misbrug af visakort på nettet
Fra : Nikolaj

Dato : 20-01-03 18:23

På opfordring fra dk.forbruger, så prøver jeg lige her.

Jeg bestilte noget på nettet i august, men jeg har stadig ikke modtaget
det.
Jeg var så i banken i dag for at høre om det var muligt at få pengene
tilbage, men de siger at der er en frist på 60 dage. Så der er ingenting at
gøre.
Kan det virkelig passe ?

Hvis det ikke passer, så vil jeg gerne have nogle links eller noget info,
som jeg kan vise til banken.

Hilsen
Nikolaj

Fra : Nikolaj

Dato : 20-01-03 18:25

Det blev forresten bestilt i USA med visa, hvis det har noget at sige.

Hilsen
Nikolaj

Fra : Carsten Holck

Dato : 20-01-03 20:48

Nikolaj wrote:
> Det blev forresten bestilt i USA med visa, hvis det har noget at sige.

Hvis det var i DK må de sjvh ikke trække pengene før de sender varene
/@rsten

Fra : Chevy Power>Brian Sø~

Dato : 20-01-03 21:09

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse

> Hvis det var i DK må de sjvh ikke trække pengene før de sender varene

De efterhånden mange gange jeg har købt varer i USA med mit VISA-kort
er beløbet først trukket samme dag som ordren er sendt.
Jeg ved ikke om amerikansk lovgivning er inde over
eller jeg har været heldig at handle med "ordentlige" firmaer.
De firmaer jeg har handlet mest med er :
www.summitracing.com
www.stewartcomponents.com
www.yearone.com
www.gtechpro.com
www.mpbrakes.com
--
Brian Sørup
1976 Camaro, 461Cui.

Fra : Anders

Dato : 20-01-03 21:49

"Nikolaj" <nikolaj@mjacksonSLET.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gøre.
> Kan det virkelig passe ?
>
> Hvis det ikke passer, så vil jeg gerne have nogle links eller noget

Så vidt jeg husker reguleres dette af §11 i Betalingsmiddelloven.

§ 11.(stk.1) Udsteder hæfter i forhold til brugeren for tab som følge af
andres uberettigede anvendelse af et betalingsmiddel, medmindre andet
følger af stk. 2-6. Brugeren hæfter kun efter stk. 2-6, hvis
transaktionen er korrekt registreret og bogført.

Udgangpunktet i loven er således, at banken hæfter for det trukne beløb
(som de herefter skal føre tilbage til din konto), og der findes ikke i
loven en mulighed for at banken kan anvende en indsigelsesfrist.

Dette forklares desuden udførligt i Forbrugerombudsmandens
Retningslinier vedrørende fjernsalg m.v. i betalingssystemer med
betalingskort (december 1996). Disse kan findes på Forbrugerstyrelsens
hjemmeside www.fs.dk (søg f.eks. på 'indsigelse').

Såfremt banken ikke er til at overbevise, så kan du klage til
Forbrugerstyrelsen. Det er dog en god ide, hvis du først kan få bankens
afvisning af at tilbageføre beløbet skriftligt, idet du nok får brug for
at kunne dokumentere din påstand.

-Anders

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-03 21:53

Nikolaj skrev:

>Jeg var så i banken i dag for at høre om det var muligt at få pengene
>tilbage, men de siger at der er en frist på 60 dage. Så der er ingenting at
>gøre.

Pjat. Kortudstederen hæfter over for kortholderen. Det følger af
lov om betalingsmidler, § 11, som du kan henvise til. Meddel dem
at du vil have dine penge med det vuns.

>Hvis det ikke passer, så vil jeg gerne have nogle links eller noget info,
>som jeg kan vise til banken.

De kender udmærket den relevante lov.

Spørg dem evt. hvad de ville sige til at du bad dem vente 60 dage
uden renter når du skyldte dem penge. Men du behøver ikke
diskutere eller argumentere. Kræv din ret.

--
Bertel

Fra : Nikolaj

Dato : 20-01-03 23:31

Lige et par tillægs-spørgsmål:

Nu er det jo US dollars, som er hævet på mit kort.
Vil jeg få tilbage betalt de danske kr, som blev trukket, eller vil det være
en omregning fra US dollars til nuværende kurs ?

Er det tilladt for banken at tage gebyr for at skaffe pengene tilbage til
mig ?

Nikolaj

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 20-01-03 23:55

> [...]

det være
> en omregning fra US dollars til nuværende kurs ?

Du får præcis det beløb tilbage (i DKR), som er blevet hævet
uretmæssigt.

> Er det tilladt for banken at tage gebyr for at skaffe pengene tilbage
til
> mig ?

Nej.

mvh
Peter

Fra : B Larsen

Dato : 21-01-03 01:53

Prøv at henvende dig direkte til VISA. I DK repræsenteret af PBS.

Jeg har nemlig den forestilling at: For at når man, som virksomhed
(hvorsomhelst i verden) bliver certificeret (eller godkendt, om man vil)
Til at kunne anvende VISA. Så skal man leve op til ikke så få krav om
hæderlighed, soliditet osv.

Hvis en virksomhed trodser dette, vil det jo bringe deres mulighed for at
tage imod betaling, fra VISA i fare. Det er de næppe interesseret i!!

Hvad angår banken. Ja, så er VISA bare et produkt de videresælger.
Interessen for at forfølge sådanne sager har næppe den højeste prioritet.

Bjarne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-03 07:29

B Larsen skrev:

>Hvad angår banken. Ja, så er VISA bare et produkt de videresælger.
>Interessen for at forfølge sådanne sager har næppe den højeste prioritet.

Kender du andre eksempel på at bankerne giver indkrævning af
manglende penge i deres kasse lav prioritet? Eller overser du at
de af egen lomme skal erstatte kunden det beløb der er hævet
uretmæssigt?

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-01-03 09:42

> [...]

> Jeg var så i banken i dag for at høre om det var muligt at få
> pengene tilbage, men de siger at der er en frist på 60 dage. Så

Nej. Hvilken bank er der tale om?

Du kunne evt. overveje at indklage banken for PBS.

--
Morten http://miljokemi.dk