Rygter om de kommende PowerMacs
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 20-01-03 18:26

Marts/April:

Dual 1.4 Ghz PowerMac G4 / XServe

Seybold /sent på 2003:

1,8 Ghz PPC 970 baserede Powermacs, 2-4 CPuer
900 Mhz FSB (systembus)
Hypertransport bussystem, 6,4 GB/s
PCI-X
FireWire 800
Airport extreme

De 2 sidste punkter skal måske forventes endnu tidligere, fx. tiL April.
--
Peter - http://titancity.com/about.html
http://haxor.dk/islamnyt/

Fra : Tom Dissing

Dato : 20-01-03 19:07

Er det muligt at læse mere om disse rygter nogle steder !?
Den dern 970 CPU !? .. Hvad er det for en fætter !!?
Og hvilket ram kører overhovedet så hurtigt ( hurtigt nok )
Tom

PS
Er systembussen 4x pipe ( fordelt på fire CPUs eller er der tale om en
systembus der rent faktisk kan arbejde ved 900 Mhz !?
I så fald hvilket ram kører - idag eller I fremtiden - ved 900 Mhz !?!

On 20/01/03 18:25, in article
1fp3kf8.z3u4ie5ztrpcN%no_spam@invalid_email.com, "Peter Bjørn Perlsø"

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 20-01-03 19:22

Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Er det muligt at læse mere om disse rygter nogle steder !?

macrumors.com
macosrumors.com

http://titancity.com/articles/ppc.html

> Og hvilket ram kører overhovedet så hurtigt ( hurtigt nok )

Nu er de 900 Mhz kun mellem CPu'en og PCI-broen/hukommelsekontrolleren.
RAMen bliver nok 433 Mhz DDR RAM eller tilsvarende.

> [...]
> systembus der rent faktisk kan arbejde ved 900 Mhz !?
> I så fald hvilket ram kører - idag eller I fremtiden - ved 900 Mhz !?!

Ingen af delene. Om bussen bliver det du kaldet 4x (Quadpumped), ved jeg
ikke, så meget har jeg ikke læst om 970'erens teknik. Men den bliver med
garanti ikke 900 MHz "rå" hastighed. Skulel den bliver quad-pumped (4
bit pr clock pr leder), så får vi:

900 / 4 = 225 MHz i "rå" hastighed, hvilket ikke er usandsynligt.
(AMD.motherboards er oppe på 166 Mhz (x2)).

Fra : Tom Dissing

Dato : 20-01-03 19:46

Ser spændende ud.. Men glemmer du ikke G5 eren..
Eller vurderer artiklens forfatter ( henne på http://titancity.com ) at vi
- I en nær fremtid får rene 64 bit mac maskiner..
Hvordan ville det evt. Påvirke de store software fabrikanter ( en gang til..
Efter OSX) eller er det ... Relativt let... At "portere" OSX software til
at køre I 64 bit ( du må endelig sige til hvis jeg blander noget sammen !?)
Tom

PS
Det er vel helt afgjort at fremtidens maskiner KUN kan boote I OSX eller
hvad !? ( G5 og G5+ (G6))

On 20/01/03 19:21, in article
1fp3mwk.7ped3t7xwuhwN%no_spam@invalid_email.com, "Peter Bjørn Perlsø"

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 20-01-03 20:01

Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Ser spændende ud.. Men glemmer du ikke G5 eren..

Det vi har kendt som G5'eren bliver med sandsynlighed til IBM's PPC 970.
En 64-bit processor.

Motorola's udbud på 64-bit området er MEGET usikkert.

> Eller vurderer artiklens forfatter ( henne på http://titancity.com ) at vi
> - I en nær fremtid får rene 64 bit mac maskiner..

Nix. 64-bit for forbrugere er ikke afprøvet endnu. Vi skal lige se
hvilke fordele der er at høste ved 64-bit talknusning.

> Hvordan ville det evt. Påvirke de store software fabrikanter ( en gang til..
> Efter OSX)

OS X skal omskrives. Hvordan det påvirker de eksisterende programmer har
jeg ikek sat mig ind i, men jeg vil tro at de fleste programmer vil
kunen tøffe videre med nogle få revideringer under motorhjælmen.

eller er det ... Relativt let... At "portere" OSX software til
> at køre I 64 bit ( du må endelig sige til hvis jeg blander noget sammen !?)

Som jeg har forstået det, er det eneste der skal porteres, den platform,
som programmerne afvikles på (dvs API'erne). Fx. ville eksisterende
programmer køre FINT påå x86 (Intel/AMD) hardware, da de ikke "sidder"
på hardwaren, men "Ovenpå" API'erne.

Forklaret på en anden måde: Programmerne snakker ikke direkte til
hardwaren, men til GENNEM API'erne til hardwaren.

Det, jeg kan forestilel mig, er at de nye 64-bit processorer tilbyder
nye datatyper (fx. 64- int (64 bit heltal)). Det vil selvfølgelig kræve
en opdateret Cacao-box ;) (yellow box - den APi som Cocoa-programmer
afvikles på i dag). YellowBox 1.1 måske?

> Tom
>

> PS
> Det er vel helt afgjort at fremtidens maskiner KUN kan boote I OSX eller
> hvad !? ( G5 og G5+ (G6))

Ja - indtil videre ser det ud til at det bliver fra midten af 2003 -
takket være Quark's INKOMPETENCE.