Kritisk Visual Basic hjælp! NU!!
Fra : Kewin Pedersen

Dato : 20-01-03 18:13

Jeg håber at der blandt denne forsamling af venlige 'nørder', findes nogle
som vil hjælpe en 'fortabt' sjæl! Det drejer sig om noget
programmeringshjælp til VB, hvor jeg har fået nogle opgaver for. Jeg er dog
ikke den pt. skrappeste til dette program endnu, så derfor ville jeg gerne
have noget hjælp! Jeg har en deadline der siger imorgen, så det skal gå lidt
tjept! Jeg har fået stillet 4 oplæg, dog er det ikke alle jeg behøver at
aflevere, men jeg ville meget gerne have et par stykker.

Nedenfor copy-paster jeg lige oplæggene, og så håber jeg at der er nogle,
som vil se på sagen, og lave dem for mig (eller bare en enkelt eller to).
Brug venligst denne email: kewinp@hotmail.com (hvortil I kan sende det
færdige resultat) - Håber jeg ser nogle brugbare programmer

1. Lotteriudtrækning

Lav et program, som kan udtrække gevinstnumre. Der skal tækkes 5
gevinstnumre ud af lodsedler med numrene fra 1 til 100. Hvert gevinstnummer
må selvfølgelig ikke forekomme mere end én gang.
Der udskrives en gevinstliste med præmienummer og vindernummer.

2. Gruppeindeling I

Lav et program, som udtrækker tallene fra 1 til 20 i tilfældige grupper med
4 tal i hver gruppe. Hvert tal må kun være med i én gruppe.
Udskriv grupperne.

3. Navnelister

Lav et program, hvori det er muligt at indtaste navne og derefter gemme
disse i en fil. Der skal desuden være mulighed for at hente navnene fra en
fil og eventuelt rette eller tilføje navne og derefter gemme filen.

4. Gruppeindeling II

Lav et program, som kan gruppere et antal navne fra en fil i et valgfrit
antal grupper.
Grupperne skal udskrives til printer med en passende overskrift og tekst.

Fra : Krabsen

Dato : 20-01-03 18:17

Det lyder som opgaver, som du har fået stillet i forbindelse med et eller
andet kursus. Så ville jeg da betragte det som snyd, bare at få andre til at
lave løsningen

Det var noget andet, hvis du selv har et løsningsforslag, men undervejs er
gået i stå i et eller andet hak. Så skal vi nok være der.

mvh
Krabsen

Fra : Kewin Pedersen

Dato : 20-01-03 18:31

Det er til et mini-skole projekt, og kan som sådan godt følge dig i, at det
er synd! Har dog lidt af det, er begrænset, men alligevel hvis du gerne vil
se det, så skal du da have lov... Det er til oplæg nr. 2 - Gruppeindeling I.
Det var noget som vores lærer fortalte os lidt om, men sidder fast i det
sidste Fik ikke gemt koden til det første oplæg - DOH! - så det kan jeg
ikke huske Men du skal da ikke snydes for den allerede lavede kode,
håber det virker og kan sammensættes til noget brugbart:
Dim TAL(20) As Integer

Randomize

TAL(1) = Int(Rnd * 20 + 1)

For A = 2 To 20

NYTRAEK:

TAL(A) = Int(Rnd * 20 + 1)

For B = 1 To A - 1

For C = B + 1 To 20

If TAL(B) = TAL(C) Then GoTo NYTRAEK

Next C

Next B

Next A

Ville også gerne lære noget mere om programmet, da denne korte intro vi har
fået, lyder spændende nok, men hvor skal jeg starte? Findes der nogle gode
bøger eller andet, som kan være til nytte, evt. links med vejledninger??

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 20-01-03 20:44

Kewin Pedersen skrev (jeg har tilladt mig at fjerne tomme linier)
> Randomize
> TAL(1) = Int(Rnd * 20 + 1)
> For A = 2 To 20
> NYTRAEK:
> TAL(A) = Int(Rnd * 20 + 1)
> For B = 1 To A - 1
> For C = B + 1 To 20
> If TAL(B) = TAL(C) Then GoTo NYTRAEK
> Next C
> Next B
> Next A

Hvad er idéen med den inderste For-løkke som tæller C op?
Hvis du ønsker at kontrollere om det netop fundne tal, allerede er
udtrukket, kan sektionen:

> For C = B + 1 To 20
> If TAL(B) = TAL(C) Then GoTo NYTRAEK
> Next C

udskiftes med

If TAL(A) = TAL(B) Then GoTo NYTRAEK

Bagefter er det en let sag at løbe tabellen igennem 5 gange og hver
gang udskrive 4 tal i en gruppe.

En lille ting, som du måske kan tænke over er, at for hver ny
udtrækning opstår der flere og flere fejl-udtrækninger (man finder et
tidligere udtrukket tal), som løses ved at udtrække et nyt tal. Hvis
du skal udtrække 1000 tal på denne måde, kan programmet godt risikere
at komme til at køre i lang tid.

Hvis man vil optimere lidt på køretiden, kan man have en tabel af
booleske variabler, som fortæller om tallet er udtrukket eller ej.
Eksempel: Dim bUdtrukket(1 To 1000) As Boolean
Nu er det langt hurtigere at afgøre om et tal tidligere er blevet
udtrukket.

Skal det gå _rigtig_ hurtigt, kan man bruge et collection-objekt til
at huske alle de mulige tal som kan udtrækkes, og derefter fjerne dem
ét for ét fra denne collection.

-------
Tomas