Ny blæser eller nyt grafikkort?
Fra : Lars Jensen

Dato : 20-01-03 17:04

Blæseren i mit nuværende grafikkort larmer som et ondt år, det lyder
som om lejerne er ved at være slidt ned. Spørgsmålet til jer er så, om
det overhovedet kan betale sig for mig at købe en ny blæser, eller om
jeg hellere skulle købe et nyt grafikkort.
Grafikkortet har i princippet ikke nødig at kunne mere, end det jeg
har (3D Winfast 320II 32 MB TNT2-Pro TV-out) - og skal ikke bruges til
andet end noget internet, grafisk ret simple spil, simpel
billedbehandling på absolut amatørplan o. lign. Dog vil jeg gerne,
hvis jeg skal skifte, have et grafikkort, hvor TV-Out ikke kræver, at
jeg skal slukke computerskærmen for at se skærmbilledet på TV.
Nogen der har et godt forslag - enten til blæser- eller
grafikkortskift? Kan det evt. betale sig at købe brugt?

På forhånd tak

Lars

Fra : Thomas

Dato : 20-01-03 17:14

Leadtek MX440 med passiv køler. Zitech har det. 645,-
Hilsen
Thomas

Fra : Henrik Dissing

Dato : 20-01-03 18:33

On Mon, 20 Jan 2003 17:04:29 +0100, Lars Jensen wrote:

> [...]
>det overhovedet kan betale sig for mig at købe en ny blæser, eller om
>jeg hellere skulle købe et nyt grafikkort.

Prøv evt. først at give blæseren en dråbe symaskineolie. Om ikke andet kan
du muligvis få den til at holde op med at larme til du alligevel skal have
et nyt kort.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-01-03 18:51

> [...]
> det overhovedet kan betale sig for mig at købe en ny blæser, eller om
> jeg hellere skulle købe et nyt grafikkort.

Indtil du får købt dig et nyt grafikkort, så pil bare blæseren af dit
nuværende kort. De gamle kort har ikke så meget at bruge blæseren til,
medmindre det er overclocket.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars Jensen

Dato : 20-01-03 21:23

On Mon, 20 Jan 2003 18:51:05 +0100, "Martin Sørensen"
<mosREMOVE@laxity.dk> wrote:

>Indtil du får købt dig et nyt grafikkort, så pil bare blæseren af dit
>nuværende kort. De gamle kort har ikke så meget at bruge blæseren til,
>medmindre det er overclocket.

Det er ikke overclocket, men er det helt uden risiko, at pille
blæseren fra? (det ville jo være en simpel løsning til en start
(symaskineolien gjorde devsærre ingen forskel))

Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-01-03 22:44

> Det er ikke overclocket, men er det helt uden risiko, at pille
> blæseren fra? (det ville jo være en simpel løsning til en start
> (symaskineolien gjorde devsærre ingen forskel))

Jeg har hørt om mange det har gjort det, og har aldrig hørt om problemer med
det. Privat Computer havde på et tidspunkt lavet en test, hvor de havde
pillet blæserne af markedets grafikkort, og i ingen af tilfældene gav det
problemer under længere tids belastning. Så vist jeg husker, var det vist i
tiden omkring GF3's udgivelse.

På nye kort kan det godt være et problem, da de afgiver mere varme, men det
er aldrig værre end at kortet giver en advarsel, f.eks. ved at grafikken
bliver underlig langt før kortet tager skade af det.

Mit råd er at pille blæseren af (og self. lade køleprofilen blive), og teste
det gennem længere tid med f.eks. 3DMark. Så bliver kortet stresset til det
yderste, og kan det klare det gennem længere tid uden at lave fejl, så kan
du sagtens fortsætte med det.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 21-01-03 11:10

Martin Sørensen wrote:
> Mit råd er at pille blæseren af (og self. lade køleprofilen blive),

Jeg ville nok se om ikke blæseren har et strømstik siddende,
det har de på mange grafikkort og så er det jo nok at tage stikket
ud, det kan jo også nemt sættes i igen.

Nemlig.

Mvh.
Mikael

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-01-03 18:11

> Jeg ville nok se om ikke blæseren har et strømstik siddende,
> det har de på mange grafikkort og så er det jo nok at tage stikket
> ud, det kan jo også nemt sættes i igen.

Tjo, men mon ikke køleren har lidt nemmere med at komme af med varmen, når
der ikke sidder en blæser i vejen?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 22-01-03 17:51

Martin Sørensen wrote:
> Tjo, men mon ikke køleren har lidt nemmere med at komme af
> med varmen, når der ikke sidder en blæser i vejen?

Det er nok rigtigt, det tænkte jeg ikke på.
(samme svar til Henrik Dissing)

Mvh.
Mikael

Fra : Henrik Dissing

Dato : 21-01-03 18:20

On Tue, 21 Jan 2003 11:09:35 +0100, Mikael Nørrelund Andersen wrote:

>Jeg ville nok se om ikke blæseren har et strømstik siddende,
>det har de på mange grafikkort og så er det jo nok at tage stikket
>ud, det kan jo også nemt sættes i igen.

Dårligt råd, efter min mening. Det er vigtigt at der kan cirkulere så meget
luft som muligt forbi profilen.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Lars Jensen

Dato : 21-01-03 11:46

On Mon, 20 Jan 2003 22:44:09 +0100, "Martin Sørensen"
<mosREMOVE@laxity.dk> wrote:

> [...]
>yderste, og kan det klare det gennem længere tid uden at lave fejl, så kan

Tak for svaret og tak for hjælpen - nu er der igen nogenlunde ro i det
lille hjem.

vh
Lars

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 20-01-03 20:57

Lars Jensen wrote:
> [...]
> kræver, at jeg skal slukke computerskærmen for at se
> skærmbilledet på TV.
> Nogen der har et godt forslag - enten til blæser- eller

Prøv at start med blæseren taget fra og se om det er nok
ellers ville jeg kigge efter et Matrox G200 eller G4xx eller
måske endda ATI Radeon7000 (ved ikke om disse fås uden
blæser).

> Kan det evt. betale sig at købe brugt?

Ja, helt klar. Prøv at se prisern på fx G200 i
news:dk.marked.privat.edb og i

Mvh.
Mikael