/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
misbrug af visakort på nettet
Fra : Nikolaj


Dato : 20-01-03 18:23

På opfordring fra dk.forbruger, så prøver jeg lige her.

Jeg bestilte noget på nettet i august, men jeg har stadig ikke modtaget
det.
Jeg var så i banken i dag for at høre om det var muligt at få pengene
tilbage, men de siger at der er en frist på 60 dage. Så der er ingenting at
gøre.
Kan det virkelig passe ?

Hvis det ikke passer, så vil jeg gerne have nogle links eller noget info,
som jeg kan vise til banken.

Hilsen
Nikolaj




 
 
Nikolaj (20-01-2003)
Kommentar
Fra : Nikolaj


Dato : 20-01-03 18:25

Det blev forresten bestilt i USA med visa, hvis det har noget at sige.

Hilsen
Nikolaj



Carsten Holck (20-01-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 20-01-03 20:48

Nikolaj wrote:
> Det blev forresten bestilt i USA med visa, hvis det har noget at sige.
>

Hvis det var i DK må de sjvh ikke trække pengene før de sender varene
/@rsten



Chevy Power>Brian Sø~ (20-01-2003)
Kommentar
Fra : Chevy Power>Brian Sø~


Dato : 20-01-03 21:09


"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse
news:3e2c527b$0$146$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Nikolaj wrote:
> > Det blev forresten bestilt i USA med visa, hvis det har noget at sige.
> >
>
> Hvis det var i DK må de sjvh ikke trække pengene før de sender varene

De efterhånden mange gange jeg har købt varer i USA med mit VISA-kort
er beløbet først trukket samme dag som ordren er sendt.
Jeg ved ikke om amerikansk lovgivning er inde over
eller jeg har været heldig at handle med "ordentlige" firmaer.
De firmaer jeg har handlet mest med er :
www.summitracing.com
www.stewartcomponents.com
www.yearone.com
www.gtechpro.com
www.mpbrakes.com
--
Brian Sørup
1976 Camaro, 461Cui.
1988 Mazda 626 2,0 GLX
fjern XXX fra min mailadresse




Anders (20-01-2003)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 20-01-03 21:49

"Nikolaj" <nikolaj@mjacksonSLET.com> skrev i en meddelelse
news:b0hbav$5t0$1@news.cybercity.dk...
> På opfordring fra dk.forbruger, så prøver jeg lige her.
>
> Jeg bestilte noget på nettet i august, men jeg har stadig ikke
modtaget
> det.
> Jeg var så i banken i dag for at høre om det var muligt at få pengene
> tilbage, men de siger at der er en frist på 60 dage. Så der er
ingenting at
> gøre.
> Kan det virkelig passe ?
>
> Hvis det ikke passer, så vil jeg gerne have nogle links eller noget
info,
> som jeg kan vise til banken.
>
> Hilsen
> Nikolaj
>
>
Så vidt jeg husker reguleres dette af §11 i Betalingsmiddelloven.

§ 11.(stk.1) Udsteder hæfter i forhold til brugeren for tab som følge af
andres uberettigede anvendelse af et betalingsmiddel, medmindre andet
følger af stk. 2-6. Brugeren hæfter kun efter stk. 2-6, hvis
transaktionen er korrekt registreret og bogført.

Udgangpunktet i loven er således, at banken hæfter for det trukne beløb
(som de herefter skal føre tilbage til din konto), og der findes ikke i
loven en mulighed for at banken kan anvende en indsigelsesfrist.

Dette forklares desuden udførligt i Forbrugerombudsmandens
Retningslinier vedrørende fjernsalg m.v. i betalingssystemer med
betalingskort (december 1996). Disse kan findes på Forbrugerstyrelsens
hjemmeside www.fs.dk (søg f.eks. på 'indsigelse').

Såfremt banken ikke er til at overbevise, så kan du klage til
Forbrugerstyrelsen. Det er dog en god ide, hvis du først kan få bankens
afvisning af at tilbageføre beløbet skriftligt, idet du nok får brug for
at kunne dokumentere din påstand.

-Anders



Bertel Lund Hansen (20-01-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 20-01-03 21:53

Nikolaj skrev:

>Jeg var så i banken i dag for at høre om det var muligt at få pengene
>tilbage, men de siger at der er en frist på 60 dage. Så der er ingenting at
>gøre.

