterfølgende på
regningen.

Jeg kender et klokkerent tilfælde, hvor halvdelen af huset var udført
med sjuskede el-installationer i de skjulte rør. Sælger kom til at
betale hele l***** - altså det at få bragt inst. iorden

/MK

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 20-01-03 22:32

"Mogens" <oo300024vNO@SPAMe-mail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg kender et klokkerent tilfælde, hvor halvdelen af huset var udført
> med sjuskede el-installationer i de skjulte rør. Sælger kom til at

Ejerskifteforsikringen dækkede for os. (40K...)

\MK

Fra : M@rk

Dato : 21-01-03 08:13

Mon, 20 Jan 2003 22:21:19 +0100, berigede Mogens
> [...]

>Jeg kender et klokkerent tilfælde, hvor halvdelen af huset var udført
>med sjuskede el-installationer i de skjulte rør. Sælger kom til at

Blev sagen anbragt for en domstol eller betalte sælger "blot" ved
kasse 1?

/Mark

Fra : Mogens

Dato : 21-01-03 08:42

On Tue, 21 Jan 2003 08:13:01 +0100, "M@rk" <unknown@vosborg.invalid>
wrote:

>Blev sagen anbragt for en domstol, eller betalte sælger "blot" ved
>kasse 1?

Han skulle ha' et par breve fra køberens advokat - så faldt han til
patten og indvilgede i at betale for arbejdet.

Det var helt berettiget - noget sjusk af dimensioner. Han havde
eksempelvis ikke respekteret ledningsfarverne i forbindelse med en
renovering (f.eks, lyseblå som nulleder), hvorfor der måtte trækkes
nye ledningerne i rørene.

/MK

Fra : M@rk

Dato : 21-01-03 09:40

Tue, 21 Jan 2003 08:42:26 +0100, berigede Mogens
<oo300024vNO@SPAMe-mail.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Han skulle ha' et par breve fra køberens advokat - så faldt han til
>patten og indvilgede i at betale for arbejdet.

Dejlig for dem - dog er der desværre langt fra dette eksempel til, at
sige at der er klokkeren dækning. Hvis sælger havde sagt "hop i havet"
havde købet været "tvunget" til, at indbringe sagen for en domstol som
et privat søgsmål - præcedence i disse sager er, at man skal lide et tab
på over 10% af kontantprisen for, at man har mere end en chance for, at
få lidt penge at gøre godt med

Bemærk venligst, at jeg skriver "præcedence" og ikke "det er altid
sådan"

> [...]
>eksempelvis ikke respekteret ledningsfarverne i forbindelse med en
>renovering (f.eks, lyseblå som nulleder), hvorfor der måtte trækkes

Vi kan kun være enige om, at en overholdelse af ledningsfarverne er en
dejlig ting - noget som jeg også hylder - men det kvalificerer desværre
ikke til erstatning, da (alt efter hvornår installationen er lavet) ikke
længere er krav om, at nul skal være blå. De nye regler foreskriver
(desværre), at der er frit farvevalg, så længe du ikke bruger gul/grøn
til andet end jord. En kedelig udvikling (IMHO), men sådan er livet

/Mark

Fra : Jesper Hansen

Dato : 21-01-03 09:17

> Dog er der den lille hage, at de godt sælger bekendt kan være i orden,
> uden reelt at være det .................... sælger svarer derfor ja, i
> god tro og hvem hænger så på aben?!

Jeg er selv blevet trukket i retten for noget som køber mente ikke var
udført fagmæssigt korrekt. Det som det det hele handlede om var at i
salgskontrakten stod der - som det vidst typisk gør - at "sælger ikke er
bekendt med evt. fejl og mangler" (eller noget lign.) I dette ligger også
hvad sælger *burde* have vidst. I vores tilfælde viste det sig at "sælger
som lægperson ikke kunne have vidst noget om skaden" da den var lavet af
fagpersoner, for tidligere ejere af ejendommen.
Selvfølgelig - hvis sælger selv har lavet sit El-arbejde (eller hvilket som
helst andet arbejde på sit hus) vil det jo selvfølgelig være noget han "har
vidst" og dermed hænger sælger "på den".

Jeg tror at den eneste måde man som sælger kan komme ud over ansvaret er via
en ejerskifteforsikring der kræver en tilstandsrapport. Hvis køber får
tilbudt en ejerskiftforsikring og nægter at være med til at lave en, er der
lige kommet en højestretsdom (mener jeg det var) på at køber så ved evt.
handel selv står med ansvaret.

Btw. nu skriver du kun om El-arbejde, sælgers ansvar gælder selvfølgelig
alle Fejl og mangler i huset "han burde have kendt til". Du får vel en
advokat til at lave kontrakt o. lign. ?!

Mvh

Jesper

Fra : Peter G C

Dato : 20-01-03 21:40

NE skrev i news:3e2c3ca9$0$176$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

[klip]

> Hvad siger loven- skal det være i orden? Tak for hurtigt svar MVH
> Ejnar Nielsen

Få det undersøgt af en installatør eller lignende inden køb!

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Gert

Dato : 20-01-03 23:04

"NE" <Ejnar-nielsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> var i orden.
>
> Sælger siger: ved ikke.
> Hvad siger loven- skal det være i orden? Tak for hurtigt svar MVH Ejnar

om end dette ikke er et hurtigt svar så!

du kan få foretaget et installations eftersyn
af en aut el instalatør, om du eller sælger så skal betale det,
det ved jeg ikke

Med venlig Hilsen

Gert Ringholm Møller