Pjat. Kortudstederen hæfter over for kortholderen. Det følger af
lov om betalingsmidler, § 11, som du kan henvise til. Meddel dem
at du vil have dine penge med det vuns.

>Hvis det ikke passer, så vil jeg gerne have nogle links eller noget info,
>som jeg kan vise til banken.

De kender udmærket den relevante lov.

Spørg dem evt. hvad de ville sige til at du bad dem vente 60 dage
uden renter når du skyldte dem penge. Men du behøver ikke
diskutere eller argumentere. Kræv din ret.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Nikolaj (20-01-2003)
Kommentar
Fra : Nikolaj


Dato : 20-01-03 23:31

Lige et par tillægs-spørgsmål:

Nu er det jo US dollars, som er hævet på mit kort.
Vil jeg få tilbage betalt de danske kr, som blev trukket, eller vil det være
en omregning fra US dollars til nuværende kurs ?

Er det tilladt for banken at tage gebyr for at skaffe pengene tilbage til
mig ?

Nikolaj



Chuke Mimergolf (20-01-2003)
Kommentar
Fra : Chuke Mimergolf


Dato : 20-01-03 23:55

"Nikolaj" <nikolaj@mjacksonSLET.com> skrev

> Nu er det jo US dollars, som er hævet på mit kort.
> Vil jeg få tilbage betalt de danske kr, som blev trukket, eller vil
det være
> en omregning fra US dollars til nuværende kurs ?

Du får præcis det beløb tilbage (i DKR), som er blevet hævet
uretmæssigt.

> Er det tilladt for banken at tage gebyr for at skaffe pengene tilbage
til
> mig ?

Nej.

mvh
Peter



B Larsen (21-01-2003)
Kommentar
Fra : B Larsen


Dato : 21-01-03 01:53

Prøv at henvende dig direkte til VISA. I DK repræsenteret af PBS.

Jeg har nemlig den forestilling at: For at når man, som virksomhed
(hvorsomhelst i verden) bliver certificeret (eller godkendt, om man vil)
Til at kunne anvende VISA. Så skal man leve op til ikke så få krav om
hæderlighed, soliditet osv.

Hvis en virksomhed trodser dette, vil det jo bringe deres mulighed for at
tage imod betaling, fra VISA i fare. Det er de næppe interesseret i!!

Hvad angår banken. Ja, så er VISA bare et produkt de videresælger.
Interessen for at forfølge sådanne sager har næppe den højeste prioritet.

Bjarne


"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> wrote in message
news:b0huo0$o0c$1@sunsite.dk...
> "Nikolaj" <nikolaj@mjacksonSLET.com> skrev
>
> > Nu er det jo US dollars, som er hævet på mit kort.
> > Vil jeg få tilbage betalt de danske kr, som blev trukket, eller vil
> det være
> > en omregning fra US dollars til nuværende kurs ?
>
> Du får præcis det beløb tilbage (i DKR), som er blevet hævet
> uretmæssigt.
>
> > Er det tilladt for banken at tage gebyr for at skaffe pengene tilbage
> til
> > mig ?
>
> Nej.
>
> mvh
> Peter
>
>



Bertel Lund Hansen (21-01-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 21-01-03 07:29

B Larsen skrev:

>Hvad angår banken. Ja, så er VISA bare et produkt de videresælger.
>Interessen for at forfølge sådanne sager har næppe den højeste prioritet.

Kender du andre eksempel på at bankerne giver indkrævning af
manglende penge i deres kasse lav prioritet? Eller overser du at
de af egen lomme skal erstatte kunden det beløb der er hævet
uretmæssigt?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Morten Bjergstrøm (21-01-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 21-01-03 09:42

"Nikolaj" <nikolaj@mjacksonSLET.com> skrev:

> På opfordring fra dk.forbruger, så prøver jeg lige her.
>
> Jeg bestilte noget på nettet i august, men jeg har stadig ikke
> modtaget det.
> Jeg var så i banken i dag for at høre om det var muligt at få
> pengene tilbage, men de siger at der er en frist på 60 dage. Så
> der er ingenting at gøre.
> Kan det virkelig passe ?

Nej. Hvilken bank er der tale om?

Du kunne evt. overveje at indklage banken for PBS.

--
Morten http://miljokemi.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408895
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste